על תרגילי כושר למוח כבר שמעתם? נסו בעצמכם

כבר שנים ידוע שפעילות גופנית עוזרת למוח, אך ישנם גם תרגילים מיוחדים, אשר מתמקדים ומיועדים ספציפית עבור המוח, עבור תחזוקו ושמירה על מצבו התקין. עדי שיף מסבירה את החשיבות ונותנת לכם שלושה תרגילים מעולים לדוגמה. צפו ונסו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף בסדרת תרגילים למוח | צילום: רועי שלם

העובדה שפעילות גופנית, באופן כללי, מצוינת עבור המוח, ידועה. זאת גם מעידים אינספור מחקרים בתחום. אך מעבר לפעילות הגופנית על סוגיה, ישנם תרגילים, המכונים "תרגילי מוח" ומגיעים מעולם הקינסיולוגיה החינוכית ואשר מתמקדים ומיועדים ספציפית עבור המוח, עבור תחזוקו ושמירה על מצבו התקין. חשוב לגרות את המוח ולהפעילו בצורה טובה ונכונה כדי שהוא ימשיך לתפקד בצורה ראויה לאורך כל חיינו, או לפחות לאורך רוב חיינו.

לכתבות נוספות בנושא:
15 דקות בגן עדן: אימון קצר ואיכותי שישמור על הגוף שלכם
המלך של שרירי הליבה: שישה תרגילי פלאנק שאתם פשוט חייבים לעשות
חיטוב או עלייה במסת השריר: ההבדלים בין המונחים והמשמעויות עבורנו

ככל שחולפות השנים ואנו מתבגרים, המוח מזדקן והיכולות אינן כפי שהיו כשהיינו צעירים יותר, אך קיימת אפשרות להגן על המוח, לשמור עליו צעיר יותר, צלול וחד יותר. השורה התחתונה החשובה שמיד נבינה יותר לעומק היא, שבין היתר, מונוטוניות ושגרה פוגעות ביעילות המוח. בנוסף, יש תנועות שכדאי ורצוי שנכניס לחיינו בגלל תרומתן הנהדרת למוח.

מהם תרגילי מוח?
תרגילי מוח הם, למעשה, תרגילי כושר  שנועדו ליצור קשרים עצביים חדשים במערכת מוח-גוף, להרחיב ולבסס את הרשת העצבית שמקשרת בין שתי ההמיספרות (מוח ימין ומוח שמאל) ובכך בעצם, לשפר את המעבר התקין של המסרים העצביים ביניהן. תרגילי מוח יכולים לעזור בהפחתת "הרעש" במוח, לשפר מנגנונים לקויים ואת התפקוד היומיומי. למשל, לקויות למידה רבות נובעות מתקשורת לקויה בין שתי ההמיספרות במוח, ולכן המידע לא זורם ביניהן בקלות, מה שגורם לקשיים בגישה לאחת מהן ובשליפת המידע.

תרגילי המוח מורכבים מתנועות שחשובות לכלל האנשים ובתוך זה גם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז כדי לעזור לווסת את הגוף, להרגיעו ולנטרל מתחים. התרגילים תורמים לשיפור הלמידה, הריכוז והזיכרון ואפילו משפרים קואורדינציה שהולכת ונשחקת עם השנים. תרגילי המוח פשוטים ברובם ומטרתם לעודד את כל חלקי המוח לפעול בסנכרון ולשפר את הקשר בין מרכזי השליטה במוח.

המדע מכיר בעובדה שהמוח גמיש ויכול להחלים, להתחדש ולתקן את עצמו ושתרגילי מוח מחוללים שינויים במפות המוח שלנו ואפילו יוצרים אינטגרציה בין המערכת הפיזית, הרגשית והמנטלית. חוקרים רבים גם מאמינים כי לא רחוק היום בו התעמלות מוחית תהפוך לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו.

עדי שיף בסדרת תרגילים למוח | צילום: רועי שלם

חשוב להבין שתרגילי מוח לא יכולים לעצור מחלה הקשורה למוח שכבר החלה, כדוגמת אלצהיימר או דמנציה, שכן אלה מחלות שמתחילות בגוף הרבה לפני שהן מתפרצות. כשהן כבר מתפרצות, לא ניתן לעצור או להחזיר את הגלגל אחורה. לכן כדאי להתחיל לבצע את תרגילי המוח כבר בשלב מוקדם של החיים ולשלב אותם כחלק מהשגרה.

לפני שניגש לתרגילים, קבלו טיפים נוספים לחיזוק ושדרוג המוח
המוח אוהב לבצע פעולות אחרת ממה שהוא מורגל. אנחנו אנשים ומטבע הדברים מורגלים לדברים שהכנסנו לחיינו ולשגרה שלנו. המוח פחות אוהב את זה והוא זקוק לריענון/ שינוי/ הפתעות. למשל, לעלות במדרגות הפוך, ללכת ברחוב הפוך, לבצע פעולות כמו צחצוח שיניים, הברשת השיער או אפילו לכתוב או לצייר עם היד החלשה. אלה רק דוגמאות, כמובן. המוח אוהב פעולות לא שגרתיות, זה מעיר אותו ושומר עליו "בעניינים".

בנוסף, תנו לגוף שלכם להכיר תנועות חדשות ולא קונבנציונליות או התנסו באתגרי ספורט חדשים. למשל, החליטו שכל יום אתם מתעוררים ומבצעים תנועה חדשה או שונה עם הגוף. כך הבוקר יתחיל כל יום עם תנועה אחרת ומפתיעה, מה שנהדר עבור המוח.

שמרו על המוח שלכם | צילום: Hainguyenrp from Pixabay

תרגילי מוח לדוגמה
בסרטון שכאן לעיל שלושה תרגילי מוח שמשלבים בתוכם תנועה של הצלבות, אחת התנועות היותר חשובות ליצירת חיבור וקשר בין שתי ההמיספרות במוח. לפניכם הסבר כתוב בנוגע לביצוע התרגילים ומיד לאחר מכן תוכלו לגשת ולבצעם.

התרגיל הראשון הוא אחד מתרגילי הדגל של המוח והוא פשוט לביצוע – תרגיל ההצלבות. בצעו את התרגיל בקצב בינוני עד איטי מספר פעמים במשך כשתי דקות. הרעיון בבסיס התרגיל הוא להפגיש את חלק ימין של הגוף עם החלק השמאלי של הגוף – מרפק אל ברך נגדית. באופן כללי, תנועות אלכסונים והצלבות טובות למוח. התרגיל הזה עוזר לשתי האונות במוח לעבוד יחדיו ולתקשר אחת עם השניה בצורה נקיה וחלקה יותר.

התרגיל השני הוא תרגיל הצלבה אחורי כשכף היד נוגעת בכף הרגל הנגדית ואותו רעיון שעומד בבסיס התרגיל הראשון, קיים גם כאן, אך בצורה אחרת.

התרגיל השלישי הוא קפיצה בהצלבה. לא מומלץ לבצעו במידה ואתם סובלים מכאבים בברכיים או בגב. התרגיל מצויין לתיאום בין שתי האונות במוח והעברת מידע בין שני החלקים לצורך תפקוד מאוזן. התרגיל מאתגר יותר מקודמיו וגם משלב עבודה על סיבולת לב ריאה. במהלך הקפיצה וודאו שאתם לא מתקדמים קדימה אלא נשארים באותו מקום.

בהצלחה!

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

בנוסף, מיוחד לגולשי שוונג – 10 אחוז הנחה בהרשמה לתוכניות האימונים הייחודיות של עדי שיף וגישה למאות אימונים קצרים ומדויקים. לניצול ההטבה – כנסו לאתר והקלידו קוד הנחה shvoong10




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג