לונדון 2012: סדר עולמי ישן! יוסיין בולט זהב – 9.63 שניות!

גיבורי המסלול המנוסים חזרו לעשות סדר ולגרוף את הזהב – יוסיין בולט ב-100 מטרים, סאניה ריצ’רדס ב-400 מטרים ואזיקייל קמבוי ב-3,000 מטרים מכשולים. ערב חגיגי בלונדון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

גיבורי המסלול המנוסים חזרו לעשות סדר ולגרוף את הזהב – יוסיין בולט ב-100 מטרים, סאניה ריצ'רדס ב-400 מטרים ואזיקייל קמבוי ב-3,000 מטרים מכשולים. ערב חגיגי בלונדון

מאת:חגי אשלגי





לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן
צילומים: gettyimages


100 מטרים גברים
אין מקום רב להזכיר מקצי המוקדמות בשעה שמתקיימים גמרים אולימפיים על המסלול. למרות זאת, בסיכום היום אתמול מצאנו מקום להשחיל לקראת סיום את המשפט הבא: "כל אחד מהיריבים של יוסיין בולט שראה אותו עולה לחצי הגמר בריצה קלה, צריך להיות מודאג".

בולט אמר לפני המשחקים שהוא רוצה להפוך לאגדה ושזו משימתו בלונדון. אגדה, לשיטתו, צריכה לקחת זהב ביותר מאולימפיאדה אחת. גם ג'סטין גטלין הגיע רעב. אחרי סיבוב המוקדמות התראיין גטלין ואמר: "באתי לכאן כדי לשלוט. לא מעניין אותי מספר ולא תוצאה. מעניינת אותי רק אות – האות W (winner)."

בחצי הגמר הראשון נראה גטלין נפלא וניצח ב-9.82 שניות תוך כדי הפניית מבטים לצדדים. הבעיה של אסאפה פאואל – ההאטה הדרמטית אחרי 70 מטרים – שוב בלטה, אבל התוצאה שלו הספיקה לגמר. בחצי הגמר השני ניצח יוסיין בולט בצורה משכנעת, ובחצי הגמר השלישי ניצח יוהאן בלייק לפני טייסון גיי. שלושה אמריקאים ושלושה אצנים מג'מייקה בגמר.

במסלולים 3-7 בגמר נכנסה כל החמישייה – פאואל, גיי, בלייק, גטלין ובולט. שם יוכרע המרוץ. בולט מיתן במעט את שעשועי טרום הריצה שלו. נראה שבולט ובלייק יודעים טוב מכולם שעבודה שלא נעשתה עד בוקר הזינוק, כבר לא תיעשה. לשיטתם, מי שעוד נזקק לחשיבה ותכנון בזמן הצגת השמות לריצת הגמר, הפסיד מראש.

זינוק. התהפכו היוצרות! בולט זינק טוב, אבל מי שראה את אסאפה פאואל, ראה את הריצה שלו כמעט נגמרת אחרי מעידה קשה לפני שעברו 5 מטרים.

בולט התרומם למצב אנכי והתחיל להמריא. הפער בינו לבין בלייק ב-50 מטרים היה מזערי, אם בכלל. הריצה של פאואל כבר התחילה להיגמר כשמתח שריר ונבלם בכאב. ארבעה נותרו מסתערים על קו הסיום, אבל כשיוסיין בולט על מבערים מלאים, אין אדם בעולם שיכול להתקרב אליו.

בולט לא חגג לפני הקו ולא פזל לצדדים. הוא שעט עד הסנטימטר האחרון וזרק את החזה לקו – סימן לכבוד שהוא רוחש למהירות של חברו לקבוצה יוהאן בלייק. אבל בשלב הזה, בולט כבר היה לבדו עם מדליית זהב ושיא אולימפי חדש – 4 מאיות שנייה בלבד איטי משיא העולם שלו. בלייק זרק חזה שני והשווה את שיאו האישי מהשנה, מטר ורבע אחרי בולט. רמז מסגיר ליחסי הכוחות האמיתיים בקבוצה של גלן מילס, היה החיוך הרחב של בלייק כשחצה את הקו. הוא כבר ידע שבולט ראשון והוא שני, והתוצאה הזו גרמה לו שביעות רצון.

האלוף האולימפי מאתונה 2004, ג'סטין גטלין (שהספיק מאז לרצות עונש השעיה בגין חומרים אסורים) רץ נהדר וקבע שיא אישי כדי לקחת את הארד, מאית השניה לפני טייסון גיי. אסאפה פאואל דידה הביתה בצליעה.

ג'מייקה עם שתי מדליות (אחת מהן זהב) בריצות ה-100 מטרים גם אצל הגברים וגם אצל הנשים. האמריקאים מסתפקים במדליה משנית בודדה בשני המאוצים.

יוסיין בולט (ג'מייקה) זהב – 9.63 שניות (שיא אולימפי חדש); יוהאן בלייק (ג'מייקה) כסף – 9.75 שניות; ג'סטין גטלין (ארה"ב) ארד – 9.79 שניות.


בולט מרחף לזהב אולימפי שני ברציפות

3,000 מטרים מכשולים גברים
אלוף העולם והאלוף האולימפי מאתונה 2004, אזיקייל קמבוי הקנייתי, חזר לקחת את הזהב הביתה לקניה. כבר כמעט נמנע מקמבוי להגיע ללונדון. אחרי הסתבכות ביתית בקניה, שכללה אישומים באיומים, אלימות, נשק וכדומה, הובא קמבוי לפני כחודשיים בפני שופט מקומי. כללי האשרות הבריטיים קובעים שמי שנאשם במולדתו לא מקבל ויזה לממלכה. מכאן כבר התחילו הדיפלומטיה, הספורט ומערכת המשפט האפריקאית לסדר את העניינים. קמבוי הוכשר והגיע ללונדון.

שלושת הקנייתים נקטו טקטיקה שנראתה על פניה טמטום צרוף. הרי כשאף אחד בעולם לא יכול לרוץ במהירות שלהם, איזו סיבה יש להם לפתוח בריצה איטית טקטית? בכל זאת, הריצה החלה בקצב צב. האמריקאים דונלד קבראל ואוואן ג'ייגר יישרו קו והאטו צעדים מלפנים. הקנייתים נראו שבעי רצון לטייל יחדיו בחצי השני של הדבוקה.

ראשון נשבר אבל מוטאי הצעיר. הוא לא הגיע ללונדון על חשבונם של רצי מכשולים מפוארים כמו פול קואץ' וריצ'ארד מטילונג בני מולדתו, כדי לראות מסביבו צבעי גופיות של מדינות זרות. מוטאי התחיל להגדיל צעדים מלפנים והדבוקה נפרסה כמו אקורדיון שלוקח אוויר.

נפגע ראשון בשלב זה היה האלוף האולימפי מבייג'ינג, ברימין קיפרוטו, שמעד, נפל על הרצפה ואיבד 20 מטרים. קיפרוטו קם על הרגליים והחל במרדף נואש. עם צלצול הפעמון הוא כבר צמצם טווח לדבוקה הראשונה, אבל אז יריבו הוותיק אזיקייל קמבוי פתח מבערים.

לראות את קמבוי משתחרר בהקפה אחרונה זו חוויה. האיש פשוט ממריא כמו זבוב במנוסה, במהירות מטורפת מעל המכשולים. האתיופים נמוגו מיידית לאחור ורק מהדין מקיסי-בנעבאד הצרפתי הצליח לייצר מרדף ראוי לשמו ביחד עם אבל מוטאי.

אבל את קמבוי אי אפשר היה להדביק. כמו לפני שנה בשנחאי, קמבוי לא חצה את קו הסיום במסלול הרגיל. הוא חתך באלכסון לקצה הרחוק של המסלול והתחיל לחגוג עוד לפני הקו. מקיסי-בנעבאד סיים שני. אבל מוטאי שלישי. רובה גארי האתיופי לקח את המקום הרביעי לפני קיפרוטו הממורמר במקום החמישי.

גם החגיגות של קמבוי אחרי הניצחון הן חוויה. האיש חוגג בראוותנות גדולה יותר מיוסיין בולט בימיו היהירים ביותר.

מאז החרם על אולימפיאדת מוסקבה ב-1980, לא הייתה אולימפיאדה אחת שבה הקנייתים לא לקחו זהב בריצת 3,000 מטרים מכשולים.


אזיקייל קמבוי (צילום: Erik van Leeuwen)


איזקייל קמבוי (קניה) זהב – 8:18.56 דקות; מהדין מקיסי-בנעבאד (צרפת) כסף – 8:19.08 דקות; אבל מוטאי (קניה) ארד – 8:19.73 דקות.

400 מטרים נשים
פעם שלישית זה עובד! סאניה ריצ'ארס-רוס האמריקאית, רצת ה-400 מטרים הטובה בדורה, באולימפיאדה שלישית, זוכה סוף סוף במדליית הזהב האולימפית שחמקה ממנה. רוס, שנולדה בג'מייקה ועברה לגור בארה"ב בגיל 12, פתחה במהירות מסחררת וכבר אחרי 150 מטרים סגרה את הפיגור המדורג על אלופת העולם אמנטל מונטשו מבוטצואנה שרצה לימינה.

אבל בניגוד לעבר, כאן רוס נרגעה. בחלוף 200 מטרים הגיעה מצדה השמאלי הפנימי של רוס הרוסייה אנטונינה קריבושאפקה, ורוס נאלצה לשמר את הקצב של הרוסייה למרות הקשת הרחבה יותר עליה רצה.

100 מטרים לסיום, שלוש רצות בקו אחד – רוס, קריבושאפקה ודידי טרוטר האמריקאית. הרוסייה התחילה להתפוגג בישורת, אבל מצד ימין של רוס, במסלול 8 החיצוני, הגיעה בשעטה האלופה האולימפית מבייג'ינג – הבריטית קריסטין אוהורוגו. אוהורוגו אימתה עד הפסיק האחרון את כל מה שידוע לנו על יכולת הסיום המפוארת שלה, אבל את רוס היא לא השיגה הפעם.

רוס חצתה את הקו ראשונה, אוהורוגו שנייה סנטימטרים לפני דידי טרוטר, שבעצמה זרקה את החזה לפני אמנטל מונטשו. קריבושאפקה הדועכת סיימה רק שישית.


סאניה ריצ'רדס-רוס (צילום: az1172)


סאניה ריצ'ארדס-רוס (ארה"ב) זהב – 49.55 שניות; קריסטין אוהורוגו (בריטניה) כסף – 49.70 שניות; דידי טרוטר (ארה"ב) ארד – 49.72 שניות.

מרתון הנשים
מרוץ הכביש הארוך התחיל בגשם שוטף ובקצב גישושים. למחצית הדרך עוד הגיעה דבוקת הובלה גדולה ב-1:13:13 שעה. לא קצב יוצא דופן יחסית לרמת המתחרות במרתון האולימפי, אבל מספיק כדי לנשל אפילו את ליליה שובוקובה הרוסייה שזלגה לאחור.

שובוקובה, שרצה את המרתון המהיר בעולם בשנים האחרונות עם 2:18 שעות בשיקגו אשתקד, פרשה בכאבים עוד לפני הק"מ ה-25. כמוה פרשו עוד רבות, בהן דזירה דאווילה האמריקאית שספק היה אם בכלל תזנק עקב פציעה, ומארה ימאוצ'י האנגלייה. גם לורנה קיפלגאט, ההולנדית ילידת קניה, פרשה קצת אחרי 25 ק"מ.

בינתיים, בחצי הדרך, החשודות המיידיות מצאו את דרכן לחזית הדבוקה עם הדילול הטבעי. שלושת האתיופיות – מארה דיבאבה, טיקי גלאנה ואספלש מרגיה; ושלושת הקנייתיות – עדנה קיפלגאט, פריסקה ג'פטו ומרי קייטני.

הקצב עלה. קצת פחות מ-17 דקות ב-5 ק"מ שבין 25 ל-30 ק"מ ובהמשך 16:45 דקות בין ק"מ 30 ל-35. אספלש מרגיה הייתה הראשונה לזלוג לאחור קצת אחרי הק"מ ה-25. מארה דיבאבה נשרה שנייה.

בין הק"מ ה-30 ל-35 הפתעה – הרוסייה טטיאנה פטרובה-ארכיפובה צמצמה באופן מרשים לדבוקת המובילות. רק גדלה דבוקת המובילות לחמש, וכבר בק"מ ה-35 התחילו הבעיות של אלופת העולם עדנה קיפלגאט, שסבלה מפציעה טורדנית בתקופת אימוני ההכנה.

קיפלגאט ראתה בעיניים כלות את השלישייה הראשונה של קייטני גלאנה וג'פטו נעלמת מלפנים. מעתה, יהיה עליה להיזהר מהדולקות אחריה, בראשות שליין פלנגאן האמריקאית.

ארבעת המובילות רצו צמודות זו לזו מק"מ 35 עד 40 ב-16:40 דקות. אף אחת לא העזה ליטול יוזמה ולפרוץ קדימה. קו הסיום התקרב, שמאלה מה- Victoria Enbankmentלכיוון פסל Nelson's Column, טיקי גלאנה התחילה ללחוץ.

הראשונה להישבר הייתה דווקא מרי קייטני – הקנייתית שניצחה במרתון לונדון פעמיים בשנתיים האחרונות. אחריה נמוגה הרוסייה פטרובה. בפנייה של מפסל נלסון לתוך ה-Mall פתחה גלאנה פער גם על סגנית אלופת העולם פריסקה ג'פטו. טיקי גאלנה בת ה-24, מהעיירה בקוג'י בחבל אורומיה באתיופיה, בת הדודה של האלופה האולימפית במרתון מסידני 2000 – גנזהבה אברה – שעטה לכיוון ארמון באקינגהם כשפריסקה ג'פטו דולקת בעקבותיה.

300 מטרים לסוף זה הוכרע סופית. לניצחונותיה במרתון אמסטרדם ובמרתון רוטרדם בשנה האחרונה, הוסיפה טיקי גלנה את התואר אלופה אולימפית ומחזיקת השיא האולימפי החדש במרתון.

פריסקה ג'פטו שנייה וטטיאנה פטרובה שלישית. טטיאנה גאמרה-שמירקו האוקריאנית נתנה 10 ק"מ אחרונים יוצאים מהכלל כדי לסיים חמישית, מעט אחרי מרי קייטני הנחלשת שסיימה רביעית. אלופת העולם עדנה קילפגאט סיימה בהליכה, אבל עדיין מתחת ל-2:28 שעות. האמריקאיות שליין פלנגאן וקארה גאוצ'ר סיימו בהפרש של 16 שניות זו מזו במקומות 10 ו-11 בהתאמה.

עוד ניצחון בריצות המרחקים לאתיופיות על בנות קניה.

טיקי גלנה
(צילום:Erik van Leeuwen)



טיקי גלנה (אתיופיה) זהב – 2:23:07 שעות (שיא אולימפי חדש); פריסקה ג'פטו (קניה) כסף – 2:23:12 שעות; טטיאנה פטרובה-ארכיפובה (רוסיה) ארד – 2:23:29 שעות.

6.8.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג