רמת עבדת. אביב/חורף – הנגב התיכון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט


"רמת עבדת" הוא סופר טיול שיש בו הכל – אתגר, נוף, טבע והסטוריה. אין דרך לטיילו ברכב אחר, רק באופני הרים. זה טיול מעגלי ברמת עבדת ובנחלים דבשון, עקב וחוורים. מהחניה שלרגלי עבדת יוצאים מזרחה, חוצים את הדבשון בדרך אל פנינת הטיול – נחל עקב, יורדים מעין עקב עליון אל התחתון ואחרי שכשוך בבריכה מטפסים במעלה עקב, חזרה לרמה. חוצים אותה לצפון מערב, יורדים במעלה דבשון אל נחל צין, מתחברים לנחל חוורים ובמעלהו מטפסים עד בור חוורים שליד כביש מס’ 40. פונים דרומה בשולי הכביש ולרגלי עבדת משלימים 29 ק"מ מה זה חוויתיים. כמעט כל המסלול, למעט הרכיבה על הכביש, בשבילים. לא נדרש כושר מי יודע מה, אבל כדי להנות ממנו צריך להיות רוכב הרים מנוסה המוכן, מדי פעם, במקום לרכב על האופניים, שהם ירכבו עליו. כל השבילים מסומנים והניווט אינו מסובך.

* טיול זה כטיול רגלי ובשנויים קלים, פורסם לראשונה ע"י מנחם מרכוס, במדריך ישראל 1979.



בנחל עקב

אזור:    רמת עבדת
נקודת מוצא:    עבדת
מפות סימון שבילים :
הנגב התיכון מהדורה עדכנית
עונה מומלצת :    אביב חורף
אורך מסלול :    29 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    200 מטרים
רמת קושי:    בינוני-קשה

אזהרה !!! ע"פ רשות שמורות הטבע, אופניים הם כלי רכב ולכן אסור לרכב בשבילי טיולים מסומנים המיועדים רק להולכי רגל לפי הרשות. הם לא מסתפקים בהוראה ובמקומות מסוימים עלולים גם לקנוס. במסלול זה כבר היו דברים בגו – שימו לב.

איך מגיעים?

נוסעים לעבדת. במגרש החניה, ליד תחנת הדלק, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ומאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM 
יציאה 
צפון  
 

מנקודת המוצא, בנ.צ.12770225, רום 550 מ’ יוצאים צפונה בדרך סמוכה לכביש מס’ 40.
בק"מ 0.3 מסעף ליד פינת גדר. על גב תמרור, שליד הכביש, סימון שביל ישראל. פונים ימינה (צפון-מזרח) לשביל טרשי מסומן שחור ושביל ישראל, העוקף מצפון את הרכס עליו נמצאת עבדת. השביל עצמו לא כל כך ברור וסימון שביל ישראל, בקטע זה, גם הוא לא ברור, כך שבשלב זה עדיף להסתמך על הסימון השחור. סימון שביל ישראל ינחה אותנו לאורך 5.9 ק"מ, עד עין עקב תחתון.
בק"מ 1.0 השביל מגיע לדרך. פונים עליה ימינה, בעליה טרשית מתונה. מפה גם סימון שביל ישראל יותר ברור.

   
2.0 KM 
ישר   
דרום   
שביל 
סימון שחור 
שביל ישראל 
ירידה 

בנ.צ. 12860238, רום 570 מ’ אוכף בין הגבעה עליה נמצאת עבדת לגבעה מצוקית מצפון לה. ממשיכים במורד השביל הטרשי (מסומן שחור ושביל ישראל), לדרום מזרח, לרגלי הגבעות שמימין לנחל דבשון.
נשרים אם הגעתם לכאן בשעה שאויר הבוקר כבר התחמם קצת, ואם אתם ברי מזל, תוכלו לראות פה נשרים דואים, מנסים לתפוס גובה בדרך לעבודת יומם.

   
3.5 KM 
שמאלה   
 מזרחה   
שביל 
סימון כחול 
שביל ישראל 

בנ.צ. 12960229, רום 510 מ’ לרגלי גבעה עם מחשופים לבנים, בגדה המערבית של נחל דבשון, מגיעים לשביל מסומן כחול. פונים עליו שמאלה (מזרח), חוצים את אפיק נחל דבשון ומטפסים מזרחה, מדרום לגבעה מצוקית, במעלה מקביל לנחל, שבקטע זה כיוונו מערב-מזרח.
נחל דבשון שרידי החקלאות העתיקה, הכוללים אין ספור סכרים, בתי חוה, בורות מים ותעלות הנמצאים בקטע זה של הנחל מוכיחים בעליל שנחל דבשון היה העורף החקלאי של עבדת.



מטפסים מזרחה מדרום לגבעה מצוקית

   
5.1 KM 
ישר    
 מזרחה   
שביל 
סימון כחול 
שביל ישראל 

בנ.צ. 13080231, רום 610 מ’ סוף המעלה, בקו פרשת המים בין נחל דבשון לנחל עקב. גולשים מזרחה, לעבר נחל עקב.
בק"מ 6.0 השביל מתעקל ימינה (לדרום מזרח) ויורד בקפל קרקע קירטוני.
בק"מ 6.4 ראש מצוק מעל עין עקב עליון. פה כולם מורידים את האופניים, מדרגה, מדרגה, דרך המצוק הנקרא בפי העם "סלע הכלבים" בשל בליטות הסלע המזכירות ראשי כלבים.



השביל מתעקל לדרום מזרח ויורד בקפל קרקע קירטוני

   
6.6 KM 
שמאלה    
צפון מזרח 
שביל 
סימון שחור 
שביל ישראל 
ירידה 

בנ.צ. 13190227, רום 490 מ’ מפגש שבילים מסומנים. הכחול (איתו הגענו) ממשיך במעלה נחל עקב ואילו אנו פונים שמאלה (לצפון מזרח), במורד הנחל, בשביל המסומן שחור וכמובן שביל ישראל. מתחילים בגדה המערבית, לרגלי סלע הכלבים. אחרי כמאה מטר השביל חוצה את האפיק לגדה המזרחית, שבה מזומנת לנו חוויה של רכיבה על מדפי סלע וקפיצות מאחד לשני, לאורך יותר מקילומטר. מי שזה לא לטעמו או ליכולתו – הולך ברגל.
עין עקב עליון. מים זורמים באפיק, לאורך מאות מטרים, בין שיחי קנה סמר ואשל. בספרי הדרכה אחדים מצויין שיש פה בריכה. מצטער, היא נסתמה בשטפונות שנת 1991. המים אולי לא כל כך טעימים, אבל ראויים לשתיה.



בסלע הכלבים

   
9.2 KM 
ישר    
צפון    
שביל 

בנ.צ. 13210249, רום 400 מ’ מסעף שבילים מסומנים מעל עין עקב תחתון. שביל מסומן כחול יורד דרך המצוק אל המעין, שבתחתית הנקיק, אולם הירידה, כשהאופניים ביד, מסוכנת. ממשיכים ישר (צפון) על שפת הנקיק.
בק"מ 9.7 יורדים ימינה לערוץ הנחל ופונים ימינה (דרומה) בדרך להכנס אל הנקיק.
בק"מ 10.2 המפל והבריכה של עין עקב תחתון.
עין עקב תחתון. המעין נובע בשכבת חלוקים וצונח במפל, על גבי קיר טרוורטין מקושט בטחבים ובשערות שולמית, אל בריכת מים צוננים, שקוטרה כ- 15 מ’ ועומקה כ- 6 הנמצאת בתחתית הנקיק. מי שמייטיב לשחות יכול לנסות, אבל תזכרו מה אלי אמר: זה קרררר! סביב, בין שיחי צמחיה הידרופילית ניתן להתפרקד על משטחי הסלע ולרוות שמש. זה גם הזמן הנכון לארוחה קלה ולקפה.
משלימים את ההנאה, משאירים את המקום נקי נקי וחוזרים כלעומת שבאנו אל נקודה מס’ 6.
בק"מ 11.2 שוב בנקודה מס
. במסעף השבילים המסומנים. פונים לצפון מערב, לשביל מסומן ירוק, המטפס ב"מעלה עקב" אל רמת עבדת. כ- 700 מ’ עליה לא קלה.



עין עקב

  
12.1 KM 
ישר    
מערב    
שביל 
סימון ירוק 

בנ.צ. 13140252, רום 490 מ’ סוף המעלה. תצפית לעבר נחל עקב, קרן עקב ונחל צין וממשיכים בשביל המסומן ירוק.
בק"מ 12.6 מגיעים לתצפית מראשו של מפל הצונח ליובל מיובלי נחל עקב, שבתחתיתו תמר. ממשיכים במגמה כללית צפון-מערב. השביל המסומן ירוק בוחר נתיב מתוחכם הנמנע מעליות מיותרות בפרשת המים בין נחל עקב לנחל דבשון.
בק"מ 14.8 בקרוב, חוצים את הערוץ הרדוד של נחל דבשון ולא יודעים מה הוא מכין לנו.

   
15.8 KM 
ישר    
מערב    
שביל 
סימון ירוק 

בנ.צ. 12930269, רום 490 מ’ ראש המפל הגדול של נחל דבשון. זה מפל פרסה מדהים, הצונח מגובה של כמאה מטרים אל נחל צין. צופים, מתרגשים וממשיכים. מפה השביל מרוצף אבנים מעצבנות. זה מה יש!



נחל עקב

   
16.7 KM   
ישר    
מערב    
שביל 
סימון ירוק 
ירידה 

בנ.צ. 12900276, רום 510 מ’ ראש מעלה דבשון. צופים על פיתולי נחל צין ועל מצוק הצינים ומתחילים לרדת במורד התלול (מאד), המסומן ירוק. בחלק העליון השביל מחפש את המעברים הנוחים בסלע הקשה ומחייב לא מעט הליכה, בחלק התחתון שכבת חרסית. ניתן לגלוש ברכיבה, אבל זה תלול ומפחיד.

   
17.5 KM 
ישר   
צפון מערב   
שביל 
סימון שחור 
ירידה 

בנ.צ. 12840275, רום 390 מ’ כביש בנחל צין. חוצים אותו, אחריו חוצים את ערוץ נחל צין ומתחילים לטפס צפונה על מדרון גבעה, בשביל חרסיתי נוח, מסומן שחור.
בק"מ 18.2 אוכף. גולשים מערבה, עדין בשביל המסומן שחור.

   
19.2 KM 
שמאלה   
דרום מערב   
שביל 
סימון כחול 

בנ.צ. 12800281, רום 380 מ’ מפגש שבילים מסומנים בנחל חוורים. פונים שמאלה, לשביל המסומן כחול, המקפיד להשאר סמוך לאפיק הנחל. בחלקו הנמוך הנחל מתחתר בחרסית והדיווש נוח יחסית. בסוף החורף ובאביב האפיק מוצף בריח המשכר של פריחת הרותם ובפרחים הפרפרניים הצהובים של שיחי הכרכש.
בק"מ 20.0 מסעף שבילים מסומנים. פונים לימני, המסומן כחול, העוזב את ערוץ נחל חוורים ומטפס באחד מיובליו. הואדי מתחתר בגיר קשה והמדרון נעשה תלול. מעבר צר בסלע צור כהה מבשר שאנו בסוף המעלה. עכשיו כבר שומעים את הרכב על כביש מס’ 40. כשרואים שורה של עמודי עץ נמוכים יודעים שאנחנו ליד בור חוורים, שהוא בור מים נבטי, חצוב בשכבת הקירטון האטימה. פתח הבור תחת האשל שמימין לשביל. מציצים וממשיכים לעלות בשביל.

   
21.0 KM 
שמאלה   
דרום מערב   
כביש 

בנ.צ. 12630287, רום 500 מ’ כביש מס’ 40. פונים שמאלה בשוליו ומדוושים כ- 8 ק"מ עד נקודת המוצא.

אפשר קצת פחות
מי שמוותרים על רכיבת הכביש בסוף הטיול יכולים לקבוע מפגש עם רכב בחניה ליד בור חוורים, או להשאיר רכב בחניה ליד אחוזת קבר בן גוריון. מי שמסתפקים בעשרה קילומטרים של סינגל מדברי, בוחרים, בעין עקב תחתון, את הדרך המסומנת כחול, במורד נחל עקב. ממשיכים כ- 3 ק"מ עד מסעף משולט לפני שפך נחל עקב לצין פונים שמאלה (מערב) לדרך המסומנת אדום המובילה סמוך לאפיק הצין, איתה כ- 4 ק"מ עד תחתית כביש הסרפנטינות ועליו מטפסים שני קילומטרים עד שער מדרשת בן גוריון.

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג