ההטרוגניות של קבוצות הכושר וכוחה של הקבוצה

טריאתלון, ריצה למרחקים ארוכים, רכיבה על אופניים, שחייה בים או בבריכה, אומניות לחימה, ריצות ניווט (נערכות בדרך כלל ביער או בפארקים), אימוני קרוס פיט ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של קבוצות כושר שונות שהפופולריות שלהן עלתה באופן מהותי בשנים האחרונות בעולם בכלל ובישראל בפרט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

טריאתלון, ריצה למרחקים ארוכים, רכיבה על אופניים, שחייה בים או בבריכה, אומניות לחימה, ריצות ניווט (נערכות בדרך כלל ביער או בפארקים), אימוני קרוס פיט ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של קבוצות כושר שונות שהפופולריות שלהן עלתה באופן מהותי בשנים האחרונות בעולם בכלל ובישראל בפרט

מאת:ד"ר איתי זיו ודניאל קסל

מדובר בהחלט בתופעה מעניינת המאפיינת אנשים בכל הגילאים, הבוחרים להתאמן בקבוצה לשם השגת מטרות אימון שונות כמו: הפחתת משקל ואחוזי שומן (מטרת האימון השכיחה ביותר), שיפור מצב בריאותי, העלאת מסת שריר, שיפור היכולת האירובית בעיקר, שיפור כושר גופני כללי ועוד. לשם השגת מטרות אלו ניתן לבצע אימונים מתאימים Indoor או Outdoor ונטייה של אנשים רבים דווקא להעדיף אימונים מעניינים ומגוונים הנערכים בחוץ, בחיק הטבע, בים, בפארק, ביער ועוד.

הטרוגניות בקבוצות
מסקרנת במיוחד התופעה של הרכב האנשים בקבוצות השונות. ניתן להבחין בקבוצות מאוד הטרוגניות בהרכבן הסוציולוגי המתאמנות יחד. לדוגמה: ניתן למצוא מנכ"ל בכיר בחברת הייטק, בחור לקראת גיוס, אישה לאחר לידה, קופאית בסופרמרקט, איש עסקים מפורסם, שחקן טלוויזיה או תיאטרון, איש אקדמיה, קצין בצה"ל, עקרת בית, עובד ניקיון בעירייה, שוטר ועוד. מדובר במרקם מיוחד של אנשים שהסבירות שהיו  נפגשים במסגרת אחרת ועושים משימות שונות יחד היא אפסית. ההבדלים במשלח היד בין האנשים בקבוצה גדול במיוחד במקרים רבים ונציין שהוא לא ממש משנה. החיבור של הקבוצה הנו הפעילות הגופנית המבוצעת יחדיו. 

לעיתים, חברי הקבוצה כמעט ולא יודעים פרטים אישיים על חבריהם המתאמנים איתם על בסיס קבוע ומדובר בתופעה מעניינת במיוחד בהקשר זה. איש ההייטק בן ה-50, למשל, עורך שיחה ערה ופרודוקטיבית על אימון רכיבת אופניים למרחק ארוך במיוחד (אימון נפח) עם הקופאית מהסופרמרקט ועם הבחור המיועד להתגייס לצה"ל. או אז, השפה המשותפת לשלושתם כוללת משתנים כמו היקף האימון, עצימותו, התזונה לפני ואחרי (נושא מדובר במיוחד), תדירות האימונים ועוד מושגים הרלוונטיים במיוחד לאימונים מסוגים מסוימים. בנוסף, נציין שנוצרות חברויות רבות, הרלוונטיות בעיקר למסגרת האימונים המשותפים ולא תמיד הן מעבר לכך.  אותו איש צבא בכיר סביר להניח שלא יוזמן לארוחת ערב אצל איש הניקיון בעירייה, אך אם מדובר באירוע משותף לכל הקבוצה או חלקה – זה כבר שכיח מאוד. בנקודה זו נציין ונאמר גם שהמדריכים בקבוצות עצמן מנסים לעודד חברויות שונות ואף לערוך אירועים חברתיים על מנת לגבש הקבוצה עוד ועוד. כך עולים באופן די משמעותי סיכויי ההתמדה בפעילות. 

מאמנים ומדריכים במגוון ענפי ספורט ערים לחשיבות של לכידות קבוצתית והשפעתה על הביצועים של הקבוצה. לכידות הקבוצתית נקבעת על פי שני גורמים עיקריים. הראשונה היא החיבור בין חברי הקבוצה המבוסס על סיפוק רגשי. הגורם השני מתייחס לצורך המשותף של הקבוצה לבצע את העבודה, כלומר להשיג את התוצאות הרצויות. מכאן, ניתן להבין איך הגורם השני (צורך משותף להצליח בספורט) תורם לחיבור הרגשי הנוצרת בין חברי הקבוצה. 


ולעיתים נולדות אהבות בקבוצה (צילום: Thinkstock)

חשוב לדעת שככל שהאימונים קשים וארוכים יותר (לדוגמה: אימונים הנערכים לתחרות "איש הברזל" נמשכים מספר שעות מדי יום), קשה יותר להתמיד בפעילות הייחודית וניתן להבחין בפרישות בטרם עת של ספורטאים חובבנים, שלא אחת מפסיקים בבת אחת הפעילות הארוכה, המתישה והאינטנסיבית ועוברים למסגרת אימונים קלה יותר.  נקודה נוספת לציון הנה אישיות הספורטאי. כשמדובר באימונים ארוכים ומתישים, לאימון הקבוצתי חשיבות רבה, מכיוון שעל מנת להתאמן שעות רבות לתחרויות כה ארוכות המצריכות היערכות טובה של ממש יש צורך באישיות מתאימה – אינטרווורטית,  בדרך כלל  (כלומר – מופנמת). במקרים בהם מדובר בפעילות קבוצתית כמו משחקי כדור וכדומה, קל, יחסית, להתמיד לעומת ענפי ספורט אישיים ובה שכיח למצוא אישיות אקסטרוברטית, בדרך כלל (כלומר – מוחצנת ).

זוגיות דרך הספורט
נציין תופעה מעניינת אחרת, והיא שלעיתים גם נוצרים זוגות בעת ביצוע האימונים הרבים יחד (גברים ונשים) כשדבר אחד בטוח – שני בני הזוג בעלי תחביב אחד משותף לפחות – אימון גופני. יש לציין גם את המקרה האחר המאופיין בכך שרק אחד מבני הזוג מתאמן ועוסק בפעילות גופנית שהנה אינטנסיבית במיוחד ומצריכה היעדרות של שעות רבות מחוץ לבית. או אז, חשובה במיוחד תקשורת טובה בין בני הזוג שאילולא כן, גובר הסיכוי לכך שבני הזוג יתרחקו בהדרגתיות האחד מהשני והדבר כמובן בעייתי. לפני מספר שנים אף נערך מחקר בנושא של היחס בין בני זוג לגבי ביצוע פעילות גופנית בהיקף שבועי גדול ונמצא שכשרק אחד מבני הזוג עסק בפעילות גופנית בהיקף גדול ונעדר בשל כך שעות רבות מהבית היו הבדלים בתפיסה, ביחס ובאמפטיות בין בני הזוג. גברים ראו בעין פחות יפה ופחות סבלנית שהאישה נעדרת שעות רבות מהבית ומבצעת אימונים על בסיס קבוע לעומת המצב ההפוך שבו הגברים נעדרו מהבית. או אז, הנשים היו סבלניות יותר ואמפתיות וקיבלו הדבר בהבנה.

כוחה של הקבוצה בהשפעה על ההתמדה
התמדה בפעילות גופנית על בסיס קבוע אינה דבר פשוט כלל ועיקר. מדובר על מסגרת של פעילות גופנית האמורה בעצם להתבצע בכל (!!) מעגלי החיים. מעטים הם האנשים המתאמנים על בסיס קבוע ולפי המלצות ארגון הבריאות העולמי או ה- ACSM ( American College of Sports Medicine) בכל שנות חייהם ולכן לקבוצה משקל רב ותרומה בהתמדה בפעילות הגופנית על בסיס קבוע. נוצרות חברויות ייחודיות, ישנם לעיתים רבות מחנות אימון שונים ברחבי הארץ או בחו"ל, ישנן נסיעות משותפות לתחרויות בארץ ובחו"ל והכי חשוב – במידה ומי מהקבוצה לא מגיע לאחר האימונים ישנה דאגה רבה לשלומו ובדיקה אמיתית וכנה לסיבת היעדרותו. מקסים ומיוחד! לפיכך, ניתן למצוא בקבוצות אנשים מסוימים שללא האימון בקבוצה כלל לא היו מבצעים פעילות גופנית בכלל ופעילות גופנית עצימה ואפקטיבית בפרט. למשל, אנשים כבדי משקל, הנוטים להפסיק כל דיאטה וכל פעילות גופנית בה הם מתחילים ואימון בקבוצה מאוד יכול לסייע להם להשיג את מטרת האימון. 

לסיכום, אימון בקבוצה להשגת מטרות האימון השונות בהחלט מהווה תופעה של ממש בשנים האחרונות ובמיוחד מתאים לאותם אנשים בעלי קשיי התמדה. או אז, כוחה של הקבוצה, הדרבון התמידי (בדרך כלל) – יתרום רבות לעניין. 

10.12.2012

איתי זיוד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.


דניאל קסל – http://www.kessport.com/

מאמן מנטלי לספורטאים, המתמחה בליווי ספורטאים מקצועניים, ליווי ספורטאים חובבנים וטיפול בעזרת ספורט לילדים ונערים עם בעיות אישיות וחברתיות.
בעל תואר שני בפסיכולוגיה של ספורט מאוניברסיטת "ברונל" בלונדון, אנגליה. 
מרצה בקמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.  מאמן טניס וכדורסל מוסמך. 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג