אימון פונקציונאלי

זוהי סקירה קצרה על  אימון פונקציונאלי  ושרירי הליבה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


זוהי סקירה קצרה על  אימון פונקציונאלי  ושרירי הליבה

מאת:איציק בוחבוט לוין

 

צילום: עופר ביידה
צילום: עופר ביידה

תפקוד הגוף בחיי היומיום נושא אופי משולב רב מימדי בלתי מבודד, הגוף נע דרך מישורי תנועה רבים וכל השרירים מעורבים באופן אקטיבי בפעילות. על מנת להיות שותף בפעילות החיים, הגוף חייב לכלול מערכת יחסים קולקטיבית בין מרכיבי הכושר .

אימון פונקציונאלי הוא אימון התורם לחיזוק השלד, לשיפור שיווי המשקל ולשיפור הקואורדינציה. כמו כן, הוא משפר את יכולותיו ואת כישוריו של המתאמן בפעולותיו היומיומיות ובתוך כך מסייע גם בשיפור איכות חייו.

אימוני הכוח הקלאסיים מבודדים שרירים ובדרך כלל גם מבוצעים כשהגוף מיוצב ומוגן על ידי כוחות חיצוניים. כגון: ישיבה/שכיבה על מכשיר, ספות כוח וכד’.
חשיבותם של אימוני הכוח הקלאסיים לכלל האוכלוסייה ובמיוחד לספורטאים אינה שנויה במחלוקת. אימוני הכוח אשר אין בהם מרכיב עיקרי של אימונים פונקציונאליים "יסבלו" מחוסר יעילות, ובשיפור מינימלי של תפקוד הספורטאי.

עלינו להבין כי כוח אינו תוצר בלעדי של מסת שריר, כי אם גירוי יעיל ואפקטיבי של מערכת העצבים את סיבי השריר וקבוצות השרירים. זהו הבסיס לכל אימוני הכוח.
אימון שרירים מבודד נמצא כיעיל ביותר לניפוח ועיבוי שריר בודד. החיסרון הבולט של האימון הקלאסי הוא שברוב התרגילים אין תיאום בין השרירים. העבודה היא מבנית בלבד לשם בניית השריר, ולא משפרת את יכולת האדם לנוע או לתפקד טוב יותר. הגישה הפונקציונאלית, לעומת זאת, תדרוש לגייס קבוצות שרירים רבות לטובת התרגיל.

אני מאמין כי כל אדם אשר משלב אימוני התנגדות בתוכנית האימון חייב לשלבם בעיקר מההיבט הפונקציונאלי
* ייחודיות האימון – התאמת התרגילים והאימון לצרכי המתאמן, שימור חוזקות מול שיפור חולשות
* שיפור בכל מרכיבי הכושר: כוח, גמישות, סיבולת, מהירות, קואורדינציה וזמן תגובה
* שיפור יציבות שרירי הליבה, תיאום ואיזון בין יציבות שרירי הליבה ותנועתיות הגוף
* כשיותר שרירים פעילים בתרגיל, ההוצאה הקלורית גבוהה יותר
* שיקום פציעות אורטופדיות

שרירי הליבה
השרירים המייצבים את עמוד השדרה נקראים ’שרירי הליבה’. הם מורכבים מ: שרירי קרקעית האגן, קבוצת שרירי הבטן, זוקפי הגב והסרעפת. רוב התרגילים באימון הפונקציונאלי דורשים גיוס של שרירי הליבה לצורך ייצוב האגן. יציבות הגוף כנגד כוחות חיצוניים דורשת הפעלה ותזמון בין שרירים פנימיים לצורך שמירה על המפרקים השונים ובייחוד שמירה על עמוד השדרה.

בהשוואה לאימון הקלאסי המכיל כמות מוגבלת של תרגילים, האימון הפונקציונאלי כולל כמות עצומה של תרגילים, החל משילוב בין חלקי גוף, דרך שילוב עבודה על שיווי משקל, מגוון תרגילי קואורדינציה, ומקצבים שונים .גיוון התרגילים והתנועות החדשות למתאמן מעשירים את האימון, ומעניקים לו גוון חדש.


המאמר נכתב על ידי איציק בוחבוט לוין ספורט תרפיסט, מטפל בכיר בעיסוי במרכז מדיקס, ומאמן כושר פונקציונאלי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג