"אני מכוון להיות אלוף העולם באיש ברזל מלא"

סיפור האהבה של הטריאתלט אורי מנדל עם הענף התחיל כמעט במקרה, אחרי תחרות ריצה שבמהלכה הבין את הכישרון הטמון בו. מאז הוא עבר שירות צבאי שחייב אותו ללוח זמנים קשוח, סיים במקום גבוה באליפות אירופה ובשנה הבאה הוא כבר יתחרה עם הבכירים בענף. והמטרה? להיות אלוף העולם במקצה המלא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אורי מנדל בחצי ישראמן 2022 | צילום: צלמי שוונג

המצרך הנדיר ממנו רצה אורי מנדל בן ה-21 עוד ועוד עד לאחרונה היה – זמן. כאיש מבצעים ביחידה מיוחדת בצה"ל וכאחד הטריאתלטים המובילים בישראל, הוא נהג לקיים את אימוניו בשעות שאפילו חיות המשק השונות עדיין מנמנמות. "ישנתי מעט מאוד", הודה מנדל, "זו היתה הדרך שלי לשלב בין האימונים לבין השירות הצבאי. קמתי מוקדם מאוד ודחפתי את כל האימונים שיכולתי לדחוף. לפעמים כבר בשש וחצי בבוקר הייתי אחרי 20 ק"מ ריצה ועוד 2-2.5 ק"מ שחייה. משמעות הדבר היתה לצאת לאימון בשלוש ועשרים לפנות בוקר, או שלוש וחצי. לא ממש יצא לי לישון בשלוש השנים האחרונות, אבל במהלך השירות גם הבנתי שהספורט הזה חזק ממני ובוער בי. וזו גם הסיבה לכך שהייתי מוכן להקריב לפעמים דברים אחרים כדי להצליח להתאמן".

מה נאלצת להקריב?
"הדבר העיקרי שהקרבתי היה הזמן. חזרתי הביתה לרוב בסופי שבוע, לפעמים גם סגרתי שבתות בבסיס, וכשהגעתי לבסוף הביתה הייתי צריך לקבל החלטה איך לחלק את הזמן שלי. זה אומר לפגוש פחות חברים ופחות את המשפחה, וללכת לישון מוקדם ביום שישי כי בשבת צפויה לי רכיבה של 150 ק"מ. ואז, בסיום הרכיבה, הייתי מתארגן מהר ונוסע לסוף של מפגש משפחתי שהתקיים עם סבא וסבתא, אחרי שכולם כבר הגיעו לשם".

זו המטרה שאליה אני מכוון ואני מאמין שהיא ריאלית | צילום: באדיבות אורי מנדל

עוד כתבות טריאתלון
הפודקאסט של שוונג עם מאמן הטריאתלון ליאור כהן
החשיבות של הטייפר לקראת תחרות איש ברזל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?

השאיפה היתה מלכתחילה לשרת ביחידה מיוחדת?
"לפני הגיוס היתה לי התלבטות אם לבחור במסלול של ספורטאי פעיל או מצטיין. התאמנתי אז אצל מאמן הטריאתלון ליאור כהן, ובמקביל התחלתי את המיונים ליחידה שבה שרתי. זה היה תהליך מיון מאוד ארוך שבמהלכו הבנתי שאני רוצה לעבור שירות אחר ומיוחד. גיליתי על עצמי שיש לי יכולות שלא ידעתי עליהן, שעשויות לתרום רבות לשרות. וזה מה שמשך אותי".

אדם של אתגרים

כמו כל דבר שקורה במקרה כך גם החל סיפור האהבה בין מנדל לבין עולם הטריאתלון. בגיל 16 הוא חיפש להתחיל להתאמן כדי לרדת קצת במשקל ולהיכנס לכושר, ונרשם למרוץ רעננה שהיה הראשון שלו והמרחק הארוך ביותר שרץ עד לאותה נקודה. התוצאה שאיתה סיים, 46 דקות, הוכיחה לו שכנראה מצא את נתיבו הספורטיבי בחיים ומאותו הרגע ועד היום מנדל יכול "לספור על יד אחת את הימים שבהם לא התאמן" כלשונו. "נכנסתי לזה מאוד חזק", הודה מנדל, "חבר מבית הספר שהתאמן בקבוצת טריאתלון הציע לי לבוא ולנסות. נכנסתי לקבוצה, ראיתי שאני טוב בשחייה גם כן ונכנסתי לעולם הזה".

יש משהו מדליק בספורט הזה. שטח ההחלפה בישראמן | צילום: צלמי שוונג

למה בחרת להישאר בענף תובעני יותר כמו טריאתלון ולא להישאר רק בריצה?
"יש משהו מדליק בספורט הזה, שמחבר שלושה ענפים עם האתגר של כל אחד מהם. זה מאוד מושך ואני אדם של אתגרים שאוהב לנסות דברים חדשים, אז אמרתי לעצמי שזה הדבר שאני רוצה לנסות". והתוצאות של מנדל ביחס לספורטאי חובב הן יוצאות דופן. הוא סיים במקום הרביעי באליפות אירופה בחצי איש ברזל בקטגוריית הגיל שלו (18-24) בזמן של 4:12:03 שע', (מקום 33 כללי) שהתקיימה בחודש יוני האחרון בדנמרק, כשמקצה הריצה שלו היה בין שמונת המהירים באליפות כולה, כולל מקצה העילית.

בעולם הוא מוגדר כספורטאי המתחרה בקטגוריית גיל, בעוד שכאן בישראל הוא מתחרה כבר במקצה העלית בתחרויות כמו הישראמן בו עשה את חצי המרחק  בזמן של 4:54:28 שע' וסיים במקום החמישי הכללי. אבל כל זה עתיד להשתנות, שכן מנדל השיג את הקריטריון באותה אליפות אירופה בדנמרק שיאפשר לו להפוך לפרו כבר מחודש ינואר 2023. "בסוף חודש אוקטובר הקרוב אני אתחרה באליפות העולם בחצי איש ברזל עדיין בקטגוריית גיל, עד לתחילת השנה הבאה אז אתחיל להתמודד עם הבכירים", אמר מנדל בהתרגשות.

"הבנתי שהספורט הזה חזק ממני ובוער בי" | צילום: באדיבות אורי מנדל

ומה היעד מבחינתך?
"בשירות הצבאי מה שעשיתי הרבה פעמים היה לדקור נקודה במפה ולכבוש אותה. דקרתי מבחינתי את הנקודה להיות אלוף העולם באיש ברזל מלא. יש עוד דרך ארוכה אבל נכבוש אותה בדרך להיות הכי טוב בעולם בגילאים הבוגרים באיש ברזל. זה לא יקרה בשנתיים הקרובות ולא בחמש השנים הקרובות, אבל זו המטרה שאליה אני מכוון ואני מאמין שהיא ריאלית".

מנדל, בן 21, עושה את הדרך הארוכה הזו בהדרכתו של המאמן אילן אולמן בקבוצת 500 וואט. אחרי שהשתחרר בתחילת אוגוסט משירות סדיר, ינסה תושב קיבוץ גבעת ברנר ויליד ראשון לציון לעבוד לפי תכנית אימונים קצת אחרת מזו שאיתה התאמן עד היום.

"בצבא התאמנתי פחות ממה שאני מתאמן היום, כאזרח", פירט מנדל, "במהלך השירות המיקוד היה בריצה, שהיתה הנגישה ביותר. אופניים הייתי רואה רק בסופ"ש. היום היקף הריצה נשמר, תדירות אימוני השחייה עלתה והמיקוד הוא ברכיבה. באיש ברזל אין מה לעשות, זה הענף שתופס את הזמן הרב ביותר וכדי לנצח בתחרות צריך להיות רוכב מאוד מאד חזק שיודע גם לרוץ ולשחות. אילן מתאים לי היום את התכנית לפי הצרכים שלי".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג