"המרתון הוא חלק מהמלחמה של הפריפריה נגד גוש דן"

זוהר עובד, ראש עיריית טבריה, רוצה להביא אנשים מתל אביב לכנרת בעזרת הספורט ומתחייב: "המרתון ימשיך להתקיים, גם אם השותפים שלנו ייסוגו"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

זוהר עובד, ראש עיריית טבריה, רוצה להביא אנשים מתל אביב לכנרת בעזרת הספורט ומתחייב: "המרתון ימשיך להתקיים, גם אם השותפים שלנו ייסוגו"

מאת:אילן גולדמן


ביום חמישי מרתון Winner טבריה יוזנק בפעם ה-35. המרוץ, שנערך מדי שנה מאז 1977 ומשמש גם כאליפות ישראל במרתון, הוא גם אחד האירועים החשובים בלו"ז השנתי של זוהר עובד, ראש עיריית טבריה, שבראיון לשוונג מכריז שהוא "מעריץ רצי מרתון".


מהו המרתון בשביל טבריה?
"בשבילנו זו חגיגה עירונית וארצית שבשנים האחרונות הופכת גם לעולמית. זו מסורת של 35 שנה ופרויקט שאנחנו משקיעים בו המון. יש שני דברים שמשמחים אותי השנה: הראשון, שישנה כמות שיא של משתתפים ועד כמה שאני יודע זו הכמות הגדולה ביותר של משתתפים במרתון בישראל. שנית, ובאופן אישי, משמחת אותי העובדה ש-10% מהמשתתפים הן נשים. המרתון שלנו נהיה מקצועי יותר ונחשב אחד מ-12 המרתונים המהירים בעולם. 30 רצים מאוד איכותיים מגיעים וכולי תקווה שמישהו יצליח לשבור את השיא ולקחת את הפרס שעומד על 50,000 דולר". 

ומהו המרתון בשביל זוהר עובד?
"מבחינתי אנשים שרצים מרתון הם דוגמא וסמל, והעמידה לידם מעניקה לי אנרגיה אדירה והשראה. מרתון הוא משהו מאתגר ולא כל אחד יכול לעשות אותו, היופי שבו הוא ההתגברות על הקשיים, זה דורש רוח אמיתית".

בעיני רבים טבריה נתפסת כפריפריה, אולי כעיר קשת יום. האם לדעתך אירוע כמו מרתון טבריה יכול לשנות מעט את היחס לעיר?
"קודם כל אני לא יודע מה זה המושג עיר קשת יום. טבריה היא עיר תיירות, מהמובילות בישראל, ואירועים כמו המרתון מביאים תיירים. לגור בטבריה זו חוויה הרבה יותר מרגשת מלגור בהרבה מקומות אחרים בארץ. יש לנו כאן קהילה חמה ותומכת. יש לי בעיה עם זה שכל עיר שיושבת מחוץ למדינת תל אביב נקראת פריפריה. משום מה אנשי גוש דן חושבים שהם מודל לחיקוי, והם טועים".


האם זו הסיבה שבגללה היה לכם כל כך חשוב להלחם על החיים של המרתון בשנה שעברה והשנה?

"זה חלק מהסיבה. המרתון הוא מפעל של עשרות שנים שמהווה חלק ממלחמתה של הפריפריה מול גוש דן. אנחנו רוצים להיאבק בתופעת ההגירה החוצה ולייצר הגירה ממדינת תל אביב חזרה אל מדינת ישראל. לכן גם מאוד חשוב לנו לשדרג את המרוץ ולהמשיך לקיים אותו. הקיום שלו נמצא גבוה בסולם העדיפויות שלנו ואנחנו מתחייבים שהמרתון יימשך גם אם שותפים אחרים ייסוגו".



עובד מעניק את המדלייה על הניצחון באליפות ישראל 2011 להיילה סטאין





האם העיר רואה תמורה כלכלית מהמרתון?

"בוודאי. בתקופת המרתון בתי המלון מלאים ויש פעילות מואצת בבתי המסחר. משפחות רבות מגיעות למרתון ונשארות גם אחריו. אנחנו יודעים מהתאחדות בתי המלון שבתקופת המרתון, שהיא Low Season, התפוסה קופצת מ-60% ל-100% בקירוב, שזה כמעט 4200 חדרים. זה מרשים ביותר, זו תרומה ישירה לכלכלה העירונית וכולם נהנים מזה".




לאחרונה אילת קיבלה תקציבי פיתוח בתחום התיירות והספורט. האם גם טבריה בעסקה?

"כן. אנחנו נמצאים בתכנית חומש שכוללת שיפור תשתיות ותוכן. הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התיירות, מסיימת את עבודתה בקרוב ורשימת הפרויקטים תתפרסם לאחר מכן. יש לנו כבר כמה פרויקטים שנמצאים בשלבי סיום ועבודה כמו רחוב הגליל, שחלקו הראשון כולו מקורה וממנו ייצא המרתון. יער שוויץ הוא פרויקט נוסף והוא הולך לעבור התאמה לענף הספורט חדש שאנחנו מביאים – הליכה נורדית. אנחנו מעצבים אותו שיתאים לקונספט".


הפיתוח הוא חלק מחזון ספורטיבי רחב יותר?
"טבריה רואה בספורט חלק מהחיים בעיר. הספורט נושק לפיתוח התיירות וזו עוד סיבה מדוע אנחנו מתייחסים אליו ברצינות. יש לנו בטבריה סקי בכבלים, בית ספר לשייט ויש לנו רצון להקים בית ספר לגלישת רוח. חוץ מזה יש לנו את יער שוויץ שיש בו 25 ק"מ של שבילי הליכה ופארק שבו אחת מהאומגות הארוכות בארץ. הבעיה היא שמתי שהדברים האלה קורים בתל אביב הם מקבלים כותרות, כשזה נעשה בפריפריה זה נמצא בעמוד 22 מתחת למודעות הדרושים". 

האם יש עיר בעולם שאתה מסתכל עליה כמודל?
"אין עיר ספציפית. אנחנו מבקרים הרבה בעולם, היינו בקומו (אגם קומו בצפון איטליה) ובאופן כללי אנחנו מנסים ללמוד מערי האגם האירופיות. ביקרנו גם בארה"ב ובסין. החזון שלנו הוא לתת לאדם מפגש מרתק עם האגם, עם המים. לדוגמה: לקיים אופרה על מימי הכנרת, שזה משהו שיקרה בקרוב".

האם אתה באופן אישי עוסק בספורט, האם תרצה להשתתף יום אחד במרתון?
"בוא נגיד את זה ככה: הכושר שלי מספיק כרגע רק ללחיצה על ההדק של אקדח הזינוק במרתון. ביומיום אני הולך ורוכב על אופניים. אני מקפיד ללכת לפחות שלוש פעמים בשבוע, לפעמים בסוף השבוע. ההליכה והאופניים מרגשים אותי מאוד. לדעתי יש לנו את המסלולים היפים בארץ, תדמיין ללכת סביב הכנרת או ביער שוויץ, זו פשוט חוויה. אני גם עושה ספינינג, אבל תמיד אעדיף את ההליכה והאופניים". 

מה אתה מאחל למשתתפים במרתון?
"קודם כל אני מאחל לכולם ריצה מהנה ומאתגרת. אני מאחל ששיא המסלול והשיא הישראלי ישברו. שבירת השיא הישראלי חשובה לי ברמה הציונית. הייתי שמח שתיקבע תוצאה של 2:04 שעות במרתון ושהמרוץ שלנו יהפוך לאחד הגדולים בעולם".


עובד עם השרה לבנת במרתון טבריה 2011


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדורמזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג