טכניקות לשיפור ביצועים

אחד מתפקידיו המרכזיים של המנהל הוא להוביל לשיפור. לטעמי האישי, זהו אפילו תפקידו היחיד. זו אחריותו הבלעדית של המנהל לסמן את המטרה, להבהיר מהו היעד ולהנהיג את הדרך להשגתם. והיעד, תמיד יהיה שאפתני ביחס למצב הנוכחי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחד מתפקידיו המרכזיים של המנהל הוא להוביל לשיפור. לטעמי האישי, זהו אפילו תפקידו היחיד. זו אחריותו הבלעדית של המנהל לסמן את המטרה, להבהיר מהו היעד ולהנהיג את הדרך להשגתם. והיעד, תמיד יהיה שאפתני ביחס למצב הנוכחי

מאת:יאיר פינטו


להיות טוב יותר, מהיר יותר, יעיל יותר מהביצועים הנוכחיים שלי ו/ או של המתחרים שלי. בדרך להגשמת היעדים, בין השאר משתמש המנהל בכלים כמו מנהיגות, מחשבה, תכנון, אסטרטגיה וטקטיקה. מידת השיפור וההצלחה בהשגת היעדים נמדדים, בסופו של יום, ב"שורה התחתונה" במאזן הכספי. הדרך בנויה מערב רב של מרכיבי ביצוע אשר לכל אחד מהם תרומה חלקית בהשגת היעד. למשל, יעד של הגדלת שורת הרווח לרוב תכלול גם הגדלה של סך ההכנסות אך גם צמצום של סך ההוצאות, שתחת כל אחד מהם שורה ארוכה של מטלות ופעולות לביצוע, ותכנית יישום מפורטת ומדויקת.

בדמיון בולט למדי, תפקידו של המאמן הוא להוביל את הקבוצה לשיפור הביצועים האובייקטיביים שלה אל מול המדדים של המתחרים והמובילים בענף, ולהביא להשגת יעד ה"שורה התחתונה" – עמידה על דוכן המנצחים. גם המאמן משתמש כאמן במכלול שלם של פעולות ומרכיבים הנרקמים כולם יחד אל השגת היעד, והכול בתזמון של תזמורת ומוטיבציה של לוחמי קומנדו.

כמעט בכל אחד ממרכיבי תכנית השיפור יש להנהיג טכניקות יישומיות של שיפור ביצועים. כדי לשפר יכולות פיזיות, יש לאמן באופן מתוכנן ומבוקר את השרירים הרלוונטיים, יש לחזק יכולות אירוביות וחובה לתמוך בתזונה מתאימה. אבל…, כדי שהעוצמה הפיזית אותה חיזקנו באימונים מפרכים תופנה לנקודה הספציפית הנכונה וכדי שהאנרגיה המושגת בהשקעת כוח תנוצל ותמוצה עד תום ולא תיבלם מול מעברים קשים ותותיר אותנו מותשים בדרכנו למכשול הבא, צעד הכרחי הוא לאמן באופן מושלם את הטכניקה.


מינימום האנרגיה הנדרשת למעבר במהירות מרבית של המסלול כולו (צילום: דוד עינב אלפא)


המטרה של אימון הטכניקה היא להגיע ל"זרימה" ברכיבה וליעילות מרבית, כך שהרוכב משקיע את מינימום האנרגיה הנדרשת למעבר במהירות מרבית של המסלול כולו ושל כל פרט בו (הגדלת שורת הרווח בין ההכנסות וההוצאות, זוכרים?). כדי להשיג רמת יעילות כזאת, הרוכב ומאמנו עוסקים באופן שוטף וללא הפסקה ביישום רעיונות לשיפור. לרוב, השיפורים אינם נראים לעין במהירות והשיפורים הם מזעריים מפעם לפעם. אבל, בראיה כוללת על עונת אימון שלמה, מתחולל שיפור אדיר ביכולות. והתוצאות המושגות, אפילו עם אותם יכולות פיזיות, הן מרחיקות לכת. כדי להמחיש את חשיבות אימון הטכניקה תחשבו על ההבדלים בין נהג מרוצים לנהג מן השורה כששניהם נוהגים את אותו הרכב. הרכב בעל אותם יכולות פיזיות ובכל- זאת, פער התוצאות בין השניים הוא גדול מאוד. ברכיבת אופניים, ההבדל אפילו גדול יותר מכיוון שהשפעתו של הרוכב על התנהגות האופניים גדולה לאין שיעור לעומת השפעתו של הנהג על הרכב, פשוט בגלל העובדה שברכיבת אופניים הרוכב מהווה מסה וכוח עיקרי לתנועת האופניים, שלא כמו ברכב.

הדרך להשגת זרימה ויעילות ברכיבה מתבצעת על פי מוטיבים דומים מאוד מתוך טכניקות לשיפור ביצועים של תהליכי עבודה. בבסיס השיטה, הרעיון "לנקות" מהתהליך את גורמי הבזבוז ולהותיר תהליך נקי, קל, גמיש וזריז – תהליך זורם. אם נבחן למשל, רכיבה של רוכב חובב מן השורה, נמצא כי לא מעט מהאנרגיה המושקעת שלו מופנית לבלימה ולהשלמת האנרגיה בחזרה, ושוב בלימה והשלמת אנרגיה וממשיך כך עד להתשה. אם באותו אזור נבחן רוכב מיומן נמצא כי הוא משתמש הרבה פחות (אם בכלל) בבלימה וכך מאפשר לעצמו להשקיע פחות אנרגיה ולעבור מהר יותר. למעשה, רווח כפול, גם משקיע פחות אנרגיה כך שנותר לו יותר להמשך וגם עובר מהר יותר, שזו בעצם המטרה במרוץ (או אפילו המטרה להשיג כיף- fun גדול יותר). נשאלת השאלה, כיצד משיגים את הביטחון לעבור מכשולים עם מינימום בלימה? התשובה, כמו גם בשיפור תהליכים, "אין קסמים". כלומר, עבודה והשקעה בלימוד ובשינון הם אלה שיובילו לשיפור. כלומר, למידה (אפילו "על הנייר") של המכשול וחקירת כל פרט בו, חשיבה תיאורטית מפורטת על דרך הביצוע הנכונה הנדרשת ומעבר לתרגול ושינון תוך כדי מדידה של הביצוע והשוואת המדד לזה הקודם הם הדרך לשיפור בביצוע. למשל, כדי לעבור מדרגת סלע בצורה יעילה יש ללמוד את המדרגה, את האופן בו ניגשים אליה, עם איזו רגל, באיזו זווית ובאיזה מיקום להיות. באיזו נקודה מפסיק הפידול ועוברים לעמדת מוצא. איזו נקודה היא נקודת האל- חזור שממנה ואילך לא חושבים על עצירה. לאן מופנה המבט, מה המכשול הצפוי הבא ובאיזה מצב צריך להגיע אליו. כנ"ל לגבי כל סיבוב, עלייה, קפיצה וכדומה. כל אלמנט וכל מעבר צריך להיות מוכר עד לרמה כזו שמתוך אינטואיציה הגוף יודע איך עוברים את המכשול ויודע לעשות זאת במינימום השקעת אנרגיה עם ביצוע המותיר את הרוכב באינרציה מקסימאלית לקראת המעבר הבא.

תהליך השיפור, אם כן, הוא תהליך ארוך, מייגע ומתסכל לעיתים. אבל, נחישות והתמדה בדרך העשייה יובילו לתוצאות ממשיות. למעשה, בלי הנחישות וההתמדה וביצוע השיפור בסופו של דבר, לא יושג היעד של חוויית הניצחון. ספורטאי, הישגי ונחוש ככל שיהיה, כנראה שבלי מאמן שמוביל ותומך אותו בדרך העשייה והשיפור, לא יצלח את הדרך. באופן דומה, ארגון בלי מנהל- מאמן שחושב ומבצע שיפור לא יגיע ליעדים הנכספים.

בקורס "מאמנים כמו אלופים- אימון מנהלים להישגיות באמצעות רכיבת אופניים" אנו מקדישים מפגש אחד מתוך השמונה לסדנה מעשית של תרגול טכניקת רכיבה על בסיס הרצאה בנושא טכניקות לשיפור תהליכים. במפגש זה לומדים המשתתפים, בדרך חוויתית ומעשירה, את האופן לביצוע יעיל של מעברים ומכשולים בשטח ובאופן זהה, לביצוע יעיל וזורם של תהליכי העבודה.



יאיר פינטויאיר פינטו –

מדריך אופניים מוסמך, מהנדס תעשיה וניהול, מומחה ביישום טכניקות לשיפור הביצועים העסקיים.

רכז הקורס "מנהלים כמו אלופים – אימון מנהלים להישגיות באמצעות רכיבת אופניים". לחץ כאן


לפרטים: 052-4768883 ,

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג