מדור השפיות הפיזית – תוספי תזונה לספורטאים

מתאמנים רבים, עוד לפני שפתחו באימון הראשון, מצטיידים בסימני הסטאטוס ההיקפיים של הספורטאים המקצועניים ומצטיידים בשעון דופק יוקרתי, בגדי ספורט זרחניים ומתחילים להסתובב בפומבי כשהם אוחזים בגאווה במיכלים ואריזות של תוספי תזונה לספורטאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מתאמנים רבים, עוד לפני שפתחו באימון הראשון, מצטיידים בסימני הסטאטוס ההיקפיים של הספורטאים המקצועניים ומצטיידים בשעון דופק יוקרתי, בגדי ספורט זרחניים ומתחילים להסתובב בפומבי כשהם אוחזים בגאווה במיכלים ואריזות של תוספי תזונה לספורטאים

מאת:רן אפק


אך למעשה מרבית תוספי תזונה משמשים בעיקר את ספורטאי האקסטרים וספורטאים המקצועניים, אשר מהווים חלק בלתי נפרד מאורח חיים הספרטני והנוקשה שלהם ושייכים לתחום שנקרא באנגלית Forced Feeding, או בעברית תזונה כפויה.

ספורטאים אלו כמעט אינם צורכים כלל מזון כמונו להנאה או כתוצאה מתחושת רעב, אלא אך ורק על מנת לתפעל בצורה אופטימאלית את המכונה המשומנת, שהיא הגוף שלהם. לכן ספורטאים אלו נדרשים להשלים את התזונה החסרה שלהם בחומרים משלימים.

מולטי ויטמינים


תוספי תזונה, כמו למשל מולטי ויטמינים,
אינם דרושים כלל לאדם מערבי אשר אוכל באופן תקין, מאוזן ובריא. ירקות, חלבונים ומעט פחמימות. חלק מהתוספים רצויים למתאמנים, אך רק למתאמן בעל שגרה קבועה העושה של אימונים בעוצמה חריגה ביותר, מספר רב של אימונים ביום או אימונים אירוביים הנמשכים מעל לשעה וחצי ברציפות.

משקאות חלבון, אבקות חלבון וחטיפי חלבון


החלבון הוא החומר המשמש לבניית השרירים,
לאחר קריעת סיבי השריר כחלק מהאימון, ויש הטוענים שעדיף לצרוך יותר ממנו בתוך שעה מתום האימון ובכמויות קטנות במהלך אימון של מעל לשעה.

זהירות: כמעט כל תוספי התזונה מבוססי חלבון הסינטטים מכילים כמויות עצומות של סוכר וכמות ניכרת של שומן. במקום זאת, מומלץ לצרוך את חטיפי  החלבון הנקיים והבריאים שברא לנו הטבע: הטונה, הביצה וחזה עוף על האש.


ויטמינים הפכו למצרך שכיח בתזונה של ספורטאים אשר לא תמיד באמת זקוקים להם (צילום: Ragesoss)



כדורי ויטמינים וכדורים מיוחדים


סקר ספורטאים מקיף שנערך בארה"ב מצא כי פרט לכדורי BCAA, כדורי ויטמינים שונים כמו B קומפלקס, HTC, אומגה 3, כדורי שריפת שומן וכו', לא נמצאו יעילים לעליה או ירידה במשקל, לכושר כללי, לגודל וכוח שרירי או לסיבולת. לכן פרט לכדורי BCAA ניתן לחסוך את הכסף של הכדורים השונים, אשר יעילותם שווה להשקעה בכדורי הלוטו.

משקאות איזוטונים


משקה איזוטוני הוא מים ממותקים קלות המכילים גם קצת  מלח, שניתן להכין בבית בקלות מכל משקה ממותק רגיל על ידי הוספה של עוד מים וקורט מלח. משקה זה משמש לאימונים אירוביים המתמשכים מעל לשעה, בכדי להחזיר לגוף נוזלים, מלחים ומעט סוכרים (אנרגיה), שהם החומרים שאובדים לגוף לאחר שעה ומעלה של אימון רציף.
 
זהירות: אין למשקה זה שום שימוש אחר רצוי או מומלץ, שכן צריכת הסוכרים והמלחים הרגילה  והממוצעת של כל אדם ביומיום היא מעל ומעבר לצרכי הגוף.

חטיפי אנרגיה / חטיפי בריאות

יצרני המזון עלו על הטרנד של הספורט ומייצרים קו מוצרים מקביל לחטיפי השוקולד והממתקים שלהם, שנקרא בשם חטיפי אנרגיה או חטיפי בריאות. "אנרגיה" היא השם שיווקי של החומר הקרוי "סוכר" או "פחמימות פשוטות".

זהירות:בדיקה של תכולת מרכיבי המוצר, ממתק רגיל מול חטיף אנרגיה, מגלה שמי שצורך את חטיף האנרגיה או הבריאות, מקבל כמעט אותן כמויות של שומן וסוכר שהיו לו, אם היה אוכל כמות דומה של הממתק או השוקולד. אבל עם צריכת חטיפי הבריאות או חטיפי האנרגיה הוא גם נהנה פחות מאכילת הממתק וגם משלה את עצמו שהוא אוכל דבר בריא יותר.

קפאין

הקבוצה כוללת קפה, קולה, תה , משקאות אנרגיה ומשקאות אחרים המכילים כמות גדולה של קופאין. הקפאין הוא חומר מעורר. צריכתו תביא להאצת הפעילות בגוף, חילוף חומרים מהיר יותר, עירנות וכו'. לכן הוא משמש למתאמנים רבים, כמו לשאר בני האדם, לצורך עוררות ופעילות יתר. למעשה אין מחקרים הקובעים כי צריכתו מזיקה לאנשים בריאים באופן כללי.

זהירות: יש לשים לב כי הוא חומר משתן ומעודד פעילות מעיים, ולכן צריכה של כמויות גדולות ממנו לפני אימון ארוך, צריכה להיות מלווה בדאגה למשק נוזלים מספיק לגוף.

משקאות אנרגיה


זוהי תת קבוצה בתחום הקופאין, אשר בניגוד לתוספי התזונה האחרים, מושמצת ללא סיבה אמיתית. לכמויות הקופאין הגדולות במשקה מוספים ויטמנים מסוג B, טאורין וניאיצין. כולם חומרים טובים לגוף והשילוב שלהם ביחד במשקה, יוצר עירנות גבוהה יותר.

זהירות: צריכה מופרזת של משקאות אנרגיה עלולה לגרום לדופק מהיר וחזק במנוחה ולעיתים גם לצריבה במתן שתן.

ג'ל גלוקוז וכדורי מלח

באימונים ותחרויות סיבולת ארוכות, הג'לים משמשים להחזרת מאגרי האנרגיה הזמינה של הגוף שהתדלדלו. כדורי המלח מיועדים למנוע התכווצות שרירים, מניעת הרעלת מים ושמירה על מאזן נתרן- אשלגן, המעביר נוזלים וחומרי הזנה בדיפוזיה לתאי השריר. תוספים מתמחים אלו ביחד עם אספקת נוזלים שוטפת, יעילים וחיוניים, על מנת לשמר את מערכות הגוף בתפקוד תקין, בפעילויות הסיבולת במאמצים מתמשכים וארוכים, הנעים בין שעה וחצי ועד למספר גדול יותר של שעות.

סיכום


למרבית המתאמנים הרגילים, צריכת תוספי תזונה,
היא הוצאה כספית גדולה ומיותרת. צריכה עודפת של תוספי התזונה אינה מהווה בדרך כלל סכנה אמיתית לגוף, אשר במרבית המקרים רואה בהם עודפי מזון ותו לא, המשולים בעיניו לאכילת עוד פרוסת עוגה. כלומר הרבה מדי, ממשהו, שהוא לא באמת צריך.


רן אפקרן אפק
טריאתלט מזה 10 שנים, מאמן מוסמך ( מטעם NFPT) בספורט הסיבולת, חושב על ספורט, אוכל והנאות אחרות


קישורים: תזונה,
רן אפק – מדור השפיות הפיזי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג