תמונת מצב: כמה רצים, רוכבים, טריאתלטים ושחיינים ישראלים יהיו בטוקיו?

מי יהיו רצות ורצי המרתון שיתקיים בטוקיו? מתי יקבע סופית הסגל של נבחר השחייה? מה צריך לקרות כדי ששני אחים מזכרון יעקב יתחרו בטריאתלון ומי יחזור לתחרויות האופניים? עושים סדר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המשחקים האולימפיים בטוקיו מתקרבים, אולי עוד לא ברור כמה קהל יהיה ביציעים או עד כמה קל או מסובך יהיה להגיע מרחבי העולם לאי היפני – אבל כל האינדיקציות מראות שהמשחקים יתקיימו בכל מקרה וזה בדיוק הזמן לתמונת מצב של הספורטאים שייצגו את ישראל במשחקים האולימפיים בריצה, רכיבה, שחייה וטריאתלון.

הספורטאים המתינו עוד שנה כדי להגשים את הייעוד שלהם | צילום: shutterstock

עוד כתבות על משחקי טוקיו
"אני שווה לפחות טופ 10 במשחקים בטוקיו"
הקורונה עשתה טוב לרצי המרתון
אליוד קיפצ'וגה מוכן לטוקיו

ריצה 

מי היה מאמין עד לפני כמה שנים שנגיע למצב שבו נגיד שלאתלטיקה הישראלית יש עומק ברמה בינלאומית גבוהה בכל מה שקשור לריצת המרתון ושלא פחות משבעה אתלטים ישראלים קבעו תוצאות מהירות יותר מתוצאת הקריטריון הבינלאומית (2:11:30 שע') שהיא גם קשה משמעותית מזו של משחקי ריו 2016. ואנחנו מדברים עדיין רק על הגברים.

אז אחרי המרתון הרשמי האחרון שאורגן על ידי איגוד האתלטיקה באגמון החולה, מספר הגברים הישראלים שירדו מתוצאת קריטריון אולימפי גדל לשבעה, אבל צריך לזכור שרק שלושה יכולים לייצג את המדינה במשחקים האולימפיים בטוקיו, ואלו ככל הנראה יהיו שלושת המהירים ביותר: שיאן ישראל מארו טפרי (2:07:20 שע' בפברואר 2020 בסביליה), גירמה אמרה שהיה איטי מטפרי ב-8 שניות באותו מרתון ואיימרו עלמיה שקבע גם הוא בסביליה 2:07:45 שע'. רץ נוסף, גודדו בלצ'או, הצליח להתקרב לעלמיה כשקבע 2:07:54 שע' במרתון הבכורה שלו באגמון החולה.

מחכים לזה הרבה זמן. לונה צ'מטאי סלפטר ודן סלפטר | צילום: Chiara Davini

בכל מקרה, אותו מרתון בחולה היה האחרון של הישראלים לפני המשחקים האולימפיים בטוקיו. ביוני הקרוב הם יקיימו בארץ ריצת מבחן שתאורגן על ידי איגוד האתלטיקה במטרה להעריך את הכושר שלהם אבל כרגע די ברור שאלו הם שלושת הרצים ורק במקרה של פציעה או היעדרות בלתי צפויה, אחד מהבאים בתור יוכל לשמש כמחליף בסגל.

במרתון לנשים, לונה צ'מטאי-סלפטר הבטיחה כבר מזמן את מקומה במשחקים האולימפיים ונכון לעכשיו היא הרצה השביעית בכל הזמנים בעולם אחרי שניצחה את מרתון טוקיו בתוצאה של 2:17:45 שע' בתחילת מארס 2020. בתחילת השבוע הזה התחרו באנגליה במרתון צ'שייר שתי רצות ישראליות נוספות, על מנת לקבוע את תוצאת הקריטריון לנשים שעומדת על 2:29:30 שע'. מדובר במאור טיורי ובביטי דויטש. שיאה האישי של טיורי במרתון הוא 2:42:22 שע' (משנת 2016), אבל היא מאוד השתפרה בשנתיים האחרונות ושיפרה את שיאה בחצי מרתון ל-1:12:27 שע' באליפות העולם האחרונה בפולין. טיורי הצליחה להשיג את הכרטיס לטוקיו לאחר שהגיעה במקום השני הכללי בנשים בתוצאה 2:29:03 שע'. ביטי דויטש מחזיקה בשיא אישי של 2:32:25 שע', אך היא לא הצליחה לעמוד במשימה לאחר שסיימה במקום החמישי מבין הנשים בתוצאה 2:31.39 שע'. אבל גם אם היתה מצליחה לקבוע את הקריטריון האולימפי – המרתון לנשים במשחקים יתקיים בשבת ודויטש שומרת שבת.

שלושת הנציגים במרתון. מימין: איימרו עלמיה, מארו טפרי וגירמה אמרה | צילום: צלמי שוונג

לאתלטיקה הישראלית יהיו נציגים גם באצטדיון. סאלם באיולין (אשתו של מארו טפרי) כבר הבטיחה את מקומה במשחקים בריצת ה-5,000 והיא תנסה לקבוע את הקריטריון גם במרחק הכפול ל-10,000 מטרים. אדווה כהן שמתאמנת ומתחרה במכללות בארצות הברית צפויה להשתתף בטוקיו בריצת ה-3,000 מכשולים על סמך התוצאות שהשיגה בעונת 2019. מעזר לזה, הרץ הצעיר והמוכשר טדסה גטהון ינסה להשיג את הקריטריון האולימפי בריצת 10,000 מטרים אבל כדי לעשות את זה הוא יצטרך לשפר משמעותית  גם את שיאו האישי וגם את השיא הישראלי של איימרו עלמיה. שתי אתלטיות ישראליות נוספות שאמורות להשתתף במשחקים הן הספרינטרית דיאנה ויסמן וקופצת המשולשת חנה קנייזבה.

שחייה 

עמוק בתוך חודש יוני, אחרי שתי התחרויות החשובות של השנה (הטריילז בוינגייט ושבע הגבעות ברומא) יקבע סופית הסגל של שחייני הבריכה הישראלים למשחקים האולימפיים בטוקיו. לפי ההערכה, ככל הנראה 9 שחיינים ייצגו את ישראל במשחקים.

גם אחרי ששלושה מהם קבעו גם את הקריטריון הישראלי וגם את הבינלאומי: אנסטסיה גורבנקו, מירון חירותי ורון פולונסקי, עדיין צריך לזכור שבאופן תאורטי גם שחיינים שקבעו קריטריונים עלולים להיעקף על ידי שחיינים אחרים, אם יהיו מהירים יותר במקום הנכון ובזמן הנכון. ולכן רק אחרי שתי התחרויות הגדולות של יוני נדע בוודאות מי משתתף ובאיזה משחה וצריך לזכור שכל משחה מוגבל לשני משתתפים מכל מדינה.

גורבנקו, ילדת הפלא של השחייה הישראלית, קבעה את הקריטריון במשחי 200 מעורב אישי ו-100 חופשי וקשה להאמין שמעמדה יתערער. חירותי קבע את הקריטריון ב-50 חופשי ומעמדו יציב ואילו רון פולונסקי קבע את הקריטריון במשחה 200 מעורב אישי אבל במקרה שלו צריך לזכור שיש שני שחיינים שיכולים לערער את מעמדו. מדובר ביעקב טומרקין (שקבע את הקריטריון הישראלי) וגל כהן גרומי.

היא כבר הבטיחה את מקומה. אנסטסיה גורבנקו | צילום: גיא יחיאלי, באדיבות איגוד השחייה

שחיינים אחרים קבעו תוצאות קריטריון ויצטרכו לאשרר אותה. מדובר באנדראה מורז (100 חופשי), יעקב טומרקין (200 מעורב אישי ו-100 גב) וגל כהן גרומי (200 מעורב אישי).

אל הרשימה הזאת צריך להוסיף שחיינים שישלימו רביעיות שליחים ישראליות במשחקים. נכון לעכשיו יהיו בטוקיו שתי רביעיות ישראליות שכבר הבטיחו את מקומן. מדובר בשליחים 4 פעמים 200 חופשי גברים ושליחים מיקס 4 פעמים 100 מעורב (שתי נשים ושני גברים). חוץ מזה נבחרות השליחים 4 פעמים 100 חופשי נשים ו-4 פעמים 200 חופשי נשים ינסו להתברג דרך תוצאה יוצאת דופן שתדרג אותן בין 4 הנבחרות המהירות בעולם מבין הנבחרות שעדיין לא קבעו קריטריון.

בנוסף להכל, התחרויות הקרובות יקבעו גם את חברי וחברות נבחרות השליחים. ב-4 פעמים 200 חופשי לגברים הרביעייה נכון לעכשיו כוללת את תומר פרנקל, דניס לוקטב, דניאל נמיר וגל כהן גרומי אבל יהיו שחיינים אחרים כמו רון פולונסקי, בר סולובייצ'יק ויעקב טומרקין שינסו להשתחל.

אחרי כל זה, הצפי הוא לנבחרת של 9-10 שחיינים ישראלים בטוקיו, כשגם שמות כמו אביב ברזילי (משחי גב לנשים) ומיכאל לייטרובסקי (100 גב גברים) ינסו להצטרף לסגל אחרי הטריילז או שבע הגבעות.

חוץ מזה באיגוד השחייה הישראלי מצפים לעוד 1-2 שחיינים בתחרות המים הפתוחים. בחודש הבא (מאי) ייצאו שלושה שחיינים ישראלים (מתן רודיטי ויובל ספרא בגברים ואווה פביאן בנשים) לתחרות הקדם אולימפית שתתקיים בסטובאל שבפורטוגל (היתה אמורה להתקיים במקור ביפן) ושם ינסו להשיג את הקריטריון הבינלאומי.

טריאתלון 

מה שידוע בוודאות כבר עכשיו הוא שהטריאתלון הישראלי ישמור על רצף וישלח בפעם השנייה (אחרי רון דרמון בריו 2016) נציג ישראלי למשחקים. שחר שגיב יהיה שם והוא גם לא מתכוון להסתפק בהופעה מכובדת אלא מכוון להרבה יותר מזה. נכון לעכשיו ועוד לפני החידוש של סבב אליפות העולם בטריאתלון כמו גם הסבבים האחרים שבהם צוברים ניקוד אולימפי, אחיו הצעיר רן שגיב אמור להיות גם הוא בטוקיו.

לא מתכוון להסתפק בהופעה מכובדת. שחר שגיב | צילום: מארק נומדר

לפי הסימולצייה של הדירוג האולימפי רן שגיב נמצא כרגע במקום ה-47 שאמור להכניס אותו בין 50 טריאתלטים בדירוג, אבל בסופו של דבר הכל יהיה תלוי בתוצאות שהוא יקבע ב-3 עד 4 תחרויות במאי וביוני (הראשונה תהיה סבב אליפות העולם ביוקוהומה שביפן). יש הרבה משתנים שיכולים להשפיע על הדירוג ולא מדובר רק ביכולת שלו אלא בטריאתלטים שמדורגים אחריו שבתסריט מסוים עלולים להיות מועדפים על פניו מכיוון שהם יהיו חלק מנבחרת שליחים. אבל בשורה התחתונה מה שיודעים היום בסביבתו של רן שגיב זה שההגעה שלו למשחקי טוקיו תלויה רק בו, והוא יצטרך לשמור על מקומו בדירוג. במידה ורן שגיב יהיה בטוקיו זו תהיה היסטוריה לא רק בגלל הופעה ראשונה של שני טריאתלטים במשחקים, אלא שני אחים.

אופניים 

במשחקי ריו 2016 נרשמה היסטורי כששני בלוך הפכה לרוכבת הישראלית הראשונה במשחקים האולימפיים ושלומי חיימי היה רוכב אופני ההרים הראשון שייצג את ישראל. גם בסוף יולי בטוקיו אנחנו צפויים לראות רוכבת כביש ורוכב הרים.

עומר שפירא השיגה את הקריטריון עבור ישראל כשסיימה במקום ה-13 ברכיבה נגד השעון באליפות העולם באנגליה. בזכות ההישג הזה היא תהיה הרוכבת שתייצג את ישראל גם במרוץ הכביש וגם במרוץ נגד השעון בטוקיו.

בפנים בזכות הופעה נהדרת באליפות העולם. עומר שפירא | צילום: Granada

שלומי חיימי צפוי להשתתף במשחקים האולימפיים בפעם השנייה, אם כי זה עדיין לא סגור. נכון לעכשיו 21 המדינות המדורגות ראשונות בעולם מקבלות כרטיס וישראל לא ביניהם, אבל חיימי נמצא בעמדה מצוינת לקבל את אחד מהכרטיסים הנוספים בזכות הופעתו באליפות העולם ב-2019 בקנדה כשסיים במקום ה-30. אחרי שתי תחרויות בסבב הגביע העולמי באופני הרים שיתקיימו במאי (ובהן גם ישתתף חיימי) תיסגר סופית הרשימה וחיימי צפוי להיות בתוכה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג