כל מה שרציתם לדעת על הג'ירו בישראל ולא היה לכם את מי לשאול

לקראת האירוח ההיסטורי של הג'ירו ד'איטליה בישראל ראיינו את מפיק המרוץ בארץ, אז באיזה רחובות תוכלו לראות את כריס פרום רוכב ומדוע צריך לפרק את הכיכרות באילת? כל התשובות בראיון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לערוץ הכתבות של הג'ירו ד'איטליה בשוונג – היכנסו

כדי להבין את סדר הגודל של אירוח 3 הקטעים הראשונים של הג'ירו בארץ, מספיקה שיחה קצרה עם מישהו או מישהי שלא ממש מחוברים לענף הרכיבה על אופניים. שלושה משפטים יספיקו: הראשון – שמדובר באירוע הספורט הכי גדול שהתקיים כאן אי פעם. השני – שצפייה במרוצי האופניים הגדולם בעולם כמו הטור דה פראנס או הג'ירו היא ככל הנראה הדרך הטובה ביותר ליהנות מנופים של מדינה שלמה ועבור מאות מיליוני צופים בעולם, ישראל תהפוך במשך שלושה ימים למקום הכי מעניין בעולם ואולי גם הכי אטרקטיבי. השלישי – שכל מי שיעמוד לצד אחד מהכבישים שבהם ירכבו הרוכבים הטובים בעולם כולל הטוב מכולם, יחלוק עם הסובבים אתו חוויה תרבותית מטורפת שכנראה שבאמת אי אפשר להסביר במילים, גם אם "מופע הרכיבה" עצמו יימשך דקות ספורות בלבד. אלה עומדים להיות רגעים היסטורים שישראלים מעולם לא חוו ולא בטוח אם יחוו בעתיד כאן בארץ.

זינוק נגד השעון בג'ירו ד'איטליה

זה יתחיל ככה, רק עם חומות העיר העתיקה ברקע | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
למה מארגני הג'ירו כל כך עצבנו את מירי רגב? 
האם האפיפיור יגיע לארץ להזניק את הג'ירו? 
ג'ירו 2018 כמעט בכל מקום בישראל 

ומה יגידו חובבי הרכיבה? הם כבר ממזמן בסערת רגשות מטורפת, רובם מבולבלים עד כדי כך שהם מתקשים להחליט איך לחוות את הדבר הזה? אולי להתנדב, אולי לחפש את הלוקיישן הטוב ביותר במסלול הנג"ש בירושלים, אולי לעשות פשוט הכל כדי להשיג סלפי עם כריס פרום, ואולי אפילו לקחת חלק באופן פעיל ברכיבה על מסלול הג'ירו (ולזה נגיע בהמשך).

המהדורה ה-101 של המרוץ

כמה צרות חיוביות, כמה כאבי ראש, כמה שאלות שיש עליהן תשובות ושאלות שעדיין אין עליהן תשובות. מי שעוסק בזה כבר מספר חודשים טובים וימשיך לעשות את זה במרץ עד לתחילת חודש מאי כשהג'ירו ייצא לדרך הוא דניאל בנעים, מייסד ומנכ"ל ComtecGroup שתפיק את מה שנקרא ה"ביג סטארט" של ג'ירו 2018 – שלושת הקטעים הראשונים שיפתחו את מרוץ האופניים הכל כך יוקרתי שיתקיים בפעם ה-101. גם לנו היו לא מעט שאלות, אז הצלחנו "לסחוט" מבנעים קצת זמן פנוי כדי להבין קצת יותר טוב לקראת מה אנחנו הולכים?

אחת השאלות היותר פופולריות בשבועות האחרונים היא איך לחוות את הג'ירו מקרוב? הרי אוהד הספורט הישראלי הממוצע רגיל לנסוע לאצטדיונים, לחנות בחניה מסודרת ולחזור הביתה בתום האירוע. בגי'רו 2018, במיוחד בקטעים 2 ו-3 (בהמשך נפרט בדיוק היכן הם עוברים), נצטרך לתכנן הגעה הרבה זמן לפני. למשל, מי שירצה להתמקם בעליות של זכרון יעקב באמצע קטע 2 כדי לראות את הרוכבים בקצב קצת פחות מהיר, יצטרך להבין שכביש 4 משני הכיוונים יהיה סגור במשך כל היום לפני שהרוכבים יגיעו לשם אחר הצהריים. ואפשר עוד לתת כל כך הרבה דוגמאות.

"אנחנו בתהליכי עבודה קפדניים מול כל הגורמים הבטחוניים כדי לאפשר לאנשים גישה. יש לנו מהנדס דרכים, ואנשי הג'ירו מאוד עוזרים", אומר בנעים ומוסיף: "יצאנו לסיורים באיטליה כדי ללמוד, ויהיו מקומות מסודרים. נצבע את ישראל בצבעי הג'ירו, ונגרום לאנשים להגיע ולהביא את הילדים".

פרט לקהל הישראלי, ההפקה תצטרך מן הסתם גם לדאוג לכמויות בלתי נתפסות של תיירי ספורט כפי שמסביר בנעים: "מגיעות אלינו המון פניות מהרבה גופים שרודפים אחרי הג'ירו בכל מקום. מנתונים שיש לנו כשהג'ירו יצא למדינות אחרות באירופה כמו הולנד, זה הביא לשם 40-50 אלף אנשים וזה היה באירופה. במקרה הזה אנחנו צופים שיגיעו אלינו בין 10-12 אלף אנשים. זה קורה בתחילת מאי, חוגגים 70 שנה למדינה, המלונות יהיו מפוצצים, יהיה שמח".

אז איפה פוגשים את כריס פרום? | צילומסך

מהלך שיקרב אלינו את אירופה ואת העולם

חברת "קומטק" מתמחה בהפקה של אירועים בינלאומיים בארץ בכל התחומים, אבל אין ספק שגם מבחינתה הפקת הג'ירו היא ענקית ויוצאת מכל פרופורציה. למען האמת, גם מארגני הג'ירו שצברו כל כך הרבה ניסיון, עומדים בפני אתגר חדש ולא פשוט כי זו למעשה הפעם הראשונה שהמרוץ מוזנק מחוץ לאירופה. זה אומר שאם ביום ראשון ה-6 במאי יסתיים באילת הקטע השלישי בשעות אחר הצהריים המאוחרות, ביום שלישי ה-8 במאי בבוקר כל הרוכבים אמורים להיות מוכנים עם הציוד שלהם בעיר קטאניה שבסיציליה לקראת הזינוק לקטע הרביעי.

"יש לוגיסטיקה גדולה באילת", מסביר בנעים, "בהתחלה הג'ירו רצו להעביר את כל הציוד דרך הים, אבל אז הם הבינו שזה ייקח 4-5 ימים, אז אנחנו נטיס את הכל. נעשה את זה בהדרגה, את אופני הנג"ש נטיס כבר ביום שישי אחרי קטע הפתיחה כדי לחסוך בזמן ואת השאר בסיום הקטע השלישי. במקרה של התחרות הזאת, בגלל שהיא מחוץ לאירופה אנחנו נצטרך לדאוג עבור הקבוצות לכל המכוניות והאוטובוסים הממותגים, כמו גם המשאיות. ביום שני בבוקר אני צריך להטיס 850 רוכבים ואנשי ג'ירו עם כל הציודים שלהם".

ואם אתם חושבים שבזה מסתכמת הלוגיסטיקה באילת. תדעו שזה רחוק מהמציאות כמו שאילת רחוקה מבאר שבע ברכיבה על אופניים. יש עוד כל כך הרבה פרטים קטנים וגדולים, אפילו גדולים מאוד. הנה דוגמה קטנה, אומרים שכדי לנהל אירועים ענקים כל כך טוב צריך לדעת להזיז הרים. אז במקרה של סוף הקטע השלישי אולי לא מדובר על הרים, אבל בהחלט על להזיז כפי שמספר בנעים: "באילת צריך לפרק את הכיכרות ולהרכיב אותן מחדש בגלל שמגיעים אליהן ברכיבה מהירה. אני מקווה שראש עיריית אילת יאפשר לנו לעשות את זה. מה שבטוח זה שלאחר מכן נבנה את הכיכרות ברוח הג'ירו כדי להטביע את חותמנו באילת".



אם יש משהו שהאיטלקים רגועים ממנו הרי שזה נושא האבטחה. "כשהתחלנו במו"מ עם אנשי הג'ירו, שאל מנהל המרוץ מאורו וני את מפקד המשטרה באיטליה מה הוא חושב על קיום הג'ירו בישראל", נזכר בן סימון: "המפקד אמר לו שהוא יכול להיות רגוע ושהוא נמצא בידיים הכי טובות שיש. אנשי הג'ירו מאוד רגועים מבחינה ביטחונית. כשארגנו את אליפות אירופה בכדורסל ביקשו ממני מאבטחים במסדרונות של המלונות וכאן לא ביקשו ממני דבר כזה. אנחנו בכל מקרה נעשה את כל מה שצריך מבחינת האבטחה".

רוח הג'ירו שהוזכרה כאן מקודם מזוהה עם הצבע הוורוד בגלל ה"מאליה רוזה", החולצה הוורודה אותה לובש המוביל בדירוג הכללי בדומה לחולצה הצהובה אותה לובשים בטור דה פראנס. אפילו מפיק הג'ירו בישראל תוהה לעצמו איך כל זה ישתלב בקטע השלישי עם בסיסי צה"ל לאורך כביש 40 בדרך ממצפה רמון לאילת והאימונים של חיילי צה"ל, כשהמטוס והמסוקים של צילומי הטלוויזיה יתעדו כל מטר מלמעלה. "נוכל רק לקוות שבמקום לירות טילים הם יראו לנו טילים ורודים" אומר בנעים שבמתכוון או לא מסכם את מה שכל כך רוצים במדינת ישראל להשיג מהמהלך הזה של אירוח הג'ירו שעלה למדינה הרבה כסף – לקרב אלינו את אירופה ואת כל העולם, לא דרך מהדורות החדשות אלא בדרכים הכי יפות ותרבותיות שאפשר לחלום עליהן.

פירוט קטעי ה"ביג סטארט" בישראל בג'ירו ד'איטליה 2018 

קטע 1: ירושלים (9.7 ק"מ נגד השעון) 

שער הזינוק יהיה ברחוב יצחק קריב ליד שדרות ממילא בסמוך לחומות העיר העתיקה. משם פונים שמאלה לרחוב דוד המלך, דרך כיכר פלומר וכיכר מנדס פראנס וממשיכים לעמק רפאים. פניה חדה שמאלה דרך כיכר זיגמונד פרויד תביא את הרוכבים אל רחוב יצחק אלחנן, הם יחצו את ז'בוטינסקי ומשם ימשיכו לרחוב שלום עליכם.

עד היום רכבו שם בסובב ירושלים, עכשיו זה כבר יראה אחרת | צילום: רונן טופלברג

בהמשך יפנו שמאלה לרחוב קרן היסוד ובכיכר צרפת עוד פניה חדה שמאלה לרחוב רמב"ן. לאחר מכן פונים ימינה בדרך רופין ובחזרה שמאלה כך שחוצים את פארק רחביה. קצת אחרי מוזיאון ארצות המקרא פונים ימינה לשדרות המוזיאונים, ואז בעיקול חד ימינה חוזרים לדרך רופין. משם פניה חדה שמאלה לרחוב אליעזר קפלן, חוצים את הכנסת ואת בית המשפט העליון ופונים ימינה בשדרות יצחק רבין דרך הסינמה סיטי. חוצים את גן סאקר ושדרות בן צבי ונכנסים לרחוב בצלאל. בהמשך פניה חדה ימינה לרחוב שמואל הנגיד, מתחברים לרחוב המלך ג'ורג' ואז פונים שמאלה לרחוב גרשון אגרון. ממשיכים ישר דרך כיכר בוש, ומגיעים לשער הסיום ברחוב שלמה המלך בסמוך לכיכר צה"ל – קרוב מאוד לנקודת ההתחלה. מעבר לכמה פניות חדות שהופכות את קטע הנג"ש הזה לטכני, הוא גם יסתיים בעלייה לאורך 400 מטר.

קטע 2: חיפה עד תל אביב (167 ק"מ) 

זה יהיה היום של הספרינטרים שאוהבים את המישורים, רק שאם עד היום התענגנו על המישורים באירופה, הרי שהפעם זה יהיה מישור החוף. שער הזינוק יוצב בחיפה בסמוך לנמל, על דרך חטיבת גולני, כך ש"שוט הפתיחה" של המצלמה יראה מצד אחד את הנמל ומהצד השני את הכרמל ומקדש הבאהים. הרכיבה תהיה על כביש 4 דרך הקריות לכיוון צפון עד לעיר עכו. מעבר דרך העיר ואז חזרה דרומה באזור קיבוץ שמרת. משם מחברים מחדש לכביש 4 ויורדים דרומה עד שפונים מזרחה לכביש 85. משם ימינה לכביש 70 דרך יגור, יקנעם, אליקים ובת שלמה ועד לזכרון יעקב.

רוכבים בעליות והירידות של זכרון עם הנוף המרהיב לים ומשם חוזרים לכביש 4. פונים ימינה לאור עקיבא, חוצים את העיר ואת קיסריה וחוזרים לכביש 4 עם המשך תנועה דרומה. מגיעים עד לצומת אם המושבות בסמוך לפתח תקוה ושם פונים ימינה כדי לרכוב מערבה לכיוון תל אביב. לפני קניון איילון פונים שמאלה ללח"י, ומשם ישר עד לצומת של ראול ולנברג ופנחס רוזן מעל הצד המזרחי של פארק הירקון, שם פונים שמאלה לרחוב שטרית ובהמשך שמאלה לשדרות רוקח. ממשיכים ברוקח ישר, פונים שמאלה לאבן גבירול וממשיכים כל הזמן ישר גם כשמתחברים ליהודה הלוי עד למקום שבו בונים כיום את הרכבת הקלה בתל אביב בפינת הרחובות יהודה הלוי ובצלאל יפה. שם פונים שמאלה ועושים עיקוף קטן של אזור התחנה המרכזית הישנה. מתחברים לרחוב העלייה ורוכבים דרומה, עד שמגיעים לקיבוץ גלויות. משם רוכבים מערבה עד שדרות ירושלים, שם פונים ימינה וחוזרים צפונה על הטיילת. דרך כיכר השעון ביפו ועד לאזור פארק צ'רלס קלור, כששער הסיום יוצב בסמוך למלון דייויד אינטרקונטיננטל.

קטע 3: באר שבע עד אילת (227 ק"מ) 

זה יהיה הקטע השני באורכו בכלל בג'ירו. רק קטע אחד של 239 ק"מ ארוך יותר ממנו. קטע שמתחיל בגובה של 295 מטרים מעל פני הים ומגיע אחרי 80 קילומטרים לגובה של 840 מטרים. שער הזינוק יוצב ביציאה מהעיר באר שבע דרומה במפגש בין הכבישים 406 ו-40. דרך רמת חובב, טללים, שדה בוקר, ומצפה רמון. הרוכבים ירדו את הירידות של מעלה העצמאות בדרכם אל כביש הערבה ולאילת. באילת יורדים דרך שדרות ארגמון ואז פונים שמאלה בכיכר לכיוון הים, כששער הסיום יוצב בסמוך לקניון מול הים.

הגביע של ג'ירו 2018 בירושלים

רגע…יש עוד כמה דברים חשובים שכדאי לכם לקרוא על ג'ירו 2018 | צילום: אור דיין

ועוד כמה דברים שכדאי לדעת: 

1. ההכנסות הצפויות מאירוח שלושת הימים הראשונים של הג'ירו הן 11-12 מיליון יורו, ועוד 50-60 מיליון ש"ח הכנסות מתיירות.

2. כל אזור שבו יסתיים קטע של הג'ירו יהיה סגור ומתוחם לטובת המשאיות של הקבוצות, התקשורת ובכלל האופרציות הקשורות בתפעול שער הסיום. לא לבנות על להתקרב לשם.

3. צילומי הג'ירו בארץ יופקדו בידיה של חברת "וידאו האוס" הבלגית, אחת מחברות ההפקה הבודדות שיש בידיה את היכולת להפיק שידור של אירוע כל כך מורכב. במאי הג'ירו כבר היה בארץ ומהזווית הישראלית כמובן שהתפקיד החשוב ביותר שלו הוא להציג בעיקר את האתרים היפים ביותר שיש לארץ להציע ו"להעלים" את מה שאנחנו לא רוצים שיראו.

4. טקס הצגת הקבוצות יתקיים ביום חמישי שלפני הקטע הראשון בבריכת הסולטן בירושלים. לאחר מכן תתקיים ארוחת ערב חגיגית במגדל דוד.

5. כדי להפוך את החגיגה ליותר גדולה, המפיקים הישראלים מנסים למצוא דרך לנצל את החלק האחרון של מסלול הקטע השני ביום שבת, ולארגן לפני הגעת הרוכבים המקצוענים – אירוע רכיבה חובבני או חצי מקצועני בין זכרון יעקב או קיסריה לתל אביב.

6. בשלושת הימים שבהם הג'ירו יתקיים בארץ צפויים לעבוד בו כ-7,000 עובדים בשכר, ובקרוב יתחיל קמפיין גיוס מתנדבים לצוותים השונים של הפקת ה"ביג סטארט".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שגיא הגיב:

    מתכנן להגיע לראות את הקטעים הראשון והשני, את שני הקטעים באזור קו הסיום, יש המלצות איך להגיע והאם כדאי להגיע לאזורים אחרים בקטע השני

  • שלום דרך הגיב:

    קיום הג’ירו בישראל , מרגש אותי כמכור לספורט ויוצר תכונה חיובית בקרב האוכלוסיה בישראל , במיוחד לקראת חשיפת המקומות והנופים היפים בארצנו הקטנטונת.
    יח״צ חיובי לישראל בעולם.

  • שגיא הגיב:

    עד עכשיו לא הבנתי מה מעניין בלצפות בקבותה של אנשים רוכבים על אופניים
    הרי אין בזה טריקים, ביצועים יכולת אישית וכו..זה ספורט שמבוסס על סיבולת לב ריאה ואימונים ולא משהו שהצופםה מהצד יכול להעריך…

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג