מישהו לרוץ איתו (הב הב)

הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם, ובתור כזה, ממש מתבקש לרוץ איתו. הנה כמה טיפים שיהפכו את הריצה המשותפת לחוויה מהנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם, ובתור כזה, ממש מתבקש לרוץ איתו. הנה כמה טיפים שיהפכו את הריצה המשותפת לחוויה מהנה

מאת:אביטל הירש

פלוטו כלבלב מקיבוץ מגידו 
יש לו הכל: מרק ועצם
זה טוב ויפה
אבל בעצם 
נמאס לו לשבת כך לבדו.
קרע את החבל, 
נבח “ הב הב” 
קפץ חיש מהר ונשא רגליו,
הוא רץ בדרך , הוא רץ בשדות.
 את מי הוא יפגוש? מעניין מאוד.
(מתוך "איה פלוטו", לאה גולדברג ודינה רון).

לריצה עם הכלב יש הרבה יתרונות, הן לכלב והן לבעלים. ריצה היא ברירת המחדל של הרבה כלבים, הם שמחים להקים את עצמם ממרבצם ולהתלוות לבעלים, ולו בגלל עצם השהייה בחוץ. לבעלים זו הזדמנות לא לרוץ לבד ולשמור על הכושר של הכלב, ולטווח רחוק – גם על בריאותו.

אך ריצה עם הכלב עלולה להפוך לסיוט, אם לא עושים אותה נכון. כלב שאינו רגיל לרוץ יתעייף מהר מאד ויזדחל מאחור. אם זה יקרה במרחק גדול מנקודת היציאה, אתם בבעיה. כלב שאינו מאולף לריצה עלול לעצור מדי פעם או לרדוף אחרי חתולים, ציפורים ואופנועים, תוך שהוא מסיט אותנו מהמסלול. אם רצים בשטח עירוני או בפארק, הוא גם עלול להוות מפגע ומטרד לאנשים ולילדים.

לכן, לפני שרותמים את הכלב ויוצאים לרוץ חצי מרתון, כדאי להקפיד על מספר דברים, שיהפכו את הריצה עם החבר הכי טוב שלנו לכיף גדול עבור שנינו.

1. אישור מהרופא – הבדיקה הארגומטרית גרסת הכלב
חשוב לגשת לוטרינר לפני שמתחילים בתהליך. הוטרינר יבדוק את הכלב, יתרשם ממצבו הכללי ויוכל לתת אישור על כך שמצבו הבריאותי של הכלב מאפשר פעילות גופנית. יש גזעים שמתאימים יותר לריצה מאחרים, וגם לגבי כך אפשר להתיעץ עם הוטרינר. בגדול, כלבים עם חוטם פחוס ורגליים קצרות הם פרטנרים פחות טובים לריצה. לגזעים מסוימים יש בעיות בריאותיות ואנטומיות שכיחות, וחשוב להכיר אותן.
 
בדרך כלל, לא מומלץ לרוץ עם גורים – שאלו את הוטרינר מאיזה גיל אפשר להתחיל לרוץ עם הכלב.

2. לאט ובהדרגה – סרגל המאמץ לארבע רגליים
זה יהיה מוגזם לצפות שהכלב שלכם, שהפעילות הגופנית שלו עד כה הסתכמה בשני טיולים רגליים ביום ורדיפה אקראית אחרי חתול מדי פעם, יקום ממרבצו וירוץ 10 ק"מ בקלילות. ממש כמו שמומלץ לנו להתחיל כל פעילות גופנית בהדרגה, כך גם לכלב שלנו.

אפשר למצוא ברשת תכניות ריצה לכלבים, כשהעקרון דומה לעקרונות של תכניות ריצה להולכים על שתיים: מתחילים בהליכה נמרצת למרחק קצר, יחסית (של כ-1 ק"מ), עוברים להליכה וריצה לסירוגין, ולאט לאט מעלים את אחוז הריצה ואת המרחקים. 

כמובן שגם כשפועלים על פי תכנית מובנית, חשוב לשים לב לכלב ולמצבו. האם הוא מתעייף? האם הוא מתלהב? האם כשאתם נועלים את נעלי הריצה הוא עומד ליד הדלת וכולו ציפייה, או שהוא מתחבא כדי שלא תמצאו אותו? 

3. אילוף הסורר
כלב שאינו מאולף לרוץ לידכם ירוץ בזיגזגים, יעצור לברך כלבים אחרים ולרדוף אחרי חתולים. הוא עלול לרדוף אחרי רוכבי אופניים מבוהלים או לעבור מהצד השני של עמודים ומכשולים אחרים בדרך, מה שיגרום לכם לקטוע את הריצה פעמים רבות. 

כמובן שאין חובה לקחת את הכלב למאלף וניתן לעשות זאת לבד, עם הרבה סבלנות והתמדה. אתם אמורים להגיע למצב, שבו הכלב רץ במהירות שלכם, לצידכם, כשהוא נמצא כל הזמן בצד אחד שלכם, אינו סוטה מהמסלול לצדדים ואינו מושפע מגירויים במהלך הריצה.

4. חם לכם? לכלב אין גופיה מנדפת
הכלבים מקררים את גופם באמצעות מנגנון הלחתה, שהוא לא מאד יעיל בשעות חמות מאד. הימנעו מריצה בשעות החמות של הקיץ והעדיפו ריצה בשעות מוקדמות או מאוחרות. אל תשכחו לתת גם לכלב לשתות במשך הריצה. אם בכל זאת רצים בשעות חמות, מצאו מסלולים מוצלים והרטיבו את הכלב מדי פעם.

5. איפה לרוץ?
רוב הכלבים אינם נועלים נעלי ריצה (אם כי בהחלט אפשר לרכוש כאלה) והכפות שלהם עלולות להיפצע בריצה על משטחים קשים כמו אספלט. נסו למצוא מסלולי ריצה שיכללו גם משטחים רכים וידידותיים יותר, כמו חול, דשא ומשטחים אחרים שאינם סלולים.



6. אוכל 
גם הכלב, ממש כמונו, לא יגיב טוב לריצה אחרי ארוחה גדולה. בנוסף, כנראה שכמויות האוכל שהכלב הספורטאי אוכל יגדלו – היו ערים לכך.

7. הטיול המקדים או החימום האקטיבי לכלב
טיילו עם הכלב עוד לפני שאתם מתחילים לרוץ, כדי שיעשה את צרכיו לפני הריצה ולא במהלכה. אל תשכחו לאסוף את החבילה ולזרוק אותה לפח.

8. ציוד – השדרוג לכלבלב
ניתן למצוא אביזרים שונים לריצה עם כלב, וביניהם: נעלי ריצה, רצועות ורתמות שונות – חלקן נקשרות על המותניים של הרץ כך שהידיים נשארות חופשיות, קערות מים, אפודות בצבעים זוהרים (לכלב), חומרים לסיכוך וריכוך כפות הכלב, תוספי מזון לכלבים ספורטאים ועוד. כמו בציוד ספורט לבני אדם, גם כאן השמיים הם הגבול.

צילומים: Thinkstock

20.11.2012

אביטל הירש
שוחה, רוכבת ורצה, לא בו זמנית. עורכת משנה בשוונג





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג