זמינות אנרגטית: הנוסחה שחשוב לכל ספורטאי וספורטאית להכיר

פעמים רבות כספורטאים אנחנו מסתכלים רק על המשקל שלנו או על אחוז השומן כמדדים, אך ישנו מושג חשוב שלעיתים תכופות לא מקבל תשומת לב מספקת. חגי טל שחר מסביר על זמינות אנרגטית והסכנות כשלא שומרים עליה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לא רק המשקל חשוב | צילום: Shutterstock

ספורט מקצועני, במיוחד כזה המערב שיפוט על סמך מראה אסתטי, או לחילופין כזה הדורש בקרת משקל קיצונית, עלול להוביל לעיתים תכופות לצריכה קלורית נמוכה במיוחד. הלחץ אשר מופעל על הספורטאים/ות במקרים אלה מהסביבה הקרובה אליהם ומהצוות המקצועי עשוי להוביל לירידה מהירה וחדה במשקל הגוף בפרק זמן קצר וכתוצאה מכך לגרום לפציעות, דלקות וירידה בהישגים.

לכתבות נוספות בנושא:
ירידה בתפקוד החושי לאחר גיל 40 ואיך משפיעה השמירה על הכושר
סוד הסיבים הגדול: האם כדאי להימנע מירקות וסיבים תזונתיים לפני אימון?
האזינו: בין טבעונות לאולטרה מרתון – תזונה מנצחת

על מנת להבין מדוע זה קורה, וממה חשוב להיזהר אנו נדרשים להבין מושג חשוב אשר לעיתים תכופות לא מקבל תשומת לב מספקת – זמינות אנרגטית, או REDS (ר"ת של Relative Energy Deficiency in Sport). זמינות אנרגטית היא כמות האנרגיה אשר נשארת לגוף עבור תפקוד חיוני לאחר הוצאת האנרגיה הנדרשת עבור פעילות גופנית.

חישוב הערכים הנ"ל מתבצע ע"פ הנוסחה הבאה:

לדוגמא: רצה אשר שוקלת 45 ק"ג עם 18 אחוז שומן היא בעלת מסת גוף רזה של 36.9 ק"ג. אם הספורטאית הנ"ל מוציאה עבור האימון היומי שלה 500 קלוריות, ובמקביל אוכלת 1,600 קלוריות, הזמינות האנרגטית שלה שווה ל- 29.8 קלוריות = 1100/36.9.

איפה מתחילה הבעיה? זמינות אנרגטית נמוכה, במיוחד כזו הנמשכת לאורך תקופה ארוכה, עלולה בסבירות גבוהה לגרום לשלל תסמינים והפרעות מטבוליות.

חשוב להקפיד על זמינות אנרגטית | צילום: Shutterstock

עבור נשים, זמינות אנרגטית אשר שווה או גבוהה מ-45 קלוריות נחשבת לבטוחה, כאשר טווח של 45-35 קלוריות ככל הנראה יגרום לירידה במשקל בטווח הבטוח. זמינות אנרגטית נמוכה מ-35 קלוריות ובעיקר כזו הנמוכה מ-30 קלוריות נחשבת כבר כבעייתית, ומעלה באופן ניכר את הסיכון להפרעות. כנראה שבקרב גברים הרף התחתון עבור זמינות אנרגטית יכול להיות מעט נמוך יותר.

התסמינים של זמינות אנרגטית נמוכה הנמשכת לאורך זמן עשויים להיות חמורים ומגוונים, ועשויים לכלול בין היתר פגיעה במערכת השלד ובצפיפות העצם, פגיעה בפיריון ובמחזור החודשי (עד כדי הפסקת מחזור מוחלטת), פגיעה במערכת החיסון, פגיעה בגדילה בגילאי נוער, פגיעה בשינה ובתיאבון, פגיעה ביכולת הקוגנטיבית ובריכוז ועוד.

כמובן שכתוצאה מכל התופעות הנ"ל, התוצאה הישירה בספורטאים תהיה פגיעה באיכות האימונים, במקביל לסיכון מוגבר לפציעות עצם ושריר, לעייפות מוגברת, פגיעה בהתאוששות ובסופו של דבר לירידה בביצועים ובהישגים.

צילום: Shutterstock

מחקרים שפורסמו לאחרונה אף מצאו כי ייתכן שהנזקים המצטברים אשר נוצרו כתוצאה מזמינות אנרגטית נמוכה אשר נמשכה לאורך תקופה ארוכה יהיו בעייתיים לתיקון בטווח הזמן הקצר גם במידה והזמינות האנרגטית תחזור לנורמות התקינות.

הספורטאים הנמצאים בסיכון הרב ביותר להימצא בזמינות אנרגטית נמוכה מגיעים מענפי הספורט הדורשים מבנה גוף דקיק ואסטטי במיוחד, במקביל לפעילות גופנית אינטנסיבית ונפח אימונים משמעותי. דוגמאות טובות לכך הם ענפי ההתעמלות השונים והענפים המערבים קטגוריות משקל. יחד עם זאת, חשוב לציין כי התופעה בהחלט עלולה להתרחש גם בספורטאים מענפי ספורט נוספים ואף באוכלוסייה הכללית במצבים של דיאטות קיצון המשלבות תזונה דלה מאוד בקלוריות בשילוב של פעילות גופנית עצימה.

צילום: Shutterstock

נקודה משמעותית וחשובה להבנה היא כי בהחלט ניתן לשמור על משקל גוף נמוך ואף לייצר ירידה במשקל במקביל לתוכנית אימונים תובענית. במצבים אלה, עקב כמות הקלוריות הנמוכה בתפריט, בשילוב צרכי הגוף המוגברים יש לשם לב לדגשים נוספים וחשובים בתזונה דוגמת כמויות מספקות של ברזל, סידן, חלבון ומגנזיום על מנת להימנע מחסרים תזונתיים.

לסיכום, במיוחד במקרים בסוג זה, ירידה במשקל הופכת לאתגר מורכב המשלב בתוכו אלמנטים רבים נוספים מעבר למאזן הקלורי, ועל כן חשוב לבצע את התהליך התזונתי בצורה חכמה ומבוקרת בליווי של איש מקצוע מתאים.

 


 

הכותב: חגי טל שחר | דיאטן קליני עם התמחות בספורט, מדיקס מחלקת תזונת ספורט


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג