קנניסה בקלה: "לחלוטין חזרתי – 100 אחוז!"

האיש שאין לו מה להוכיח, הוכיח זאת שוב על המסלול בברמינגהם, וירדוף אחרי הזהב בלונדון! במבחנים הקנייתים, כרגיל, גיבורים ישנים וחדשים שורפים את המסלול בתנאי גובה, וכוכבים גדולים נפלטים מהסגל; ובמבחנים האמריקאים לנבחרת ה-10,000 מטרים נחתמו וחולקו כרטיסים לגמר הישיר בלונדון – שני מאוכזבי מבחני המרתון האמריקאים ירוצו ב-10,000 מטרים בלונדון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

האיש שאין לו מה להוכיח, הוכיח זאת שוב על המסלול בברמינגהם, וירדוף אחרי הזהב בלונדון! במבחנים הקנייתים, כרגיל, גיבורים ישנים וחדשים שורפים את המסלול בתנאי גובה, וכוכבים גדולים נפלטים מהסגל; ובמבחנים האמריקאים לנבחרת ה-10,000 מטרים נחתמו וחולקו כרטיסים לגמר הישיר בלונדון – שני מאוכזבי מבחני המרתון האמריקאים ירוצו ב-10,000 מטרים בלונדון

מאת:חגי אשלגי


בקלה בבירמינגהם

הכדורגלן אלון מזרחי אמר פעם "אין לי מה להוכיח והוכחתי את זה היום על המגרש". אם יש מישהו שאין לו מה להוכיח בעולם ריצות המסלול הארוכות, זהו קנניסה בקלה (בתמונה משמאל). שיאן העולם ב-5,000 ו-10,000 מטרים, האיש שמחזיק 4 מדליות אולימפיות – כסף וזהב ב-5,000 מטרים מאתונה ומבייג'ינג, ופעמיים זהב ב-10,000 מאותן אולימפיאדות (ועוד מלוא החופן אליפויות עולם) עבר שנתיים קשות מאד.

פציעות טורדניות ובעיות בריאות כמעט וחיסלו לאחד הרצים המוכשרים בתולדות האנושות את הקריירה. על מקסם ה"אין לי מה להוכיח" לא נמנו הסלקטורים לנבחרת האתיופית. הם הבהירו לבקלה במלים פשוטות, שתהילת העבר שלו, ואפילו תוצאת השנה שלו בעולם ב-10,000 מטרים מספטמבר אשתקד (26:43 דקות לפני תשעה חודשים בלבד) לא יספיקו. הם דווקא כן דרשו מבקלה הוכחות. חדשות. טריות. מהירות. אה… כן… ושיגיעו בבקשה ממש עכשיו. ב-2012.

בקלה בנה את עצמו מתחרות לתחרות. מ-3,000 מטרים דרך 5,000 מטרים. הוריד שניה אחרי שניה. חידד, וחידד עוד. ממרוצי כביש חזרה למסלול. ביום שישי האחרון הוא הצטרף למבחני נבחרת בריטניה לאולימפיאדה בברמינגהם. לצדו, יחידת עילית מצומצמת של רצי אתיופיה, ששמות חבריה (כולל – טאריקו בקלה, גברה גברמאריאם, סילשי סיהין; וגם מוזס קיפסירו מאוגנדה) מספיקים כדי להטיל מורא בלבו של כל רץ 10,000 מטרים באשר הוא – כולל בלבו של בקלה עצמו.

ברוחות לא פשוטות, זכה הקהל לראות ניצוצות מבקלה הישן והטוב. החל מהובלה במהלך חלקים מהריצה, וכלה בהקפת סיום שנלקחה ישירות מיומן התחרויות הישן של בקלה. הפרס – מקום ראשון במרוץ (27:02.59 דקות), התוצאה השלישית בטיבה השנה בעולם (0.6 שניות בלבד אחרי תוצאת השנה בעולם), וכניסה לסגל האולימפי האתיופי. הכל כשאחד מיריביו הגדולים – מו פראח הבריטי – צופה מהיציע. בסיומו של המרוץ נפלא אמר בקלה שני משפטים פשוטים שמפיו של כל אחד אחר היו נשמעים כיוהרה ריקה – "אני מקווה להראות לעולם דברים נפלאים. לחלוטין חזרתי – 100 אחוז!"

ערב של 10,000 מטרים גם ביוג'ין אורגון

להבדיל מהרוח בריצה בברמינגהם, המבחנים האמריקאים ב-10,000 מטרים שנערכו באותו ערב (בהפרש שעות גדול – שבת בבוקר שעון ישראל) אופיינו בגשם שוטף אך רוח מועטה. עבור דיית'ן ריצנהיין (ריץ), שסיים רביעי (ומחוץ לסגל) במבחני המרתון האמריקאים לפני כחמישה חודשים, המטרה הייתה משולשת – לכפר על כאב הלב של אובדן הכרטיס ללונדון במרתון, להיכנס לשלישייה הראשונה ב-10,000 מטרים, ולעשות קריטריון A שיקנה לו גמר אולימפי ישיר (פחות מ-27:45 דקות).

היתרון של ריץ היה שלצדו רץ חברו לקבוצה – רץ ה-10,000 מטרים הטוב בארה"ב בשנה האחרונה – גיילן ראפ (בתמונה משמאל). מחצית הדרך עברה ב-13:56 דקות. איטי מדי. מתוך 10 ההקפות הבאות, הוביל ריץ שמונה. ראפ עזר לו באחת ההקפות ולקראת סיום, כאשר הקריטריון נראה מובטח, החל גיילן ראפ לשעוט קדימה. ריץ עשה מספיק. ראפ ראשון ב-27:25 דקות. שמונה וחצי שניות אחריו מאט טגנקאמפ שני. ריץ שלישי ב-27:36 דקות וכרטיס אולימפי ביד. אחרי האכזבה במרתון, היה ריץ המאושר באדם.

גם אצל הנשים האמריקאיות התחוללה דרמה לא קטנה. בתחילה, לליסה אול נפתחו השרוכים. חברתה לקבוצה (ומנצחת המבחנים האמריקאים במרתון) שליין פלנאגן עברה לראשית הדבוקה כדי להאט את הקצב ולאפשר לאול לקשור את שרוכיה. בהמשך, פתחה דברה מאייר פער גדול על הדבוקה, אך בחלוף קצת יותר מ-5,000 מטרים נבלעה חזרה.

מאותו שלב, איימי הייסטינגס, שסיימה רביעית במבחנים האמריקאים במרתון, החלה ללחוץ קדימה. הקצב הלך וגבר, והדבוקה הלכה והצטמקה. 200 מטרים לסיום פרצה הייסטינגס במטרה לנצח. אחרי ספרינט הסיום היו אלו הייסטינגס ראשונה, נטושה רוג'רס שנייה ושליין פלנאגן שלישית.

איימי הייסטינגס כיפרה על הפספוס שלה את הסגל האולימפי במרתון כשהבטיחה את מקומה ב-10,000 מטרים. נטושה רוג'רס שסיימה שנייה לא תיסע ללונדון מאחר ולא השיגה את קריטריון A. גם שליין פלנאגן לא תרוץ ב-10,000 מטרים, אחרי שהעדיפה את המרתון שיתקיים בלונדון 36 שעות אחרי גמר ה-10,000 מטרים. יוצא שלהייסטינגס יצטרפו ליסה אול וג'נט צ'רובון-בוקום, שקבעו כבר לפני המבחנים את קריטריון A של 31:45 דקות ומטה.

איכות, עומק ותחרות מטורפת במבחנים הקנייתים

המבחנים לסגל האולימפי הקנייתי מתקיימים בגובה של ניירובי (כ-1,700 מטרים). במהלך השנים, כמה מהרצים הטובים בעולם נתקלו בקשיים עקב הגובה ורגליהם נדחקו מהאולימפיאדה. התוצאות של ריצות שמצריכות יכולת אירובית (800 מטרים ומעלה), נפגעות. הנה כמה מתוצאות המבחנים הקנייתים ביומיים הראשונים:

גברים – ב-800 מטרים דיוויד רודישה הדהים (שוב) כשקבע את התוצאה הטובה בהיסטוריה בתנאי גובה, עם 1:42.12 דקה. עמו העפילו לאולימפיאדה ג'וב קיניור וטימותי קיטום – שניהם מתחת ל-1:44 דקה.

ב-1,500 מטרים עלתה שלישייה קטלנית של סילאס קיפלגאט, ניקסון צ'פסבה ואסבל קיפרופ. ב-5,000 מטרים עלו איזייה קיפלאנגט קואץ' בן ה-18 (עם 13:09.8 דקות – תוצאה נפלאה לגובה של ניירובי), אדווין סוי ותומס לונגוסיווה.

בריצת 3,000 מטרים מכשולים עלו ברימין קיפגוטו, אזיקייל קמבוי ואבל מוטאי. כאב לב אדיר לפול קואץ' שכמעט שבר את שיא העולם ברומא לפני חודש, אבל כצפוי, התקשה (כפי שהוא מתקשה בדרך כלל) בגובה של ניירובי וסיים הרחק מחוץ לשלישייה הראשונה.

נשים – ב-800 מטרים עלו פמלה ג'לימו (בתוצאה מצוינת בגובה – 1:58.48 דקה), וויני צ'בט וג'נט ג'פקוסגיי הוותיקה; ב-1,500 מטרים עלו הלן אובירי, יוניס סום ופיית' צ'פנגטיץ'; בריצת 3,000 מטרים מכשולים עלתה כצפוי ראשונה מילכה צ'מוס, ואיתה עלו מרסי נג'ורוגה ולידייה רוטיץ'.

ב-5,000 מטרים עלתה ראשונה (שוב – כמו ב-10,000 מטרים) ויוויאן צ'רויוט המעולה, ועמה עלו סאלי קיפייגו וויולה קיביווט.

כמה כוכבים קנייתים שלא העפילו וייעדרו – לינט מסאי, ננסי לגאט, אליוד קיפצ'וגה וריצ'רד מטילונג.

ממשיכים

בינתיים, המבחנים הקנייתים והאמריקאים ממשיכים. נמשיך לעדכן כאן.

תמונה של בקלה (צילום: Thomas Faivre-Duboz )
תמונה של ראפ (צילום: Erik van Leeuwen )

24.6.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג