מבחן שוונג || נעלי הריצה של Hoka מדגם Carbon X3

שלחנו את נעה כפרי להתחרות לראשונה עם נעלי קרבון בשתי תחרויות טריאתלון, והיא חזרה עם מסקנות: עד כמה תחושת התעופה אמיתית, האם נכון לוותר על המדרסים או על הגרביים ומהם היתרונות עבור טריאתלטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נעלי Hoka Carbon X3 | צילום: Hoka

בהמשך לכתבה על חוקי נעלי הקרבון שאומצו בטריאתלון לאחרונה, יצאתי לבדוק איך מרגישות נעלי הקרבון מבפנים ואיך התאוריה הופכת למציאות.

יצאתי לבדוק איך זה לעוף
איך זה לטוס אני כבר יודעת די טוב אחרי מעל 10 שנים בטיסה קרבית בחיל האוויר על F-15i, אבל איך זה לעוף טרם בדקתי. האם אני הולכת להגשים חלום מימי גן חובה? יצאתי לבדוק את נעלי הקרבון Hoka Carbon X3. זה הניסיון הראשון שלי עם נעלי HOKA בכלל ונעלי קרבון בפרט, אז אכן הגעתי עם ציפיות גבוהות להתעופף לפחות כמו טינקרבל.

למבחני שוונג נוספים:
נעלי הריצה של אסיקס מדגם ג'ל נימבוס 25
נעלי הוקה מדגם צ'לנג'ר 7
חליפת שחייה של סיילפיש אוליטמייט IPS+3 

חברת HOKA הוקמה על ידי שני חברים ספורטאים צרפתיים ששאבו את השם HOKA מהשפה העתיקה "מאורית" ובתרגום חופשי פירושו: "עכשיו זה הזמן לעוף" וכך הם מבטיחים שזה מרגיש כשרצים איתם. עם כל צעד וצעד הרגל כאילו ממריאה מעצמה. הקרבון X3 זה הוא דגם הקרבון השלישי שלה, לאחר שהצטרפה לחגיגת הקרבון יחד עם יצרניות הנעליים האחרות בשנת 2019.

נעה כפרי עם ה-Hoka Carbon X3 | צילום: פרטי

הגעתי עם רושם ראשוני די גרוע על הוקה, מודה באשמה. מישהו צריך להגיד את זה: HOKA זו לא הנעל הכי יפה על המדף, נראית מגושמת למראה, וסך הכל – די מכוערת. בטח כשאת אישה ואת נועלת 43 ודגמי הנשים ברוב החברות נעצרים ב-42.

נקודת בונוס ראשונה, לא כך בהוקה. מבחר מידות וצבעים גדול לכל מין. גם במידות שלא מביישות ממותה – I'm a Lady! הצבעים מהממים – החל מכתום אפרסק וכלה בשחור-לבן א-לה קרואלה דה ויל שאותו בחרתי לבסוף. ל-HOKA אין מידות רוחב, כמו שאני מקפידה לנעול כי הגרלתי רגל של פיל בחלק בו חילקו כפות רגליים לנסיכות עדינות באגדה. הלכתי ליתר ביטחון על שילוב של שליש מידה כלפי מעלה ועל דגם גברים שרחב יותר. למעשה, לא מצאתי יצרן נעלי קרבון שמייצר נעלי ריצה במידת רוחב WIDE.

הפינה המיוחדת לרגלי פיל: הרוחב הבסיסי D של נעלי גברים תמיד רחב יותר מהרוחב הסטנדרטי של נעלי נשים. קיים שוני בין יצרני הנעליים השונים. במקרה הזה אותו דגם באותה מידה ⅓43 בדגם גברים בעל רוחב נורמלי של 10.52 סנטימטר, כאשר נשים עם אותה מידה ברוחב של 9.8 סנטימטר.

אחרי מדידה של ארבע מידות שונות, הלכתי על חצי מידה מעל הרגיל לטובת מקום למדרסים. החלטה שהתבררה כטעות, כאשר בהתייעצות עם איש המדרסים שלי (יוסי דביר המקצוען מאורלי אורתופדיה), החלטנו לא לפגוע בקלילות ובדקיקות של הנעל ולכן להשאיר את המדרס הפנימי שמגיע איתה. זאת מאחר ואני מתכננת לרוץ איתה ריצות קצרות יחסית בתחרויות הטריאתלון הקרובות, ולא מתכננת איזו ריצת מרתון איכותית בקרוב. אם הייתי מתכננת לצבור קילומטראז' גבוה יותר, הייתי מחליפה את המדרסים בכל זאת.

נעלי Hoka Carbon X3 | צילום: נעה כפרי

פרטים
דגם: קרבון X3
ייעוד: תחרויות כביש
משקל: 222 גרם
דרופ: 5 מ"מ
מחיר: 899.90 ש"ח

פלטת הקרבון הונמכה לקבלת ריבאונד מיטבי מהקרקע ותחושת קפיציות מוגברת. עשויה מיחידת לייקרה סרוגה אחת שלמה, כולל לשונית המהווה חלק אינטגרלי ממנה. ללא תפרים, עם אוורור. בחלק החיצוני של הסוליה גומי לכל אורכה להגברת האחיזה וההיצמדות של הנעל לאספלט. בחלק האחורי של הגפה לשונית ארגונומית המעניקה לגיד אכילס הגנה ותמיכה, ומאפשרת כניסה חלקה ובתנועה אחת של כף הרגל לתוך הנעל – שימושי מאוד לטריאתלון.

כמו בכל נעל חדשה, נדרשת תקופת הסתגלות, במהלכה רצים רק ריצות קצרות עד שהרגל מתרגלת למנח החדש. המדרסים שיש ברשותי לא התאימו לנעל קרבון, הוסיפו משקל והיו רחבים, עבים ומסיביים מדי בשביל נעל כזו עדינה, אז החלטתי לקבל את המלצתו של יוסי ולרוץ ללא מדרסים.

הנעל שוקלת 222 גרם, שזה לא משקל קל בשביל נעל תחרות, אבל הטכנולוגיה וכל הפיצ'רים המתוחכמים שאמנה בפסקה הבאה, מוסיפים משקל. הדרופ – הפרש הגובה בין החלק הקדמי של הנעל לעקב, הוא 5 מ"מ. מדובר על דרופ ממוצע לנעל תחרות, שכנראה נדרש כדי ליצור את הקפיציות (הנעליים של Nike ושל On Cloud עם דרופ של 9 מ"מ).

נעה כפרי עם ה-Hoka Carbon X3 | צילום: פרטי

פיצ'רים מרכזיים
1. לוחית קרבון משובצת במרכז הסוליה של הנעל, אשר נועדה לספק חווית ריצה מגיבה ומונעת יותר.
2. חלק עליון קל משקל ונושם: מסייע לשמור על כף הרגל קרירה ונוחה במהלך ריצות.
3. טכנולוגיית Meta-Rocker: נועדה ליצור מעבר חלק מהעקב אל האצבע וללא מאמץ, להפחית את העייפות ולאפשר הליכה טבעית יותר. כמו בשאר דגמי ה-HOKA.
4. סוליה אמצעית EVA Foam: קל משקל המעניק ריפוד ותמיכה לכף הרגל.
5. בסיס רחב: לנעל בסיס רחב ודרופ יחסית נמוך, המסייעים לספק יציבות ואיזון במהלך הריצות.
6. סוליית גומי: עמידה המספקת אחיזה במגוון משטחים.

יצאתי לתחרות מול התנים בשבילי הפארק
בחנתי את הנעל לראשונה באימון אינטרוולים בפארק הירקון ולאחר מכן בשתי תחרויות טריאתלון – הבמה המיטבית לבדיקת ציוד קצה: 10 ק"מ ב-TRI כנרת ו-5 ק"מ בטריאתלון ראשון-לציון.

התלהבתי ממנגנון הסגירה העליון של הנעל, שהופך את הכניסה לנעל בשטח ההחלפה T2 לחלקה וזריזה, בטח עם שרוכי גומי. קצת מזכיר לגרוב גרב. הריצה בלי גרביים התגלתה כפחות מומלצת, בטח אם אתם לא טורחים לנקות את כפות הרגליים מאבנים קטנות מהכנרת שנדבקות אליהן והופכת את חוויית הריצה יותר דומה להליכה על גחלים.

התחושה הייתה נהדרת, בעיקר הקלילות של הנעל שהשפיעה על קלות הצעדים והקאדנס בריצה. הקצבים שלי אמנם לא היו מהירים יותר מהרגיל, אבל זו לא אשמת הנעל. לצערי, הגעתי לתחרות בכושר ריצה לא מזהיר אחרי שבוע של קלקול קיבה, כך שהופתעתי שבכלל הצלחתי לשמור על קצבים "של פעם" ואף להגביר בסיום.

עם זאת, לא חושבת שהייתי לוקחת את הסיכון לכפות הרגליים שלי בריצה ללא מדרסים, קלה ככל שתהיה, של מרתון או נפחים גדולים מ-10 קילומטרים אותם בחנתי במבחן שוונג.

נעלי Hoka Carbon X3 | צילום: נעה כפרי

סיכום
מסכמת לחיוב את ההתנסות הראשונה שלי עם נעלי קרבון. הריצות האלו גרמו לי להבין היטב מדוע נעלי הקרבון כבשו את עולם הריצה בסערה, והבטיחו לשפר את הביצועים ולחולל מהפכה בספורט. למרות שהן מגיעות עם תג מחיר גבוה יותר, רצים וטריאתלטים רבים מאמינים שהיתרונות שהן מספקות שווים את ההשקעה.

מבחינתי ה-Hoka Carbon X3 שוות אותה: הקלילות של הצעד עקב המשקל הקל, נוחות הנעילה והעיצוב שמושך את העין, לגמרי מספקים את הסחורה. עם זאת, לא ממליצה לרוץ איתם ללא גרביים, או ללא מדרסים בריצות ארוכות משעה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • משה הגיב:

    נעל הקרבון הכי פחות אנרגטית עם הכי פחות טכנולוגיה עכשווית מאשר כל נעל קרבון אחרת.
    וזו גם נעל שיצאה לפני יותר משנה וחצי – מה ניזכרתם בה עכשיו?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג