לא, לא צניחה חופשית, צלילה חופשית

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ורד בן יעקב

צילום:
קוסטה אוסנה



ורד בן יעקב המשתתפת בתחרויות ריצה היא גם אלופת ישראל בצלילה חופשית בסגנון דינאמי עם סנפירים ובשנה הקרובה היא מתכננת לחצות את קו ה- 60 מטר ירידה לעומק – ללא בלוני חמצן.




ורד בן יעקב אלופת ישראל בצלילה חופשית

בסגנון דינאמי עם סנפירים






מה זו הפלטה המוזרה הזו?


זה מונופין – אני משתמשת בו לצלילה חופשית.


צניחה חופשית?

לא, לא צניחה חופשית, צלילה חופשית
.


אה… הצלילה עם הבלונים, כן, אני מכיר, לי יש שני כוכבים

לא, זה בלי מיכלי אוויר.


מה סתו'מרת בלי אוויר? אז איך יורדים למטה?


לוקחים נשימה מלאה על פני המים, עוצרים את הנשימה וצוללים.

איך אפשר? אם אני יורד כמה מטרים הלחץ באוזניים גומר אותי.


כן, חלק מהעניין זה ללמוד לפמפם.


מה, צריך ללמוד את זה? אז למה אין לי בעיה לפמפם בצלילה עם מיכלים?

בצלילה עם מיכלים יש הרבה יותר אוויר שניתן להשתמש בו בכדי לאזן לחצים, ואם אתה בכל זאת מתקשה, אפשר לשקוע עם הראש למעלה והרגלים למטה. בצלילה חופשית, צוללים עם הראש למטה, דבר שלעיתים מקשה על הפמפום.


מה מיחד את הצלילה החופשית מסוגי ספורט אחרים?

כאצנית, אני מוצאת הבדל רב בין האתגר שבריצה לבין הצלילה החופשית. לא כמו הריצה שככל שאתאמץ יותר אצליח יותר, בצלילה המאמץ מבזבז אנרגיה נחוצה. ככל שאני יותר רגועה, שלווה ורפויה הצלילה יותר עמוקה, מוצלחת ומהנה. בכדי להגיע לרפיון כזה, על הצולל להיות מסוגל לשלוט בתודעתו ובנפשו.


מה משך אותך לצלילה חופשית?

לפני שהתחלתי ממש לצלול הייתי פשוט לוקחת הרבה אוויר, יורדת מטר או שניים מתחת לפני המים ונאחזת בסלע כדי להרפות את הגוף… זהו עולם אחר- הקולות משתנים, המים משמיעים קולם במקום הרוח. אנשים מפסיקים לדבר והדגים מתחילים. הנשימה דוממת והריכוז מתחדד. אני עוצמת עיניים, מתבוננת לתוך עצמי… עברה חצי דקה… פוקחת עיניים- דג סקרן מתקרב… אופס,
האוויר נגמר! הלוואי ויכולתי להישאר עוד קצת, הלוואי ויכולתי להעמיק קצת יותר…
משאלותיי התגשמו מהר מאוד לאחר קורס הצלילה החופשית הראשון: צללתי עמוק יותר ולמשך זמן רב יותר.. . תשוקתי ושאיפותיי גדלו גם הן (-:










לאן את מגיעה היום?



יש כמה סגנונות עיקריים בצלילה החופשית.
בצלילה בסגנון משקולות קבועות עם סנפירים – "Constant wait", כלומר ירידה ועליה בלא שינוי במשקל – אני צוללת ל – 47 מטר עומק.

בעצירת נשימה דינאמית – Dynamic apnea, כלומר צלילה לרוחב הבריכה –
88 מטר.

בעצירת נשימה סטאטית – Static apnea, משך זמן עצירת נשימה במנוחה –

5 דקות
.



זה לא מפחיד אותך? איך יודעים מתי לעלות?

אינני חוששת מחוסר אוויר או מחנק. זאת מכיוון שאני דואגת להעמיק באופן הדרגתי ומבוקר, ולהעריך בכל פעם את המצב הגופני והמנטאלי שלי. עם הלימוד והפרקטיקה לומדים להכיר את יכולותיו ומגבלותיו של הגוף. לומדים לזהות תחושות שונות, מה הסיבות להן ולהגיב בהתאם. בכל מקרה, בכדי להימנע מתאונות, אף פעם לא צוללים לבד! תמיד צריך שיהיה צולל מיומן שילווה אותך במטרים האחרונים של העלייה (שהם השלב הקריטי בצלילה) למקרה שתזדקק לעזרה – זהו החוק הבסיסי ביותר של הצלילה החופשית.


כמה זה באמת מסוכן?

אם יודעים ומבינים מה עושים, צלילה חופשית אינה מסוכנת יותר מכל ספורט אחר. מרבית התאונות קורות למתחילים שלא רכשו את הידע הדרוש ועל כן לא יודעים כיצד לשמור על רמה נמוכה של סיכון וכיצד לסייע לצולל אחר בעת הצורך. ישנם אנשים שתופסים את הצלילה החופשית באופן מוטעה. הם חושבים שמשמעות הצלילה היא לנסות לצלול כמה שיותר עמוק ולקוות לצאת מזה בחיים.

הדבר דומה לרוכב אופנים מתחיל שבוחר לרדת ירידה תלולה בשיא המהירות וללא הגנה, או לאדם ללא הסמכה שצולל עם מיכלים והוא חסר את הידע על הסיכון לדקומפרסיה. דרך חשיבה זו היא המסוכנת! וכך, חוסר הכרה בסיכונים מגדיל את הסיכוי לתאונות.



הגורמים לסיכונים אצל צוללים מנוסים, לעומת זאת, עלולים להיות יהירות ועודף הישגיות. במקרים אלו ההישגיות באה לפני הבטיחות האישית, וכך, למרות ניסיונם בתחום, הם חשופים יותר לתאונות.


אז מה מניע אותך לעשות זאת שוב ושוב?



אני אוהבת את הצלילה החופשית מכמה סיבות עיקריות:

הסיפוק מהאתגר ההישגי

ברגע שאני שוברת שיא מיד אני חושבת על העומק/המרחק/הזמן הבא אליו אני רוצה להגיע.
השיפור העצמי

ישנם המון פקטורים המשפיעים על היכולות והביצועים, על כן הצלילה החופשית מניעה אותי להתפתח גם בתחומים אחרים. התפתחות בספורט האירובי והאנאירובי, בשחייה, ביוגה ובמדיטציה – משפיעה ומשפרת באופן ישיר את היכולות שלי במים. על כן, בצלילה החופשית ישנו יתרון גדול למגיעים מכל תחום אשר מניע את השרירים ומפעיל את התודעה…

החוויה הרגעית

שהיא כמובן הסיבה שבזכותה התחלתי עם הצלילה החופשית (אף על פי שלעיתים מרוב הישגיות אני צריכה להזכיר אותה לעצמי).

האימונים והשיפור בצלילה מאפשרים לך להרגיש כמו מלך בגן המשחקים הפרטי שלו מתחת למים. מניחים בצד את מדידת העומק והזמן ונהנים מיופייה של השונית והחי בה, משחקים ומרחפים בעולם של שלושה מימדים…



האימונים והשיפור בצלילה מאפשרים לך להרגיש כמו מלך

בגן המשחקים הפרטי שלו מתחת למים





האם יש לך מטרה הישגית מסוימת?

כן בהחלט. אני שואפת לשפר את השיא שלי בעשרה מטרים בכל שנה! מה שאומר שהשנה אני מתאמנת לקראת צלילה לעומק 60 מטרים בסגנון משקולות קבועות. כך אוכל לייצג את ישראל בכבוד בתחרות הבינלאומיות הבאה. אך מטרותיי הן לא הישגיות בלבד. אני שואפת לפתח את התחום בכלל ובייחוד בארץ. אני מעבירה קורסים של צלילה חופשית ואני עושה את לימודי התואר השני שלי בנושא פיזיולוגיה של הצלילה החופשית.


ורד בן יעקב- אלופת הארץ ומדריכה בצלילה חופשית.

www.deepfly.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג