פטר הוא הזאב – ראיון בלעדי עם אלוף העולם בשחייה

"זאת העבודה שלי", ענה פטר סטויצ’ב - אלוף העולם בשחייה מים פתוחים, כשנשאל מדוע הוא מוכן להסתכן בכניסה למים הרותחים בחוף ג’ינשאן בשנחאי, דקות ספורות לפני שהחל המשחה ל-25 ק"מ. 5 שעות לאחר מכן, הוא כבר היה מחוץ למים והוכתר כאלוף העולם הטרי במרחק. "על מה כל המהומה", הוא עוד שאל לתדהמתם של כולם. בשבוע הבא תוכלו לראות אותו באליפות אירופה באילת, שורף את המקצה ל- 25 ק"מ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"זאת העבודה שלי", ענה פטר סטויצ'ב – אלוף העולם בשחייה מים פתוחים, כשנשאל מדוע הוא מוכן להסתכן בכניסה למים הרותחים בחוף ג'ינשאן בשנחאי, דקות ספורות לפני שהחל המשחה ל-25 ק"מ. 5 שעות לאחר מכן, הוא כבר היה מחוץ למים והוכתר כאלוף העולם הטרי במרחק. "על מה כל המהומה", הוא עוד שאל לתדהמתם של כולם. בשבוע הבא תוכלו לראות אותו באליפות אירופה באילת, שורף את המקצה ל- 25 ק"מ

מאת:אילן גולדמן


ביקור ראשון בישראל:
"האליפות הזו היא ההזדמנות המושלמת
לביקור שחלמתי עליו כבר הרבה זמן"

כזה הוא סטויצ'ב, אדם הבא לבצע את משימתו. יהיו הקשיים אשר יהיו, הוא כבר יתמודד איתם. מבחינתו זה הכול חלק מהמכלול הנקרא, "שחיין מים פתוחים". אך הבולגרי בן ה-35, אינו עוד שחיין מים פתוחים ואינו עוד אלוף עולם. הוא כבר כונה על ידי רבים, "שחיין המים הפתוחים הטוב ביותר בדורו", "אגדה חיה", "שחיין המרחקים המצליח ביותר בכל הזמנים". מאז שנת 2001, הצליח האגדה סטויצ'ב, לגרוף 11 ניצחונות רצופים במשחי המים הפתוחים הבין לאומיים של פינ"א – התאחדות השחייה העולמית. לזכותו 6 שנים רצופות בהם זכה בסבב גביע העולם (2001-2006) ויותר מ-60 זכיות בתחרויות פרטיות, אליהן הגיע כדי לשלשל לכיסו את הפרסים היוקרתיים – דהיינו להתפרנס. 



פטר סטויצ'ב (צילום: aquaman)

אך למרות כל הניצחונות המפוארים, בשנחאי הייתה זו הפעם הראשונה, בה השחיין שהשתתף בארבע אולימפיאדות, הצליח לנצח את אליפות העולם. לאליפות אירופה הוא כבר יגיע כשהוא נמצא "מעבר לשיא" לדבריו. זהו ביקורו הראשון של הבולגרי בארץ הקודש, למרות שהוא מכיר היטב כמה פרצופים מהענף. "אני יודע שישראל יפה. האליפות הזו היא הזדמנות מושלמת לביקור שחלמתי עליו הרבה זמן. אני בטוח כי אילת מדהימה כמו שמספרים. ראיתי תמונות שלה וכבר ביקרתי בים האדום בעבר. אני אשמח לראות את מיכאל דימיטרייב ודניאל קציר (שחייני מים פתוחים ישראלים) שהתחרו איתי בעבר.

בזמן הראיון הטלפוני, סטויצ'ב נמצא בבית קפה בבירה הבולגרית סופיה, הוא יושב שם עם חבריו לצפות באליפות העולם באתלטיקה. לפני זינוקו של יוסאיין בולט למקצה הגמר ב-100 מטרים אנחנו מהמרים על סיכוייו. בולט כידוע פוסל ונכשל. "אני אוהב אתלטיקה, אבל יותר מתעניין אותי מה קורה עם האתלטים הבולגרים בתחרות", הוא אומר לי. "יהיה גם מעניין לעקוב אחרי תחרות הקפיצה לגובה של הנשים". בהקשר הנשים הוא גם שואל, אם השמועות אודות יופיין של הישראליות הם נכונות. "חכה ותראה שבוע הבא", אני אומר לו. 

ומה באליפות אירופה?
"אני מגיע ללא לחץ, 
השיא שלי היה באליפות העולם .
אני לא יכול לשמור על הכושר למשך חודשים" 


מגיע לאליפות אירופה ללא לחץ (צילום:Indy)

ומה הציפיות האישיות שלך מהתחרות בשבוע הבא? באיזה מקצים תשתתף?
אני מתכוון לעשות את מקצה ה-10 ק"מ וה-25 ק"מ. ה-10 יהיה המקצה הראשי שלי אבל אני לא מצפה ליותר מידי. המטרה שלי הייתה אליפות העולם ואני לא מתרכז באליפות האירופית יותר מידי. אני מגיע ללא לחץ. כבר עברתי את השיא שלי. אני לא יכול לשמור על הכושר שלי למשך חודשים. סטויצ'ב מספר כי למרות שהוא מתאמן כרגיל מאז האליפות, לאחרונה הוא מרגיש נסיגה. פרשן השחייה המיוחד שלנו לאילת השנה – דניאל קציר, טוען כי עם הבולגרי אין לדעת. "מהיכרות אישית שלי איתו, אני חושב שגם שהוא אומר שהוא לא בכושר הוא עלול להפתיע. תמיד יש לו קלפים בשרוול". בהמשך אני מספר לסטויצ'ב כי נבחר מסלול חדש למקצה – 25 ק"מ, הוא מגיב בפליאה. "לא ידעתי על המסלול החדש, אלו חדשות מעניינות. אני בטוח שתהיה תחרות טובה. אגב מה תהיה טמפרטורת המים"? הוא שואל. הבטחתי שאבדוק, למרות שהבולגרי מוכר כשחיין המסוגל לשחות בכל התנאים. קרים וקפואים, חמים ולחים, לו זה לא ממש משנה כפי שהוכיח בשנחאי לא מזמן. 


סטויצ'ב מספר כי הוא אינו מתרגש לפני התחרות באילת. אחרי הכול, לשחיין אשר מצהיר כי שחה מעל 60,000 ק"מ כנראה שבאמת אין כבר ממה לחשוש. "אני מגיע רגוע לחלוטין, אני רק מחכה לרגע שבו אהיה בתוך המים ואתחיל את התחרות. כמו שכבר אמרתי, אני בא ללא לחץ וללא ציפיות. אני יודע שיהיה קשה אבל אני לא מצפה מעצמי להרבה. לא עשיתי הכנות ספציפיות. אחרי אליפות העולם השתתפתי ב-2 תחרויות בקנדה ואחת במקדוניה. אני נמצא בעיקר בסופיה כעת ומתאמן בבריכה. שחיין שממנו הייתי מצפה לדברים מדהימים באליפות הוא מיכאל דימיטרייב. הוא מתאמן חזק מאוד בגרמניה לאחרונה. אולי עם תומס לורץ ( אלוף עולם 5 ק"מ) אני לא ממש יודע. 

ברגע של חולשה:
"אני מרגיש כי הצעירים מתחילים
להיות יותר מהירים ממני. אני לא קשוח
כמו פעם, איבדתי הרבה מהירות"


סטיוצ'ב בפעולה (צילום: Dailyopenwaterswimm)

מי אתה חושב שעלול להקשות עליך בתחרות?
אני מצפה שהשחיין היווני (אלוף העולם ל-10 ק"מ ספירוס ג'יאניוטיס) ותומס לורץ יהיו מקדימה. גם האנגלים חזקים. הרוסים יגיעו עם נבחרת רצינית ובטח שאי אפשר לזלזל בצרפתים. אני מרגיש כי הצעירים מתחילים להיות יותר מהירים ממני. אני לא קשוח כמו פעם. איבדתי הרבה מהירות. אני בכל זאת אעשה כל מה שאוכל כדי להשתתף באולימפיאדה נוספת. אני תמיד טוען שאליפות אירופה יותר קשה מאליפות העולם. באליפות אירופה כל מדינה יכולה לבוא עם 3 שחיינים, לעומת אליפות העולם שם ניתן לבוא רק עם 2. מה גם שהרמה באירופה היא הגבוהה ביותר בעולם. 

בריכה בולגרית:
"אני נאלץ להתאמן בבריכה של 25 מטרים.
לצערי לא יוצא לי לשחות מספיק במים פתוחים
זה קורה רק כשאני נוסע מחוץ למדינה"

הנבחרת האמריקאית קיבלה הוכחה לקשיחות האירופית בשנחאי. בזמן שהאמריקאים משו את שחייניהם מהמים החמים במקצה 25 הק"מ, האירופאים, ובראשם סטויצ'ב, נשארו לעבוד במים. האמריקאים טענו להגנתם, "רצינו למנוע את מקרי מוות מצערים (כמו שקרה לשחיין הנבחרת שלהם שנה לפני כן)". את הבולגרי הטיעונים לא הרשימו. "אני לא מסכים עם האמריקאים", הוא אומר לי בגיחוך קל. זה הרגיש נורמלי, הטמפרטורה הייתה זהה בכל המקצים. האמריקאים השיגו את הקריטריונים שלהם לאולימפיאדה וכבר לא רצו להתאמץ במרחק הארוך". 

את מרבית אימוניו סטויצ'ב עושה כעת בבריכה באורך של 25 מטרים. את זו של ה-50 סגרו לו משום מה. הוא לא עושה מכך עניין, אך בתור אחד שצריך לבלות 99% מזמנו בבריכות שחייה, ברור לו כי ישנה בעיה. שחיה במים פתוחים? הצחקתם אותו, על זה בכלל אין מה לדבר בסביבותיה של סופיה. "לצערי לא יוצא לי לשחות מספיק במים פתוחים. זה קורה רק כשאני נוסע לתחרויות מחוץ למדינה, או כשאני נוסע להתאמן בים השחור". והשחיין נוסע הרבה. אשתו ובתו בת ה-3 וחצי נאלצות לשלם את מחיר השאיפות המקצועיות. "זה קשה להיות בעל טוב, אבא טוב ושחיין טוב", הוא מודה. אתה חייב להיות נוקשה עם עצמך, לתת 100% בבית, ומצד שני לנסות להוציא 100% באימונים. אם לא תקדיש מספיק תשומת לב לאחד מהם זה מסוכן. הילדה הקטנה שלי מעירה אותי בלילות ואני לפעמים לא מגיע מוכן לאימונים".   


 

אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – כתב באינטרוול, המגזין המשותף של שוונג ועיתון "הארץ". אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי. בעל תואר במזרחנות


כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש




קישורים: שוונגשחייה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג