התאמת אופניים: לא רק למקצוענים

התאמת האופניים לרוכב חשובה ביותר לשמירה על הגוף, שיפור היעילות על האופניים, ולחוויית רכיבה מהנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

התאמת האופניים לרוכב חשובה ביותר לשמירה על הגוף, שיפור היעילות על האופניים, ולחוויית רכיבה מהנה

מאת:אורן גונן ואליעד דניאל


הידעת? בכל שעת רכיבה שלך אתה מסובב את רגלך כ-5400 פעמים.


אז נכון שרכשת את אופני הכביש היקרים והנוצצים ביותר שעמדו בקדמת החנות שאתה כל כך אוהב לבקר בה ולשוחח עם עובדי החנות על הרכיבות הארוכות והקשות שלך. ונכון שרכשת את החליפה היוקרתית בצבעי קבוצת הפרו-טור כדי להרגיש בעליה לנס הרים בדיוק כמו אנדי שלק.

אך אבוי… כחצי שעה לאחר תחילתה של הרכיבה המדהימה שלך, כפות הידיים מתחילות להירדם להן פתאום. לאחר כשעה הברכיים כבר החלו ללחוץ מעט, והדובדבן שבקצפת, פתאום הגב התחתון צועק וזועק למנוחה.

התאמת האופניים לרוכב היא כבר לא נחלתם של המקצוענים בלבד. התאמת האופניים לרוכב חשובה ביותר לשמירה על הגוף, שיפור היעילות על האופניים, ולחוויית רכיבה מהנה.

מניעת פציעות

התאמת האופניים חשובה ראשית לשמירה על גופך ולמניעת פציעות, אשר לעיתים יהיו בלתי הפיכות. תוך כדי הרכיבה הרוכב מסובב את רגליו אלפי פעמים, שפירושן עשרות אלפי חזרות בתנועות המפרקים בפלג גופו התחתון של הרוכב.

גובה האוכף ומרחקו המדויק מציר הדוושות הוא קריטי ביותר. מנח ישיבה שגוי ייצור לחץ על אחד מהמפרקים: קרסול, ברך או ירך, ועלול לגרום לכאב במהלך רכיבה ולעיתים לדלקות ופציעות חריפות יותר.

גם לפלג גופו העליון של הרוכב חשיבות רבה: אורך המוט הכדיון ורוחבו של הכידון לדוגמא יגרמו ללחץ על הגב התחתון, על הצוואר, מפרקי הידיים, שכמות ואיברים נוספים. כל אלה עלולים לגרום לנו לבסוף לנזקים חמורים, ובמצבים קיצוניים אף להשבתה מוחלטת מרכיבה.


יעילות


התאמת אופניו של הרוכב לתנוחת הישיבה האופטימאלית עבורו תשדרג באופן ניכר את יעילות הרכיבה.

כאמור, תנוחת הרכיבה היא אופטימאלית לכל רוכב ותקבע על פי מדדים אישיים כגון גמישות הרוכב, טווחי תנועת מפרקים ונתונים פיזיים כמו בעיות מפרקים, גב וכו'. תנוחה אופטימאלית תתייחס לכל אחד ממדים אלה באופן פרטני, ותאפשר לרוכב לנצל את מיטב הספק כוחו תוך שמירה על יכולות גופו.

כללים בסיסיים להתאמת האופניים

גובה האוכף: גובה אוכף הינו קריטי ביותר לשמירה על הברכיים ועל הגב התחתון. גובה נכון יהיה כאשר זווית כיפוף הברך היא כ-30 מעלות בעת שהרגל נמצאת בנקודה הנמוכה ביותר שלה בתנועת הפידול.
זווית האוכף: זווית נכונה של האוכף בדרך כלל תהיה 0 מעלות, כלומר האוכף צריך להיות מפולס בדיוק (אלא במקרים מיוחדים).
אוכף מתאים: בחירת אוכף מתאים היא דבר חשוב ביותר לנוחות הרכיבה. רוחב האוכף יקבע על פי רוחב עצמות האגן של הרוכב – ניתן למדוד זאת עם מכשור מדידה מתאים בלבד.
רוחב כידון: רוחב כידון נכון יקבע על פי רוב לפי עצמות הכתפיים. כידון רחב או צר מדי יגרום לעומס על השכמות וקשיים בהיגוי (בעיקר באופני בכביש).
המרחק בין האוכף לכידון: אם המרחק גדול מדי, "נישען" לפנים וכל משקל הגוף ישען על הידיים. מצב זה יגרום לכאבים בידיים ובכתפיים במהלך הרכיבה. במידה והמרחק קצר מדי, תיווצר תחושה שהאופניים "צפופים" מדי, הישיבה תהיה זקופה מאוד והרוכב יסבול מכאבי גב עקב מאמצי דיווש ומהמורות הדרך.

במהלך בדיקת התאמה מקצועית ניתן לשנות ולהתאים כמעט כל חלק באופניים: רוחב וגובה הכידון, רוחב מושב, מיקום מושב (גובה ומיקום אופקי), אורך זרועות הקראנק, מיקום הקליטים בנעלים. בעזרת התאמת אופניים מקצועית תשפרו את חווית הרכיבה שלכם באופן ניכר.


הניסיון של אליעד דניאל


לאחר התלבטויות רבות החלטתי שעליי לבצע כיוון אופניים בסטודיו מקצועי. הגעתי לסטודיו פיט זון, שעיקר עיסוקו בתחום התאמת האופניים לרוכב, בליווי אופני הטרק טופ פיול שלי. את הכיוון ביצע אורן גונן במקצועיות רבה ונתן לי הרגשת ביטחון, סבלנות ומקצועיות לאורך כל הבדיקה.

נהניתי מאוד משלבי הבדיקה, שהתחילו בבדיקת גמישות הגוף שלי, המשיכו בבדיקה מקיפה של אופניי באמצעות צילום עם מכשיר מיוחד שמתעד את תנוחת הישיבה שלי על האופניים, ונגמרו בכיוון של ממש.

לאחר הבדיקה ביצעתי מספר אימוני נפח ארוכים על מנת להתכונן לאליפות ישראל במרתון כראוי, ועל מנת להרגיל את הגוף לכיוון החדש. מאימונים אלה נהניתי מאוד לא רק בגלל הנוף היפה, אלא בגלל תנוחת הישיבה שלי על האופניים, שלא לוותה בכאבים לשם שינוי.

הישיבה על האופניים הייתה נוחה גם לאחר השעה השלישית של האימון. בסופו של דבר הרגשתי שהכיוון סייע לי בכך שהכאבים החוזרים ואי הנוחות על האופנים נמוגו, ובנוסף התחלתי להשתמש בשרירים שלי כראוי, מה ששיפר בסופו של דבר את הביצועים שלי. השגתי את המטרות שהצבתי לעצמי, והדבר החשוב ביותר הוא שאני ממשיך ליהנות מהרכיבה!

30.5.2012

אורן גונן – מומחה להתאמת אופניים לרוכב בשיטת רטול סטודיו פיט-זון, ורוכב אופניים ותיק מקבוצת ccc.

אליעד דניאל – אלוף ישראל במרתון אופני שטח, עובד באתר האינטרנט יד2, תושב יוקנעם, חי ונושם את ענף האופניים.

ספורטאי השבוע של שוונג ביוני 2010




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג