מיסי פרנקלין, תתחילו לספור… משחה ראשון – זהב ראשון; ורגע של עברי

זו כבר לא רק שחייה, מהירה, מפתיעה, ותחרותית. כי אתמול בערב כבר בכינו עם מיסי פרנקלין, דמענו עם מאט גריוורס והתמוגגנו מרגע של עברי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

זו כבר לא רק שחייה, מהירה, מפתיעה, ותחרותית. כי אתמול בערב כבר בכינו עם מיסי פרנקלין, דמענו עם מאט גריוורס והתמוגגנו מרגע של עברי

מאת:חגי אשלגי




לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן

צילומים gettyimages


100 מטרים גב נשים
הבזק של תודעת חלום שמתגשם, כאילו אומר "אני באמת כאן?" שיחרר צחקוק על פניה של הנערה בת ה-17 שהתייצבה לקו הזינוק בגמר ה-100 מטרים גב. היא הספיקה 10 דקות קודם להעפיל בקושי מהמקום האחרון לגמר ה-200 מטרים חתירה ולהיראות כמעט מותשת תוך כדי. לא כך אמורה להיראות מלכת הבריכה. אחרי החתירה היא גנבה כמה דקות שחרור בבריכת הקפיצות, התנגבה, התלבשה, וכבר יצאה בצעדה לשפת הבריכה לגמר ה-100 מ' גב במסלול 5.

מיסי פרנקלין הגיעה לגמר האולימפי הראשון שלה ורק בסופו הבנו שלא זיהינו זאת כבר בזינוק.  She came to play. אי אפשר שלא לאהוב את מיסי, את האישיות המשוחררת ואת הגישה הכיפית לשחייה ולתחרותיות.


מיסי פרנקלין בדרך לזהב (צילום: gettyimages)


אמנם, ההתחלה הייתה מזעזעת. זינוק אומלל ויציאה אחרונה מהמים נראו כסותמים את הגולל על החלום המוזהב של הנערה מקולורדו. בייחוד כאשר משני צדדיה פרצו במהירות ג'ינג ז'או הסינית והשיאנית האולימפית הטרייה אמילי סיבוהם מאוסטרליה.

אבל פרנקלין תפסה את המים בידיים והתחילה להגביר. בחצי הדרך היא כבר הסתובבה שנייה בתיקו עם זואבה הרוסיה, אבל עדיין בפיגור של רבע שנייה אחרי סיבוהם. עוד סיבוב בינוני, אבל אחריו פרנקלין טסה כאילו המשחה כרגע התחיל. ההפרש בין הבריכה הראשונה לשנייה שלה עמד עד 7 עשיריות שנייה בלבד.

15 מטרים לסיום הקרב כבר הוכרע. פרנקלין האיצה לקיר, נגעה בצורה כמעט סבירה, ולקחה מדליית זהב עם שיא אמריקאי חדש. על דוכן המדליות, מול המנון ודגל, הדמעות כבר זלגו מעצמן.

מיסי פרנקלין (ארה"ב) זהב – 58.33 שניות (שיא ארה"ב); אמילי סיבוהם (אוסטרליה) כסף – 58.68 שניות; איה טראקווה (יפן) ארד – 58.83 שניות.

200 מטרים חתירה גברים
יאניק אנייל הצרפתי הימר על טקטיקה מסוכנת. הוא פתח מהר במטרה לשמר את היתרון מול חבורת הרודפים עד הסיום. זה הצליח! המרדפים של פארק טיי-וואן הקוריאני, ריאן לוכטי האמריקאי וסון יאנג הסיני התנפצו בזה אחר זה.

לוכטי (כמו המתחרה הגדול שלו, מייקל פלפס) נראה כמו שחיין שסובל מאימוני יתר (Overtraining) ומתשישות. בבריכה האחרונה עקפו אותו גם פארק וגם יאנג, והוא נסוג מהמקום השני למקום הרביעי. הוא סיים את המשחה בו זכה אשתקד באליפות העולם, ללא מדליה אולימפית ובתוצאה איטית ב-0.6 שניות מתוצאתו לפני שנה.

אבל הסיפור היה אנייל (בן 20, גובה 2.02 מטרים). החופש ממתחריו בקדמת המשחה קרא לצרפתי הצעיר, והוא נענה. הוא סיים את המשחה שאמור היה להיות הצפוף והתחרותי מכולם, 1.8 שניות לפני סגניו.

יאניק אנייל (צרפת) זהב – 1:43.14 דקה; פארק טיי-וואן (קוריאה) וסון יאנג (סין) תיקו בכסף – 1:44.93 דקה. לוכטי רביעי, פול בידרמן (גרמניה) חמישי.

100 מטרים גב גברים
בחצי הגמר עוד בלטה רביעייה בראשות מאט גריוורס האמריקאי, קאמיל לאקור הצרפתי, ליאם טנקוק הבריטי וריוסוקה אירי היפני. בגמר, זה התחיל כקרב ענקים. לאקור (2.00 מטרים גובהו) החליט לנסות לקחת את המשחה אליו כמו שעשה קודם בן ארצו ב-200 מ' חתירה. הניסיון החזיק מעמד 50 מ'. כבר ביציאה מהסיבוב הדביק אותו האמריקאי הענק מאט גריוורס (2.03 מטרים) עם דחיפה אדירה מהקיר.

גריוורס המשיך בעוצמה ולא הרפה עד המטר האחרון. נגיעה מושלמת בקיר סגרה משחה כמעט מושלם ושיא אולימפי חדש. ניק ת'ומן האמריקאי שידרג מהמקום השלישי לשני, ואילו ריוסוקה איריי היפני (1.78 מטרים – רבע מטר נמוך מגריוורס) סגר בבריכה שנייה נהדרת כדי לקחת את הארד. גם גריוורס הענק לא הצליח לעצור את הדמעות בהשמעת ההמנון.

מאט גריוורס (ארה"ב) זהב – 52.16 שניות (שיא אולימפי חדש); ניק ת'ומן (ארה"ב) כסף – 52.92 שניות, ריוסוקה איריי (יפן) ארד – 52.97 שניות. קאמיל לאקור הצרפתי (שהסתובב ראשון) סיים רביעי וליאם טנקוק האנגלי (שהסתובב שלישי) סיים חמישי.

100 מטרים חזה נשים
מלכתחילה זה נועד להיות הקרב בין הפתיחה המהירה של הילדה הליטאית בת ה-15 רוטה מיילוטייטה לבין הסיומת המופלאה של רבקה סוני מארה"ב.

לאחר תקלת זינוק מעצבנת, יצאו השחייניות לדרך. כצפוי, הזינוק של סוני "עזר" לה להתחיל לשחות במקום האחרון. מכאן החל המרדף שלה. לקיר הגיעה סוני כבר רביעית, אבל בפיגור של 0.7 שניות  אחרי מיילוטייטה.

השאלה בבריכה השנייה הייתה מה יגיע קודם – הקיר או העקיפה של סוני. לצערה של סוני, הילדה הליטאית שרדה עד הקיר. הפער בסיום היה רק 0.08 שניות (שמונה מאיות שנייה). בריאה לרסון האמריקאית ויוליה אפימובה הרוסייה האטו מאד בבריכה השנייה, מה שאפשר לסאטומי סוזוקי להגיע שלישית.

רביעית סיימה אליה אטקינסון מג'מייקה, שעלתה לגמר רק אחרי משחה ראש בראש שזיכה אותה במקום השמיני. (Lethal Liesel) ליסל ג'ונס האוסטרלית סיימה חמישית באולימפיאדה הרביעית שלה, אחרי שהיא עצמה זכתה בזהב במשחה זה בסידני 2000 בהיותה בת 15.

רוטה מיילוטייטה (ליטא) זהב – 1:05.47 דקה; רבקה סוני (ארה"ב) כסף – 1:05.55 דקה; סאטומי סוזוקי (יפן) ארד – 1:06.46 דקה.

200 מטרים חתירה נשים
ברונטי באראט האוסטרלית, אליסון שמיט האמריקאית וקאמיל מופא הצרפתייה סיימו את חצי הגמר בפער גדול על יתר השחייניות. פדריקה פלגריני האיטלקייה עלתה רביעית לגמר, ומיסי פרנקלין בקושי עלתה מהמקום השמיני והאחרון. כשחשבנו שפרנקלין כבר מחוקה, היא באה וניצחה 10 דקות אחר כך את גמר ה-100 מ' גב.

200 מטרים פרפר גברים

מייקל פלפס התחיל כבד במוקדמות בבוקר, אבל מספיק מהיר כדי לעלות לחצי הגמר. חצי הגמר הראשון היה מהיר ותחרותי. פלפס זינק בחצי הגמר השני ושחה משחה טכני גרוע, עם נגיעות וסיבובים שמוטב לשכוח.

אבל בבריכה האחרונה פלפס חזר להיות מייקל. הוא לחץ על הדוושה וניצח את המקצה. למרות ואולי בגלל פלפס, הגמר מחר נראה פתוח מתמיד. כל שמונת שחייני הגמר העפילו בהפרש של עד 9 עשיריות שנייה ביניהם. הכל נראה פתוח, אלא אם פלפס יחזור להיות מייקל.



גל נבו במוקדמות היה רחוק מהקצבים שנדרשים לחצי גמר



200 מטרים מעורב נשים

המופע של הסינית יי שיוון ממשיך. בשיא אולימפי חדש של 2:08.39 דקות, הקדימה הסינית בת ה-16 במעל חצי שנייה את כל יריבותיה. תוצאת הגמר נראית כבר ידועה מראש. סטפני רייס האוסטרלית צפויה לאבד בגמר את תואר האלופה האולימפית.

רגע של עברי

עמית עברי עלתה מהמקום ה-12 המצוין במוקדמות לחצי הגמר. לאחר שברגע האחרון קבעה קריטריון, וגם אז – רק ב-100 פרפר, הפכה עברי מעמק חפר (במקור מאילת) לישראלית הראשונה שמעפילה מהמוקדמות, אבל היא עשתה זאת דווקא ב-200 מעורב. בגמר פתחה עברי שקול ונפלא. אלא שבבריכת החתירה האחרונה, הפתיחה היפה של עברי נשחקה מאד, והיא סיימה מחוץ לגמר.

כנראה שהגבינה נמצאת לפעמים במקום שונה לחלוטין ממה שחושבים. הגיוון הוא אחד הסודות של השחייה – אפשר לשנות ופתאום לגלות יכולות במקומות לא בהכרח צפויים.

31.7.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג