האם הגנטיקה שלנו קובעת מה אנחנו צריכים לאכול?

צורכים בעיקר פחמימות כי אתם ספורטאים אירוביים? מנסים לרדת במשקל בדיאטה דלת פחמימות? יתכן שהגנטיקה שלכם היא זו שתקבע מה הכי יעיל עבורכם והיום כבר חוקרים את זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צמחי מרפא בר לב
צמחי מרפא בר לב

מה היה קורה אם יום אחד היו מציעים לך לבדוק מהו הפוטנציאל שלך מבחינת היכולת הגופנית? האם אתה בעל פוטנציאל להיות מתאמן אירובי או בכלל אנאירובי? מה אם מבחינה תזונתית יכולת להתאים לעצמך את האכילה לפי מה שגנטית הכי מתאים לגופך? והאם שילוב בין השניים הללו יכול להוביל אותך להגעה להישגי ריצה או רכיבה טובים יותר?

תזונה מתאימה לספורטאים

האם נוכל להתאים את האכילה לפי מה שמתאים לגופנו? | צילום: thinkstock

מהי רגישות גנטית

האם זה קיים במציאות אתם שואלים את עצמכם כעת או שמדובר עדין בתסריט של סרט מדע בדיוני? התשובה לכך היא שהמחקר המדעי כבר עשה מספר קפיצות דרך בתחום, ובדיקות DNA להתאמת פעילות גופנית ותזונה בצורה אישית כבר קיימות בחו"ל וכיום גם בארץ. הנוטרה גנומיקס (תזונה גנטית) היא תחום מדעי חדש יחסית, אשר מנסה למצוא גנים שונים המובילים להתפתחות של מחלות מטבוליות, גנים המשפיעים על מטבוליזם של אבות המזון ועוד. גנים אלו בשילוב עם תנאי הסביבה ובעיקר התזונה כיום, יכולים להוביל לבעיות בריאותיות אצל חלק מהאוכלוסייה ואילו אצל חלק אחר פחות או בכלל לא. הדבר תלוי גם בגורמי התזונה אליהם האדם נחשף, לכמותם, אך גם בגנים שיש לאותו אדם. השילוב בין הדברים הוא מה שקובע.

ישנם לדוגמה אנשים אשר רגישים גנטית לקפאין וישנם כאלו שפחות. אדם הרגיש לקפאין גנטית יחוש את האפקט של הקפאין כבר בצריכה של רמות נמוכות ממנו. לעומת זאת מי שאינם רגישים, יתכן וקפאין בכלל לא ישפיע עליהם ולא יתקבל אפקט המשפר את הריצה או הרכיבה. כמו כן, לאלו הרגישים לקפאין הוא גם עלול להשפיע יותר על ערכי לחץ הדם ולהגבירם. יתכן שהם יצטרכו להפחית את השימוש היומי בו, אם בצריכת משקאות או מאכלים המכילים אותו או בתוסף. בדיקה של הגנים הקשורים במטבוליזם של קפאין יכולה לתת תמונה טובה יותר למי רגיש או לא רגיש לחומר.

הנטייה לצבור יותר משקל

עוד גן לדוגמה שיכול לתת לנו מידע תזונתי הוא הגן FTO. אדם שיש לו וריאציה של הגן הזה יעלה במשקל עקב אכילה של יותר שומן, ולכן דיאטה שתתאים לו יותר היא דיאטה דלה בשומן. אם הוא יעשה דיאטה דלת פחמימות ויאכל בה הרבה שומנים, יתכן ויעלה במשקל בניגוד לדעה הרווחת שזה יעזור לו להרזות. כמו כן, במידה והוא ירצה לרדת במשקלו הוא יצטרך לעשות אימונים אירוביים ארוכים כמו ריצות או רכיבות ארוכות. אפשרות אחרת בשבילו תהיה ביצוע של אימונים עצימים על מנת לקבל הטבה בתהליך הירידה במשקל.

ירידה במשקל

לא כל אחד ירד במשקל בדיאטה דלת פחמימות | צילום: thinkstock

גן נוסף שנבחן הרבה הוא הגן PPAR גמא. בדומה לגן הקודם FTO, ואריאציה בגן זה תוביל לנטייה לצבור יותר משקל, אך במקרה זה העלייה במשקל תהיה משמעותית יותר בעיקר אחרי דיאטה לירידה במשקל. מצד שני, בעלי ואריאציה זאת יהיו יותר רגישים לאימון ובעיקר לאימונים אירוביים לירידה במשקל. כפי שניתן להבין מ-2 גנים אלו, ידיעתם והואריאציה שיש למתאמן יכולה להכווין את התזונה וגם את הפעילות הגופנית לאותם אנשים.

בצורה כזאת בחנו עוד גנים במחקרים שונים על מנת להבין כיצד תזונה יכולה להשפיע על נשאים של גנים שונים. כדי להבין איזה תזונה מתאימה יותר לאדם אוספים וסוכמים מספר גנים הקשורים בתחום זהה כמו לדוגמה במטבוליזם של שומן. מכך מתקבל המידע האם האדם רגיש גנטית לשומן או לא. אותו הדבר אפשר לעשות גם לגנים של מטבוליזם הפחמימות. מי שרגיש לשומן ולא רגיש לפחמימות ניתן להתאים לו תזונה עשירה בפחמימות ודלה בשומן ולהפך. כך ניתן להבין באיזה אסטרטגיה תזונתית ניתן להיעזר על מנת להוביל את האדם לבריאות טובה יותר.

יש לציין שחלק מהבדיקות הגנטיות יכולות לתת מענה גם לרגישויות נוספות. מספר דוגמאות למה שבודקים כיום בבדיקות גנטיות – האם יש רגישות של הגידים לפציעות ספורט, מהי יכולת ההתאוששות של המתאמן מהאימון (דבר שיכול להשפיע גם על תדירות האימונים בתכנית האימונים – נ.פ), האם הוא מתאים יותר לאימון אירובי או אנאירובי ועוד.

עוד כתבות בתזונה
קשה באימונים קל בקרב? על תזונה באימונים ובתחרויות 
תזונה טבעונית ל-10 ק"מ וחצי מרתון 
השינויים שהתרחשו בעולם התזונה בעשורים האחרונים 

ניתן לקחת את הדוגמה של אדם שרץ ריצות ארוכות ומתאים לו יותר גנטית אימון אנאירובי. אם אותו אדם יעשה יותר אימוני אינטרוולים עצימים על מנת לשפר את היכולת, זה יעזור לו יותר מאשר ביצוע של אימונים אירוביים ארוכים. מכך ניתן להבין כי מהבדיקה הגנטית ניתן להכווין את סוג האימון למתאמן בצורה טובה יותר.

למי שחושש מכך שבדיקה גנטית היא דבר מסובך, אז מסתבר שביצוע בדיקה כזאת הוא פשוט ביותר. בבוקר קמים, מגרדים עם מטוש חצי דקה בצד אחד של הלחי הפנימית ואז עוד חצי דקה בצד השני, אורזים את המטוש ושולחים אותו למעבדה המתמחה בנושא. את התוצאות מקבלים בהמשך תוך כחודש. לאחר מכן כשיש את התוצאות ניתן לשנות את התזונה ותכנית האימונים בהתאם להן ולהתאים אותם לפוטנציאל הגנטי של אותו אדם.


ניר פינק | דיאטן ספורט (B.Sc.nutr ו-B.Sc.med, RD) ומרצה לתזונה במכללה האקדמאית  בוינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ספיר הגיב:

    היי,
    היכן ניתן לבצע את הבדיקה הזו? האם דרך קופות חולים?

    1. טליה הגיב:

      מצטרפת לשאלה של ספיר, היכן ניתן להשיג את הבדיקה הזו?

  • ניר פינק הגיב:

    ניתן לעשות זאת באופן פרטי. הבדיקה אינה בקופות חולים או בסל הבריאות

    1. משה מזרחי הגיב:

      ניר, אשמח לקבל פרטים לגבי הבדיקה

  • ליאת הגיב:

    אני עשיתי את הבדיקה אצל איתי אהרונסון ברעננה והייתי מאוד מרוצה.
    אני יודעת שגם כותב הכתבה, ניר פינק, עושה את הבדיקות במודיעין.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג