מבחן שווונג || נעלי הוקה מדגם צ'לנג'ר 7

יצאנו לבחון את הדגם החדש של נעל הכביש-שטח של הוקה. אז מה היו המסקנות? כל התשובות כאן במבחן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הוקה צ'לנג'ר 7 | צילום: הוקה

ריצת מבחן: הנעל נבדקה ונבחנה למרחק 110 ק"מ (מינימום הדרישה למבחן בשוונג עומד על 100 ק"מ)

התפתחות היא חלק מהותי בעולם הספורט, בין אם מדובר בספורטאי עילית תחרותיים ובין אם מדובר בציוד מקצועי שמשרת את הספורטאים החובבים. בהתבוננות מהצד על המותג הוקה, קשה שלא לראות אבולוציה בכל הקשור למגוון הדגמים הסדרתיים שיוצאים בדרך כלל לנעליים שלהם ובכך הן זוכות לשיפור מהותי.

לכל מבחני שוונג באתר

קיבלתי למבחן את הדגם של הוקה צ'לנג'ר 7 (Hoka challenger), נעל היברידית (אפרט מיד מה זה אומר) קלת משקל, בעלת סוליה עבה הבנויה מ-EVA דחוס ממוחזר, לאחיזת שטח מוגברת בכל תוואי, שיכוך גבוה והחזר אנרגטי יעיל. עקב הנעל מחוזק ותומך בכל מנחי הדריכה ובחלקה החיצוני של הסוליה יצוקים זיזי גומי חדשים בעובי 4 מ"מ לאחיזת הקרקע.

היברידיות היא שם המשחק
רובנו רצים או בכביש או בשטח ויודעים להתאים את הנעל המדויקת איתה נוח וטוב לנו לרוץ בכל אחד מתוואי השטח שאנו רצים בו. לריצה בשטח נעדיף נעל אגרסיבית יותר, עם סוליה עבה שיודעת "לדהור" על העפר, החצץ והבולדרים ושהמעטפת תדע להתמודד עם השטח והאבק.

ארן הרשלג רץ | צילום: צלמי שוונג

לעומת זאת, בריצת כביש נעדיף נעל קלה, עם שיכוך גבוה והחזר אנרגטי גבוה. בנקודה הזו ניסו בהוקה לייצר "דרך שלישית" שתדע לסנכרן בין הכביש והשטח (להלן כבישטח), על מנת שהרצים שנעים על פני שני המסלולים יוכלו לנצל את הנעליים לשני השימושים.

יש לכך משמעות כלכלית וזאת משום שהנעל מאפשרת לך לרוץ "גם וגם" ולא לרכוש שני זוגות שונים לכל תוואי מסלול, ויש פה גם היבט נוחות שמאפשר לך לנוע עם אותה נעל ולשלב בעת ובעונה אחת ריצה שיש בה גם שטח וגם כביש. אנחנו מכירים את הדילמה הזו היטב מעולם הרכב של שנות התשעים במאה הקודמת, שבו יצרו ג'יפים שיודעים לנוע גם על כביש וגם על שטח ונתנו למעשה פתרון מנצח למי שנוסע ומשלב חיי "כבישטח". וזו למעשה גם הנוסחה של הוקה צ'לנג'ר 7.

את הנעל בחנתי גם על הכביש (כביש ומדרכה) וגם בתוואי שטח בהם יש חול, עפר, בוץ וסלעים, על מנת לבדוק את הוורסטיליות שלה כפי שהיא מוצגת על ידי היצרן.

גם כביש וגם שטח | צילום: הוקה

מבחן שוונג
נתחיל במבט על. משהו קורה להוקה בזמן האחרון והיא זוכה לרנסנס בכל הקשור לצבעים ולסטייל הנלווה אליהן. אם בעבר שלטו בדגמים צבעים מאוד שמרניים, ניתן לראות היום צבעוניות שמשתמשת בכל פלטת הצבעים. אולי לא לכולם חשוב צבע הנעליים שלהם, ואכן אין לכך חשיבות בכל הקשור לטכניקת הריצה כמובן, אך יחד עם זאת בקרב הרצים החובבים לעיצוב ולצבעוניות יש ערך והוא חלק (קטן כמובן) ממכלול השיקולים, בוודאי למי שנועל את הנעליים גם שלא במסגרת הריצה שלו. עבורי זו הצהרה עיצובית חשובה שמעבירה את הוקה מעידן הפונקציונליות לעידן הפונקציונליות הפרקטית.

כבר כאשר החזקתי את הנעליים לחוש את המשקל שלהן, עלה על פניי חיוך. מדובר בנעל קלה למדי ששוקלת 250 ג' (למידה 43) ויש לכך כמובן השלכות בכל הנוגע לריצה בשטח ובכביש. התנועה עם נעל קלה באופן יחסי למרחקים ארוכים היא משמעותית ונותנת ערך מצטבר ככל שהמרחק עולה והופך לדו-ספרתי גבוה. את התחושה הזו מרגישים היטב בריצת טמפו ובריצת נפח, שהן ריצות שבהן אנו זקוקים לנעל בעלת רספונסיביות גבוהה ותמיכה טובה.

אם ניקח לרגע צעד אחורה, נגלה שבהשוואה בין הצ'לנג'ר 7 לקודמתה צ'לנג'ר 6, נעל הריצה המשולבת הזו קלה יותר מהדגם הקודם ב-27 גרם והסוליה עבה יותר ב-2 מ"מ, מה שמעניק לה שיכוך ובלימה גבוהים יותר, וכל אלה מגיעים עם מעטפת יצור מחומרים ממוחזרים.

קלה ועם תמיכה טובה | צילום: הוקה

ההנהגות בשטח
הריצות שלי כללו שטחי עפר סלולים ולא "שבילי עיזים" קשים שמתאימים יותר לרצי ה"טרייל רנינג", מהסיבה שרוב רצי השטח שיקראו את המבחן הזה מחפשים מסלולי עפר נוחים ופרקטיים כמו למשל בירקון מזרח השטוח וחלק מהשבילים אותם אנו מכירים ביער בן שמן.

כיוון שמדובר בנעל משולבת שהיא הכלאה בין כביש לשטח, רצתי עם הצ'לנג'ר מעל 50 ק"מ בשטח במקטעים שונים ועל סוגי קרקע שונים ולעתים אף אחרי הגשם כשהשטח יותר רך, בוצי ורטוב. כל רץ יודע שהנעל שאיתה הוא רץ בשטח צריכה לתת לו בתור התחלה מענה על שני נושאים: האחד נוגע בתוואי השטח המשתנה (עפר, חצץ, סלעים, רטיבות, חול וכו') והנושא השני הוא הנוחות הספציפית של הנעל והיכולת שלה להתמודד עם האתגרים שבדרך.

החלק המהותי בנעל שטח הוא כמובן הסוליה וכאן, כפי שהזכרתי בהתחלה, יש לנעל סוליה משוננת בעלת זיזים בעובי 4 מ"מ שנותנת אחיזת קרקע משמעותית שמאוד מורגשת. התחושה הזו נותנת ביטחון בריצה וכל העת שפני השטח משתנים ומתחלפים מעפר לחצץ או למשטח רטוב, הסוליה מתמודדת ונותנת פתרון מיידי ואלגנטי, ובעיקר מונעת החלקות.

מעל הסוליה נמצאת הגפה, שגם לה בריצות שטח יש תפקיד מהותי יותר, ולכן נהוג שהבד של הנעל יהיה אטום והסריגה תהיה צפופה ועבה יותר, על מנת שמים, אבק ואבנים לא יחדרו פנימה. גם כאן הצ'לנג'ר 7 עומדת במבחן ויש לה אריג דו-שכבתי חזק, בעל יכולת אוורור ונידוף. זה אמנם כמעט בלתי נמנע שבוץ, אבק ואבנים קטנטנות ייכנסו לנעל עצמה, אך לנעל יש תפקיד למנוע עד כמה שניתן את המפגש הזה.

נותנת מענה בתוואי השטח המשתנה | צילום: הוקה

ישנה סתירה חיובית בין החלק החיצוני שהוא אטום, קשוח ובעל סוליה שיודעת "לדרוס" את הקרקע, ומצד שני החלק הפנימי שהוא נוח, נעים ורך, ומתאים למבנה כף הרגל בצורה ורסטילית גם למצב שטח וגם למצב כביש, עם בולם זעזועים מורגש שמעניק תחושת ביטחון בתנאי השטח המשתנים.

בונוס נוסף נמצא בחלק הקדמי של הנעל והוא מצויד באזור בלימה והגנה שנועד להדוף חצץ ולשמור על הנעל במידה ותפגע בשטח בתוואי קשוח במיוחד.

ההתנהגות בכביש
הריצה עם הצ'לנג'ר 7 בכביש מאוד הפתיעה אותי, וזאת משום שלנעל כביש למרחקים בינוניים וארוכים יש סטנדרט גבוה והדרישות מצד הרצים ממריאות משנה לשנה בהתאם לפיתוחים ולחדשנות המהירה. יחד עם זאת, בריצות שעשיתי עם ההוקה צ'לנג'ר ,7 היא ידעה לעכל את המסלול ולתת בעיקר תמיכה מצוינת והחזר אנרגטי מרשים.

בנוסף לכך, שמתי לב שאי אפשר שלא לחוש את השיכוך הגבוה של הנעל שנגרמת תודות לסוליה העבה והחומר ממנה היא עשויה (EVA דחוס וממוחזר). הנעל לא חוששת לנוע על פני אספלט או מדרכה מבטון והתגובה מהקרקע נותנת תמורה מלאה.

הפתעה נעימה על הכביש | צילום: הוקה

לסיכום, חשוב לזכור שהצ'לנג'ר 7 היא נעל כביש-שטח שהיתרון הראשון והגדול שלה הוא לתת לרצים פתרון של שני זוגות נעליים בנעל אחת, ובכך היא גם חוסכת לנו עלות קנייה של נעל שטח בנפרד ונעל כביש בנפרד. מדובר בנעל ברמה טובה לריצה טכנית בשטח הכוללת תוואי של שדות, שטח קל, בוץ, חול, סלעים, מעברי מים, וכאמור מדובר בנעל כביש ניטרלית, דינמית ומהירה, המעניקה תמיכה טובה ונוחות מרבית.

ממד הנוחות שהוא עוגן בסיס בנעליים של הוקה באופן כללי, בא לידי ביטוי גם בצ'לנג'ר 7 החדשה והיא ממשיכה את הרצף המרשים של דגמי הוקה בשלוש השנים האחרונות שמצליחות לתת מענה מקצועי ונעל מהונדסת לקהלים השונים והמגוונים של הרצים והרצות בארץ ובעולם.

סוג הנעל: כביש-שטח
דרופ: 5 מ"מ (31 מ"מ בעקב ו-26 מ"מ בכרית כף הרגל)
שיכוך: גבוה
אחיזת שטח: גבוהה מאוד
משקל: 250 ג' (למידה 43)
מחיר: 749 שקל




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג