משחקי קרוספיט 2013 ועשר הסיבות להתחיל להתאמן בשיטת קרוספיט

אמש הסתיימו בארצות הברית משחקי הקרוספיט לשנת 2013. לרגל המאורע המאמן דורון פרילוק סוקר עבורכם את ההיסטוריה של המשחקים ומסביר למה ממש כדאי לכם לאמץ את השיטה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אמש הסתיימו בארצות הברית משחקי הקרוספיט לשנת 2013. לרגל המאורע המאמן דורון פרילוק סוקר עבורכם את ההיסטוריה של המשחקים ומסביר למה ממש כדאי לכם לאמץ את השיטה

מאת: דורון פרילוק

משחקי הקרוספיט החלו בשנת 2007 כאשר קבוצה קטנה שמנתה 70 ספורטאים נאספה בחווה בצפון קליפורניה. גרג גלסמן, מייסד קרוספיט, האמין שהחזקים והחזקות ביותר צריכים להיות מסוגלים להתמודד עם כל משימה ואתגר ולכן המקצה הראשון בתחרות, שארכה יומיים, נבחר בצורה אקראית. המומנטום המשיך ב-2008 עם כ-300 מתחרים שהגיעו ליומיים של תחרות באותו חווה בדיוק. על התחרות השנייה גם הופק סרט דוקומנטרי הנקרא "כל שנייה נחשבת". שנת 2009 סימנה את ההתרחבות הגלובלית של המשחקים כאשר הספורטאים נאלצו לעבור בפעם הראשונה שלב מקדים "אזורי" אשר התקיים בארה"ב, דרום אמריקה, איסלנד, אסיה אוסטרליה ואפריקה. בשנת 2010 המשחקים עברו לליגה של הגדולים בדמות אצטדיון בלוס אנג'לס (The Home Depot Center). החדשות הגדולות ביותר ב-2011 היה חוזה חסות של 10 שנים עם "ריבוק" ופרסים בסך של מיליון דולר (250,000 לגבר ולאישה במקומות הראשונים). ב-2012 נרשמו כ-70,000 מתחרים למוקדמות (The Open) אשר קודמות לתחרות האיזורית.

משחקי הקרוספיט הם למעשה הספורט השיוויוני ביותר אי פעם. שיוויוני בכך שכל גבר או אישה יכולים להירשם למוקדמות ומחזיקים את הסיכוי להגיע לאליפות האיזורית ומשם למשחקים עצמם. השנה נרשמו מעל 100,000 ספורטאים לשלב המוקדמות. המשחקים השנה החלו ביום רביעי האחרון במקצה אשר התקיים בבריכת שחייה והסתיימו אתמול אחר הצהריים (שעון ארה"ב) באירוע גמר כפול אשר לא נראה כמותו. ריץ' פרונינג, אלוף המשחקים בשנתיים האחרונות הוכיח לכולם שהוא עדיין הטוב ביותר. ניתן לראות סיכום של אירוע הגמר בכדי להבין באמת במה מדובר כאן.




משחקי הקרוספיט מסמלים את העילית של הספורט. קיבלנו לכך חותמת רשמית ביום שבת האחרון כאשר הוענק אות של כבוד למייסד ומנכ"ל קרוספיט גרג גלסמן מטעם האקדמיה לספורט בארה"ב על כך שיצר הלכה למעשה ענף ספורט חדש ועל יצירת הגדרה חלוצית ומדויקת לשאלה "מהו כושר גופני". זהו היה רגע חשוב מאין כמוהו לספורט הקרוספיט. מלבד גרג גלסמן קיבלו את הפרס הזה בכל ההיסטוריה 26 מנהיגים בלבד, כולל מספר נשיאים.

לפני שאתם ממהרים להרשם למוקדמות של משחקי 2014, הנה עשר סיבות להתחיל להתאמן בקרוספיט:
1. בקרוספיט שמים דגש על אינטנסיביות, ואינטנסיביות מייצרת תוצאות:
אינטנסיביות, כאמור, היא אינדיבידואלית – כל אחד צריך להתאמן ברמה המתאימה ליכולות הפיזיות והפסיכולוגיות שלו. רוב תכניות האימונים המוכרות מעודדות אינטנסיביות נמוכה עד בינונית. 
כמה פעמים שמעתם את המיתוס הגורס שעל מנת לשרוף יותר שומן יש לעבוד באינטנסיביות נמוכה יותר? זוהי אינפורמציה שגויה הממשיכה להיות מופצת, למרות שמחקרים עכשוויים יותר מוכיחים כי אימונים קצרים ואינטנסיביים יותר הם למעשה יעילים יותר. אין מה לפחד מאינטנסיביות – היא ה"קסם" שישנה לכם את החיים.

2. בקרוספיט מייצרים אתלטים, לא מפתחי גוף:
תוך העדפת תנועות פונקציונליות על פני עבודה על שרירים מבודדים, ניתן לאמן את הגוף לא רק להיראות יותר טוב, אלא גם לעבוד יותר טוב. האירוניה כאן נעוצה בעובדה שכאשר מתמקדים פחות ב"גנדרנות" ויותר בביצועים, הגוף מגיב טוב יותר מאי פעם. בקרוספיט מועדפים תרגולים פונקציונלים על ידי נתינת דגש, בין השאר, לתנועות המייצרות שרירי ליבה, סיבולת, קואורדינציה, זריזות ושיווי משקל טובים יותר. בקרוספיט מתרכזים פחות ב"להיראות בכושר", ויותר בלהיות באמת בכושר.

3. אימוני קרוספיט הם תחרותיים:
ה"תחרות" הידידותית הזו נותנת מוטיבציה יותר מכל סוג אחר של אימון. בין אם ההתמודדות היא מול חבר או מול תוצאה קודמת, מדהים כמה שהתחרות הזו מוסיפה להנאה שבאימון. זה נכון במיוחד לגבי ספורטאים לשעבר, המרגישים שאבדה להם "חדוות התחרות". ההנאה השלובה באימון קרוספיט היא מדהימה וממכרת.

4. קרוספיט מגדיר מחדש את המושג "כושר":
עשרות שנים ומיליוני דולרים הושקעו במציאת ההגדרה למושג "כושר". אף אחד מהגופים המובילים בתעשיית הכושר לא הצליחו לעשות זאת. עד עכשיו. לפי קרוספיט, כושר מוגדר כ:"העלאת קיבולת העבודה על פני זמן נרחב ואלמנטים שונים" (אלמנטים – עשרת מרכיבי הכושר הגופני לפי קרוספיט). לפי הגדרה זו – האנשים בעלי הכושר הגופני הטוב ביותר בעולם צריכים להיות טובים מאוד בכל אחד ממרכיבי הכושר, אבל לא להתמחות באף אחד מהם. לקריאה נרחבת יותר כדאי לחפש ברשת "What is Fitness" ו”CrossFit”.

5. קרוספיט – לא רק כושר, גם קהילה:
מהר מאוד ניתן להבין כמה קהילת קרוספיט תומכת במתאמן. בקרוספיט אף פעם לא מתאמנים לבד. לא רק שבקרוספיט מרוויחים "על הדרך" רמת הדרכה גבוהה וקהילת אונליין עצומה דרכה אפשר לגלות ולחלוק סיפורים, האימונים הקבוצתיים מאפשרים להכיר חברים בתוך חדר הכושר, גורם שתורם המון להנאה שבאימון. חברויות בתוך חדר הכושר מעודדות עקביות באימון, דבר שמאוד קשה למצוא במסגרות אחרות (חדרי כושר רגילים, למשל). חברים לאימון הופכים מהר מאוד לשותפים, וסביר מאוד ששני מתאמני קרוספיט "יתחברו" מהר מאוד בכל מקום שיפגשו. זו הסיבה העיקרית לתשוקה שמתאמנים מפתחים לאימוני הקרוספיט.

(צילום: Thinkstock)

6. בקרוספיט מייצרים תוצאות מדידות:
בניגוד לשיטות אימון אחרות, בקרוספיט למתאמן תמיד יהיה מידע שיהווה אינדיקציה והוכחה לכך שהכושר שלו משתפר. אינטנסיביות היא כוח, וכוח נוצר על ידי הנעת משא במהירות. אי לכך, אפשר לבטא כל אימון במשמעויות של ניקוד, וכך בעצם למדוד כמה עבודה בוצעה. בקרוספיט לא רק רואים ומרגישים את התוצאות, אלא גם ניתן להוכיח מדעית את השיפור.

7. בקרוספיט האתלט יהיה מוכן לכל אתגר:
בקרוספיט עובדות מספר מערכות מטאבוליות, בניגוד לשאר ענפי הספורט, בהן רק אחת עובדת. ישנן 3 מערכות מטאבוליות המייצרות את האנרגיה הדרושה לביצוע פעילות: המערכת הפוספגנית, המערכת הגליקוליטית ומערכת החמצון. רוב שיטות האימון מתרכזות באחת או שתיים מהמערכות, מה שגורם לאתלט להתמחות באחת, אבל להיות חלש בשתיים האחרות. המטרה בקרוספיט היא להיות אתלט רב-גוני ולאמן את כל שלושת המסלולים המטאבוליים כדי לשפר את קיבולת העבודה בכל פעילות שתקרה בדרכו. אי לכך ובהתאם לזאת, כשמתאמן קרוספיט פוגש בדב זועם, יש לו שתי אפשרויות – להפיל את הדב ולהיאבק איתו עד שאין לו יותר כח להחזיר, או לברוח ממנו במשך שעות על גבי שעות… פופסגן, גליקוליט, חמצון.

8. בקרוספיט מקדמים בריאות ארוכת טווח:
"תנועות פונקציונליות" נקראות כך לא לחינם. הן הופכות אותנו ליותר פונקציונליים. הן עוזרות לנו לזוז בצורה יעילה יותר ולהמנע מפציעות בחיי היומיום. בשילוב עם דיאטה מתאימה, אפשר להרגיש טוב יותר ולהגיע לביצועים טוב יותר. זה באמת הדבר הקרוב ביותר שקיים ל"מעיין הנעורים".

9. בקרוספיט אי אפשר להתחמק מהחולשות:
האימונים בקרוספיט מחייבים את האתלט להיות ישר ולתקוף את החולשות שלו, מה שהופך אותו לרב-גוני יותר. זהו דבר שכמעט כל אחד שמתאמן עצמאית חוטא בו, ובכך מגביל את התקדמותו. במילים אחרות – אסור לפחד מהחולשות שלנו, או מאימונים אותם אנחנו "שונאים", אלא להתמודד איתם בנחישות חסרת פשרות, ובכך להגיע למקומות אליהם מעולם לא חשבנו שנגיע.

10. קרוספיט משנה את החיים:
התוצאות של אימוני הקרוספיט מתבטאות גם בתחומים אחרים בחיים. הבטחון הנרכש תוך כדי האימונים מאפשר לבצע פעילויות שלא נראו אפשריות לפני כן. אנשים רבים מבחינים בכך שמעבר להרגשה פיזית טובה יותר, אימוני קרוספיט משפרים את הביצועים שלהם בעבודה, בבית ובמערכות היחסים שלהם.

עזר בהכנת הכתבה אלון כהן.


29.7.2013


דורון פרילוק – מאמן ריצה וקרוספיט. רץ תחרותי ואולטרה מרתוניסט. ממקימי מועדון ווראהאוס פיטנס ברעננה.

 

  • 1.קרוספיט = כת 
    כת הוא מונח המתאר קבוצת אנשים, שאמונתם הדתית או מעשיהם אינה עולים בקנה אחד עם המקובל בזרם המרכזי (האורתודוקסי) של אחת הדתות המרכזיות. תיוג קבוצה דתית כ'כת' מוביל לעתים לאיסור על קיומה, לפגיעה בחבריה או להוקעת מנהיגי הכת או מאמיניה.
    במשמעותו המודרנית מיוחד השם "כת", בדרך כלל, לקבוצה דתית סגורה, המבססת את אמונותיה ואת אורחות חייה על תורה רעיונית מסוימת, כשההבדל העיקרי בינה לבין קבוצות סגורות בדתות הממוסדות הוא בגודל הקבוצה הסגורה, בכך שאמונותיה מבוססות בדרך כלל על תורה חדשה (אף כי כמעט כל הכתות טוענות לשורשים עתיקים), ובהערצה הגובלת בפולחן המתמקדת לעתים קרובות באדם מסוים, בכתביו וברעיונותיו, ולעתים גם בחפצים הקשורים בו.
    כנגד רוב הכתות הקיימות היום, ובמיוחד כנגד אלו שלהן מנהיג פולחני, מוטחת ההאשמה כי הן משתמשות בדרכי ערמה וביישום לא אתי של טכניקות שליטה, כדי לשכנע אנשים להצטרף לכת, להישאר בה, או כדי להעצים את היקף נכסיו או את שמו של מנהיג הקבוצה.

    (29/07/2013)

  • 2.עשר תגובות לעשר סיבות להתאמן בקרוספיט 
    1. ואינטסיביות לא במידה (כמו שנהוג ברוב מועדוני הקרוספיט) מייצרת פציעות (ע"ע המחקר היחיד שנעשה עד כה על קרוספיט שהראה 16 אחוזי פציעה).

    2. שתפו שם של אתלט מקצועי אחד שמתאמן בקרוספיט (ולא, אנשים שמתחרים במשחקי הקרוספיט לא נקראים אתלטים על אף שבהחלט ייתכן שמדובר באנשים בעלי כושר גופני גבוה).

    3. כל מקצוע ספורטיבי הוא תחרותי – זה המהות של ספורט!

    4. יש במילונים השונים כ-120 הגדרות לכושר, להגיד שאף אחד לא הצליח להגדיר את המונח זה פשוט שקר גס.
    הגדרה טובה בהרבה היא "מכלול המרכיבים הפיזיולוגיים (חוזק, מהירות, סבולת, גמישות), הפסיכומוטוריים (קואורדינציה, מהירות תגובה, שיווי משקל, קינסתזיה) אשר קובעים את יכולת הביצוע של המתאמן במטלה גופנית מסוימת."

    5. ושוב, כמו בכל ספורט אחר – קהילה. כמו קהילת הרצים, הטריאתלטים או העוסקים באומנויות לחימה השונות.

    6. ובריצה אי אפשר למדוד תוצאות? בהרמת משקולות אי אפשר למדוד תוצאות? בשחייה אי אפשר? ובלי קשר היות וקרוספיט מתגאים בחוסר ספציפיות – איזה בדיקות מעבדה (כי ככה מוכיחים מדעית) צריך לבצע בשביל להראות שיפור?

    7. אי אפשר פיזיולוגית להיות בשיא ביכולות מנוגדות (לדוגמא מערכת פוסופוגנית ומערכת אירובית).
    אפשר לקחת בן אדם בכושר גופני אפס ולא משנה מה הוא יעשה הוא ישתפר בהכל, החוכמה הגדולה היא לקחת מתאמן מאומן ולשפר אותו.

    8. בשביל לקדם בריאות – רצוי וצריך לעבוד על פי ההמלצות של הACSM ולא של הקרוספיט (וזה נכון בכלליות – תמיד לבחור בEvidence based training).
    תנועות פונקציונליות? לאיזו פונקציה? המשמעות של אימון פונקציונלי אמיתי זה ההתאמה לפונקציה ספציפית – וקרוספיט מתנגד לספציפיות.

    9. ברוב סוגי הספורט כשרוצים להשתפר אי אפשר להתחמק מהחולשות – ככה זה עובד…

    10. פעילות גופנית משנה את החיים – לא קרוספיט.
    יש אלפי מחקרים על ההשפעה של פעילות גופנית על כל מה שצויין פה.

    ולסיכום – מה למדנו היום?
    ששוונג מפרסם כתבה פרסומית גרידא (הרי הכותב הוא בעלים של מועדון קרוספיט), ללא שום סימוכין מדעיים.
    שהטענות שתומכי הקרוספיט מעלים לטובתו מתקיימות כמעט בכל שאר סוגי הספורט האחרים.
    שכל אחד יבחר בפעילות הגופנית המתאימה לו – אבל שיבחר בחוכמה ולא על סמך נתונים ופרסומים שקריים.

    עמרי (29/07/2013)

  • 3.לתגובת עמרי 
    אני חושב שעמרי התייחס בצורה מאוד רציני ומקצועית ל"טענות השווא" של הכותב.
    אני שמח שבכול זאת יש לאתר קוראים בקורתיים.
    יישר כוח.

    ניר (29/07/2013)

  • 4.גם לי היה קשה בהתחלה 
    נכון, קרוספיט לא מתאים לכל אחד.
    זהו מבנה אימון שדורש המון משמעת עצמית ומוטיבציה עצומה לכן כולם נשברים בהתחלה.
    בנקודת השבירה אפשר לעשות שני דברים:
    1. להאשים את השיטה (שללא ספק אינה אשמה והיא מתאימה את עצמה למתאמן) ואז להשמיץ ולכתוב תגובות נאצה כמו חלק מהתגובות כאן.
    2. לגדל זוג ולהצליח לקחת את הגוף למקומות שבהם הוא עוד לא טייל דרך חדרי כושר וכו'

    חבר'ה, זה לא לכל אחד אבל כולם חייבים לנסות.

    מתאמן (29/07/2013)

  • 5.עומרי היקר 
    בפאראפראזה על הגששים… אני אשלח את הבן שלי לבוקס של קרוספיט, אתה את הבן שלך לרוץ בפארק ונראה מי יגיע ראשון. לעניין, אין שום סיכוי, לא 10 סיבות ולא 50,000 שישכנעו אדם אנטי לנסות משהו חדש. וטוב שכך, צריך שישאר מישהו בחוץ, כזה שחושב שאסור לישר מרפקים במתח או בשכיבות סמיכה, כזה שלא עושה כפיפות בטן עד הסוף. צריך אותך, עומרי, שתהיה נגד, זה עושה את כל שאר הדברים כל כך יותר כיפיים.

    דרך אגב ממליץ לך לצפות בשידורים חוזרים של המשחקים שנגמרו אתמול, יש שם המון 'לא אתלטים' שתוכל לצחוק עליהם. אגב, חלקם כל כך לא אתלטיים שהם רק עומדים בדרישות לנבחרת הרמת המשקולות של ארה"ב… אבל השותף לריצה שלך ולחד"כ – הוא הוא אתלט. תצפה במשחקים ותראה שאל אף שאתה חושף שגבריאסלאסי הוא אתלט-וישמור השם איזה אתלט, אני די בטוח שהוא לא מסוגל לבצע דד ליפט של 180 ק"ג… 

    ופעם הבאה שאתה מבצע את האימון העגום שלך, לבד, או בחד"כ… דע לך שיש בו בזמן כמה חבר'ה במועדון קרוספיט, שממש ממש נהנים.

    רועי (29/07/2013)

  • 6.עומרי היקר 
    בפאראפראזה על הגששים… אני אשלח את הבן שלי לבוקס של קרוספיט, אתה את הבן שלך לרוץ בפארק ונראה מי יגיע ראשון. לעניין, אין שום סיכוי, לא 10 סיבות ולא 50,000 שישכנעו אדם אנטי לנסות משהו חדש. וטוב שכך, צריך שישאר מישהו בחוץ, כזה שחושב שאסור לישר מרפקים במתח או בשכיבות סמיכה, כזה שלא עושה כפיפות בטן עד הסוף. צריך אותך, עומרי, שתהיה נגד, זה עושה את כל שאר הדברים כל כך יותר כיפיים.

    דרך אגב ממליץ לך לצפות בשידורים חוזרים של המשחקים שנגמרו אתמול, יש שם המון 'לא אתלטים' שתוכל לצחוק עליהם. אגב, חלקם כל כך לא אתלטיים שהם רק עומדים בדרישות לנבחרת הרמת המשקולות של ארה"ב… אבל השותף לריצה שלך ולחד"כ – הוא הוא אתלט. תצפה במשחקים ותראה שאל אף שאתה חושף שגבריאסלאסי הוא אתלט-וישמור השם איזה אתלט, אני די בטוח שהוא לא מסוגל לבצע דד ליפט של 180 ק"ג… 

    ופעם הבאה שאתה מבצע את האימון העגום שלך, לבד, או בחד"כ… דע לך שיש בו בזמן כמה חבר'ה במועדון קרוספיט, שממש ממש נהנים.

    רועי (29/07/2013)

  • 7.עומרי היקר 
    בפאראפראזה על הגששים… אני אשלח את הבן שלי לבוקס של קרוספיט, אתה את הבן שלך לרוץ בפארק ונראה מי יגיע ראשון. לעניין, אין שום סיכוי, לא 10 סיבות ולא 50,000 שישכנעו אדם אנטי לנסות משהו חדש. וטוב שכך, צריך שישאר מישהו בחוץ, כזה שחושב שאסור לישר מרפקים במתח או בשכיבות סמיכה, כזה שלא עושה כפיפות בטן עד הסוף. צריך אותך, עומרי, שתהיה נגד, זה עושה את כל שאר הדברים כל כך יותר כיפיים.

    דרך אגב ממליץ לך לצפות בשידורים חוזרים של המשחקים שנגמרו אתמול, יש שם המון 'לא אתלטים' שתוכל לצחוק עליהם. אגב, חלקם כל כך לא אתלטיים שהם רק עומדים בדרישות לנבחרת הרמת המשקולות של ארה"ב… אבל השותף לריצה שלך ולחד"כ – הוא הוא אתלט. תצפה במשחקים ותראה שאל אף שאתה חושף שגבריאסלאסי הוא אתלט-וישמור השם איזה אתלט, אני די בטוח שהוא לא מסוגל לבצע דד ליפט של 180 ק"ג… 

    ופעם הבאה שאתה מבצע את האימון העגום שלך, לבד, או בחד"כ… דע לך שיש בו בזמן כמה חבר'ה במועדון קרוספיט, שממש ממש נהנים.

    רועי (29/07/2013)

  • 8.תגובה ל"מתאמן" לרועי 
    ראשית הכי קל "לתקוף" את מי שמגיב לא לדעתך – בסוף בשביל דיון צריך להתמודד עם הטענות או העובדות שמועלות.

    לאדון מתאמן אין לי יותר מדי מה להגיב היות והוא רק טען שצריך לגדל זוג ביצים (כנראה שכל מי שלא עוסק בקרוספיט איננו גבר).

    לרועי, 
    אני לא אנטי – אבל אני מגיב מתוך עיסוק בתחום האימון (גם כמתאמן וגם כמאמן), ואני נוהג לבחון דברים בעיקר על סמך עדויות ובסיס מחקרי.
    באותה המידה שטענת כי אי שום סיבות לשכנע אדם אנטי לנסות משהו חדש (ומי אמר שלא ניסיתי?) אוכל להגיב כי אין סיכוי להתווכח עם בן אדם שנעול בדעתו (שאינה מבוססת בהכרח) גם אם יוצגו בפניו נתונים סותרים (מישהו אמר כת?).
    האם איפשהוא טענתי שאסור ליישר מרפקים? שלא צריך לעשות כפיפות בטן או עד הסוף? אם אתה מחליט להתייחס – התייחס בבקשה לנקודות ואל תכניס מילים לפי.

    כנראה שלא הבנת את הערתי לגבי אתלטים – בכל מקום חובבי הקרוספיו ומאמניו נוהגים להתפאר בכך שהצבא האמריקאי מבצע אימוני קרוספיט (לא נכון – לפחות לא ברמה המערכתית) ושיש אלפי אתלטים מקצועניים שמתאמנים בקרוספיט.
    כל מי שביקשתי הוא שם של קבוצה או אתלט (פוטבול, ריצה, כדורגל, אופניים, הנפת משקולות, התעמלות או כל ספורט אחר שתבחר) שמשלבים קרוספיט בשגרת אימוניהם.
    ציינתי כבר – בהחלט יש בעלי כושר גופני גבוה במיוחד במשחקים האלו, וזה כלל לא הפתעה (אבל הם לא ספורטאים מקצוענים).
    להערה לגבי גבריסלאי – אין בליבי שום ספק שהוא לא מסוגל לבצע דד-לפט גם עם חצי מהמשקל שציינת, ואחזיר באותו המטבע: האם יש מתאמן קרוספיט אחד שמסוגל להתמיד עם אדון גב בריצת 5000/10001 לדוגמא?

    האימונים שלי כלל לא עגומים – וכפי שציינתי קודם תלמד לקבל ביקורת אמיתית ולא לתקוף את המגיבים, כי בפעולה שכזו אתה מחזק את הטענות שאני מעלה.

    לסיכום – אני מאחל לך שתמשיך להנות מאימונייך ולא משנה במה תעסוק.

    עמרי (29/07/2013)

  • 9.שוב שלום עומרי. 
    פתח דבר, אומר, כי אתה צודק האינסטינקט של אדם המקבל ביקורת על דבר יקר לליבו היא לתקוף. אתה צודק ולא היה מקום לדברים ולכן אקח צעד אחורה.

    דבר ראשון כשאתה מגיע לדיון בנושא ספורט וכושר, תציג את עצמך, הרי ברור שאני בא מעולם הרקרוספיט. והייתי שמח לשמוע מאיזה מקום אתה מדבר (כלומר מאיזה ענף)

    עתה אענה ל"עניין" כמו שאומרים:

    לגבי עיסוק בתחום האימון, אני כבר כשלוש שנים עוסק בהכנת בני נוער לגיוס (לא חשוב שמות) – רק בחצי השנה האחרונה התחלתי לשלב באימונים – קרוספיט. נכון, אתה עלול לחשוב שאני מדבר על עוד מתח ומקבילים. לא. אני מדבר על בני נוער בני 17 שעושים סנאצ'ים דד ליפטים, פרונט סקוואטים – יו ניים איט. השינוי – בלתי ניתן לתיאור. גם ברמת המוטיבציה וגם לרמת השיפור ביכולת. 

    בנוגע לדעתי הנעולה – אין היא כזו, עסקתי בספורט תחרותי, בריצה למרחקים בינוניים, צניחה חופשית, ארקו יוגה. הייתי וראיתי. אני לוקח את המילים שהכנסתי לפיך, האמן לי אין לי רצון להתקרב לשם. ואם בעובדות עסקינן… בשנת 2000 היה מועדון קרוספיט 1 בעולם, היום יש מעל 7000. זוהי איננה ערובה לכלום, אך מישהו פעם אמר לי שמיליארד סינים לא טועים – והוא לא היה סיני.

    הפוסל במומו פוסל – וכמו שידעת לומר על אדם נפלא ואהוב (דורון פרילוק היקר) שהוא כותב מתוך אינטרס, אגלה לך שה"מחקרים" שאתה עומד מאחוריהם מונעים ע"י מימון של גופים בעלי אינטרסים. לצורך העניין עם חברת פייזר רוצים, מחר בבוקר – יהיה מחקר שמים לא בריאים.

    לגבי גבריאסלאסי אבהיר את הנקודה. אתה רוצה לומר שאילו הם אינם אתלטים, אך מי קבע מה הוא אתלט. הרי די ברור שמי שהתאמן כל חייב בזריקת דיסקוס – יהיה טוב יותר מכולם בזריקת דיסקוס. וכן הלאה אבצע את ההליך הלוגי הנ"ל כלפי כל אחד מענפי האתלטיקה. 
    וכאן אני רוצה לחדד. כנראה שמכיוון שאינך מהתחום, אתה לא רואה שהנקודה שכותב המאמר מנסה להעביר היא שהשאיפה בקרוספיט היא להיות טוב בהכל. כלומר – אנחנו שואפים להיות כאלה שרצים, קופצים, מניפים, גוררים הכי טוב שאפשר ובצורה הרחבה ביותר.

    לגבי הספורטאים שאתה מבקש שנציין אסביר למה לא יהיה אפשר- כיוון שקרוספיט היא שיטה שמאגדת תחתה מספר רב מאוד של אלמנטים ממגוון תחומים. כל שחקני הפוטבול גוררים מזחלות, לוחמי MMA פחות או יותר מבצעים כמעט את כל התרגילים המשולבים בקרוספיט. הנפת משקולות? אתה צוחק נכון? זה יהיה כמו לשאול אם בקולה יש מים (יש).

    לגבי עניין הכת – למעשה ניתן לקטלג סוגי ספורט רבים ככתות (מישהו אמר יוגה? פילאטיס? צניחה חופשית?) הסטמפה הזו של כת היא נסיון שלך להציג קבוצה סגורה של אנשים שהולכים נגד איזשהו זרם מסויים והאמת מנסיוני האישי – ב4-5 שעות שאני משקיע בשבוע באימוני קרוספיט – אין דבר טוב יותר מהכת הזו.

    אני מאחל לך אימונים נהדרים ובאם תשנה את דעתך אשמח אני (ואני יודע שגם דורון) להכניס אותך לכת (לא, לא צריך לשתות דם של חתול, רק צריך לבוא :)) 

    נ.ב. 
    הדבר ששבה אותי השנה במשחקי הקרוספיט לא היתה זכיתו (הברורה) של פרונינג בפעם השלישית, אלא שהאישה שזכתה במקום השלישי – היא מורה בבית ספר, תודה, יש בזה משהו יפה. 

    רועי (29/07/2013)

  • 10.קורספיט הוא מפלצת 
    מפלצת שהתפשטה מהר מאוד , יש בה אלמנטים נהדרים של עבודה קשה ואי מוכנות לפשרות.
    יש בה גם חסרונות,בעיקר עבודה לקויה על טכניקה.
    כיום לרוב המועדונים אין יכולות (ויש דווקא רצון) להביא אנשים לטכניקה נאותה בוורסיות שונות של הנפות, זה חבל , אבל זה המצב.
    בשיטוט בפורומים השונים, גם בארץ וגם בחו"ל, שיעור הפציעות הוא גובה.
    קורספיט הוא קצת כמו חרב פיפיות, מצד אחד אפשר להגיע איתו להישגים מזהירים ביכולת הגופנית האישית, מצד שני אתה מהלך על חבל דק שבכול רגע יכול להקרע, שיעור הפציעות הוא גובה לכן יש להתאמן בחוכמה.
    בהצלחה

    דורון (29/07/2013)

  • 11.עכשיו כבר הדיון מתחיל להיות מקצועי 
    ראשית, לעניות דעתי אתה מבלבל בין שני דברים – התרגילים והשיטה.
    רוב התרגילים שמבצעים בקרוספיט מקורם בעולם ההתעמלות,הרמת המשקולות וכדומה (וזה מידע שנאמר ע"י כל מי שעוסק בקרוספיט באופן רציני, אף אחד לא טוען שהמציאו תרגילים).
    רובם של התרגילים מעולים ואני משתמש בהם באופן שוטף גם על עצמי וגם על מתאמני (בהתאמת התרגיל למתאמנים, השלב שלהם באימונים והמטרה כמובן).
    הדגש העיקרי בקרוספיט הוא על עבודה בהספק (ברובם של הWOD), עבודת הספק בתרגילים מורכבים ובמיוחד תחת משקל גבוהה גורמת לפגיעה במרכיב החשוב ביותר בתרגיל – המרכיב הטכני, זאת כמובן מפאת עייפות (הן עייפות מקומית והן עייפות מערכתית / כללית).
    דבר זה מביא לעלייה משמעותית בסיכון לפגיעות גופניות!
    לכן כשאתה אומר כשהכנסת סקווטים או דד-ליפטים למתאמנים שלך בהכנה לצבא זה דבר מבורך אך זה לא קרוספיט!

    אני לא נוהג לבחור בשיטת אימון רק בגלל שהרבה אנשים מבצעים אותה – לראייה הרבה אנשים גם מבצעים זומבה, האם זומבה היא שיטת אימון מעולה? ייתכן בהחלט.

    ידידי – כפי שציינתי עוד בהודעה הראשונה "evidence based training" משמעו מבוסס מדעית, המקורות העומדים לראשותנו הם ירחונים מדעיים (ורצוי עם impact factor כמה שיותר גבוה!).
    תסלח לי עם לא אסתמך על כתבות מתוך הcrossfit journal.
    אין לי שום בעיה עם המחקר הזה (אגב, כמעט ךכל מחקר / מאמר יש אינטרס כזה או אחר), בעיקר בגלל שזהו כרגע המחקר היחיד שפורסם על קרוספיט.

    לא אמרתי שמתאמני הקרוספיט הם לא אתלטים (אצטט משפט שלא זכור לי מי אמר אותו אבל "כל אחד עם גוף ורצון הוא אתלט"), הכוונה הייתה שאין אתלט מקצוען (מקצוען הוא אדם שמקבל משכורת על התחרות בספורט) שמשתמש בקרוספיט כשיטת אימון.
    השאיפה להיות טוב בהכל היא לא מציאותית – גם בגלל שונות בין אישית וגם בגלל עובדות פיזיולוגיות (לדוגמא פיתוח המערכת הפוסופוגנית לרמה גבוהה בהכרח יפגע בפיתוח המרכיבים הארוביים) – אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

    ואגב, איו אף ספורטאי מניף משקולות שמתאמן בקרוספיט (יש מתאמני קרוספיט שמניפים משקולות – וזה הבדל).

    אם טוב לך בתוך הקהילה שלך זה מעולה – אבל הסיווג בתור "כת" הוא מפאת העובדה שגם בהצגת נתונים סותרים לדברים שנאמרים ע"י חברי הקהילה אתה נופל על אוזניים ערלות.

    עמרי (29/07/2013)

  • 12.המציאו מה? 
    אין לי כוונה להכנס לדיון " למי יש יותר גדול".

    אבל, סנאצ', דד ליפט, פרונט סקוואט, או high pull, לא המציאו אנשי הקרוספיט.
    גם אימוני הספק לא נולדו בשנים 1996- 1995 כאשר גרג התעורר בוקר אחד עם נורה מנצנצת מעל הראש – צועקת קרוספיט.

    כמו בכל שיטה, יש מה לקחת ויש מה לבחון.
    אין בשורה חשדה, הרבה עטיפה יפה (לא מתוך מקום שמציין שזה רק עטיפה).

    להציג את קרוספיט כאלטרנטיבה אולטימטיבית ויחידה לכל תחלואות אימון גופני עד היום…
    כמעט גם הפתרון לשלום במזרח התיכון

    וכן…גם אני מתרגל כבר כמה שנים טובות מידי פעם WOD כזה או אחר

    איתי (29/07/2013)

  • 13.לדורון מתגובה 10 
    אני יוצא מנקודת הנחה שאתה דורון פרילוק כותב המאמר (וזאת לאור תגובת הפייסבוק שלך) ואתה אכן רוצה לפתח דיון מושכל ובהמשך לקו של עומרי.
    בתגובה שלך אתה מציין שבמסגרת האימון יש בעיה של טכניקה לקויה (כאחד מחסרונות השיטה) והיא מובילה לשיעור פציעות גבוה. דבריך מקבלים גם תמיכה מהמחקר של אונ' אוהיו (עליו נתמכת באחת מהכתבות הקודמות שלך) שהראה שיעור פציעות של 16% בקרב קבוצה של מתאמני קרוספיט.
    עכשיו, חלק ניכר מהתרגילים שעליהם מתבססת שיטת הקרוספיט לקוחים מעולם הרמת המשקולות האולימפית וההתעמלות שבהם הם מבוצעים לרוב כתרגילים בודדים ועם דגש גבוה על איכות התנועה ולא ברצף ומתוך מגמה לעבודת הספק (כמה שיותר חזרות בפרק זמן נתון או כמה זמן לוקח לי לבצע כמות מסוימת של חזרות) וראה איזה פלא, שיעור הפציעות בהרמת משקולות אולימפית הוא בין הנמוכים בענפי הספורט האולימפיים.
    אם כן, מדוע בקרוספיט מתעקשים על ביצועיי ההספק ופוגמים בטכניקה ?(למען הסר ספק, אני חושב שביצוע הנפות למיניהן ותרגילים מעולם ההתעמלות יכול להיות אימון כוח מצוין למתאמנים וספורטאים כאחד כול עוד המינון מותאם לרמת הספורטאיי והיכולת הטכנית שלו בתרגיל נאותה).

    ניר (29/07/2013)

  • 14.ואני אמשיך את הקו של ניר 
    מאיזו סיבה לטעמך אימון "משולב" עדיף על פני אימונים נפרדים (או ברצף)?
    לאימונים מחזוריים ועל-מחזוריים (שהם הליבה של אימוני הקרוספיט) יש מקום של כבוד כמעט בכל תכנית אימונים רצינית, אך לרוב (אם כי לא תמיד) כאימונים תומכים / משלימים ולא כאימונים עיקריים.
    יתרה מכך, אני לא מכיר אף המלצה לעבודת הספק באימונים מחזוריים / על-מחזוריים (ואם כן, אז בתרגילים / מכשירים ש"ישמרו" על המתאמן מלבצע טעויות קריטיות מבחינה טכנית).

    עמרי (29/07/2013)

  • 15.חברים 
    עכשיו שדי ברור לי מי הדמויות שמשחקות כאן בדיון, ז"א עומרי, דורון ויש לי ניחוש גם לגבי ניר… אני יודע שלא נגיע לשום מקום. מקטרגים תמיד יהיו, זה בטוח. ועומרי להתווכח עם אקדמאי לא יהיה חכם אני מניח במיוחד בתור אדם שמדבר ממקום אמפירי לחלוטין. פציעות תמיד יהיו, חוטא עולם הקרוספיט בכך שהוא מחדיר המון מוטיבציה לאנשים שלפעמים לא מספיק חכמים להקשיב לגוף שלהם. אך לאלו שבאים ממקום של כבדהו וחשדהו הוא יכול להיות חבר נאמן עד מאוד. עליכם לזכור שיש אנשים שלא עוסקים בספורט למחייתם ומשקיעים בכך שעות רבות. בעבורי, זוהי שיטה שעדיפה בהרבה על הקילומטרים הרבים שרצתי, או על אימוני החדר כושר של דקה מנוחה בין סט לסט. ובכלל, אם כבר להיות ספורטאי מקצועי, אז השאיפה היא בין הסדינים.
    לילה טוב לכולם, רועי מדווח תאילנד.

    רועי (30/07/2013)

  • 16.רועי – חזרנו להתייחס לכותב ולא לתוכן? 
    הסיבה שאינני חותם בשמי המלא היא כי אני רוצה התייחסות לתוכן (ואני חושב שכל מה שרשמתי / שאלתי היה דברי טעם) ולא אליי.

    אני לא מבין מה זה לא כדאי להתווכח עם אקדמאי (ואגב, אינני אקדמאי – לפחות עדיין לא) האם מקצועיות הפכה להיות מילה גסה? (לא שתעודה כלשהיא מהווה מדד למקצועיות, חלק מאנשי המקצוע הטובים ביותר שפגשתי לא היו "אקדמאים" וגם להיפך).

    להגיד שאני מדבר ממקום אמפירי לחלוטין זה התעלמות מכל מה שנכתב על ידי עד כה – אני בא מתוך עולם האימון ולשם אני תמיד מכוון.

    פציעות יש גם בסוגי ספורט אחרים (ואם מישהו ייטען שיש יותר פציעות בריצה לדוגמא, נפתח דיון מסודר בנושא), השאלה היא לגבי יחס הפציעות, חומרתן ומה המסגרת שבה המתאמן נפצע (אין הרבה אנשים שמתאמנים בקרוספיט עצמאית, יש המון אנשים שרצים באופן עצמאי).

    אתה חייב להבדיל בין מקצועיות למקצוענות – כולנו שואפים להיות מקצועיים! מקצוען זה אדם שמקבל משכורת על היותו ספורטאי, אנחנו רק נשאף להתאם באותה המקצועיות שמאפיינת חלק מהספורטאים המקצוענים.

    מעבר לכך, כשמתפרסמת כתבה על נושא שידוע שהוא שנוי במחלוקת – לא צריך להתפלא שיש מחלוקת.
    אם ביקורת לגיטימית (אף אחד לא תקף את הכותב, השמיץ או השתמש בשפה גסה) לא מתאימה לכותב או לחובבי השיטה, אז שלא יכתוב כתבה…

    עמרי (30/07/2013)

  • 17.מה זה קרוספיט? 
    קרוספיט למי שמתבונן מהצד, היא אכן סוג של כת. ביחוד עוד למי שמקבל את הרושם כי משחקי קרוספיט, הם ההגדרה למה שקרוספיט כשיטת אימון היא באמת ולא כך הדבר. קרוספיט היא בסה"כ נגזרת של טרנד עולמי חזק היום שנקרא אימון פונקציונלי. לא הומצא פה הגלגל, אלא נעשה מיתוג מאד חזק. מיתוג שכשלעצמו הוא מבורך מאד, כי מה לעשות הדבר סוחף בסופו של דבר מאות אם לא אלפי אנשים להתאמן בצורה חכמה יותר (בהגדרת המתבונן והמועדון) ונכונה יותר ולנטוש את מכוני הכושר ביחוד את כל נושא אימוני המכונות והסטודיו למיניהם.
    בשורה התחתונה, קרוספיט או לא קרוספיט הכל יעבוד אבל הכל יעבוד לזמן מוגדר עד שיש צורך לשנות דברים ולשבור את הדריכה במקום שהרבה מתאמנים מגיעים אליה. בקרוספיט או בסגנון האימון הזה הדבר היפה הוא שהרף נדחף כל הזמן וכל קו סיום הוא קו התחלה חדשה, אך קרוספיט כתפיסת אימון היא תרופה חזקה וקטלנית לעיתים.
    כמאמן קרוספיט, ואחד הותיקים ביותר בתחום בארץ (אני עוד זוכר שהיינו שלושה סה"כ מוסמכים, לפני 5 שנים) ראיתי הרבה גלגולים של השיטה ותרגומים וזה אחד הדברים שקוסמים בזה.
    אין צורה אחת נכונה לעשות, כי הרי מדובר בבסיס בתנועה "פונקציונלית" קרי שימוש בתנועות מורכבות והשילוב והתכלית תלויות במאמן.
    הקסם כאן הוא בתנועה והאומנות היא בתכנון האימון לדבריו של מייסד השיטה גרג גלסמן.
    הבעיה היא אולי היכן נעצרת רמתם של רוב המאמנים או המתאמנים, כמה שאומרים להשאיר את האגו מחוץ לדלת נראה שהאגו רק גדל אצל לא מעט. קרוספיט גורם לך להרגיש בלתי ניתן לעצירה, רק מתוך התחושה הנוצרת מהאימון עצמו והיא של וואי מה קרה פה? אני לא זז והכל תפוס וכו' והיא מושרשת בנושא חזק בנושא העצימות שנעשה בו שימוש חופשי ביותר.
    הבעיה היא שלאט לאט העצימות היא זו שנתפסת כגביע הקדוש ברוב המועדונים, ואם לא סיימו אנשים על הריצפה בשלולית של זיעה אזי האימון לא הצליח. קל מאד להרוג בן אדם בכל אימון, קשה מאד לבוא ולבנות אותו עם התוכנית הנכונה והמתאימה.
    קרוספיט לא יוצרת אתלטי על, היא יוצרת אנשים בעלי כושר גופני נרחב המסוגלים להתמודד עם הרבה דברים ובהצלחה יתרה אך לא לממש את הפוטנציאל האמיתי שלהם במישור אחד, וזו אולי הבעיה שמפריעה להרבה מהעוסקים בענף אחד או במספר מצומצם של ענפים.
    יש ברכות ויש קללות בסגנון האימונים הללו, ואני יכול להעיד בעצמי כי עם השנים ראיתי את העליות והמורדות בסגנון אימון שכזה. פציעות שנבעו מטמטום גרידא ולא אחר, כי הרי יש צורך להשיג תוצאות ואלו הם המינוסים אך גם הפלוסים בצורת האימון הזו. העובדה שאתה מגרד את הקצה או יוצא מאיזור הנוחות שלך, היא זו שתורמת להצלחה ולוקח זמן למצוא את התמהיל הנכון לבנות את מה שנראה כתכנון נכון של אימונים שיתנו לך להגיע לשם אך גם יקדמו אותך הלאה עם הזמן.
    קרוספיטרים, בעיקר בתחילת דרכם הם סנובים לא קטנים. הם מרגישים קצת מעל כולם בגלל מה שהם מתמודדים איתו באימון, אך מידי פעם לא יזיק להם לצאת ולהתנסות בעולמות אחרים. להעמיד את היכולות שלהם למבחנים שונים בענפי ספורט שונים, מעטים הם אלו שעושים זאת ולמען הסר ספק כותב הכתבה הנ"ל דורון הוא מהבודדים מביניהם שאכן בודק את היכולות שלו בענפים שונים.
    משחקי קרוספיט, הם משהו מדהים בכמה רמות. בדרך שהם עשו והגודל שהם תפסו, אך הם מוצאים אנשים שהם טובים בקרוספיט והם אתלטי קרוספיט ועוסקים בקרוספיט כספורט שלהם ושם הם מראים את היכולות שלהם. מה שכן אבל, העוצמה של שיטת האימון הזו היא בכך שאותם חברה, יכולים בלא הרבה זמן לתרגם את היכולת שלהם למישורים אחרים. לא חסרים מתאמני קרוספיט שמצליחים בענפים כמו הרמת משקולות או ריצות למרחקים, אך הם משתמשים בשיטה כאימון משלים ולא מטרה כמו משתתפי המשחקים. היופי גם במשחקים ובקרוספיט בכלל, שהדבר נתן מפלט להרבה ספורטאי עבר כמקום לביטוי היצר התחרותי שלהם שחיפשו לו מפלט לאחר שנים של תחרויות.
    אפשר להמשיך ולקרוא עוד, במשהו שכתב שותפי למועדון רוני גורודוז'ינסקי שהוא פזיולוג מאמץ בעל ניסיון ומאמן קרוספיט שראה כמה דברים וכתב את דעתו בעניין.
    http://fit4allholon.wordpress.com/2013/07/30/%D7%90%D7%96-%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A8-%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94/

    צבי פרידמן (30/07/2013)

  • 18.תגובה לצבי 
    צבי – יישר כוח על התגובה המפורטת והרצינית.
    נשמע כי אתה מבין יותר לעומק את חסרונות ויתרונות ה"שיטה" בניגוד לרוב העוסקים בתחום שיצא לי לפגוש.

    היתרון (ובעותה העת גם החיסרון) של קרוספיט הוא הגיוון העצום, דבר חשוב מאוד בכל תכנית אימונים.

    אני מסתייג בעיקר מדבר אחד שכתבת:
    "לא חסרים מתאמני קרוספיט שמצליחים בענפים כמו הרמת משקולות או ריצות למרחקים"

    מה היא הצלחה בעינייך? האם תוכל לתת שם של רץ אחד או מרים משקולות אחד?

    עמרי (30/07/2013)

  • 19.לעומרי 
    הי עומרי

    מבין לגמרי את הנקודה שהעלת. אכן המשפט הוא ערטילאי במקצת ולא ממש קולע.
    מתאמני קרוספיט שמצליחים בענפים אחרים, אין הכוונה דווקא להגעה לפודיום אלא כאלו שמצליחים להגיע לתוצאות מכובדות בענפים שונים גם אם תוכנית האימונים שלהם לא מיועדת או מכוונת מטרה ספציפית לשם.
    לגבי שמות, כותב הכתבה דורון פרילוק משתתף בתחרויות ריצה ואולטרות למינהם ומגיע להשגים יפים עד כמה שידוע לי.
    ממקור ראשון אני יכול להעיד על מתאמנת שלנו, הדר הברמן פריאל שהיא רצה למרחקים והצליחה גם להגיע למקום ראשון במירוץ שטח לפני כמה חודשים (סלח לי שאני לא זוכר את השם של המירוץ). היא מנצלת את האימונים במועדון כמשלימים לאימונים העיקרים שלה ככאלה שעוזרים לה לשמור על גופה מפני הפציעות הנפוצות בריצות שטח וכדומה.
    לגבי מתחרים מהעולם, בסוף השבוע האחרון התקיימה תחרות ה USAW במקביל לתחרויות קרוספיט והיו שם כמה קרוספיטרים שהגיעו לתוצאות יפות, כמו למשל צ'יינה צ'ו מ crossfit one world שסיימה בטוטאל מכובד.

    צבי פרידמן (30/07/2013)

  • 20.אתלטים אולימפיים שמתאמנים בקרוספיט 
    כדוגמה, בגיגול מהיר:
    Oksana Slivenko
    Amanda Beard
    Krista Guloien
    Erin Cafaro
    Kevin Light

    כולם ברמות הגבוהות ביותר במקצועות שלהם ומתאמנים בקרוספיט.
    ככלל, הבסיס לכושר גופני נרחב צריך להיות אימונים פונקציונליים ומתאמן בספורט ספציפי צריך לשפר את האלמנטים הייחודיים לספורט שלו באימונים נוספים.
    כל אחד יכול להרוויח מכך שהפעילות הפונקציונלית עובדת על כל מערכות הגוף ולא מוגבלת לעבודה "נכונה" על ידי מכונות.
    כך למשל, אנשים שעושים סקואטים עם סמית משין בטוחים שהם בכושר נהדר. האמת היא שהם פיתחו כח ברגליים אבל לא את שרירי הליבה שנועדו לייצב את כל המשקל הזה בשימוש במשקולות חופשיות ובמעבר לקרוספיט הם מתחילים עם משקלים גבוהים מדי ומועדים לפציעות.
    בקיצור – הקרוספיט הוא פעילות נהדרת שתרמה ותורמת רבות לכושר הגופני של העוסקים בה. זה לא פוסל שיטות אימון אחרות ומחייב בעיקר שליטה באגו מאחר והאימון הוא אינדיבידואלי והפיתוי להעמיס יותר מדי כי המתאמן לידך מרים יותר/רץ יותר מהר/עושה אלמנטים מסובכים יותר גבוה.
    תהיו בריאים וחזקים..

    ערן (30/07/2013)

  • 21.ערן – אתה מתבלבל 
    אתה חוזר אחורה בדיון – 
    יש בילבול בין קרוספיט לבין התרגילים.

    התרגילים בהם משתמשים בקרוספיט הם תרגילים מורכבים (פונקציונלי זה כבר נושא הרבה יותר מורכב – וכפי שציינתי כבר קודם בעיקר כי צריך לדעת את הפונקציה הספציפית), אבל הם לא הומצאו בעולם הקרוספיט והם לא בלעדיים לו.
    כל אתלט רציני, לא משנה במה עוסק מבצע את רובם של התרגילים האלו במסגרת האימונים שלו.

    בארץ לצערי, יש נטייה לחשוב שאימוני התנגדות זה רק בחד"כ עם מכשירים ואם זה הנפות לדוגמא – אז זה קרוספיט.
    לטעמי, אפשר ורצוי להשתמש בתרגילים בהם משתמשים *גם* בקרוספיט וללא התוספת סיכון שמלווה בקרוספיט (עבודת הספק).

    לגבי האתלטים – תודה על ההפנייה, אציץ לראות במה מדובר לעומק.

    עמרי (30/07/2013)

  • 22.סיימתי להתבלבל מזמן- אני כותב את דעתי בלבד 
    עמרי, למרות שאני לא אשכנע אותך (ואין לי כוונה לנסות) יש הבדל בין לדעת לעשות דדליפט, פיסטולים עם משקל, הליכה על הידיים מאסל-אפס, HSPU ו- Overhead Lunges לבין לעשות את כולם ביחד אחד אחרי השני (כדוגמת אירוע הגמר בקרוספיט גיימס האחרונים).
    ההספק (אין כזה דבר עבודת הספק- הספק הוא עבודה חלקי זמן) והעצימות הגבוהה מביאים לשיפור משמעותי בכושר הכללי (תחליף "פונקציונלי" ב-"כושר כללי המאפשר לך להתמודד עם משימות גופניות לא ידועות מראש") ללא הבעיות הנלוות לאימונים רפטטיבים בעצימות נמוכה (דלקתיות, עייפות מצטברת וכו').
    לעניין טכניקה לא נכונה המביאה לפציעות – על זה בדיוק דיברתי קודם, לא כל אחד נמצא ביכולות של אתלט על והחשיבות היא לעבודה נכונה ובמשקל מתאים – ללא אגו ועם סקיילינג מתאים לרמה האישית.
    לנושא הזה חשוב לעבוד עם מאמן טוב שלא רק ידע לדרבן אותך למקסימום שאתה יכול לעשות אלא גם ידאג לעצור אותך כשאתה מנסה לעבור את המקסימום הזה ועלול לפגוע בעצמך (כדוגמת טכניקה גרועה כתוצאה מבחירת משקל גבוה מדי או עבודה על תרגילים שאתה לא שולט בהם טכנית טוב מספיק)
    דרך אגב, למי שחושש מנושא הטכניקה בהרמת משקולות/קטלבלס וכו', אפשר לעשות מאות אימוני קרוספיט ללא שימוש בשום ציוד מיוחד למעט מתח.

    ערן (30/07/2013)

  • 23.ערן – עכשיו אתה משנה את מה שרשמת בהודעתך הקודמת 
    בהודעתך הקודמת השוות בין עבודה של תרגילי התנגדות במכונות שונות לעומת תרגילי קרוספיט (כאשר כוונתך הייתה לתרגילים מורכבים חופשיים).
    עכשיו אתה מעלה נקודה אחרת – עבודה ברצף (וגם זה, לא משהו שהומצא ונמצא בשימוש בלעדי בקרוספיט – ע"ע אימון מחזורי).

    הספק הוא אכן העבודה חלקי הזמן, כאשר זהו המוטיב העיקרי באימוני הקרוספיט ביחס לשיטות אימון אחרות (לפחות כאלו העוסקות באימוני התנגדות עם תרגילים מורכבים במשקלים גבוהים).

    עכשיו אתה מעלה טענה חדשה – שבקרוספיט פחות "דלקתיות" (מה זה אומר אגב?) ופחות עייפות מצטברת (איפכא מסתברא ידידי!) לעומת שיטות אימון אחרות.
    האם יש סימוכין או מקור כלשהוא לטענה זו?

    לגבי עניין הטכניקה אנו לא חלוקים כלל, אבל בעוד רוב המאמנים בתחום מדגישים כמה שחשובה הטכניקה בפועל בכל תמונה או סרטון שמועלה לרשת רואים אנשים מבצעים שגיאות טכניות נוראות!

    מה שאנו כן חלוקים כנראה הוא שטכניקה לא תקפה רק לעבודה עם משקלים, טכניקה לקויה גם בתרגילים שכביכול נראים פשוטים עם משקל גוף יכולה להזיק גם כן.

    עמרי (30/07/2013)

  • 24.לערן 
    1. דווקא אימונים בעצימות גבווה מייצרים תהליכים דלקתיים בשיעור רב יותר מאימונים בעצימות נמוכה.
    כמות הסטרס אליו נחשף הגוף באימון העצימות גבוה גורמת למיקרוטראומה ברקמות השריר, עליה בריכוזי הורמונים קטבוליים כגון קורטיזול ועליה בציטוקינים מעוררי דלקת (כגון אינטרלוקין 6).
    2. מסכים עם דברי עומרי, גם טכניקה במתח בעקבות עייפות יכולה לרדת באיכותה ולגרום לפציעות. בייחוד עם המטרה היא עבודת הספק (והכוונה היא לביצוע מספר מקסימלי של חזרות ביחידת זמן או ביצוע זמן מינימלי למספר חזרות נתון).

    ניר (30/07/2013)




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג