מחקר || מה הסיבות להזיות אצל רצי אולטרה מרתון?

ד"ר חן גלייט-סנטר עם מחקר חדש שבדק האם הזיות של רצי אולטרה מרתון עשויות להיות תוצאה של מאמץ גופני קיצוני בשילוב של חוסר בשעות שינה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר המקורי

רצי הרים אולטרה מרתוניסטים נדרשים למאמצים רבים גם פיזיים וגם פסיכולוגיים. הזיות חזותיות (Visual Hallucinations) מוגדרות כתפיסת מציאות שגויה של מה שנראה לעין ודבר זה עשוי להיגרם ממגוון רחב של גורמים שדווחו רבות בקרב רצי אולטרה מרתון. המחקר הנוכחי מתמקד בגורמי הסיכון הקיימים במהלך ריצת אולטרה מרתון שהתקיים בהרים, שבהחלט יכול לתרום להתפתחותן של הזיות ויזואליות.

צילום: shutterstock

המחסור בשעות שינה

מחקרים שנעשו בתחום מצאו כי למחסור בשעות שינה בשילוב עם מאמץ פיזי קיצוני ישנן השפעות שליליות על התפקוד הקוגניטיבי. פרט להזיות חזותיות חמורות, מחסור חמור בשעות שינה עשוי להוביל לפגיעה בערנות, בדריכות, ביכולת תשומת הלב, בזיכרון, מצב רוח וכן פגיעה ביכולת ביצועית. יכולה להיות היפרנתרמיה כאשר האתלט מבצע פעילות עצימה במזג אויר חם וכאשר האתלט נשאר לזמן רב בסביבה קרה כאשר הגוף שלו לא מסוגל לייצר מספיק חום על מנת לפצות על אובדן חום גופו לסביבה. סביבה חמה מידיי או קרה עשויה להשפיע גם על הצד הפיזי וגם המנטאלי במהלך פעילות גופנית ממושכת כאשר מראש האתלט בא עם מחסור בשעות שינה. מחסור בשעות שינה כשלעצמו פוגע במנגנוני בקרת חום הגוף, שהם כשלעצמם חיוניים לתפקוד קוגניטיבי תקין.

צד נוסף שיש להתייחס אליו כאשר מדברים על מרוצי אולטרה מרתון בהרים אלו הם התפקודים הקוגניטיביים אשר עשויים להיות מושפעים מגבהים. מספר מטפסי הרים דיווחו על חסרים קוגניטיביים כמו למשל עלייה בזמן תגובה, חסרים בתפקוד הזיכרון, קושי בלמידה והפרעות קשות בזיכרון ובתפיסה מרחבית ככל שהם עלו בגובה. הרבה מטפסי הרים שנחשפו לגבהים קיצוניים דיווחו על הזיות. בנוסף לגורמים הללו, רצי אולטרה מרתון עשויים לחוות חסרים אלו גם מסיבות אחרות. למשל, צריכה עודפת של נוזלים במהלך פעילות סבולת יכולה להוביל למצב של היפונתרמיה ומצב של חוסר אספקת נוזלים יכול להוביל ההפיך למצב של התייבשות והיפרנתרמיה. אתלטים אשר אינם צורכים מספיק פחמימות לפני ובמהלך אירוע ריצה משמעותי, עשויים לחוות ירידה קיצונית ברמות הסוכר בדם לרמות נמוכות ביותר ומסכנות חיים. כל המצבים הללו יש להם השפעה לרעה על התפקוד הקוגניטיבי של הרץ.

הזיות על רקע מאמץ גופני רב

פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי יחד עם הזיות חזותיות הינה קריטית עבור מטפסי הרים אולטרה ומרתוניסטים, גם מבחינה בטיחותית וגם מבחינת הביצוע התחרותי. ראיות מצביעות על כך שעל פי רוב חווית ההזיות החזותיות הן על רקע מאמץ גופני רב בשילוב עם מחסור בשעות שינה.

המחקר הנוכחי נבנה כמחקר תצפיתי ברצי אולטרה מרתון למרחק של 246 ק"מ. המטרה היתה ללמוד על תופעת ההזיות במהלך המרוץ וכן ללמוד על הקשר עם מחסור בשינה, חשיפה לגובה רב, היפר/היפונתרמיה, מחסור בנוזלים-דהידרציה, רמות נמוכות בדם של סוכר, וכיצד כל גורם כזה משפיע. ניתן לקרוא במאמר המקורי כיצד נבנה המחקר, גיוס משתתפים, תבחינים מעבדתיים שנעשו.

סיכום הממצאים: המחקר מראה כי 37.5% מהנסיינים שהשתתפו בו חוו הזיות בתחום הראייה במהלך ריצת אולטרה מרתון בהרים. במחקר, כל ההזיות בתחום מערכת הראייה התרחשו ב-60 הקילומטרים האחרונים של המרוץ. כל המשתתפים דיווחו על פחות מ-30 דקות שינה במהלך התחרות. גורמים אחרים שנחשבים כגורמי לחץ כמו גובה רב, היפר או היפונתרמיה, דהידרציה, חוסר מאזן של אלקטרוליטים בדם או ירידת ערכי גלוקוז בדם – לא נצפו כתורמים להופעתן של ההזיות.

צילום: shutterstock

פעילות גופנית עצימה וחוסר בשעות שינה

מחקרים רבים נעשו בתחום האולטרה מרתונים אשר חקרו את אסטרטגיות השינה של המשתתפים. מצאו שמשתתפים אשר לא ישנו במהלך אולטרה מרתון, היו מהירים יותר באופן משמעותי מאשר אלו אשר תפסו תנומות. בניגוד לכך, מחקר משנת 2015 שנעשה על משתתפים בתחרות האולטרה טרייל מון בלאן (UTMB) הראה שככל שהמשתתפים דיווחו על עייפות רבה יותר במהלך האירוע, כך היתה ירידה חדה יותר בביצועים קוגניטיביים.

במחקר הנוכחי 3 אנשים חוו הזיות ויזואליות בשעות הבוקר המוקדמות ובסביבות השעה ארבע אחר הצהריים וזה לאחר חוסר שינה במשך שני לילות. כל אירועי ההזיות התרחשו ב-60 הק"מ האחרונים. המחקר תומך בכך שחוסר שינה בשילוב עם פעילות פיזית עצימה ומאומצת מעלה את הסיכוי לחוות הזיות. על מנת להקטין את הסיכויים לחוות הזיות במהלך אירוע אולטרה מרתון, ממליצים כותבי המאמר להקפיד על הפסקות תנומה של בין 8 ל-20 דקות על המסלול. ניתן לקרוא במאמר המקורי התייחסות מפורשת של כל גורם סיכון והקשר שלו עם הסיכויים לחוות הזיות במהלך אירוע.

מסקנות: הזיות של מערכת הראייה ברצי אולטרה מרתון עשויות להיות תוצאה של מאמץ גופני קיצוני בשילוב עם חוסר בשעות שינה. התוצאות מעידות שגורמים כמו מחלת גבהים של מטפסי הרים, רמות נמוכות של סוכר בדם, הפרעות ברמות נתרן בדם, התייבשות, אינם קשורים עם הזיות של מערכת הראייה ברצי אולטרה מרתון 246 ק"מ בהרים. מומלץ מאוד שרצי אולטרה ינהלו את הריצה שלהם ובייחוד את ההפסקות מנוחה שלהם, תוך כדי האירוע כיוון שיש לכך השפעה מכריעה על הביצועים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג