"מלח הארץ" והגוף

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר שמי שגיב





מלח מהווה את היסוד המהותי ביותר בגופנו, בחיינו וכמובן גם בפעילותנו הגופנית. בריאות וחיים דורשים אנרגיה ולא סתם אנרגיה, אלא אנרגיה קיומית המניעה את גופנו 724 , 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע.



אנרגיה זו לא באה מסוכר. אנרגיה זו מופקת על ידי המינרלים, אלקרוליטים ובעיקר ממלח. מלח מהווה את הבסיס לאנרגיה של החיים לבריאותנו ולחיוניות שלנו. אנו מסוגלים לשרוד 40 ימים ללא מזון, 4 ימים ללא מים, 4 דקות ללא חמצן אך ללא מלח אף לא שנייה אחת. אם כך מה הבסיס להנחיה הרפואית לדיאטה דלת מלח?! מלח צריך להוות את המרכיב מספר אחד בתזונה, הדיאטה אינה מספקת את התצרוכת היומית ואנו זקוקים לתוספים. הבעיה שהמלח שאנו צורכים אינו בדיוק המלח שלו גופנו זקוק. גם משקאות הספורט לא תמיד מכילים את המלחים הנכונים ומעבר לכך גם מכילים סוכרים לא נחוצים. במאמר זה ננסה לעשות קצת סדר בתצרוכת המלחים ולהעניק למלח את מקומו וכבודו הראוי!



המלח שאנו צורכים אינו בדיוק המלח שלו גופנו זקוק

הביטוי מלח הארץ מבטא אדם או קבוצת אנשים כבעלי איכות גבוהה וערכים שורשיים. הביטוי גם נקשר עם אנשי עמל שתרמו בחייהם ובמעשיהם לחברה. כך גם המלח הנקשר לאין ספור פעולות חיוניות ומהווה מרכיב קריטי בפעילות הקיומית של הגוף. המלח נקשר עם אגדות, דתות ומיתוסים. בעבר עמים יצאו למלחמות כדי לשלוט על מחצבי מלח. מלח היה שער חליפין לזהב וכסף. לפני המצאת המקרר מלח שימש לשימור הבשר מריקבון ולמעשה כך גם בגופנו. המלח מנטרל את החומצות הנוצרות בגוף הגורמות לריקבון הגוף, עד היום מרבית השימוש במלח בעולם הוא לצורך שימור האוכל. מלח שימש במשך אלפי שנים במרכיבים תרופתיים בניקוי וניקוז הגוף מרעלים, כאנטי דלקתי, לבעיות נשימה, לקשיי עיכול ועוד.
המינרלים מהווים את המלחים בגוף והנתרן הינו המינרל המצוי והחשוב ביותר. מינרלים אלו גם נקראים אלקטרוליטים שבאמצעותם גופנו מפיק מתח חשמלי המאפשר את קיומו ופעילותו של כל תא ותא. המלח הינו המדיום שבאמצעותו מתרחשת הפעילות החשמלית, גופנו לא "רץ" על קלוריות אלה על ידי מטען חשמלי. כל מחשבה ותקשורת במערכת העצבים מתבצעת בעזרת מלחים ובכלל זה גם פעולות כיווץ השריר בזמן פעילות גופנית.



מלח ומים מווסתים את רמת הנוזל בגוף. למעשה קיימים שני "אגמי" מים, האחד הוא תוך תאי והשני הוא חוץ תאי והמלח מאזן את היחס ביניהם. יחס הנוזלים התוך תאי לחוץ תאי הינו קריטי להישרדות התא. הנוזל התוך תאי חשוב ביותר לניקוז הפסולות המטבוליות. המים למעשה עוקבים אחרי המלח והיכן שמלח נמצא שם יהיה גם מים.



המלח מהווה מרכיב חשוב בספיגת המזון במערכת העיכול. יתרה מזו, המלח הינו המדיום המאפשר את התמרת המזון בגוף והופך את המזון לתאים חיים . מלח, נתרן (Na), מהווה את המרכיב החשוב ביותר בגוף לנטרולן של החומצות המטבוליות. הנתרן משמש במערכת הבאפרים ( NaCO3) שמתפקידה לסלק את החומצה מהדם. מלח חשוב בניקוי הפסולת המטבולית, חומצת חלב מהשריר ובעיקר גם מהמוח (גם מחשבות צורכות אנרגיה ואשר אף הן מייצרות פסולות מטבוליות). המינרלים מהווים מרכיב חשוב במניעת התכווצויות שרירים. המלח חשוב ביותר בוויסות הטמפרטורה בגוף. תהליך ההזעה המאפשר את קירור הגוף וניקוז חומצות מטבוליות מתאפשר בעזרת מלח.



מלח מווסת את הפעילות ההורמונאלית ובכללן הליבידו; את רמת הסוכר בדם; את פעילות קצב הלב ולחץ הדם; את פעילות השינה. מינרלים מהווים 27% ממשקל העצמות ומה שלמעשה מקנה את החוזק לעצמות. מלח מהווה מרכיב חשוב במניעה של דלקות פרקים.



אתם כעת קולטים את חיוניות המלח בגוף ובחיים. אם כך למה נוצר הבלבול בכל הנוגע לתצרוכת מלחים? ההנחיות לציבור ובעיקר לחולי לחץ דם "יש להמעיט בצריכת מלח" ולעומת זאת יצרני משקאות המים מפרסמים שהמים מכילים מלחים (מינרלים) החיוניים לפעילות הגוף. ראשיתה של הבעיה נובעת מהעובדה שהמלח השולחני שאנו צורכים וממליחים מעובדים אחרים לא רק שאינו מספק את המלחים הנחוצים אלא נהפכו, מזיק לגופנו. בתהליך עיבודו מחממים את המלח לטמפרטורות מאוד גבוהות דבר הגורם לאידוים ושינוי בהרכבם הכימי של מרבית המלחים ומה שנותר בסוף זה Sodium hydroxate רכיב חומצי המגרה את רקמות הגוף. בנוסף, לא מעט חברות מוסיפות אלומיניום כדי להעלות את רמת ה"ספוגיות" של המלח ( הרעיל למערכת העצבים) ולפעמים גם יוד (המזיק לבלוטת הגוף) כדי לשמור על היובש. מדינות בהם לא מעבדים את המלח בעיית לחץ דם כמעט ולא קיימת. ערוך ניסוי, לכוס מים הוסף כפית מלח, אם כעבור כמה שעות המלח לא התמוסס ובעצם רואים גבישי מלח בתחתית סימן שזה מלח מעובד. ומלח שלא התמוסס במים לא יתמוסס גם בגוף. מלח טבעי נמס לחלוטין.



מלח שלא יתמוסס במים לא יתמוסס גם בגוף

ההנחיות לציבור הם להמעיט בצריכת מלח ובעיקר אם אתה סובל מלחץ דם. ה"היגיון" מאחורי הנחיה זו שירידה ברמת המלחים תוביל לירידה ברמת הנוזל ובכך לירידה בלחץ הדם ("תיקון" בעיה המוביל לבעיה אחרת). מלח שולחני גורם לאובדן נוזל מתוך התא ובכך מוביל לעליה בלחץ הדם. נהפכו, צריכת מלח, אך מלח נכון, תוביל לאיזון בלחץ הדם. מחקרים רב שנתיים בקרב אוכלוסיה הצרכה דיאטת דלת מלח סבלו יותר מלחץ דם, בעיות לב וירידה בתפקוד.



ברמה הכימית, רמת המלחים בדם חייבת להיות יציבה, מליחות הדם הינה מעט פחות ממליחות מי הים. כאשר ריכוז המלחים בדם יורד המערכת ההורמונאלית מפצה זאת על ידי האטה בפעילות הכליות ותהליכי ההזעה. אך גופנו לא יכול ממש להפסיק פעילות זאת לחלוטין. כדי לשמר את ריכוז המלחים בדם גופנו יפריש מים וירידה במשק המים מובילה לירידה דרמטית בתפקודי הגוף.



גופנו מכיל כ-460 גרם מלח ואנו מאבדים מלחים בשתן ובהזעה. אנו זקוקים לתצרוכת יומית של כ- 10 גרם מלח ביום. האוכל שאנו אוכלים מספק חלק מתצרוכת זו, בעיקר אם אתם צורכים ירקות, שקדים וגרעינים, אך רצוי להשלים זאת על ידי תוספים, בין 3-4 גרם. המלח הרצוי זה לא מלח בישול ולא ממליחים מעובדים אשר הם חומציים. מלח בישול מכיל נתרן-כלוריד אך זה רק אחד מסוגי המלחים הקיימים בגוף. מלח מחצבים, סלעים גבישי (ניתן לרכוש בחנות טבע,10 ¤) שאינו מעובד ובסיסי יותר מכיל מגוון רחב יותר של מלחים. המליחו את מי השתייה והבישול במלח זה, לפי הטעם. ככל שתרגילו את חושי הטעם למלח תשתוקקו פחות ופחות לסוכר, כי המלח מווסת את פעילות הסוכרים. התרגלו לשתות בבוקר מיד בקימה ליטר מים עם מלח לניקוי הקיבה והמעיים מרעלים מטבוליים. בזמן פעילות גופנית המליחו את בקבוקי השתייה, שוב לפי הטעם. הימנעו מצריכת יתר של מזונות מתועשים הספוגים במלחים מעובדים.



כשתתחילו לצרוך את המלח הנכון בכמויות הרצויות תתחילו להרגיש את גופכם כמו סוללה הנטענת מחדש. מלח הינו הבסיס לפעילות האנרגטית של הגוף. מלח הינו הבסיס לבריאות הגוף. מלח הינו הבסיס לחיים. מה לדעתכם היה קורה לדגי הים אילו היו מתקיימים על דיאטה דלת מלח?!




הכותב: ד"ר שמי שגיב – כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט, אלוף ישראל במרתון בעבר ונציג ישראל באוליפיאדת לוס אנג'לס 84




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג