הברך נפוחה? הכל על נפיחות במפרקי הגוף: סיבות, דרכי טיפול ומניעה

נפיחות במפרק יכולה להעיד על פציעה או מחלה וברגע שנזהה את הסיבה, נוכל לטפל בה טוב יותר. הפיזיותרפיסט עופר צחר עוזר לנו להבין את המפרקים שלנו טוב יותר: סוגי הפציעות, מתי חשוב לפנות לרופא ואיך מומלץ לטפל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נפיחות בברך, איך מתמודדים? | צילום: Shutterstock

הברך שלכם התנפחה ואתם לא יודעים למה? ככל הנראה יש לכם נפיחות במפרק המקומי, הידוע גם בשם: Joint Effusion. נפיחות במפרק יכולה להעיד על פציעה, סוג של מחלה מפרקית כלשהי (ארטריטיס) או מצב אחר. ברגע שנזהה יותר בבהירות את הסיבה שיצרה את הנפיחות בברך (או בכל מפרק אחר) – נוכל להעניק את הטיפול המתאים למצב הקיים, גם ברמת הטיפול שהרופא והגורם הרפואי הרלוונטי ימליץ לנו וגם טיפולים ביתיים שיוכלו לעזור לנו עם הנפיחות שנוצרה.

מהי נפיחות מפרקית – רקע
נפיחות ברמת המפרק מתרחשת כאשר יש עודף של נוזלים ברקמות הסובבות את המפרק. הנוזלים הללו גורמים למפרק להיראות גדול ונפוח יותר בהשוואה למפרק המקביל בצד השני או למפרקי הגוף האחרים.

מפרקים הם למעשה נקודת חיבור בין שתי עצמות או יותר, למשל: מפרק הברך שלנו בנוי משתי עצמות עיקריות: העצם העליונה היא עצם הירך או הפמור, שיוצרת מפרק בחלק התחתון שלה עם החלק העליון של העצם התחתונה מבין שתי עצמות הברך – הלא היא עצם השוקה, או הטיביאה. בנוסף לשתי העצמות הללו שמאפשרות תנועת כפיפה ופשיטה בברך יש עצם שלישית נוספת בשם פיקת הברך (פטלה) אשר מצויה בקדמת החלק התחתון (הפמור) ומאפשרת יעילות ושליטה טובה יותר בתנועות הברך.

לכתבות נוספות בנושא:
לגזור ולשמור: 11 טיפים חשובים למניעת פציעות ריצה
מההמסטרינג עד הלברום: הכל על כאבי ירך אצל רצים
פציעות כתף אצל רצים: מהם הגורמים, איך מונעים ודרכי הטיפול
9 טיפים להתמודדות ולמניעת כאבי ברכיים אצל רצים

צורת המפרק | צילום: Madhero88, Wikimedia

בנוסף לעצמות המרכיבות מפרקים בגופינו, ישנן רקמות נוספות סביב המפרק ולהן תפקידים מגוונים:
בורסה: שק נוזל המשמש כחיץ בין רקמות שונות (עצם לעצם, עצם לגיד וכדומה) ומצויים בסמיכות וממש מעל מפרקים בגופינו.

סחוס: הסחוס העיקרי בגופנו הוא סחוס היאליני, אשר מצוי בקצוות עצמות המפרקים שלנו. תפקידם למנוע מגע של עצם בעצם, לייצר בלימת זעזועים ופיזור עומסים הומוגני יותר. פגיעה וירידה בכמות סחוס זה מוכרת בעיקר ממפרק הברך וידוע בשם שחיקת סחוסים.

רצועה: רקמת חיבור אלסטית מחברת את העצמות שלנו האחת לשנייה, מאפשרת תנועה מדויקת של השרירים סביב המפרק וייצוב מפרקי.

• נוזל סינוביאלי: הרקמה הסינובילאית שוכנת בסמיכות למפרק ומאפשרת יציאת נוזל סינוביאלי שמסכך את המפרק ומסייע בהזנה שלו ושל הסחוסים המקומיים

• גיד: רקמת חיבור המחברת שריר לעצם. מאפשרים מעבר כוחות בין העצמות השונות ועזרתן נוצרת תנועה ברמת המפרקים.

צילום: shutterstock

כל העצמות והרקמות הללו מהוות מערכת אחת, העובדת בתיאום ובשיתוף פעולה מלא כדי להגן, לשמור ולאפשר תפקוד מלא למפרקים שלנו, ברמת התנועה והתנועות שהמפרקים מייצרים (כפיפה, פשיטה, הרחקה וכו'), כמו גם מאפשרים נשיאת משקל והתמודדות עם עומסים חיצוניים.

נפיחות מפרקית תתקיים באם נוזל יחדור ויכנס לאחד מהרקמות או המבנים שצוינו לעיל. נפיחות מפרקית תפגע רבות במפרק הברך, אך יכולה להתרחש גם במפרקים גדולים אחרים, כגון: קרסול, מרפק וכתף. נפיחות מפרקית יכולה גם להתקיים ברמת המפרקים היותר קטנים, כמו באצבע, בבוהן בכף הרגל ובשורש כף היד.

נוזל ברמה מינימלית בתוך מפרק ורקמות המפרק – הינו מצב נורמלי ותקין. הנוזל מורכב מכמה חומרים, הכוללים: נוזל סינוביאלי, דם, שומן וחלבונים. במקרה של ריבוי נוזלים מעבר לרמה נורמלית במפרק, יש לנו נפיחות מפרקית. למשל: במפרק הברך נראה ברך נפוחה, ולרוב אדומה עם מגבלה בתנועת הברך.

תסמינים נוספים שיתלוו לנפיחות מפרקית יהיו: כאב מקומי, קושי בתנועות המפרק (למשל בברך: קושי ביישור וכיפוף הברך = Flexion & Extension of the knee joint), חום מקומי, תחושת כבדות ונוקשות מפרקית, אודם וחום מקומיים ברמת העור סביב המפרק.

צילום: shutterstock

נפיחות במפרק – סיבות אפשריות
ישנן מגוון סיבות להיווצרות של נפיחות במפרקים השונים בגופנו והצטברות נוזלים מקומית מעל הנורמה הצפויה במפרק. הסיבות העיקריות לכך הן:

1. זיהום: זיהום ברמת המפרק (יקרא גם דלקת ספטית במפרק או Septic Arthritis), מתאר מצב של מחלה רצינית, אשר עלולה לייצר נזק של ממש ואף להרוס את המפרק המדובר. במקרים חריפים המקרה הקליני יתגלגל להחלפת מפרק – ניתוח ספציפי לתיקון נזק מפרקי חריף שיבוצע על ידי אורתופד המומחה לדבר. בעת זיהום במפרק, המפרק לרוב יתמלא בנוזל עשיר בחלבון המלא בתאי דם לבנים מתים הידוע גם בשם Pus.

2. דלקת: נפיחות על רקע דלקת, יכולה לנבוע עקב מחלות כמו דלקת פרקים, מחלת שיגדון (Gout) או אפילו כתסמין של שחיקת סחוסים מקומית (Osteoarthritis). תופעת משנית שעלולה להתפתח באזור האחורי של הברך על רקע דלקות שונות (וגם מסיבות נוספות, כמו נזק לסחוס או למיניסקוס) היא ציסטה על שם בייקר (Baker Cyst). ציסטה זו היא למעשה שק נוזל הממוקם בחלק האחורי של הברך, בין שרירי התאומים לשריר ההמסטרינגס, בחלק האחורי של הירך. באם הציסטה מתפוצצת – היא מובילה לכאבים עזים במקום ותצריך טיפול במסגרת פיזיותרפיה ובמקרי קיצון – ניתוח להוצאתה.

3. שימוש יתר: חזרתיות מרובה ושימוש יתר (Overuse)ברמת התנועה סביב מפרק מסוים יכולה לעורר כאב ובמקרים מסוימים גם נפיחות. למשל: ריצה על גבי משטח קשיח בקצב ועצימות גבוהים, מעבר ליכולת ולקיבולת הקיימת – יכולים להוביל לפציעה ונזק, לרבות נפיחות מקומית.

צילום: shutterstock

4. חבלה וטראומה: נזק לרקמה בגוף, כמו שבר של עצם, קרע של רצועה (הידוע יותר בשם: נקע) יוביל למצב תגובתי של הגוף שיכלול לרוב גם נפיחות. מקרים שכיחים להיווצרות נפיחות על רקע טראומתי יכלול מקרים טראומטיים שכיחים, כגון: תאונות דרכים, תאונות עבודה למיניהן, תאונות בעת הפעילות הגופנית ועוד.

5. גידול: גדילה של מבנה תופס מקום שיוצר נפיחות ברמת המפרק בו הוא מצוי וגדל. הגידול יכול להיות שפיר או גידול ממאיר וסרטני.

נפיחות במפרק – טיפול
הסיבה לנפיחות במפרק הברך תכריע את צורת הטיפול. רוב טיפול במקור הבעיה שהולידה את הנפיחות – מעלים את הנפיחות שנוצרה. לצד זאת יש לציין שלא כל הסיבות להיווצרות נפיחות במפרק הברך הן ברות טיפול ופתרון מלא. אצל רבים מאיתנו הטיפול יהיה ניהול תסמינים ולא העלמה שלהם. ניהול הנפיחות על ידי אנשי רפואה יתבצע בדרכים הבאות:

1. אנטיביוטיקה: תרופה לניהול מצבי זיהום ודלקות מסוימות.

2. שאיבה: הרופא יכול להחליט לשאוב עם מזרק נוזלים מתוך הברך כדי להקל ולהוריד מהנפיחות המקומית, כמו גם לבדוק לאחר מכן במעבדה האם תוכן הנוזל שנשאב הוא זיהומי, ואז להתחיל במתן טיפול, כמו מתן אנטיביוטיקה.

צילום: shutterstock

3. קולכיצין: שם של תרופה ספציפית שניתנת לאנשים הסובלים ממחלת פרקים בשם שיגדון או Gout, בה נוצרים גביש סידן לא רצויים ברמת המפרק. התרופה מסייעת בפרמטרים של כאב, דלקת ונפיחות מפרקית.

4. סטרואידים: תרופות סטרואידיות יסייעו ביצירת בלוק לכימיקלים דלקתיים שונים. כך למשל דלקות פרקים שונות יכולות לעורר דלקת והדלקת תייצר נפיחות ועלייה בנוזלים ברמת המפרק. סטרואידים יכולים להינתן בצורה פומית (כדורים לבליעה דרך הפה) ואחרים יינתנו בצורת זריקה לתוך מפרק הברך.

נפיחות במפרק – איך ניתן לטפל בבית?
אם התנפחה לכם או הברך (או כל מפרק אחר לצורך העניין) – יש כמה דברים שניתן לבצע בצורה עצמאית במסגרת הבית כדי לנהל ולסייע לנפיחות, כמו שימוש בקרח לאלחוש והורדת כאב, הורדת עומסים ביומיום, ירידה במשקל, שימוש בעלי כרוב לספיחת נוזלים מקומית, שימוש במשחות עם יכולת להוריד נפיחות ומנוחה.

נפיחות במפרק – מתי לפנות לרופא?
מומלץ לפנות לגורם רפואי רלוונטי באופן מיידי (חדר מיון או כל דבר דומה), באם מופיעים אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

• שבר באחת העצמות
• קרע ברצועה = נקע
• נפיחות במפרק עם עלייה בחום
• חוסר יכולת להזיז גפה מסוימת ברמת המפרק
• חוסר יכולת לשאת משקל על הגפה הרלבנטית
• ירידה תחושתית עד חוסר תחושה מוחלט במפרק

צילום: shutterstock

נפיחות במפרק בשילוב על עלייה בחום הגוף, יכול להעיד על זיהום במפרק (Septic arthritis), מצב שיכול לייצר פגיעה משמעותי במפרק ולעיתים יחייב ניתוח. לכן במצב שכזה – יש לפנות לרופא לפתרון.

לדלקות מפרקיות שונות יש תסמינים שונים, אך יש תסמינים שיחזרו ברוב דלקות הפרקים השונות, והם: כאב ברמת המפרק, אדמומיות מקומית בעור סביב המפרק, נוקשות מפרקית, רגישות למישוש, נפיחות מקומית וחום בעור סביב המפרק המדובר.

נפיחות במפרק – החלמה
זמן ההחלמה הינו תלוי סיבת היווצרות הנפיחות המפרקית. נפיחות שנוצרת על רקע שבר של אחת מעצמות המפרק – יכולה להימשך שבועות עד חודשים. לעומת זאת נפיחות במפרק, כמו הברך, על רקע שחיקת סחוסים פעילה מקומית, יכולה להוביל מצבי נפיחות באים והולכים למשך תקופה ממושכת. בכל מצב שכזה ישנם טיפולים להורדת נפיחות והקלת תסמינים נלווים כמו חום וכאב.

לסיכום
נפיחות במפרק הוא מצב בו כמות הנוזלים ברקמות סביב המפרק עולה, דבר שמוביל למפרק המדובר (ברך, כתף, קרסול וכו') להתנפח. טיפולים יעילים להורדת נפיחות יכללו שילוב של טיפול ביתי עם תרופות ומתן טיפול על ידי אנשי מקצוע רפואי רלוונטיים: רופא ופיזיותרפיסט.

המפרק הנפוח שלנו יכול להיות סימן לפציעה, זיהום, דלקת מפרקית או מצב רופאי אחר. מפרק ברך אדום ונפוח יכול להיות מראה לא נעים ואף מלחיץ – אם אנחנו לא יודעים ומבינים את הסיבות הפוטנציאליות להיווצרות נפיחות זו. לכן מומלץ לקחת אחריות על הבריאות שלכם ולשלב טיפול תומך עם אמצעי מניעה מתאימים שינתנו על ידי הגורמים הרפואיים מתוך מטרה להוריד את הנפיחות ולחזור לתפקוד מלא.

 


 

הכותב עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג