האם אתם מכורים לאימון?

בעוד נראה כי התלות באימון גופני חמורה פחות מתלות בדברים אחרים, הטבע ההרסני של התמכרות לאימון כושר נהפך לבעיה מדאיגה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בעוד נראה כי התלות באימון גופני חמורה פחות מתלות בדברים אחרים, הטבע ההרסני של התמכרות לאימון כושר נהפך לבעיה מדאיגה

מאת:יורם אילת




כולנו מכירים את האמרה: "אין דבר כזה יותר מדי ממשהו טוב". זה נכון לגבי אימונים כמו לגבי כל דבר אחר בחיים שאנו נהנים ממנו. ונראה שזהו טבע האדם. ברגע שגילינו דבר טוב, משהו שאנו נהנים ממנו, אנו נוטים להגזים בעשייתו. אנו מניחים שאם מעט זה טוב אז הרבה יהיה טוב יותר. וכך, במהרה, אנחנו הופכים אובססיביים לגבי זה.כבר כמה עשורים שאנשים מדברים על התמכרויות לאימונים ו"הרגשת העילוי של הרץ". כולנו פגשנו אנשים אשר חיים כדי לרוץ, להרים, לשחות, להחליק או לרכב. נראה שכל חייהם סובבים סביב אימונים. הם מתחילים להתבדח על כך שהם מכורים לאימונים אך האמת אינה מצחיקה. התמכרות לאימון יכולה להיות מסוכנת ועלולה לפגוע בגופנו, בנפשנו, במערכות היחסים ובקריירה שלנו.

מחקר שפורסם בנובמבר 2003 אישר כי אימון יכול בהחלט להיות ממכר. חוקרים השוו בין עכברים במעבדה רגילה לכאלה שנהגו באופן קבוע להסתובב על גלגל ריצה 3 פעמים יותר מהרגיל. לאחר 6 ימים של גישה בלתי מוגבלת לגלגל הריצה נמנע משתי קבוצות העכברים להתאמן על הגלגל ומוחם נסרק.החוקר ד"ר ג’סטין רודס מאוניברסיטת ויסקונסין דיווח: "אצל העכברים אשר רצו מעל הנורמלי, חלקים מסוימים של המוח הראו רמות גבוהות מאד של פעילות ואלה היו אותם חלקים שפעלו כשנמנע מעכברים מלקבל את המנה היומית של קוקאין, מורפין אלכוהול או ניקוטין".

מהי התמכרות לאימון?
’התמכרות לאימון’ היא לא עוד מושג הקשור להשפעתו של אימון מוגזם. מתעמלים בריאים אשר התאמנו לקראת תחרויות יכולים לסבול לעיתים מאימון מוגזם, גם באופן זמני. התמכרות לאימונים, לעומת זאת, היא מצב כרוני. מתעמל פעיל ומכור להתעמלות עשוי לשמור על עומס זהה של רמת האימון, אך המכור ישמור על הרמה הזו לאורך זמן למרות ההשפעות השליליות שלו.האימון נעשה הגורם המארגן בחייהם של המכורים הללו. הם יבריזו מבית הספר או מהעבודה ויוותרו על אירועים חברתיים כדי להתאמן. הם יתאמנו אפילו אם הם עייפים או פצועים. מכורים לאימון יסבלו מרגשי אשם, אי שקט ודיכאון במקרה של החמצה בלוח הזמנים של האימונים ויגבירו את כמות האימונים כשיחזרו להתאמן. המכור יהפוך באופן מתמשך לחמקן, מתגונן וישמור בסוד את ההזדמנויות שלו להתאמן. העינוי הפסיכולוגי של חוסר האימון הוא גדול יותר מהעינוי של אימון מוגזם.

מה גורם להתמכרות?
ישנם גורמים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים מסוימים המביאים להתמכרות. הפסיכולוג הקליני והמומחה להתמכרויות אימונים באוניברסיטת מרילנד, ד"ר שרון סטוליארוף מבחין: "אנשים אינטנסיביים, פרפקציוניסטים ושדורשים מעצמם המון, הם פגיעים במיוחד להתמכרות הזו". במובן הזה התמכרות לאימונים מאד דומה להפרעות אכילה. ההתמכרות יכולה להיות מתודלקת על ידי מספר אימפולסים ביניהם: אסקפיזם, מצב רוח ירוד, הערכה עצמית נמוכה, חוסר שביעות רצון ממראה הגוף, צורך לשלוט ואישיות אובססיבית. ברמה הפיזית, המכורים לאימונים אולי מכורים לרמות האנדורפינים הגבוהות, שהן הורמונים המיוצרים בבלוטה בזמן האימון. האנדרופינים הדומים במורכבותם הכימית למורפין, מיוצרים בזמן פעילות גופנית אינטנסיבית. משככי כאבים טבעיים אלו הפועלים על אותם חיישנים נרקוטיים, עלולים לגרום להרגשת אופוריה, אותה הרגשה של "עילוי הרץ". מחקר נוסף בדק את הקשר בין סרטוניון לבין אימוני כושר. המוח משתמש בסרטוניון כדי לשלוט על מצבי הרוח. הוא יכול לדכא תאבון ולהקל על מגוון רחב של מצבים הכוללים מיגרנות, דיכאון, חרדות, אגרסיות והפרעות שינה. רוב התרופות נגד דיכאון עובדות על שמירת רמות גבוהות של סרטוניון במוח. אימונים יכולים להגביר את הפעילות הסרטונית באותה דרך; מצב רוח מרומם והרגשה של אושר. יתכן כי מכורים לאימונים נלחמים בדיכאון כימי מבלי לדעת זאת.

איך אדע אם אני מכור לאימונים?
ד"ר סטוליארוף פיתח רשימה כדי לעזור לגלות התמכרות לאימונים.תן לעצמך הערכה כנה ככל הניתן וסמן כל הצהרה שיתכן ומתארת אותך:
* פספסתי אירועים חברתיים ומשפחתיים כדי להתאמן.
* ויתרתי על תחומי עניין אחרים, כולל זמן עם חברים על מנת לפנות יותר זמן כדי להתאמן.
* פספוס אימון מעצבן ומדכא אותי.
* אני מרגיש נינוח רק בזמן האימון או במשך שעה לאחריו.
* אני אוהב להתאמן יותר מסקס, אוכל טוב או סרט, למעשה אין דבר שהייתי מעדיף לעשות מלבד זה.
* אני מתאמן גם כשאני חולה, פצוע או מותש.
* אני ארגיש טוב יותר כשאתחיל לזוז.
* בנוסף לתוכנית האימון הרגילה שלי אני אתאמן עוד אם יהיה לי הזמן לכך.
* משפחה וחברים אמרו לי שאני מעורב מידי באימונים.
* יש לי, או אצל משפחתי, היסטוריה של חרדות או דיכאון.

אם סימנתם שלושה או יותר מהסעיפים ברשימה יתכן כי אתם מאבדים את הפרספקטיבה על אימונים. אם אתם מרגישים כי אתם סובלים מהתמכרות לאימונים שוחחו עם הרופא שלכם או היועץ, יחד תוכלו לנקוט צעדים כדי לסדר את העניינים ולעצב תוכנית טיפול שתשים שוב את האימונים במקומם הנכון בסדר העדיפויות שלכם.


באדיבות Balance המגזין לסגנון חיים ספורטיבי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג