זעם בכבישים ורכיבה על אופניים

רוכב האופניים התקרב לקראת העלייה הקלה הנכונה לו בהמשך הדרך. מאחור מגיחה לפתע בפראות מכונית הנוסעת במהירות. ממש לפני שהמכונית חולפת בצורה מסוכנת על פני רוכב האופניים המופתע, צורח הנוסע שיושב ליד הנהג והרוכב כמעט נופל מאופניו לקול צהלות הנוסעים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רוכב האופניים התקרב לקראת העלייה הקלה הנכונה לו בהמשך הדרך. מאחור מגיחה לפתע בפראות מכונית הנוסעת במהירות. ממש לפני שהמכונית חולפת בצורה מסוכנת על פני רוכב האופניים המופתע, צורח הנוסע שיושב ליד הנהג והרוכב כמעט נופל מאופניו לקול צהלות הנוסעים

מאת:אייבי גילת


 
זעם בכבישים / צילום: HNN 

רוכב אופניים הרוכב לבד באמצע שום מקום הוא טרף קל לאנשים עם כוונות לא סימפטיות. איך קרה שספורט כל כך אצילי ויפה עם מסורת של למעלה מ-100 שנה באירופה הפך אצלנו בישראל לעניין הגובל לעיתים בסכנת נפשות. איך קרה שספורט כל כך אצילי ויפה עם מסורת של למעלה מ-100 שנה באירופה הפך אצלנו בישראל לעניין הגובל לעיתים בסכנת נפשות.

 

נהיגה על הכביש ותאונות דרכים הם אחד הגורמים המובילים למותם של אנשים צעירים על הכביש בישראל. הבעיה של זעם בכבישים היא יותר במישור ההתנהגותי שנהגים מזהים רוכבי אופניים כסוג של מטרה שקל לצוד איתה או כגורם של מטרד על הכביש. איך יכולים רוכבי אופני הכביש למנוע את התופעה הזו ולמזער את הסכנות:

רכיבה על פי חוקי התנועה

אחת התופעות שהכי מרגיזות נהגים ולא משנה עד כמה הם טולרנטים בהתייחסותם כלפי רוכבי אופניים היא העובדה שהרבה מאוד רוכבי אופניים מפירים את חוקי התנועה בגלוי: רכיבה לא בשוליים אלא במרכז הכביש, אי ציות לתמרורי תנועה, סטייה פתאומית למרכז הכביש, עוברים אדום ברמזור, נסיעה נגד כיוון התנועה, רכיבה בקבוצות גדולות והתפרשות על רוחב של נתיב, והפרעה לזרימת התנועה.

הרוכבים צריכים להפנים את העובדה שהאופניים הם רכב הרבה פחות מהיר ממכונית ובתור שכאלו הכי בטוח זה לרכב כמה שיותר בצד ימין וכמה שיותר בשולי הכביש. רכיבה למשל בתוך כבישים מהירים או במקומות עמוסים במיוחד נחשבת על ידי הנהגים הממהרים והעצבניים בפקקים האין סופיים כסוג של הפרעה לזרימה התקינה של התנועה.

זיהוי סימנים מקדימים

כאשר רוכב אופניים מבחין במכונית שמתקרבת אליו בצורה מסוכנת או נהג המזגג על הכביש, חלון שנפתח מרכב קרוב, או כל התנהגות חשודה אחרת שיגביר את הזהירות, הדריכות והערנות שממילא נמצאים במקום גבוה למקסימום. תהיו קשובים לקולות של מנוע מכונית המאיץ לפתע מאחור, צפו מסלולי רכבים הנמצאים ממש לידיכם, והיו נכונים להגיב באופן מיידי.

דרכי התגובה

זוהי למעשה הנקודה המרכזית של המפגש נהג רוכב אופניים. החינוך בביה"ס איננו מגיע לנהגים המתפרעים על הכביש. רוכב אופניים צריך המון היגיון בריא, קור רוח, יכולת של איפוק והבלגה כדי לא להיגרר לעימות שסופו מי יישורנו. המחקרים מראים שהשניות הראשונות של כל עימות כזה על הכביש בין רוכב אופניים לנהג הן קריטיות. מילה שנאמרת לא במקום, קללה או תגובה נזעמת מצד רוכב האופניים יכולים להוביל לתבערה גדולה המסתיימת לצערנו באלימות רבה הרבה יותר.

ישנם רוכבים במיוחד כאלו הרוכבים בקבוצות גדולות ומתחילים להתווכח עם נהגים, ומשיגים בסופו בדיוק את ההיפך. רוכבי האופניים תפקידם איננו לחנך את הנהג הישראלי. המטרה של רוכב אופניים שיוצא לאימון היא קודם כל בטיחותו האישית ולחזור הביתה בשלום. גם אם צופרים לך נהג מאחור בחוסר סבלנות וזה דבר שמאוד מרגיז ולא נראה לך עדיף לשנות את כיוון החשיבה ובמקום להגיב בצורה ספונטאנית להתאפק ולהבליג. כיוון המחשבה יכול להיות לגמרי אחר. לספור עד 10 ולנשום עמוק הן אולי פסיכולוגיה בגרוש אבל בסיטואציות מסוימות הן יכולות להציל אותך תרתי משמע מתסבוכת רצינית.
 

 

צמצום נקודות חיכוך

 

אין לרכב על אופניים לבד במקומות מרוחקים. אין לרכב בלילה חשוך ללא אביזרי תאורה. אין לרכב במקומות סואנים בשעות השיא. תשתלו לתכנן את הרכיבות שלכם בצורה כזו שתמזער למינימום את נקודות החיכוך שלכם עם משתמשי דרך אחרים.

הנהג הישראלי בהכללה גורפת הוא נהג עצבני וחסר סבלנות. למרות שבשנים האחרונות ניכרת עליה בסובלנות הנהגים כלפי רוכבי האופניים. עדיין בישראל הכביש הוא מקום מסוכן עבור קהילת הרוכבים. ישנם נהגים המחפשים קורבנות חפים מפשע כדי לפרוק עליהם תסכולים ויצרים אחרים. אל תתנו להם סיבה לעשות כן.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג