מבחן שוונג || חליפת שחייה של סיילפיש אוליטמייט IPS+3

הבוחן שלנו, שחיין ים ותיק, קיבל למבחן את חליפת השחייה סיילפיש אוליטמייט IPS+3, וחזר משוכנע, שזו חליפת השחייה הטובה ביותר שהשתמש בה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מבחן שוונג לחליפת השחייה של סיילפיש אולטימייט IPS+3 | צילום ישראמן: צלמי שוונג

להרשמה לישראמן 2023

נקודת המוצא של המבחן ושל הבוחן: מאחר ואינני נמנה עם הנשמות הקשוחות שמאתגרות את עצמן במים כמה שיותר קרים, אני עוטה בשלב כלשהו מדי חורף, חליפה לשחייה בים.

עובדה זו גרמה לכך שהתנסיתי ברבות השנים בחליפות רבות – גם ללא שרוולים וגם עם שרוולים (חליפות מלאות). התובנה הפרטית שלי (הציפה הטבעית שלי אינה מהמשובחות), היא שחליפה חסרת שרוולים עשויה לחסוך כ-3-4 שניות לכל 100 מ'; ואילו חליפה מלאה איכותית, עם שרוולים, עשויה לחסוך 7 שניות לכל 100 מ'. נתונים אלו הם פרי הניסיון האישי שלי, ורלוונטיים לקצבים שלי. הנתונים ודאי משתנים מאדם לאדם – הן נוכח מידת הציפה האישית של כל אחד; הן נוכח סגנון השחייה, אורך התנועה ומידת ההישענות על המים; והן נוכח קצב השחייה.

היתרון שמייצרת החליפה לשחיין

מה שברור הוא, ששלושה פרמטרים מרכזיים מגדילים את מידת היתרון שמייצרת חליפה לשחיין: ככל שהציפה האישית נמוכה יותר, ככל שהסגנון פחות קרוב לשלמות וככל שהמהירות האישית במים פחות גבוהה – בכל אחד משלושת אלו החליפה מועילה יותר, ובשילוב של שלושתם, התועלת מקסימלית. יחד עם זאת, ברור שאפילו השחיינים הכי טובים בעולם, שוחים מהר יותר בים, עם חליפה.

יתרון משמעותי נוסף של חליפה, שאינו דווקא קשור למהירות, הוא חסכון במאמץ. עם חליפה טובה, השחייה קלה בהרבה וגובה מאמץ נמוך משמעותית.

על רקע תובנות אלו, צריך לקרוא את ביקורת חליפת האולטימייט IPS+3 שקיבלתי למבחן מחברת סיילפיש – נותנת חסות חליפות השחייה בישראמן 2023.

ישראמן. חוויה ישראלית מושלמת.

באופן אישי, אני נוטה לעטות חליפה רק כשהמים יורדים מתחת 20 מעלות. אבל לאור רלוונטיות הנושא לישראמן, בחנתי את האולטימייט IPS+3 בתנאים שמדמים שחייה בישראמן – טמפ' מים של כ-22.7 מעלות; טמפרטורת אוויר בחוץ של כ-10-13 מעלות; וים שקט יחסית.

נתחיל מהסוף – האולטימייט IPS+3 היא ללא ספק חליפת השחייה האיכותית, הנוחה והמהירה ביותר שבה שחיתי. הפער בינה לבין חליפות קודמות שהתנסיתי בהן, אינו קטן. הוא גדול. היא רכה ועוטפת כמו כפפה, היא מהירה, היא חוסכת מאמץ, והיא מאוזנת ומאזנת.

מה מייחד את האולטימייט IPS+3

כדי לא להסתפק בשורה התחתונה, נעבור על תכונות ספציפיות, שמייחדות את האולטימייט IPS + 3.

גמישות תנועה בכתפיים: זהו "הגביע הקדוש" של חליפות השחייה. האולטימייט IPS+3 היא ללא ספק ובפער, החליפה הכי נוחה ששחיתי איתה באזור הכתפיים. באופן חריג, כבר בשחייה הראשונה בים, ועוד יותר אחר כך, גמישות התנועה בכתפיים היתה קרובה למוחלטת. נדמה כי גומי הנאופרן באזור הכתפיים גמיש במיוחד ומאפשר טווח תנועה מלא.

אפשר לעסוק בניתוחים בעניין עובי הגומי, סוג הנאופרן וגזרת חיתוך הגומי בכתפיים – כולם ודאי נושאים טכניים רלוונטיים. אבל השורה התחתונה קובעת – הכתפיים נעות בחופשיות כמעט מוחלטת. אין מגבלה, אין כאבים. רק אנחת שביעות הרצון קלה כבר אחרי 20 התנועות הראשונות, שנבלעה במימי הים התיכון.

התחושה היא כאילו נעטפתם מצדי הגוף במעטפת ציפה של טורפדו מאוזן | צילום: באדיבות סיילפיש ישראל

אורך תנועת הידיים וגלישה: התכונה השנייה בחשיבותה, שאף חליפת שחייה מלאה שבהם השתמשתי עד היום לא מאד הצטיינה בה – היא היכולת להאריך את תנועת היד קדימה. בשחייה למרחק, שחיינים טובים גולשים על האמה (חלק היד שבין המרפק לכף היד) ועל כף היד. גלישה טובה על האמה, חוסכת אנרגיה ויוצרת עילוי בחלק הקדמי.

בכל החליפות השחייה עם השרוולים בהן השתמשתי עד היום, הארכת היד קדימה, הוגבלה על ידי שרוולי החליפה. באולטימייט IPS+3, המגבלה כמעט שאינה קיימת כבר מההתחלה. לאחר כ-500 מ' של מיקוד תודעה בגלישה, המגבלה כבר לא קיימת כלל. בשונה מחליפות אחרות, התחושה היא שהארכת היד קדימה בתנועת החתירה והגלישה על האמה, מתבצעת בקלות וטבעיות. התוצאה – פשוט קל יותר לשחות, ובוודאי שקל יותר לשמור על קצב.

איזון: תכונה חשובה נוספת בחליפות שחייה, היא איזון. נושא האיזון מחולק לשניים – איזון אורכי ואיזון רוחבי. איזון אורכי משמעותו שאין חלק בגוף שהחליפה מציפה יתר על המידה, על חשבון חלק אחר (הישבן לא אמור לבלוט לאוויר, המותניים לא אמורות לשקוע, והגב לא אמור לצוף יתר על המידה). איזון אורכי הכרחי על מנת לאפשר מנח גוף מיטבי של השחיין על המים.

איזון רוחבי הוא נושא מידת גלגול הגוף מצד לצד בשחיית החתירה. גם כאן, חליפה לא אמורה להגביל גלגול עד למידה הרצויה. מאידך, אסור שחלוקת עוביי הציפה, תדחוף את הגוף לגלגול רב מדי. (למי שרוצה להשוות לנעלי ריצה, ניתן להשוות את הגלגול בשחייה למצב של קריסת כף רגל. גם Over-pronation וגם Under-pronation אינם רצויים).

גם באיזון האורכי וגם באיזון הרוחבי, האולטימייט IPS+3 מצטיינת. אקדים ואומר – איכות האיזון האורכי אינו חריגה כאן. האיזון האורכי אמנם מצוין, אבל גם חליפות אחרות יודעות לטפל לא רע באיזון האורכי. היתרון המשמעותי של האולטימייט IPS+3 הוא באיזון הרוחבי. מצד אחד, הגלגול הטבעי של גוף השחיין מתאפשר, אך מצד שני – וזו תכונה שעשויה להיות בעלת חשיבות אצל מי שאינם שחיינים טבעיים – החליפה די מונעת גלגול יתר, ומאפשרת גלגול רק עד לזווית, שבשבילי, הרגישה רצויה.

האפקט המצרפי של האיזון הוא משמעותי מאד בעיניי. בפשטות, התחושה באולטימייט IPS+3 היא כאילו נעטפתם מצדי הגוף במעטפת ציפה של טורפדו מאוזן, שדואג שהתנועה שלכם תישמר מאוזנת וחדה במים. התוצאה היא, ששחייה בקצב גבוה יחסית, דורשת הרבה פחות מאמץ. מדובר ביתרון משמעותי מאד גם בשחייה ארוכה, ועוד יותר בתחילתה של תחרות איש ברזל מפרכת כמו הישראמן.

אם נתעכב למשפט טכני אחד נוסף על העניין החשוב הזה, נדמה כי עיקר האפקט מושג על ידי דיוק הפאנלים בצדדים הפנימיים, שנמתחים בצד הפנימי של החליפה מהמותניים עד הרגליים. נראה שפאנלים אלו, הם שמייצרים את האיזון הנפלא הזה, שגורם לכולם לשחות מהר יותר, בפחות מאמץ, ועבור מי שאינם שחיינים, מאפשר שחייה במנח גוף נכון יותר שחוסך הרבה גרר.

מהירות וקלות הפתיחה והפשיטה של החליפה חשובה במיוחד לטריאתלטים | צילום ישראמן: צלמי שוונג

שפשופים וחיכוכים: אף אחד לא אוהב לצאת מהשחייה בים עם צוואר אדום משפשופים. נקודות חיכוך שכיחות של חליפות שחייה בעור, הן באזורי הצוואר והגרון, ובשרירי הטרפז והכתפיים. באופן שעוד לא ממש פענחתי, האולטימייט IPS+3 לא גרמה לי לאף שפשוף ולשום חיכוך. בניגוד למצב עם חליפות אחרות, אחרי שחיות בוקר של 3 ק"מ או יותר, יצאתי בלי אף שפשוף. הדבר נכון גם אם מרימים את הראש לתצפת קדימה. בהרמת ראש אמנם מרגישים את עורף החליפה, אך הוא אינו משפשף את הצוואר. גם תנועת סיבוב הצוואר לנשימה, לא נתקלה בדופן גומי משפשף. כנראה שיש לזקוף זאת לסוג הנאופרן שאוטם את צוואר החליפה.

חדירת מים: מכירים את המצב שבו אתם גוררים בתוך החליפה מיני-אמבטיה לאורך 2-4 ק"מ? באולטימייט IPS+3 עדיין לא השתמשתי חורף שלם. אבל בשימושים הראשונים, היא לא אספה מים, ולא נדרשתי לשנע מים. הדבר מורגש גם במהלך השחייה עצמה וגם כשמסיימים – מעט מאד מים נוזלים מטה לרגליים. מסתבר, באופן קצת מפתיע, שעל אף שסגירת הצוואר רכה, המים לא נכנסים. מילת הסתייגות – תכונת איסוף המים של חליפות שחייה לרוב גוברת ככל שגובר השימוש. כאמור, טרם השתמשתי באולטימייט IPS + 3 חורף שלם, ואינני יודע כיצד תגיב אחרי שימושים חוזרים רבים. אבל עד עתה – מצוין.

פתיחה ופשיטה: מהירות וקלות הפתיחה והפשיטה של החליפה חשובה במיוחד לטריאתלטים. גם בה, האולטימייט IPS+3 מצטיינת ביחס לכל חליפה אחרת בה השתמשתי. הסקוץ' משתחרר בקלות, במשיכה לא חזקה במיוחד, ללא צורך בכוח מיוחד או גמישות יתר. עוד היבט שמשלים חוויה נעימה במיוחד בסיום.

לסיכום, ההמלצה שלי על הסיילפיש אולטימייט IPS+3 ניתנת ללא היסוס. מדובר בחליפת שחייה נוחה ומהירה – הטובה ביותר בה התנסיתי. נדמה לי גם, שהיא יעילה אפילו עוד יותר עבור מי שאינו בהכרח שחיין טבעי מילדות. לנוכח הרכות והאיכות שלה (וגם לנוכח העובדה שהיא יחסית יקרה), ייתכן שמוטב לא לשחוק אותה יתר על המידה וכדאי דווקא לשמור אותה לאימוני ים חזקים, ולתחרויות. כדי לשמר את תכונותיה המצוינות לאורך זמן.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג