לונדון 2012: תם תור הזהב של פלפס, לוכטי אלוף אולימפי

יום פתיחה מסחרר ומלא תהפוכות והפתעות בבריכה הוליד שיאים אולימפיים, שיא עולם, וסימן גם את סוף עידן השליטה הבלעדית של מייקל פלפס במים האולימפיים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יום פתיחה מסחרר ומלא תהפוכות והפתעות בבריכה הוליד שיאים אולימפיים, שיא עולם, וסימן גם את סוף עידן השליטה הבלעדית של מייקל פלפס במים האולימפיים

מאת:חגי אשלגי


כל שידורי הטלוויזיה הישראלית- כאן
כל כתבות לונדון 2012 – כאן



400 מטרים מעורב אישי גברים
סנסציה כבר במוקדמות המשחה האולימפי הראשון – לאזלו צה ההונגרי, מדליסט הכסף מבייג'ינג ואלוף אירופה, לא עלה. צה נראה שומר כוחות לגמר ומחשב את האנרגיה שיידרש להוציא במוקדמות. חישובי היתר הרחיקו אותו עד 7 מאיות השניה מחוץ לגמר. פלפס, באותו חישוב שגוי אבל עם הרבה יותר מזל משכל, הקדים את צה באותן 7 מאיות שניה והשתלב במקום האחרון בגמר.

גל נבו שחה טוב מאד במוקדמות בבוקר, קבע תוצאה יפה של 4:14.77 דקות, אבל זה לא הספיק. גל סיים במקום העשירי כללי – מקום אחד אחרי צה ושני מקומות מחוץ לגמר.

בגמר הסתיים עידן השליטה המוחלטת של מייקל פלפס בכל משחה בו השתתף. פלפס נראה נאבק במים במסלול 8. הדבר ניכר בתנועותיו וניכר בסיבוביו – עם מספר הבעיטות תת-מימיות פחות מהרגיל עבורו. פלפס שחה לאט יותר מאשר במבחנים האמריקאים.

בצד השני של הבריכה, ריאן לוכטי פתח בטירוף. הוא הוביל על קצב שיא העולם והוביל גם על כל שחייני הגמר מה-100 מטרים הראשונים. בחלוף שלושה סגנונות ו-300 מטרים לוכטי כבר היה שלוש שניות לפני שאר העולם. בסגנון החתירה האחרון הוא שילם את המחיר ואיבד את שיא העולם, אבל לא את הזהב.


טיאגו פרירה הברזילאי עשה קפיצה ענקית, בסגנון החזה ובכלל וניצל את היעדרו של לאזלו צה כדי לסיים במקום השני עם תוצאה נפלאה. מדליית הארד הלכה לנער היפני בן ה-17 (גובה 1.75 מטרים) שעליו כתבנו כאן כבר לפני חודש – קוסוקה הגינו, עם שיא יפני ואסיאתי חדש. עתיד המשחה ל-400 מטרים מעורב אישי מונח על כתפיו.



ריאן לוכטי (ארה"ב) זהב – 4:05.18 דקות; טיאגו פרירה (ברזיל) כסף – 4:08.86 דקות; קסוקה האגינו (יפן) ארד – 4:08.94 דקות; מייקל פלפס (ארה"ב) רביעי – 4:09.28 דקות.

400 מטרים מעורב אישי נשים
אי אפשר לבוא בטענות לאליזבת ביזל האמריקאית, היא עשתה הכל נכון. היא שחתה בקצב שלה, הסתובבה עם יתרון של 0.8 שניה לפני כולן ל-100 מטרים האחרונים וסיימה עם שיא האמריקאי חדש. הבעיה היחידה שלה הייתה ילדה סינית, בת 16,  שפשוט השתוללה ב-100 המטרים האחרונים.

יי שיוון שחתה את ה-100 מטרים האחרונים, סגנון חתירה, בפחות מ-58.68 שניות! לשם השוואה – ריאן לוכטי סגר את ה-100 מטרים האחרונים במשחה המקביל ב-58.65 שניות, טיאגו פרירה, מדליסט הכסף במשחה המקביל, סגר את ה-100 מטרים האחרונים למעלה משניה לאט יותר מהסינית. סימני שאלה? גבות מורמות? גם אצלנו.


כך או כך – יי שיוון (סין) זהב (ושיא עולם חדש) 4:28.43 דקות, אליזבת ביזל (ארה"ב) כסף – 4:31.27 דקות, לי שואנשו (סין) ארד – 4:32.91 דקות. קטינקה הוזשו ההונגרייה רביעית והאנה מיילי הבריטית חמישית.

400 מטרים חתירה גברים
גם כאן סנסציה כבר במוקדמות הבוקר – טיי-וואן פארק הקוריאני, האלוף האולימפי מבייג'ינג ואלוף העולם במשחה זה משנחאי פסל במוקדמות. אחרי ערעור שארך שעות ארוכות ומרט עצבים רבים, נהפכה הפסילה ופארק התייצב למסלול 6 בגמר על חשבון ריאן קוקריין מקנדה שהורד למקום התשיעי.

בגמר היה זה הסיפור של פארק, עד 250 מטרים. הוא פתח בטירוף, מהיר מקצב שיא עולם, כאילו כדי להוכיח שהוא בגמר בזכות ולא בחסד. בחלוף 300 מטרים נצמד אליו הסיני הענק – סון יאנג – 1.98 מטרים גובהו. 15 ס"מ מעל פארק.

יאנג ופארק הסתובבו ב-300 מטרים כשמאית שנייה בודדת ביניהם. אצל שניהם בולט סגנון השחייה החלק והגמיש, המתלווה לציפה טובה על פני המים. שניהם תגברו בשנים האחרונות אימונים באוסטרליה. בבריכה השביעית, פארק התחיל לשלם מחיר על הפתיחה המהירה ועל כך שנשם בבריכות חזור לצד שלא טבעי לו, כדי לשים עין על הסיני. הסיבולת העודפת של יאנג – שיאן העולם ב-1,500 מטרים – נתנה את אותותיה. הוא סיים את ה-100 מטרים האחרונים ב-53.5 שניות לעומת 55.4 שניות של פארק.

בסיום – סון יאנג (סין) זהב 3:40.14 דקות (שיא אולימפי, 7 מאיות מעל שיא עולם), פארק טיי-וואן (דרום קוריאה) כסף – 3:42.06 דקות, האמריקאי הוותיק פיטר ואנדרקאי ארד – 3:44.69 דקות.

100 מטרים חזה גברים
בחצי הגמר, היה זה סיפורו של המאיץ הדרום אפריקאי קמרון ואן דר ברג שהצליח לשמר סגנון ארוך ולא מתפרע ב-50 מטרים הראשונים, ובתמורה עלה ראשון לגמר בשיא אולימפי חדש של 58.83 שניות. קיטג'ימה, ברנטון ריקארד וברנדן האנסן בגמר.

אמרי גניאל הישראלי יצפה לימים טובים יותר, אחר שסיים במקום ה-32 במוקדמות למעלה משנייה מעל שיאו האישי שנקבע לפני כחודשיים באליפות אירופה.

100 מטרים פרפר נשים
כבר במוקדמות החליטה דאנה וולמר האמריקאית שהיא לא מחכה לאף אחד ולא שומרת כוחות לשום דבר. התוצאה – שיא אולימפי נהדר עם 56.25 שניות. וולמר המשיכה בתנופה בערב, ועלתה ראשונה לגמר.

לעמית עברי היה חסר מעט מאד. 5 מאיות שניה ושני מקומות חסרו לה כדי להיכנס לחצי הגמר. אולי הייתה זו נשימה אחת מיותרת לקראת סיום המשחה, אולי משהו אחר, אבל עברי תחזור הביתה בתחושת החמצה.

4 כפול 100 מטרים חתירה נשים

קרב מטורף ומלא תהפוכות התנהל כך:

100 מטרים ראשונים – מיסי פרנקלין מארה"ב נגעה ראשונה אחרי 100 מטרים; אליסיה קוטס האוסטרלית נגעה שלישית; אינגה דקר ההולנדית נגעה שמינית ואחרונה בשלב זה.

200 מטרים – ארה"ב עם ג'סיקה הארדי שומרת על המקום הראשון; המאיצה קייט קמפבל מאוסטרליה חולפת על פני הסיניות ונוגעת שנייהף, מרלין וילדהאוס ההולנדית הוותיקה מקדמת את ההולנדיות ממקום 8 למקום 5.

300 מטרים – ליאה ניל האמריקאית שוחה 53.65 שניות אבל זה מספיק נגד בריטני אלמסלי האוסטרלית שסוגרת בבריכה השנייה ונוגעת ראשונה אחרי שחייה של 53.41 שניות. אוסטרליה ראשונה, ארה"ב שנייה, פמקה המסקרק ההולנדית עוברת את הסיניות ונוגעת שלישית – 1.36 שניות אחרי אוסטרליה ו-1.16 שניות אחרי ארה"ב.

100 מטרים אחרונים – הטורפדו הנשי מהולנד, רנומי קרומווידיויו ("קרומו") יורה את עצמה לתוך המים. היא שוחה 51.93 שניות. זה מספיק כדי לחלוף על פני אליסון שמיט האמריקאית, אבל מלני שלאנגר האוסטרלית שמרה משהו ל-10 מטרים האחרונים.

בסיום, אוסטרליה זהב (ושיא אולימפי חדש) – 3:33.15 דקות, הולנד כסף 3:33.79 דקות, ארה"ב ארד – 3:34.24 דקות.



השאלה – מי תוכל למהירות של קרומו ב-50 וב-100 מטרים חופשי?! אחרי משחה הערב, התוצאה במשחים אלו כבר נראית ידועה מראש.

קצת סטטיסטיקה קבוצתית – בכל ששת משחי מוקדמות היום הראשון, ללא יוצא מהכלל, העלתה ארה"ב את כל השחיינים והשחייניות שלה לשלב הבא – גמר או חצי גמר. לסין הייתה הצלחה דומה בארבעה משחים בלבד, בעוד שבשני משחים נוספים לא העפיל אף נציג סיני מהמוקדמות. במדליות עד כה: ארה"ב  – שתיים זהב, אחת כסף ואחת ארד. סין – שתיים זהב, אחת ארד. יתרון של מדליית כסף אחת לארה"ב.

אם הפתיחה היא סימן לבאות, מחכה לנו אולימפיאדה מרתקת.

28.7.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג