הלך לעולמו ג'ון דוויט, מגדולי שחייני אוסטרליה והמנצח בשערוריית השיפוט של 1960

שיאן העולם והאלוף האולימפי הלך לעולמו בגיל 86. זכור בעיקר מהניצחון ב-100 חופשי במשחקים האולימפיים ב-1960, במה שהוגדר על ידי האמריקאים כאחת משערוריות השיפוט הגדולות בענף
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ג'ון דוויט במשחקים האולימפיים של 1960 | צילום: Harry Pot, Wikimedia

ג'ון דוויט, אחד השחיינים האוסטרלים הגדולים בכל הזמנים, הלך לעולמו בגיל 86, לאחר מאבק ממושך במחלה. דוויט היה האלוף האולימפי הראשון של אוסטרליה במשחה ל-100 חופשי, שיאן עולם ששבר 14 פעמים שיאי עולם שונים במשחים אישיים ובשליחים וחבר היכל התהילה הבינלאומי של השחייה. אבל זכור יותר מכל על מעורבותו בעל כורחו באחת ממחלוקות השיפוט (או שערוריות השיפוט אם אתם אמריקאים) הגדולות ביותר בתולדות הענף.

במשחקים האולימפיים של 1956 דוויט זכה בזהב אולימפי יחד עם הנבחרת האוסטרלית ב-4X200 חופשי והוסיף מדליית כסף ב-100 חופשי, אולם המחלוקת הגיע ארבע שנים לאחר מכן, ברומא 1960. בתום קרב צמוד במיוחד מול לאנס לארסון האמריקאי בן ה-20, הוא הוכתר כאלוף האולימפי ב-100 חופשי עם שיא אולימפי של 55.2 שניות, אולם עד היום כלל לא בטוח מי מבין השניים ניצח.

צפו במשחה השנוי במחלוקת

באותה תקופה, היו תשעה שופטים שקבעו את מיקום המדליות – שלושה שקבעו את זהות המנצח, שלושה שקבעו את זהות המקום השני ושלושה עבור המקום השלישי. במשחה המדובר, שניים משלושת שופטי המקום הראשון קבעו כי דוויט ניצח, אולם גם שניים משלושת שופטי המקום השני קבעו כי דוויט הגיע שני. שלושת שופטי הזמן במסלולו של דוויט מדדו לו תוצאה של 55.2 שניות, בעוד שלושת השופטים במסלול של לארסון מדדו תוצאות מהירות יותר (שופט אחד מדד 55.0 שניות, ושני שופטים מדדו 55.1 שניות).

בנוסף אליהם, היה בשימוש באותם משחקים מכשיר מדידה אלקטרוני חדש, אשר החל למדוד באופן אוטומטי עם ההזנקה, אולם נעצר באופן ידני על ידי השופטים, והיה אמור לשמש כגיבוי בדיוק למקרים כאלו. כדי להעצים את הדרמה, מכשיר זה הראה כי זמנו של לארסון הוא 55.10 שניות ואילו של דוויט הוא 55.16 שניות.

אז איך מחליטים מי ניצח? פה נכנס לסיפור השופט הראשי בתחרות, האנס רונסטרומר. השופט החליט להתעלם משופטי הזמן ומהגיבוי של השעון האלקטרוני ולהתייחס אך ורק לשופטי ההמיקום. ולפיכך, קבע כי דוויט ניצח. הוא העניק לשני השחיינים את אותו זמן, 55.2 שניות (אז עוד לא ציינו את המאיות בתוצאה), ושניהם יחד היו השיאנים האולימפיים החדשים.

רונסטרומר טען בין היתר כי ראה את הסיום ואת הניצחון של דוויט בעצמו מזווית טובה, אולם תמונה שפורסמה לאחר מכן חשפה כי הוא עמד כ-20 מטר מהמקום. האמריקאים הגישו בשנים שלאחר מכן שלושה ערעורים לערכאות שונות, אולם הערעורים שלהם לא התקבלו, ועד היום ישנה מחלוקת אמיתית לגבי זהות המנצח. המשחה השנוי במחלוקת היה הגורם העיקרי לזירוז כניסתם של אמצעים אלקטרוניים ושמונה שנים לאחר מכן, הוכנסה מערכת המדידה האלקטרונית האוטומטית לשימוש מלא, ומקרים כאלו לא חזרו עוד.

לאחר המשחקים האולימפים ברומא, פרש דוויט משחייה תחרותית, אך נשאר קרוב לענף כשעבד בחברת ספידו ואף היה המנהל של ספידו אירופה במשך כמה שנים ובהמשך של המחלקה הבינלאומית של החברה. לאחר מכן פתח חברת ציוד שחייה משלו. בהמשך, היה חבר בוועד האולימפי האוסטרלי והיה מעורב בזכייתה של סידני באירוח המשחקים האולימפיים בשנת 2000. הוא גם היה ראש המשלחת האוסטרלית למשחקי חבר העמים ב-2006.

הוא זכה בשלל תארי כבוד על הישגיו בספורט, כולל חבר היכל התהילה הבינלאומי של השחייה, חבר מסדר אוסטרליה וזכה במדליית הספורט האוסטרלית.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג