הענק הירוק: מה זה לעזאזל ספירולינה?

יצאנו לבדוק מה סוד קסמה של הספירולינה, אותה אצת על שמשגעת את עולם הספורט, מדוע היא עשירה בחלבון זמין ואיך היא גורמת לגוף לתפקד בצורה הטובה ביותר תחת העומס?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ספירולינה
detox. young barley, chlorella superfood. ספירולינה

פעילות גופנית מאומצת, במיוחד בענפי הסיבולת גורמת לסטרס על הגוף, לחוסרים תזונתיים ולתהליכי פירוק טבעיים שמתרחשים בגוף. פעמים רבות חוסרים אלו ואחרים גורמים לפציעות, אנמיה וקושי בהתאוששות בין אימונים או תחרויות. ספורטאים רבים נמצאים תמיד בחיפוש אחר תוסף התזונה או מזון העל שיספק להם את כל חומרי הגלם להם הם דרושים, משהו שיגרום לגוף שלהם לתפקד בצורה הטובה ביותר תחת העומס הרב אותו הם מפעילים.

ספירולינה

ספורטאי סבולת רבים גילו את תכונותיה של הספירולינה ומשתמשים בה באופן יום יומי

סגולותיהן של האצות

קיימים בשוק תוספי המזון עשרות מוצרים שמתהדרים ביכולות הריפוי, ההזנה ובכך שהם מגיעים ממקור טבעי לחלוטין. לרוב, המקור הטבעי עובר טיפולים במעבדות כאלו או אחרות ובסופו של תהליך מוגש לכם אותו מזון על או תוסף בצורת כמוסה, אבקה, כדור או סירופ. במרבית המקרים, אין לכם כלל מושג מה נמצא בתוך אותו המוצר, כל שנותר לכם הוא לסמוך על היצרן שאכן היה גלוי עמכם וכתב את כל, אבל כל הרכיבים התזונתיים ולא הכניס רכיבים מזיקים אחרים.

בעולם התזונה נפתח שיח חדש ומלא עניין על סגולותיהן של האצות. ישנן אצות שמגיעות מן הים ולהן תכונות מסויימות ולרוב הן גם עשירות ביוד ולפעמים עלולות להכיל זיהומים של מתכות כבדות וישנן אצות אגם ומים מתוקים כמו כלורלה וספירולינה, אצות כחולות ירוקות.

ספורטאי סבולת רבים גילו את תכונותיה של הספירולינה ומשתמשים בה באופן יום יומי. רבים מהם מדווחים על שיפור בתחושה, בהישגים ובהתאוששות. הספירולינה היא בעצם מולטיויטמין או מזון על מרוכז המכיל בתוכו מגוון עצום של ויטמינים, מינראלים, נוגדי חימצון והחשוב מכל, חלבון בעל זמינות ביולוגיות גבוהה.

אז מה מכילה הספירולינה שהופך אותה למזון על?

חלבון: הספירוליה (הטרייה מזן "קדרון") מכילה למעלה מ-65% חלבון מלא ועשיר המורכב מכל חומצות האמינו שהן אבן הבניין של חלבון. בין חומצות האמינו תמצאו גם את ה-BCAA. חומצות האמינו חשובות בעיקר לספורטאי סיבולת להתאוששות מהירה ושיקום השרירים, הגידים ולבנייה מחודשת של רקמות ותחזוקה. לספירולינה אין דופן תא סיבית ולכן הספיגה שלה טובה וקלה יותר לגוף.

נוגדי חימצון: במהלך פעילות גופנית משתחררים באופן טבעי בגוף רדיקלים חופשיים כחלק מתהליך הנשימה התאית. ספירולינה מכילה ריכוזים גבוהים של כלורופיל, בטא קרוטן ופיקוציאנין שהם נוגדי חימצון חזקים. בנוסף יש לה ויטמין A, C, E שגם הם נוגדי חימצון חשובים. ספורטאים רבים צורכים ספירולינה לא רק לפני או אחרי אימונים ותחרויות אלא גם תוך כדי.

"אין לה טעם ואין לה ריח בכלל"

ויטמינים ומינראלים: ספירולינה מכילה כמויות גבוהות של סידן, אשלגן, זרחן, מגנזיום, אבץ, נתרן, כרום, מנגנז, מוליבדן ומיקרו אלמנטים נוספים שחיוניים לפעילות תקינה של הגוף, לסיוע בהתאוששות ולמניעת התכווצויות שרירים וכאב. בספירולינה תמצאו ברזל ברמות גבוהות וויטמין B12 שחשובוים לספורטאים ולצמחונים וטבעונים.

ספירולינה כחול לבן

חברת אלג'יקור הישראלית שמורכבת כמעט כולה מספורטאים חובבים, אנשי ברזל, אולטרה מרתוניסטים ורצים פיתחה זן מיוחד ואיכותי של ספירולינה בשם "קדרון". ברוך דאך שעובד כבר מספר שנים בפיתוח וגידול של אצות וספורטאי בעצמו, יורם אבידן, רץ אולטרה מרתון, חגי טאיץ איש ברזל בעברו ועובדים נוספים שכולם מגיעים מתחומי הספורט ואוהבים ונושמים זאת.

למה דווקא לגדל ספירולינה?
דאך: "לעומת אצות אחרות, ספירולינה היא סוג של אורגניזם שנקרא ציאנו-בקטריה. באבולוציה היא הופיעה לפני האצה, לעומת כלורלה, אין לה דופן תא שעשוייה צלולוז, הדופן שלה עשוייה קולגן שזה דומה לחלבון שהתאים שלנו בגוף עשויים ממנו ולכן מתפרק ונספג מהר יותר והיא הרבה יותר זמינה בצריכה וחשובה בעיקר לספורטאים במהלך ואחרי פעילות ברמת ההתאוששות השרירית. גם מבחינת הרכב החלבון, האצה הזו מתאימה יותר משאר הזנים שאנחנו מכירים היום. כל אצה יש לה את הדברים המיוחדים שלה, אבל אם מסתכלים על ההרכב מבחינת BCAA וחלבון אז ההרכב של הספירולינה מתאים יותר לספורטאים".

טאיץ: "פיתחנו זן שנקרא 'קדרון' והוא היחיד בעולם שנותן 70% חלבון, לעומת האבקה שמכילה כ-50-60%".

איך הספירולינה שלכם מגיעה לצרכן הסופי?
טאיץ: "ספירולינה מגיעה בשלוש צורות עיקריות, אבקה, לרוב לא מגיעה ממקור אחד, היא מאופיינת בריח מאוד חזק של דגים, דרך נוספת היא כדורים, וספירולינה טריה. מהרגע שקצרנו את הספירולינה בחממה, היא עוברת תהליך של סינון ואנחנו מקפיאים אותה. אנחנו לא מכניסים חומרים שישמרו אותה, היא מאה אחוז ספירולינה אורגנית וטריה".

"מהרגע שקצרנו את הספירולינה בחממה היא עוברת תהליך של סינון"

מה הטעם של ספירולינה טרייה?
טאיץ: "אין לה טעם ואין לה ריח בכלל, היא מגיעה במרקם דומה לאבוקדו, יש לה צבע מדהים של כחול ירוק וברגע שאתה מוסיף את זה בין אם זה לשייק, פסטה, רביולי, חומוס, טחינה, סלט, זה פשוט מדהים כי לא מרגישים כלום חוץ מהשינוי של הצבע הירוק".

מה דעתכם על הערכות הביתיות לגידול ספירולינה?
דאך: "זה אחלה קונספט, אבל הבעיה היא שאין רגולציה. ההבדל מגינת ירק בה רואים את העגבניות והכל טוב, הספירולינה דורשת הרבה יותר התעסקות, אנחנו מדברים על אורגניזם שמתחלק במצב אופטימלי בין 24 שעות לשלושה ימים, כל הזמן צריך לתחזק את התרבית, ברגע שמזניחים יכולים להתפתח שם כל מיני דברים. אני לא ממליץ להתעסק עם זה, בעיקר לא לאנשים שאין להם רקע מקצועי בעניין. אף אחד לא יודע מה קורה במערכות האלו, אנשים לפעמים מעבירים מאחד לשני תרביות ולא יודעים מאיפה מאיפה הן הגיעו. את כל התרביות שלנו אנחנו מזמינים מאוניברסיטת טקסס, יש לנו תעודות לדברים האלו ואנחנו עובדים מול המעבדה. זה לא טרוויאלי כמו לגדל עגבניות באדנית בבית".

"חלק מהסטנדרט הוא בדיקות של מתכות כבדות"

אחת הבעיות עם אצות היא המתכות הכבדות, איך אתם מתגברים על הבעיה?
טאיץ: "המתכות צריכות להגיע מאיפשהו, הכל פה זה שאלה של חומרי גלם במה משתמשים. חלק מהסטנדרט זה בדיקות של מתכות כבדות, אלו בדיקות לא זולות שעולות לא מעט כסף וצריך לעשות אותן באופן סדיר".

מתכונים:
2 בננות
חצי כוס שיבולת שועל
2כפות דבש
חלב סויה
מנה כפולה (40 גר') ספירולינה טרייה
מכניסים הכל לבלנדר

כדורי תמרים עם ספירולינה טרייה:
תמרים טחונים
אגוזי מקדמיה/שקדים/אגוזים
ספירולינה טרייה
יוצרים כדורים קטנים ומגלגלים אותם בקוקוס
שומרים במקפיא


 

עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג