למה "שורף" לנו כשאנו מתאמנים ולמה זה כל כך טוב?

התחושה הזו שהשרירים "בוערים" מוכרת לכל מתאמן ומאמנת, אך ממה היא נגרמת, מדוע כדאי להגיע אליה ובמה היא יכולה לשפר אותנו? עדי שיף עם הפרטים, וגם עם אימון "שריפה" מיוחד עבורכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף | צילום: רועי שלם

אתם מתאמנים, מבצעים תרגילי כושר שונים ואז, בחלק מהתרגילים, אתם מרגישים בשלב מתקדם של התרגיל שהאזור שעובד "בוער". מכירים את התחושה הזאת של השריפה, שיש שיתארו אותה כנהדרת ומספקת?

לכתבות ואימונים נוספים:
על אימון "מלח-פלפל" שמעתם? ואפילו לא צריך משקולות
לא רק על אופניים: יתרונות וחשיבות תנועת הפידול לגוף
בכל גיל, בכל מצב: למה חשוב לחזק את פלג הגוף העליון?

אז למה, בעצם, השרירים שורפים? ובכן, שריפה בשרירים במהלך אימון נגרמת, בין היתר, בעקבות גירוי שונה לשרירים ממה שהם מורגלים. גירוי שונה יכול לקרות בעקבות העלאת משקלים, הגדלת מספר החזרות בתרגיל או בעקבות הוספת תרגילים חדשים לאימון שהגוף טרם הכיר או טרם התרגל אליהם.

למעשה, אותה שריפה מציינת את עייפות השריר ובדיוק מהסיבה הזאת גם קשה להמשיך לבצע את התרגיל בזמן שהשריפה הולכת ומתחזקת. התחושה היא שמעבר לשריפה, לגוף גם "כבד" לבצע חזרות נוספות והוא מגיע עד מצב של אי יכולת לבצע עוד חזרות. משמע, הגוף הגיע לכשל חיובי. מוזר להגדיר כישלון כדבר חיובי, אבל דווקא בעולם הספורט זה בדיוק המצב.

המטרה שלנו פעמים רבות היא להגיע לכשל וזה הניצחון הקטן שלנו מול התרגיל. כשל חיובי משמעו שיש קושי לבצע את החזרות האחרונות של התרגיל שמבוצע. הכשל מביא לשיפור הכוח, עיצוב ופיתוח השרירים והתקדמות בכושר הגופני. ובקיצור – "הכישלון" באימון מביא להצלחה, התפתחות וגדילה בהמשך.

כשל חיובי – במשקלים נמוכים או גבוהים?
המונח כשל חיובי מוכר יותר בעולם הרמת המשקולות, אך הוא קיים ורלוונטי, למעשה, בכל תרגיל שאנו מבצעים ומגיעים בו לקושי גדול או לחוסר יכולת להמשיך בחזרות האחרונות. יש הבדל בין עבודה עם משקלים גבוהים ובין עבודה עם משקלים נמוכים, ובתוך זה גם עבודה ללא משקולות כלל. אם המטרה שלכם היא יותר להגדיל את השרירים – לכו על עבודה עם משקולות במשקלים גבוהים. אם המטרה שלכם יותר לעצב ולחטב את השריר – לכו על עבודה עם משקלים נמוכים או עם משקל הגוף בלבד. בשני המקרים הגירוי לשריר נהדר באותה מידה, רק התוצאה תהיה בהתאם למטרה שלכם.

עדי שיף | צילום: רועי שלם

מחקר מעניין שבדק מתאמנים צעירים גילה שהרמת משקלים נמוכים במינון חזרות גבוה שבוצע עד כשל היה שווה ערך מבחינת יעילות גירוי השריר כמו אימון עם משקלים גבוהים יותר במינון חזרות נמוך יותר. כלומר, כאמור, בכל מקרה יהיה גירוי נהדר לשריר ולכן המסקנה היא – לכו על זה, הגיעו לכשל בכל צורה שמתאימה לכם ואתם מתחברים אליה.

מה קורה בגוף בעקבות אותה שריפה שאנו חשים?
הכאב בשריר, שמתבטא בתחושת שריפה, נגרם בשל קרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר כתגובה להגברת עומס האימון והגעה למאמץ שיא. לאחר מכן, בזמן המנוחה, השריר יתחיל תהליך בנייה ואיחוי הקרעים, ולמעשה יבנה את עצמו מחדש בצורה חזקה יותר ומשודרגת יותר. רצוי מאוד לאחר השריפה בשריר לבצע מתיחות באותו אזור בגוף בו הרגשתם את השריפה. המתיחה נהדרת להרגעת השריפה וגם להארכת השריר.

דעו כי, לרוב, תחושת השריפה לא מעידה על בעיה או פציעה במהלך האימון, אלא על כך שהאימון עובד חזק והגוף מאותגר ומתקדם עוד צעד קדימה. ואולם, היו קשובים לגוף והבינו עם עצמכם ברגע האמת אם אכן מדובר בשריפה, שאז זה מצוין, או שמא מדובר בכאב מסוג אחר שאינו נעים, או שהכאב חד ואז מומלץ לעצור את ביצוע התרגיל.

צילום: shutterstock

ייתכן ותרגישו במקביל לשריפה שהדופק עולה ואתם אולי אפילו מזיעים. התופעה הגיונית ואף רצויה, כי המאמץ המושקע והאנרגיה שנצרכת מכם כדי להמשיך את התרגיל הולכת ועולה. אתם מטפסים עוד מדרגות ועולים ברמה אליה אתם לוקחים את הגוף שלכם.

קבלו כאן למעלה סרטון ובו מספר תרגילים לשרירים שונים וחשובים בגוף. על אף שהתרגילים בסרטון עובדים ללא משקולות, אלא עם משקל הגוף בלבד, אתם תראו ותרגישו איך השריפה בוערת בכם וזה, כאמור, נהדר.

שימו לב שלא בכל אימון צריך להגיע בכל תרגיל למצב שריפה, שהרי מדובר בתרגילים שלוקחים את הגוף לקצה גבול היכולת שלו. לא נכון ולא בריא להגיע למצב הזה בכל תרגיל, בכל אימון. אין צורך ולא רצוי תמיד "לקרוע" את השרירים, מספיק לגרות אותם בצורה איכותית כדי לקבל תוצאות נהדרות. בנוסף, אם נבצע רק אימוני שריפה, הגוף יתרגל ולכן כבר לא "יתרגש" מהאימון ולא יגיב אליו כפי שאנו מצפים וגם עלול להיגרם עומס יתר שאינו טוב, כמובן, עבור הגוף. אז מינון היא מילת המפתח. בהצלחה!

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

בנוסף, מיוחד לגולשי שוונג – 10 אחוז הנחה בהרשמה לתוכניות האימונים הייחודיות של עדי שיף וגישה למאות אימונים קצרים ומדוייקים. לניצול ההטבה – כנסו לאתר והקלידו קוד הנחה shvoong10




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג