מהמרתון ועד האולטרה: סיכום שנה שוברת שיאים בריצות הארוכות ב-2023

קיפטום ואספה ניפצו שיאים במרתון, עולם האולטרה עלה מדרגה, סורוקין המשיך להפגין דומיננטיות וגם הזווית הישראלית גרמה לנחת כחול-לבן. שליו ברוש עם האירועים הנבחרים בעולם הריצה מהשנה החולפת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הרון, קיפטום, אספה וסורוקין | תמונות: טוויטר

שנה פורייה הייתה לנו בעולם הריצות הארוכות, עם סיומת לא פשוטה בכלל. עד אוקטובר עולם הריצה רווה הרבה נחת והישגיים בזירה המקומית והבינלאומית. החל ממדליית כסף עולמית בבודפשט ועד לתוצאות היסטוריות בוולנסיה. סיכמנו עבורכם בקצרה כמה נקודות שיא מהשנה שהייתה בריצות הארוכות:

מרתון
שיאי עולם לנשים ולגברים נשברו השנה. קלווין קיפטום ניצח את מרתון שיקגו בתוצאה של 2:00:35 שעות ושבר את השיא של אליוד קיפצ'וגה בעוד אצל הנשים טיגיסט אספה ניפצה ביותר משתי דקות את השיא של בריג'יד קוסגיי עם 2:11:53 דקות במרתון ברלין.

עוד בשיקגו, סיפאן חסן, האלופה האולימפית מהאצטדיון שעשתה השנה את המעבר לכביש, שברה את השיא האירופי, כאשר סיימה את המרתון בתוצאה בתוצאה של 2:13:44 שעות. זה היה עבורה פיצוי אחרי שנחלה אכזבה מסוימת באליפות העולם בבודפשט, שם סיימה בלי אף זהב.

קלווין קיפטום | צילום: טוויטר

בזווית הישראלית – הישג יוצא דופן למארו טפרי, שזכה במדליית הכסף, כאשר סיים במקום השני באליפות העולם, הישג שיא בהיסטוריה של האתלטיקה הישראלית. טפרי קבע 2:09.12 שעות בתנאי חום לא פשוטים בבירת הונגריה, ועקף רצים מעוטרים ומנוסים כמו טמיראט טולה ולאול גבריסלאסי.

השנה המצוינת כחול-לבן המשיכה במרתון ולנסיה, המהיר בהיסטוריה של הישראלים עם שלוש התוצאות הטובות אי פעם – גשאו איילה שחזר מפציעה סיים בתוצאה של 2:05:46 שעות, רחוק 13 שניות משיאו האישי, גירמה אמרה סיים כמה שניות מאחוריו בתוצאה 2:05:52 שעות עם שיא אישי חדש והתוצאה השלישית בהיסטוריה. והיימרו עלמיה סיים גם הוא בשיא אישי חדש עם תוצאה 2:06:04 שעות. שלושתם הפכו לרצי המרתון הישראלים המהירים בהיסטוריה ויתחרו על שני כרטיסים למשחקים האולימפיים (לצד מארו שכבר הבטיח את מקומו בפריז).

מארו טפרי | צילום: NN Running Team

בעולמות המאסטרס יניב קריספל התחרה בשיקגו יום לאחר שבעה באוקטובר ובאופן מעורר השראה הצליח לרוץ כאשר כולנו היינו מרותקים לטלוויזיה 24 שעות. קריספל ירד שוב מ-2:30 שעות וסיים במקום השמיני המכובד לקבוצת הגיל שלו עם תוצאה של 2:29:34 שעות.

עולמות האולטרה
גם אצל אלו שמרתון לא מספיק להם היו כמה רגעי שיא. אשלי פולסון שברה את שיא המסלול של ה-Badwater והפכה לאישה הראשונה שמנצחת את המרוץ הקשוח הזה. בזווית שלנו, זכיתי להיות אחד משלושה ישראלים שסיימו את המרוץ הקשוח יחד עם עידן פרץ ונינה רבר שפירא, לאחר ש-12 שנה לא היה אף ישראלי שסיים את המרוץ.

בספרטתלון הקשוח גם הוא, נשבר שיא המסלול על ידי המנצח בפעם השלישית ברציפות פוטיס זיסימופולוס בתוצאה של 19:55 שעות, ובכך שבר את השיא של יאניס קורוס שהחזיק כמעט 40 שנה, משנת 1984. גם השיא הנשי נשבר בכמעט יותר משעתיים באירוע יוצא דופן, כאשר שלוש הנשים הראשונות שברו את שיא המסלול הקודם. מי שהגיעה ראשונה ומחזיקה בשיא הנוכחי היא קמיל הרון האמריקאית שעצרה את השעון על 22:35:31 שעות.

פוטיס זיסימפולוס בספרטה עם פסלו של לאונידס | צילום: האינסטגרם של הספרטתלון

בגזרת הישראלים הצטרפו 5 ספרטנים חדשים לרשימה המכובדת – יניב שיינהורן, טום שיינברון, רועי יהודה, פנינה צדיקריו ואלי חיות. בנוסף, סטס חלפסקי סיים בפעם השנייה וגם אני זכיתי לסיים את המסלול כמה חודשים אחרי הבאדווטר, בפעם השלישית שלי בקריירה והקשה מכולן.

באליפות העולם לתחרות Last Man Standing, מה שמכונה Big dogs, ניצח הארווי לואיס וגם שבר את שיא המסלול עם 102 הקפות, כאשר הוא נכנס ליום החמישי של התחרות. בתחרות המקומית בין הישראלים של ה-Backyard לא הייתה הכרעה השנה, אך נשבר שיא ההקפות כאשר מיכאל אושורקוב וחנן אל כהן לחצו ידים לאחר 38 הקפות וסיימו את התחרות.

בריצת ההרים הפופולרית בעולם שמתקיימת במשולש הגבולות של צרפת, שוויץ, ואיטליה – ה-UTMB, במקצה הדגל שלהם למרחק של 170 ק"מ עם 10,000 טיפוס ניצח ג'ים וואלמסלי האמריקאי ובנשים קורטני דוולאטר ובכך לקחו דאבל אמריקאי לראשונה. בגזרת הישראלים, השתתפו כ-13 ישראלים במקצים השונים. נרשמה הצלחה לרועי קלמר שבמקצה CCC למרחק של 100 ק"מ סיים במקום החמישי בקטגוריה עם תוצאה נפלאה של 14:37:08 שעות.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jim Walmsley (@walmsleyruns)

באליפות העולם לריצה במשך 24 שעות ניצח כצפוי אלכסנדר סורוקין, כאשר שוב חצה את רף 300 הק"מ. למעט המקום השלישי, סורוקין מחזיק ב-4 מתוך 5 התוצאות הטובות בהיסטוריה בריצה זו. המקום שלישי שמור ליאניס קורוס האגדי.

בגזרת הנשים הייתה דרמה כאשר נורה הונקולה וקמיל הרון המועמדות לניצחון פרשו, ומי שסיימה ראשונה עם שיא עולמי של 270.363 ק"מ היא היפנית מיהו נקטה. נקטה שברה את השיא הקודם של קמיל הרון ב-250 מטר בלבד.

ומה באצטדיון
אליפות אירופה U20 שהתקיימה בירושלים הייתה תחרות האתלטיקה הגדולה בהיסטוריה שהתקיימה בישראל,  שנה בלבד אחרי אליפות אירופה U18 שנערכה כאן. בקצב ההצלחות הזה, אולי נזכה לראות תחרות גדולה אף יותר בעתיד הנראה לעין.

קמע האליפות בתוך היציע המלא | צילום: גלעד קוולרצ'יק

בלסינג אפריפה שיאן ישראל ב-100 וב-200 מטר המשיך את כושרו מהשנה הקודמת בה היה אלוף העולם לנוער בריצת 200 מטר, והשנה זכה במקום הראשון באירופה U23 בתוצאה 20.67 שניות.

עוד באתלטיקה המקומית בתחרויות אצטדיון, נרשמו הצלחות לטדסה גטהון מעמק חפר והדר אופיר פורר ממכבי תל אביב, שניהם מחזיקים בדאבל באליפות ישראל בריצת 5,000 ו-10,000, כאשר טדסה סיים בתוצאות 13:39:65 ו-28:10:47 בהתאמה, הדר סיימה עם 16:59.93 ו-35:29:63 בריצות הנ"ל.

השנה כמובן הסתיימה עם אקורד צורם בעקבות המלחמה כאשר יותר משני שליש ממשתתפי מרתון ולנסיה הישראלים ביטלו את השתתפותם, גם המרתון המדברי המתקיים באילת ביטל את התחרות מסיבות מובנות וגם מרתון תל אביב ומרתון טבריה, אליפות ישראל במרתון, שדחה את המירוץ לינואר 2025. בכך נקבע כי המרתון הוותיק בישראל לא יתקיים במשך 3 שנים ברציפות ולא יתקיים משנת 2022.

כולנו תקווה שנחזור כמה שיותר מהר לספורט שאנחנו כל כך אוהבים, ומרוצים של שנת 2024 יוכלו להתקיים ברובם. שנה אזרחית טובה ומלאה בקילומטרים של אושר.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג