באיזה מרתון כדאי לכם לבחור בארץ?

טבריה, תל אביב או ירושלים? הם כל כך שונים אחד מהשני ולכל אחד יתרונות וחסרונות. איך בוחרים לאן להתחיל להתאמן? המדריך המלא לרץ התוהה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון ירושלים 2015
מרתון ירושלים 2015

עונת המרתונים מתקרבת. כלומר, לא המרוצים עצמם אלא המועדים שבהם מתחילים להתאמן לכל אחד מהמרתונים. מי שיבחר במרתון טבריה מתחיל כבר בימים הקרובים, מי שיבחר בתל אביב יתחיל אחרי החגים והבוחרים בירושלים יחכו עד שבאמת יסתיימו הימים החמים. אבל הסוגייה הקשה היא באיזה מרתון לבחור? בתוך חודשיים מתקיימים כאן שלושה מרתונים מאוד שונים אחד מהשני, לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות ולא כולם מתאימים לכל אחד. כדי לעזור לכם, הכנו מדריך קצר עבור כל אחד מהמרתונים של תחילת 2016.

מרתון טבריה 2015

למה לבחור בטבריה? | צילום: עופר ביידה

מרתון טבריה

תאריך: 6.1.2017

כמות משתתפים: כ-2,000

אופי המסלול: שטוח ומהיר

מזג האוויר: בשלוש השנים האחרונות היה קר, אך לא גשום. בשנה שעברה היו הרבה חששות מטמפרטורות קרות מדי של אפילו מתחת לאפס בשעת הזינוק, אבל בפועל מזג האוויר היה סביר יחסית (4-7 מעלות) וירד גשם קל בחלקים מסוימים. מצד שני, בשנת 2010 התקיים המרתון בתנאי שרב. השנה (2016) כזכור התקיים המרתון בגשם שוטף בכל שעות המרתון, דבר אשר גרם לתקלה טכנית בשידור התוצאות האישיות של הרצים ולכן נתינו בסופו של דבר לרצים רק תוצאות הזמן הכללי – מרגע יריית הזינוק ועד חציית קו הסיום.

היתרונות של מרתון טבריה 

  1. המסלול הוא מהיר ומאפשר לקבוע שיאים אישיים, גם עבור רצים מקצוענים שעושים זאת מדי פעם וכמובן שעבור הרצים החובבנים.
  2. אין פניות: מדובר ב-21 קילומטרים הלוך ואותם 21 וקילומטרים בחזור.
  3. אולי אין יותר מדי עידוד לאורך המסלול חוץ מהאזורים של הכניסות לקיבוצים (דגניה, האון, מעגן). מצד שני, זה המרתון היחיד בארץ שבו חולפים על פניך באותו הכביש רצים ברמה עולמית גבוהה ובנוסף רצי המרתון הטובים ביותר בארץ. אז זה כשלעצמו יוצר יופי של אווירה.
  4. אם אתם לא גרים בצפון, קרוב לוודאי שתרצו ללון בטבריה בערב שלפני המרתון. מצד אחד מדובר בהוצאה כספית, מצד שני זו הדרך הטובה והנכונה להתכונן למרתון שמוזנק בשעה 7:30 בבוקר. אוכלים את ארוחת הפחמימות האחרונה, הולכים לישון, וקמים בשעה סבירה כדי לצאת למרתון.
מרתון טבריה 2015

זה המקום לתוצאה מהירה. מרתון טבריה | צילום: עופר ביידה

החסרונות של מרתון טבריה

  1. רוח פנים: היא תמיד תוקפת את הרצים באחד משני קטעים: הקטע שבין 12 ל-21 קילומטר, או הקטע שבין 21 ל-30 קילומטר. ההתמודדות עם הרוח הזאת בכלל לא קלה.
  2. אין עידוד: את מי שהתחרה במרתון גדול באירופה זה יפתיע לרעה. במרתון טבריה אתה מוצא את עצמך רץ לבד, והעידוד היחיד שתקבל הוא מהרצים האחרים. נקודות האור הן הקיבוצים שלאורך המסלול ובתי הספר והמכללות, שם יוצאים תמיד תושבי המקום והתלמידים כדי לעודד.
  3. זינוק מוקדם: בעבר, כשהמרתון הזה התקיים בימי חמישי, הזינוק היה ב-9 בבוקר. מאז שהוא עבר ליום שישי הזינוק הוקדם כדי לפתוח את העיר בשעה מוקדמת יותר לקראת השבת. זה הופך את ההתארגנות לריצה לקצת יותר קשה ומחייב השכמה בסביבות השעה 5:00 בבוקר, גם אם לנים באזור, כדי להספיק לאכול ארוחת בוקר ולבצע ברוגע את ההכנות האחרונות.
  4. מזג אוויר: סטטיסטית הנרשמים למרתון טבריה יכולים להיות רגועים כי הסיכויים למזג אוויר אידיאלי למרתון הם לא קטנים. מצד שני, בשנה שעברה היה קר מדי וזה הצריך רצים רבים להוסיף ציוד כמו כובע וכפפות ריצה. לפני חמש שנים רצו שם בשרב. הכנרת לא נכי צפויה בחודש ינואר וזה סיכון שצריך לקחת. מצד שני, שום מקום כבר לא כזה צפוי.

מרתון סמסונג תל אביב

תאריך: 24.2.2017

כמות משתתפים במקצה המלא: מעל ל-2,000

אופי המסלול: שטוח אבל מרובה בפניות

מזג האוויר: זה הנושא הרגיש אם תשאלו את המארגנים של האירוע הזה. בעבר הוא התקיים בסוף מרץ, שזה מועד שמתאפיין בתחילתם של החמסינים. ב-2013 השרב גרם לביטול המקצה של המרתון המלא, ובשנים 2014 ו-2015 המרתון הוקדם לסוף פברואר ועדיין "נפל" על ימים חמים שלא אופייניים לתקופה. אי אפשר לדעת מה יקרה השנה, אבל המרתון הזה יכול ליפול על כל סוג של מזג אוויר מגשם שוטף ועד לשרב של סוף החורף.

רן אלתרמן במרתון תל אביב

אין כמו טיול ריצה בתל אביב | צילום: דני בורשבסקי

היתרונות של מרתון תל אביב 

  1. המסלול: זה נכון שאחרי הזינוק בשדרות רוקח רצים צפונה לכיוון חוף תל ברוך וגלילות והאזור הזה הוא פחות אטרקטיבי, אבל מהרגע שנכנסים לטיילת בדרך חזרה דרומה, המרתון הזה הופך למעניין ומאפשר לרצים ליהנות מכמה מהחלקים היפים והמטופחים של העיר כמו יפו, שדרות רוטשילד, מגדלי עזריאלי ורחוב דיזנגוף.
  2. האווירה: במרתון תל אביב לא תמצאו את הרצים האפריקאים הבכירים ביותר וגם לא את הישראלים, שנוטים באופן טבעי לבחור במרוצים המהירים ביותר לצורך קביעת קריטריונים לתחרויות שונות. מצד שני, האווירה בתל אביב במהלך המרתון היא יותר שמחה. מאחר ורצים בתוך העיר יש יותר עידוד ויותר אנשים ברחובות.
  3. ההפנינג: המקצה המלא של מרתון תל אביב הוא רק חלק מחגיגת הריצה הגדולה ביותר שמתקיימת בארץ עם עשרות אלפי משתתפים במקצים שונים, ובסיומה מסיבה גדולה במתחם החניון של גני יהושע. כל מי שהוא חלק מקהילת הרצים למרחקים ארוכים בארץ רוצה להיות שם. חוץ מזה, החוויה של מרתון תל אביב מתחילה עוד לפני קו הזינוק באקספו מכובד, שאפשר לפתוח בו את השבוע הכל כך משמעותי הזה ולהיכנס לאווירה כיפית של תחרות.
  4. הגעה: עבור מי שגר רחוק מתל אביב מומלץ כמובן ללון בעיר, אבל עבור תושבי המרכז ההגעה היא לא נוראית בכלל. ברדיוס של 1-2 קילומטרים מקו הזינוק יש כמה חניונים גדולים שבשעת בוקר מוקדמת תמיד יש בהם מקום, ומה זה חימום של 1-2 קילומטרים עבור מרתוניסטים? חוץ מזה, תחנת הרכבת של האוניברסיטה קרובה מאוד לאזור ההתכנסות וזה יתרון גדול.

החסרונות של מרתון תל אביב 

  1. המוני מדי: בכל זאת מרגישים שיש יותר מדי רצים ויותר מדי מקצים במקום אחד. במרתונים קודמים בתל אביב קרו מקרים שבהם רצי המקצה המלא "התערבבו" יחד עם רצי חצי המרתון והמקצים הקצרים יותר. זה יצר עומס וחיכוכים מיותרים. בשנה שעברה שינו בעקבות את זה לוח הזמנים וזה השתפר.
  2. הרבה פניות: מרתון תל אביב הוא שטוח יחסית למעט עליה או שתיים שהן קצרות. מצד שני, יש בו הרבה מאוד פניות שהופכות את המסלול שלו לפחות מהיר כמו כן, כמה מהנתיבים שלו כמו למשל בטיילת שלאורך החוף עם צרים ויכול להיווצר שם עומס.
  3. מזג האוויר: רוב הסיכויים שבסוף פברואר בתל אביב יהיה נעים, אבל בפועל בשנתיים האחרונות היה שם חם ולח, כשב-2015 אפילו עצרו את אחרוני הרצים של המקצה המלא בגלל עומס החום במסלול. מבחינה סטטיסטית, קשה מאוד לבנות על תל אביב.
  4. פחות מתאים לרצי תוצאה: אז אם אתם רצים מרתון בפעם הראשונה זה לא ממש אמור להפריע לכם, ואם זו הפעם השנייה שלכם ואתם יותר טובים ומנוסים קרוב לוודאי שתשפרו את השיא האישי שלכם ולא משנה היכן הוא הושג. מצד שני, עבור רצים יותר מנוסים שמחפשים את התנאים האידיאליים לשיפור השיא שלהם, מרתון סמסונג תל אביב לא הכי מתאים.
מרתון סמסונג תל אביב 2015

תמיד שמח. מרתון סמסונג תל אביב | צילום: צלמי שוונג

מרתון ווינר ירושלים

תאריך: 17.3.2017

כמות משתתפים במקצה המלא: כ-2,000

אופי המסלול: עליות

מזג האוויר: בשנתיים האחרונות היה כמעט מושלם. לא ירד גשם, השמש זרחה אבל לא היתה חמימה מדי ובעליות הרצים הרגישו את הרוח הירושלמית הנעימה. לפני שלוש שנים ירד ברד. אז כמובן שיכול להיות קר מאוד אבל מסתבר שסטטיסטית, מרתון בירושלים באמצע מרץ הוא מוצלח.

היתרונות של מרתון ירושלים

  1. יופי: אין ספק שזהו מסלול המרתון היפה ביותר בארץ. אולי עובדים קשה בעליות, אבל איזה כיף זה לעלות בהר הצופים, ולרוץ בתוך העיר העתיקה, ולהבין מה גורם לכל כך הרבה תיירים מחו"ל להגיע במיוחד למרתון הזה.
  2. ארגון: בשנים האחרונות מרתון ירושלים היה מאורגן למופת. לאורך כל המסלול מפוזרים להקות שונות, מעודדים, נגנים, דיג'אים – וכל מי שרץ על המסלול הזה מדווח על אווירה מחשמלת.
  3. אקספו: ארועי מרתון ירושלים נפתחים בשלושה ימים של תערוכת ספורט בבנייני האומה, וזה יופי של אירוע כדי להיכנס לעניינים לקראת המרתון.
  4. מתחם הסיום: אזור מתחם הסיום בגן סקאר מופרד בין משתתפי המרתון למשתתפי המקצים האחרים ולכן הוא שלו ורגוע. עוד לפני תחילת הריצה אפשר להשתמש שם בשרותי שמירת החפצים ואחריה ליהנות מעיסוי בלי יותר מדי תורים. גם כאן האווירה היא מצוינת.
מרתון ירושלים 2015

קשה מאוד להתחרות בשילוב של המסלול והאווירה במרתון ירושלים | צילום: פלאש 90

החסרונות של מרתון ירושלים

  1. מסלול קשה: מי שלא מתאמן הרבה בעליות יתקשה מאוד במסלול הזה. כדאי מאוד ללמוד מראש איפה העליות הקשות, לדעת מה אורכן ולהיערך אליהן. בעלייה האחרונה למשל, בכובשי קטמון כשלושה קילומטרים לסיום, רואים בדרך כלל הרבה רצים שעוברים להליכה בגלל הזווית הקשה שלה, ומאחר והיא מפותלת הם גם לא יודעים מתי היא מסתיימת.
  2. ההתחלה קצת צפופה: קצת אחרי הזינוק נכנסים למתחם האוניברסיטה ורצים שם את העלייה הראשונה. המקום הזה יכול להיות די צפוף, כך שמי שמתכוון לרוץ מהר כדאי שלא ימצא את עצמו נחסם על ידי רצים מאחורה.
  3. זה לא המקום לשיאים אישיים: רוב הרצים החובבנים משיגים במרתון ירושלים תוצאות אטיות של 20-30 דקות לעומת התוצאות שלהם במרתונים מהירים. קחו את זה בחשבון, גם בקטע של זמן רגליים. מי שרגיל לרוץ מרתון ב-4 שעות למשל, מוטב שיתכונן לריצה של 4 שעות וחצי.
  4. במזג אוויר קיצוני הכל משתנה: לפני שלוש שנים הברד קידם את פניהם של המשתתפים במרתון ירושלים. בתנאי מזג אוויר קיצוניים המרתון הזה עלול להיות קשה במיוחד, גם כך זה מסלול מאוד מאתגר.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רונן הגיב:

    פשוט השארתם אותי עם חשק לעשות רק בחו"ך\ל

    1. אמיר הגיב:

      למה ציניות? המרתונים בארץ הולכים ומשתפרים.

  • נדב הגיב:

    כתבה יפה ובהחלט עושה חשק לרוץ את שלושת המרתונים המצויינים בה, אבל אני מצטרף לדעתה של רות נץ שציינה 2 מרתונים נוספים שבינתיים הם די קטנים, אך שחבל שלא הוזכרו בכתבה.
    בשנה שעברה רצתי את מרתון התנ"ך הראשון שהייתה בו אוירה נפלאה וארגון למופת.
    זהו מרתון עליות עם נופים יפים ועם סיפור תנכי מדהים שזורק אותך אחורה בהיסטוריה. לחובבי האתגרים.
    מקווה שבשנה הבאה יהיו יותר נרשמים.

  • מני הגיב:

    כתבה טובה ומדוייקת. נכון- יש עוד שני מרתונים לפחות- מרתון התנ״ך והמרתון המדברי. הם שונים לחלוטין באופיים ומעניינים מאד.

  • משה הגיב:

    וכמובן יש עוד מרתון מומלץ מאוד בעיני והוא המרתון של הישראמן.
    חפשו לכם שחיין ורוכב ותירשמו כשלישייה.
    המרתון מתחיל בירידה של 10קמ מעין נטפים עד לככר הדגים שבסופה הארבע ראשי מורגש אך הנוף מדהים והחוויה מטורפתתת!

  • אבי ארמה הגיב:

    נוספו בשנה שעברה עוד שני מרתונים ייחודיים ומעניינים מרתון איש התנ"ך עם תימוכין למרחק האולימפי מהמקורות בתנ"ך וכן מרתון המדברי באילת מיוחד ומאתגר ,שווה לנסות .

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג