בית שאן – מציאות נושכת עם יאיר בן עמי

אליפות ישראל בחצי מרתון בית שאן לא הוזכרה בערוצי התקשורת השונים, למרות התוצאות הטובות, אלפי האנשים שהגיעו ומזג האוויר הנפלא. יאיר בן עמי מנסה להבין למה קיים חוסר תקשורת בתקשורת או שזו שאלה שהאיגוד צריך לענות עליה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אליפות ישראל בחצי מרתון בית שאן לא הוזכרה בערוצי התקשורת השונים, למרות התוצאות הטובות, אלפי האנשים שהגיעו ומזג האוויר הנפלא. יאיר בן עמי מנסה להבין למה קיים חוסר תקשורת בתקשורת או שזו שאלה שהאיגוד צריך לענות עליה

מאת:יאיר בן עמי


יש ימים בהם הבוקר מקבל את יקיצתך בשירה אופטימית להתרחשות שתבוא בהמשך היום. כזה היה הבוקר של האליפות הלאומית בחצי מרתון. מגרש הלילה קידם את הבוקר באוויר רטוב, סימן לגשמים שירדו על עמק יזרעאל והותירו שמיכות ערפילים ושמיים מכוסי עננים שהבטיחו להשאיר את הקרקע יבשה לפחות לכמה שעות.

הדרך לגן השלושה הייתה עמוסה בבאי חצי המרתון שייצרו פקקים קצרים ליד הרמזורים בכניסות לישובי העמק ונראה היה כי "העמק הוא חלום" שוב לובש את בגדי החג השמורים לאירועים מיוחדים המעוררים את אותה תחושת התעלות רגשות של כל המעורבים בתרבות הספורט. אלפי רצים גדשו את גן השלושה ומי שהיה בתחרויות הריצה לפני שנים לא יכול היה שלא לחוש בהתרוממות הרוח החגיגית למראה הצבעוני בו הלבישו הרצים הרבים את כבישי העמק בעת החימום לקראת אחד משיאי העונה.

כמובן ששוב גילינו כי למרות גודלו (אלפים רבים שהשתתפו ועוד שבאו בלבוש מלווים, מארגנים ואורחים) וחשיבותו (אליפות לאומית) שוב חטאה התקשורת הישראלית בהתעלמות בלתי ברורה. בדרכי לסחנה לחצתי על כל כפתורי הרדיו, במכונית, כדי למצוא אזכור כלשהו לאירוע הספורט הגדול ביותר שנערך בסוף השבוע השני של חודש דצמבר. העובדה כי בערב ייערך משחק כדורסל, במסגרת הליגה האירופית, ביד אליהו אינה תרוץ טוב מספיק להתעלמות כלל התקשורת מהמרוץ.

ביום חמישי, ושישי בבוקר כשפתחתי כמה עיתונים, חשבתי כי אי סיקור האליפות יהיה השפל הנמוך ביותר שאמצא כהוכחה להתנהלות מוזרה של כל הנוגעים בתרבות הספורט בישראל. אכזבתי הייתה גדולה כשהבנתי שכל חיפוש, שערכתי בימים שלאחר מכן, אחר התוצאות של האליפות יסתיים במאום כלום ועוגמת נפש כתוצאה של אמונה נאיבית שלי כי משהו יימצא בסופו של דבר.

אפילו באתר איגוד האתלטיקה הישראלי לא מצאתי זכר לתוצאות מעבר למה שפורסם כסיכום המרוץ ובו שיר הלל מלא אי דיוקים ליום המדהים בו שופרו כמה וכמה שיאי מסלול ואליפות.

מזג האוויר אכן בירך את המזנקים עם 16 מעלות ושמש מכוסת עננים עד לשעת צהריים כשגם אז המד טמפרטורה נעצר על 20 מעלות. חצי המרתון של אליפות ישראל הוא גם אחד המבחנים החשובים לקראת אליפות ישראל במרתון שתיערך בדיוק ארבעה שבועות לאחר אליפות החצי. רץ שלא קבע שיא אישי בחצי, או לפחות עמד ביעד שקבע לעצמו עם או בלי מאמנו, יכול להיות מודאג.

המכשול היחיד, לקביעת תוצאת שיא, הייתה רוח שהתעוררה קלות דווקא ביציאה מבית שאן בעליות המאתגרות את הרצים מעט לפני חצי המרחק. יוסף גזצ'או ממכבי תל אביב הבהיר כבר במטרים הראשונים, ועוד בטרם הוביל את שובל הרצים הבלתי נגמר אל מחוץ למתחם גן השלושה, כי הוא בא במטרה ברורה לעלות את הטמפרטורה על כבישי העמק.

לאחר ק"מ בודדים הוא הותיר מאחור את היחידים שעוד ניסו להיצמד אליו ולמרות, שעל פי עדותו, הרוח מעט הפריעה לו בשליש האחרון, הוא שבר את שיאו האישי ביותר משלוש דקות, את שיא המסלול והיה קרוב כחצי דקה מהזמן המהיר ביותר של רץ ישראלי לחצי מרתון. ואם הוא באמת רץ בקצב קל, וגם זאת על פי עדותו, עד לק"מ ה- 16 הרי שייתכן ובעתיד הקרוב נראה תוצאה של מתחת לשלוש דקות לק"מ שתקבע על ידו.

הקרב על מדרגות הפודיום היה בין רביעיית הנושרים מהקצב של גזצ'או והוא נמשך עד למטרים האחרונים. ממו אסרט הצליח להגביר את הקצב בכניסה חזרה לגן השלושה כשסוונך דטסאו מותיר את זוהר זמירו להתמודד עם מיצי קיבה שאילצו אותו להאט ולהסתפק במקום רביעי. במקום הרביעי (זבדיה ווד'ג') והחמישי (אסף בימרו) סיימו אלופי שנים קודמות.

גם בנשים הייתה חגיגה עם שיא אישי לסבטלנה בחמנד ומקום שני, ושיא יסוד אישי מרשים, לנינה פקרמן, שקיימה אימון אופניים לפני הזינוק לאליפות החצי מרתון, פחות משלושה שבועות לאחר שהוכתרה שוב לאלופת ישראל בטריאתלןן. לוריס מנדלוביץ' השלימה את סדר העומדות על הפודיום עם המקום השלישי.
לפני שנים, כשמרתון תל אביב היה חגיגת ענק של תחרויות הריצה בישראל, היינו קמים ביום שישי בבוקר (יום לאחר המרוץ) כדי לפתוח את אחד מהעיתונים היומיים שהיו מפרסמים את כל התוצאות.

לימים נעלם הנוהג, של אותו עיתון יומי, ואז גם נעלם חצי המרתון של תל אביב מעט לאחר שהמרתון נעלם עוד קודם. לאחרונה חזר חצי המרתון לתל אביב אך נכון לרגע כתיבת שורות אלו לא ברור אם ייערך גם בשנת 2010 משום שפרסום מקדים פשוט אינו קיים.

בשעות והימים שלאחר אליפות ישראל בחצי מרתון, כשאליפות ישראל בטריאתלון נערכה כשלושה שבועות קודם ושניהם היו אירועי על במושגי תרבות הפנאי של ארץ זבת, אני שואל עצמי שוב ושוב: מה לעזאזל צריך לקרות במקומותינו כדי שהתקשורת שלנו תסקר את האירועים הללו מעבר לקיטורים על הפקקים שסגירת מקומות מרכזים יוצרת? מדוע לכל הרוחות (ולא רק של עמק יזרעאל או כביש הערבה) אין ולו צדיק אחד, מבין הממונים על התכנים של מדורי הספורט בכל זרועות התקשורת המבין כי קניות שערכו שחקני כדורגל פחות מעניינים מאליפות לאומית?
ואולי זה רק אני, היחיד שפשוט לא מבין?



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג