המחיר של המכורים: הפגיעה בזוגיות בקרב מכורים לפעילות ספורטיבית מוגזמת

המחיר של בן זוג המכור לפעילות גופנית עשוי להיות גבוה במיוחד, אז מה צריך לעשות על מנת לאזן בין הדברים? ד"ר איתי זיו מפרט ומנתח את כל השיקולים שעל הפרק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

התמכרות לפעילות גופנית ספורטיבית שכיחה במיוחד במחוזותינו. מדובר על אלה שמתאמנים בהיקפי אימון גדולים במיוחד שדומים בחלק מהמקרים לאלה של ספורטאים מקצוענים. כך ניתן למצוא את אלה שמתאמנים לתחרויות איש ברזל או אולטרה מרתון ומתאמנים 25 שעות בשבוע ויותר. חשוב להזכיר שמדובר במקרים רבים בספורטאים חובבים שאין להם מטרה ספורטיבית מקצועית ולכך ההשלכות הן מהותיות במגוון תחומי החיים שלהם.

האם אתם פעילים ספורטיבית באותה מידה? | צילום: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

האנדורפינים שגורמים להתמכרות 

הפרשת האנדורפינים הנה הגורם הממכר והפרשה גדולה שלהם מגבירה גם את עוצמות ההתמכרות. נציין שככל שהפעילות ממושכת יותר ו/או עצימה יותר, כך האנדורפינים יופרשו יותר בהתאמה. כך, למשל, בהליכה בקצב של 60% מהדופק המרבי הפרשת האנדורפינים אינה מהותית בכלל ולא תביא לאותה תחושה מוכרת הקיימת בפעילות אחרת כמו רכיבה על אופניים בקצב של 80% מדופק מרבי.

התמכרות שלילית לפעילות גופנית ספורטיבית משפיעה על תחומי חיים רבים ואת המחיר הגבוה עשויים לשלם אותם בני זוג של אותם "מכורים". מה גם שמדובר בחלק ניכר מהמקרים על תקופות של חודשים או שנים של אימונים אורכי טווח. חשוב לציין, שבן הזוג של אותו "מכור" לפעילות גופנית ספורטיבית, אינו בהכרח מתאמן או ייתכן מתאמן באופן סולידי וכך נוצרים פערים גדולים שיש צורך לגשר ביניהם והדבר לא פשוט כלל ועיקר.

הפערים בין בני זוג כשאחד מהם "מכור" לפעילות גופנית

1. ההשלכות כאשר הפעילות הספורטיבית בדרגת חשיבות עליונה: היקפים כה גדולים של פעילות ספורטיביות, ללא ספק, עלולים לפגוע גם בזוגיות. מה גם שלא תמיד שני בני הזוג מתאמנים באותם היקפים (במידה והוא מתאמן). כך שנוצרים פערים בחלק מהמקרים, המשפיעים על הזמן המוקדש לזוגיות והדבר עלול להביא לחיכוכים ובעיות לא קטנות כלל ועיקר. מוכרים מקרים לא מעטים שאחד מבני הזוג של אותו מכור לפעילות גופנית ספורטיבית מציב אולטימטום – הפחתת היקף הפעילות הגופנית השבועי כתנאי להמשך הזוגיות בכלל.

בני זוג שמתאמנים ביחד זוכים בזוגיות מנצחת | צילום: pixabay

2. הוצאה כספית רבה על התפריט התזונתי, ציוד ספורט וכדומה: במקרים בהם מדובר על חשבונות משותפים בין בני זוג, הדבר עלול להיות מקור לבעיות לא קטנות אם לא מגיעים להסדר מתאים. זאת מכיוון, שאותם "מכורים" לפעילות גופנית מוציאים כספים גבוהים משמעותית לעומת אלה שלא עוסקים באופן כה אינטנסיבי לרבות. על מה הכסף יצוא?על ציוד ספורט (אופניים, נעליים, מנוי לבריכה או לחדר כושר), תוספי תזונה, תפריט תזונתי מותאם, ייעוץ מקצועי, טיפולים משלימים, טיפולי פיזיותרפיה במידת הצורך, דמי השתתפות בתחרויות ועוד. מדובר, על הוצאה של עשרות אלפי שקלים בשנה.

3. א-מיניות אצל המכורים לפעילות גופנית ספורטיבית: תופעה שכיחה במחוזותינו. ישנם הבדלים בין גברים לנשים במקרה זה. נציין, שאצל גברים יש צורך בזקפה על מנת לקיים יחסי מין ואילו אצל הנשים – לא. כך שהשלכות של עייפות פיזיולוגית רבה במיוחד עשויה להתבטא באופן שונה אצל גברים ונשים. מה גם שפעילות אירובית ממושכת קשורה לירידה ברמת הטסטוסטרון (בעיקר אצל גברים) – מה שגם קשור גם למידת הליבידו. אם כך, אותם מכורים לפעילות גופנית בחלק מהמקרים משלמים מחר גם בתחום חשוב זה.

4. עיסוק רק! בפעילות הספורטיבית ולא בשום תחום אחר: המכורים לפעילות גופנית ספורטיבית במקרים רבים אובססיביים ועוסקים בעיקר בכך. שיחות על הנושא, מירוצים, מדברים במושגים מקצועיים, דנים על האימון האחרון בשבת, מה יהיה ומה לא. זאת בניגוד גמור לבן הזוג שאינו בעניין כלל הנראה וכלל לא מבין את השפה. כך נוצר למעשה מידור עקבי וברור שמשליך על איכות מערכת היחסים כולה. לא רק, אותם מכורים לפעילות גופנית, בחלק ניכר מהמקרים, "מפתחים" שפה חדשה האופיינית לאותו סוג ספורט. ענפים כמו קרוספיט, איש ברזל, אולטרה מרתון: לכל אחד מהם עולם מושגים שלם. זר לא יבין זאת.

5. השעות בהן הולכים לישון: שעות השינה חשובות בזמן אימונים ולכן נוצר פער בין הזוגות הללו בשאלה "מתי הולכים לישון". כך לדוגמה בועז בן ה-42 ובת הזוג שלו, תמי בת 38 נשואים ולא מצליחים להגיע להסכמה לגבי שעת השינה והבילוי בערבים. בועז מתאמן לאולטרה מרתון ובשל כך על מנת שיוכל גם לעבוד במשרה מלאה הולך לישון ב-21:30 על מנת לקום ב-3:45 לפנות בוקר ולהתחיל לרוץ. תמי בת הזוג שלו מתאמנת 3 פעמים בשבוע שעה כל פעם ועושה פילאטיס. כך יוצא שבמרבית ימות השבוע הם אינם ישנים באותה שעה וזמן האיכות והאינטימיות שלהם צומצם כמעט לחלוטין.

זוג שמח בסיום מרוץ

מתי הולכים לישון היום? | צילום: pixabay

6. צמצום הבילויים ושעות הפנאי באופן כללי: השקעה כה רבה בפעילות גופנית ספורטיבית מגיעה, בחלק ניכר מהמקרים, גם על חשבון שעות הפנאי – בילויים שאינם ספורטיביים, הצגות, חברים ועוד. ידועים לא מעט מקרים שבשל ההתמכרות של אחד מבני הזוג לפעילות גופנית ספורטיבית צומצמו המעגלים החברתיים באופן משמעותי ולכך כמובן יש גם השפעה רבה על איכות הקשר של בני הזוג בכלל.

7. ההשלכות על הקריירה: עלולות להיות כאלו משום שלהתמכרות לפעילות גופנית יש השלכות על תחומי חיים רבים כאמור וכך גם על הקריירה. כך לדוגמה, אותו מכור לפעילות גופנית שכבר מתחיל את האימונים בכל יום ממוצע ב-4 בבוקר ומבצע מספר שעות של פעילות גופנית ממושכת ייתכן שלאחר 7-8 שעות בשלהי יום העבודה כבר לא יהיה ערני, מפוקס וחד. מוכרים גם מקרים לא מעטים של אלה שבשעות הצהריים נרדמים תוף כדי ישיבה בעבודה או אף מול המחשב. לכך השלכות על ההספק בעבודה, עמידה בציפיות ובדרישות ממקום העבודה ועוד. ייתכן שאותו "מכור" לפעילות גופנית יפוטר ממקום העבודה או לא יקבל קידום כזה או אחר לא הנו מצפה וכך הלאה.

8. הבדלים מהותיים של הרכב הגוף ואסתטיקה גופנית כוללת: התמכרות לפעילות גופנית קשורה במרבית המקרים גם לשינוי אסתטי. זאת בשל שינוי בפרמטרים כמו: הרכב הגוף (מסת שומן לעומת מסת שריר) עלייה בטונוס שריר (מתח) שריר, מסת שריר, מראה צעיר יותר ועוד. מנגד, ייתכן שיהיו דווקא למרות העיסוק האובססיבי בפעילות ספורטיבית הרעה של ההופעה החיצונית, כגון: עלייה במשקל ואחוזי השומן, רזון רב מדי שנראה כמו מחלה ועוד. אי לכך, פעילות ספורטיבית בהיקפים כה גדולים, עשויים להשפיע לשלילה או לחיוב על ההופעה האסתטית.

לסיכום, המחיר של בן הזוג המכור לפעילות גופנית עשוי להיות גבוה במיוחד. חשוב במקרים אלו לעשות חישוב מסלול מחדש ולהחליט על מתווה מתאים שיאפשר לנהל זוגיות טובה ואיכותית.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט. מנהל תחום הסברה בסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עלמה הגיב:

    שכחתם את אלה שבוגדים בבני הזוג שלהם עם אלה שרצים איתם בקבוצות או בריצות שטח ומוכרים לבני הזוג שלהם אליבי שהם "יוצאים לרוץ".

    1. אייל הגיב:

      נשמע מצטער אבל זו לא תופעה שמקורה בהתמכרות לספורט.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג