שמרו על יציבות: החשיבות של שילוב תרגילי שיווי משקל באימון שלכם

למה שיווי משקל קריטי לכולנו, איך הוא תורם לאיכות חיינו ומה הוא עושה לנפש, וגם, איך תרגיל שיווי משקל אחד ביום יכול לשנות את חייכם. עדי שיף מסבירה וגם מצרפת אימון שיווי משקל קצר, מיוחד ומגוון. נסו בעצמכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף באימון שיווי משקל | צילום: רועי שלם

שיפור שיווי משקל הוא לא מניע עיקרי או מטרה עיקרית בדרך כלל כשמחליטים להתאמן. הוא נחשב למטרה פחות "סקסית" ואטרקטיבית. מטרות אימון, לרוב, מגיעות מהרצון לרזות, לחטב את הגוף, לחזק את השרירים ו/או להגדיל את המסה שלהם. מתי עניין שיווי המשקל מקבל יותר תשומת לב והופך למהותי יותר? בעיקר בגיל השלישי, הגיל בו היציבות מתערערת וחשוב לשמר או להחזיר את שיווי המשקל לגוף.

לכתבות נוספות בנושא:
כשהפלאנק הוא רק ההתחלה: 3 תרגילי פלאנק דינמי שישפרו לכם כל אימון
ארבעה תרגילים שכדאי לכם להכיר לחיזוק וחיטוב הירכיים
על תרגילי כושר למוח כבר שמעתם? נסו בעצמכם

שיווי משקל מוגדר כיכולת לשמור על יציבות הגוף במצב של תנועה ובמצב סטטי נגד כוח הכובד. לשיווי המשקל גם חשיבות ברמת התפקוד המנטלי. מכירים משפטים כדוגמת "הם הוציאו אותי משיווי המשקל ", "אני צריכה למצוא את הסנטר"? לא בכדי שיווי משקל מתאר מצב של חוסר שליטה או חוסר איזון, כי כשאין לנו שיווי משקל ואנחנו מתרחקים מה'סנטר' שלנו, זה גורם לנו להתערער ולהרגיש תחושת חוסר ביטחון. אובדן יציבות פיזית משפיע גם על הנפש. ואגב, גם להפך. למשל, אם אנחנו ביום או בתקופה מערערת, יהיה לנו קשה יותר לשמור על שיווי המשקל כי לתודעה יציבה יש תפקיד משמעותי ביציבות הגוף.

נסו בעצמכם: סדרת תרגילים לשיפור שיווי המשקל:


אימון שיווי משקל, או אימונים באופן כללי שמשלבים בתוכם עבודה על שיווי המשקל, חשובים ואף קריטיים עבור כולנו. יש נטייה לעיתים לחשוב שאם אנחנו מתאמנים על בסיס קבוע, פחות חשוב ואין צורך לשלב גם עבודה על שיווי המשקל, אך הדבר אינו נכון. עבודה על שיווי משקל מאוד חשובה גם עבור אלו שמתאמנים ומתאמנות באופן קבוע. אם נחשוב על זה מבחינה התפתחותית, עבודה על שיווי משקל חשובה לנו מהיום שנולדנו ואין שלב בחיים בו אנו לא זקוקים לשיווי משקל כדי להתנהל בצורה נכונה ויעילה. תרגילי כוח, לצורך העניין, נהדרים, אך מרביתם אינם תורמים לשיפור שיווי המשקל. שילוב של עבודה על שיווי משקל תתרום לאיכות חיינו ולחיזוק מרבי של כל הגוף.

למה שיווי המשקל שלנו יכול להיפגע (אם נשים בצד בעיות בשיווי משקל על רקע פתולוגי)? זה יכול לקרות בעקבות חולשה בשרירים המייצבים ורצפת האגן, חוסר בתנועה או אי גיוון בתנועות, ליקוי ביציבה ודפוסי עמידה והליכה לא מאוזנים. זה הגיוני כי אחרי הכל, קשה לדרוש מגוף חלש לשמור על יציבות ולהיות זקוף. גם אורח חיים יושבני שמביא לביצוע מגוון דל של תנועות הכרחיות פוגע בשיווי המשקל.

חשוב שנזכור שככל שנזוז פחות, כך מערכת החישה העמוקה תתנוון ושיווי המשקל ייפגם. לכן, מאוד כדאי לזוז ולנוע במרחב, וכמה שיותר. אחת הדרכים הטובות ביותר לשיפור משמעותי של שיווי המשקל היא לבצע פעילות גופנית. אימון שמשלב את כל מערכת שיווי המשקל (מערכת הראייה, המערכת הפרופריוצפטיבית והמערכת הווסטבולרית) משפר בצורה מצוינת את גבולות שיווי המשקל. עבור מתאמנים ומתאמנות עבודה על שיווי משקל גם תביא לשיפור ודיוק הביצועים וגם תמנע פציעות ספורט.

עדי שיף באימון שיווי משקל | צילום: רועי שלם

אנחנו לא חושבים על זה או עוסקים בזה, אבל שמירה על שיווי משקל הכרחית לביצוע שורה ארוכה של פעולות שאנו מבצעים במהלך היום יום באופן יעיל ובריא ויכולה למנוע פגיעה או נזק לגוף. מדובר בפעולות שאנו מבצעים בשגרה בלי לתכנן מראש את ביצועם אלא "על אוטומט". נוכחות שיווי המשקל בחיינו חשובה מעמידה ועד הליכה, טיפוס על מדרגות, הרמת חפצים ועוד.. אם שיווי המשקל שלנו לא יהיה תקין, הפעולות האלו יהיו יותר מורכבות עבורנו ונבצע אותן בצורה לא נכונה, מה שעלול לגרום לנזקים מצטברים, בעיקר באזור הגב והברכיים.

איך שיווי המשקל קשור לקו האמצע שלנו? קו האמצע שלנו הוא, למעשה, מרכז הגוף. הקו חוצה את מרכז הגוף לאורכו וחשוב שתהיה לנו מודעות אליו. כשיש תחושת קו אמצע ברורה, התנועות יותר מדויקות, הן יוצאות מהמרכז וחוזרות אל המרכז. תנועה איכותית בגוף מביאה לשיווי משקל תקין. מומלץ ומצוין לעבוד עם משקל הגוף וללמוד כך בצורה הטובה ביותר, לחוש ולהכיר את קו האמצע.

אצל האוכלוסייה המבוגרת יותר, שמירה על שיווי המשקל היא קריטית, כי עם השנים יש ירידה בבקרת שיווי המשקל כתוצאה מתהליך ההזדקנות. בגיל השלישי יש נטייה לסבול מיותר בעיות גופניות באופן כללי ומנפילות. נפילה בשלב הזה של החיים יכולה לגרום לנזק גדול מאוד עבור הגוף, נזק שאף יכול לגרום לאיבוד היכולת לתפקד בצורה עצמאית. ואולם, שמירה על שיווי המשקל יכולה למנוע את הנפילות או את חלקן, לגרום לגוף להיות יציב יותר בזמן הליכה או עמידה.

עדי שיף באימון שיווי משקל | צילום: רועי שלם

כדי לשפר את שיווי המשקל באופן משמעותי כך שישדרג את איכות חיינו צריך להתאמן בשני מצבים: 1. לבצע תרגילי כושר לשיווי משקל במנח סטטי. למשל, עמידה על רגל אחת ללא תזוזה, 2. לבצע תרגילי שיווי משקל תוך כדי תנועה. למשל, בשילוב עם הליכה או קפיצה.

מומלץ לשלב תרגילים לשיווי משקל יחד עם תרגילים לחיזוק השרירים או פעילויות אירוביות. כדאי גם לגוון ולבצע עבודה על שיווי משקל במנחים שונים, למשל, בעמידה עם רגליים צמודות או בעמידת פישוק. ניתן גם לעמוד על משטחים לא יציבים, כאלו שמאלצים את הגוף למצוא את שיווי המשקל, למשל, לעמוד על פיתה לאימון או ללכת על חול ים.

אפשר ורצוי גם לתרגל שיווי משקל עם עיניים עצומות (אך היזהרו לא ליפול. יש לדאוג שיהיה לידכם חפץ שתוכלו להישען עליו במידה ותחושו בקושי) ומומלץ גם לשלב עבודה א-סימטרית, כלומר, הנעה של איבר אחד בזמן שהאחר מקובע. עוד דרך נהדרת לשפר את שיווי המשקל היא, למשל, לעמוד על רגל אחת ולהסתכל על נקודה אחת כדי לשמור על היציבות אך בהמשך להסתכל סביב, לכל כיוון בחלל תוך שמירה על שיווי המשקל.

כדי לעזור לכם לתרגל שיווי משקל בצורה מיטבית, צירפתי כאן בכתבה למעלה סרטון ובו תרגילים שמתמקדים בשיווי משקל ובעבודה על שיפור שיווי המשקל. מומלץ לתרגל לפחות תרגיל אחד מבין התרגילים כאן על בסיס יומי. תרגיל ביום יעשה פלאים לגוף וליכולת שיווי המשקל שלכם. כמובן, שניתן ואף מומלץ לבצע יותר מתרגיל ביום. בהצלחה!

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

בנוסף, מיוחד לגולשי שוונג – 10 אחוז הנחה בהרשמה לתוכניות האימונים הייחודיות של עדי שיף וגישה למאות אימונים קצרים ומדויקים. לניצול ההטבה – כנסו לאתר והקלידו קוד הנחה shvoong10




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג