צפו: כשאלופת ישראל בשחייה נקלעה למערבולת בים

גם שחיינים טובים ומנוסים במיוחד, ואפילו שחיינית נבחרת ישראל אווה פביאן, לא יוכלו לצאת ממערבולת ללא התנהלות נכונה. אורי סלע מסביר מהי בכלל מערבולת בים ומה עלינו לעשות אם נקלענו אליה כדי לצאת בבטחה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אווה פביאן | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

השחייה בים, במיוחד בחודשי הקיץ החמים, היא אחד הדברים המהנים והמדהימים שיש לנו כאן במדינת ישראל. אולם בניגוד לשחייה בבריכה, בים אנחנו עלולים להיתקל בזרמים ובמערבולות, אשר חשוב לדעת להתמודד איתם כדי לצאת מהמים בשלום.

ביקשנו מעוזר מאמן נבחרת ישראל והבעלים של "עולם המים" אורי סלע, להסביר לנו איך צריך לנהוג אם נכנסנו למערבולת. ראשית, קבלו את שחיינית נבחרת ישראל במים פתוחים, אלופת ישראל אווה פביאן, אשר מדגימה את הדרך הנכונה להתמודד עם מערבולת, אם נתקלתם בכזאת:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by עולם המים (@olam_hamaim)

אורי מסביר: "יש אנשים שבטוחים שמערבולת זה כמו מה שאנחנו רואים בכיור, שהמים מסתובבים ויורדים לקרקעית, זה ממש לא המצב. מערבולת הוא סוג של מפגש של כמה זרמים שיוצר תנועתיות שלא מאפשרת לנו לזוז ולהתקדם"

ואיך מתמודדים?
"כשאנחנו נכנסים למערבולת נרגיש שאנחנו לא מצליחים לצאת, אלא נסחפים לעומק. הדבר החשוב ביותר הוא לא להילחץ – להיות רגועים, להבין שנכנסנו למערבולת ולדעת שנוכל לצאת ממנה. שחיית ספרינט בכל הכוח רק תגמור לנו את האנרגיה ולא תשפר את מצבנו. כדי לצאת, המטרה שלנו היא לשחות מאוד לאט וארוך לכיוון הרצוי ולראות אם התקדמנו או לא. אם נותרנו במקום או אף נסחפנו עוד יותר, צריך פשוט לצוף על המים בשקט כ-15-10 שניות, לתת לגוף להיסחף עם הזרם עד היציאה מהמערבולת, ואז לחזור לשחות לכיוון הרצוי. אם אתם מרגישים שתפסתם גל או זרם נכון לכיוון החוף, גם זה הזמן להרפות ולתת לו לשאת אתכם, לאגור אנרגיה ולהמשיך שוב".

"ייתכן שיידרשו כמה פעמים של התהליך הזה עד שנצא לחלוטין מהמערבולת. חשוב בזמן הציפה לנסות לשחרר את הגוף, בכך נשפר את הציפה ואת השקט שלנו וגם נחסוך אנרגיה. מי שלא מתרגש ושחיין מיומן, יכול פשוט להמשיך לשחות בקצב קבוע ובסוף יתחיל להתקדם גם ללא כל ההליך של הציפה".

משחה דולפין אשדוד | צילום: צלמי שוונג

הרבה מדברים על למצוא את "זרם הפריצה" שייקח אותנו החוצה, זה נכון?
"חשוב לדעת שזה טוב בתיאוריה, אבל בפועל כשאתה בתוך המערבולת, קשה עד לפעמים בלתי אפשרי לדעת מהו הזרם הנכון שיקח אותנו החוצה, אותו זרם הפריצה או "המעלית" שהגולשים בדרך כלל  מחפשים, קשה מאוד למצוא את זה למי שלא מציל חוף ומאוד מאוד מיומן. לכן הפתרון הוא השחייה והציפה כפי שציינתי. הכי מלחיץ אנשים זה אם יש זרם פריצה מאוד חזק שלוקח אותנו תוך שניות דווקא לעומק, לפעמים עשרות מטרים במהירות. אי אפשר להיאבק בו, צריך לתת לו לסחוף אותנו וכשמרגישים שהוא מאט, אפשר לחזור לשחות".

לגבי הסרטון עם אווה פביאן, שצולם טרם יציאתה לאליפות העולם במים פתוחים ביפן, סיפר סלע: "היה חשוב לי להדגים לאנשים, שאפילו השחיינית הכי טובה בארץ ואחת הטובות בעולם מתקשה מול המערבולות, ושלא משנה כמה אתם שוחים טוב, רק התנהלות נכונה ורגועה תעזור לכם לחזור לחוף".

אז אם נסכם את דבריו של אורי, בעת היקלעות למערבולת מומלץ לפעול כך:
1. לא להילחץ ולא לשחות ספרינט
2. לשחות קל וארוך לכיוון החוף
3. אם גם בעת השחייה נשארים במקום או אף נסחפים, פשוט לצוף 10-15 שניות
4. עם ההתנתקות מהזרם, להמשיך לשחות לכיוון לחוף (או לשחות 10 מ' ימינה או שמאלה, ואז לשחות לחוף)
5. חזרו על התהליך בעת הצורך



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יניב גלנטי הגיב:

    זה לא מערבולת
    זו תופעה מאוד נפוצה של זרם נסוג שחשוב להכיר ….
    חפשו בגוגל זרם נסוג

  • לאדו הגיב:

    דווקא מה שבסעיף 4 בסוגרים הוא לא טריוויאלי, אבל מאוד חשוב. לזרם נסוג יש התפשטות לצדדים.
    כלומר, אם לא מצליחים לחזור בקו ישר, חשוב רגע לצבור כוחות כמה רגעים בציפה ואז לשחות הצידה ומשם לנסות לחזור בקו ישר לחוף. לא מצליח? שוב, לצוף, לנוח, לשחות עוד הצידה ולנסות לחזור לחוף.
    כמו שכתוב, הרוגע הוא המפתח!
    (מדבר לא רק מידע, אלא גם מניסיון, כולל זרמים חזקים באוקיינוסים).

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג