תזונה, דיאטות ומה שביניהן

דומה כי נושא התזונה קפץ מדרגה השנה. טבעונות כבר אינה נישה, גילינו כי ספורטאים רבים הוציאו את הגלוטן מהתפריט, הפלאו צובר יותר ויותר אוהדים, על הדוקאן שמעתם?  והידעתם כי דיאטות הבזק חזרו לאופנה? אירית אלמוג מביאה סקירת הדיאטות הטרנדיות המציפות אותנו לאחרונה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

דומה כי נושא התזונה קפץ מדרגה השנה. טבעונות כבר אינה נישה, גילינו כי ספורטאים רבים הוציאו את הגלוטן מהתפריט, הפלאו צובר יותר ויותר אוהדים, על הדוקאן שמעתם?  והידעתם כי דיאטות הבזק חזרו לאופנה? אירית אלמוג מביאה סקירת הדיאטות הטרנדיות המציפות אותנו לאחרונה

מאת:אירית אלמוג

ההתמודדות שלנו עם התזונה מעסיקה אלפי מדענים, תזונאים, רופאים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים בעולם. 
הסיבה, בואו נודה, היא שיש לנו בעיה "קלה", שהיא לעיתים אפילו בלתי אפשרית עבורנו, לאכול "כמו שצריך". הקושי נובע ממספר רב של גורמים וביניהם:
– אין לנו מושג מה זה באמת "כמו שצריך"
– לאכילה גורמים אישיותיים נפשיים 
– לאכילה נכנסות מגבלות מוסריות ואחרות
דיאטות הבזק חוזרות לאופנה
ומטרתן תואמת את דרך החיים האופיינית בעולם המערבי, בו המרוץ להשגת מטרות מהיר במיוחד והגעה מהירה למשקל היעד מעידה בהכרח על הצלחת הדיאטה ומפיחה מוטיבציה רבה להמשך והתמדה. המבחן האמיתי, כידוע לכל מי שכבר אימץ דיאטה זו או אחרת, הוא לאורך זמן, כלומר – כמה זמן נצליח לתחזק את המשקל החדש בריאים, נינוחים וללא חסרים תזונתיים. 



להלן סקירה של הדיאטות הטרנדיות המציפות אותנו בעת האחרונה:

דיאטת HCG (או בשמה הנוסף "פרו-דיאט")
דיאטה זו פותחה על ידי רופא אנגלי בשם ד"ר סימונס, בעקבות ממצאי מחקר שערך על בנים עם בעיה אנדוקרינית שבין השאר גרמה לעליה ניכרת במשקלם. ד"ר סימונס מצא שהורמון המופרש בהריון, הורמון ה-HCG , פותר את בעייתם ההורמונלית ובמקביל מסייע להם להפחית במשקל באופן משמעותי. במחקרו הוא אף הזריק את ההורמון לגופם של הנבדקים. 

הורמון ה-HCG הוא ההורמון המופרש בכמות מוגברת בזמן ההיריון, כחלק ממנגנון הישרדותי שנועד לאפשר תזונה רצופה ומספקת לעובר, גם כאשר האם סובלת מבחילות והקאות ועקב כך אוכלת מעט מידי מכדי לאפשר התפתחות וקיום עובר בריא. ההורמון הנ"ל משחרר שומן מרקמת השומן ומספק בכך אנרגיה רבה לקיומם של האם והעובר גם יחד בתקופה הקשה. 

במהלך השנים פסל ה-FDA האמריקאי את השימוש בהורמון בצורתו זו, אך בשנים האחרונות הצליחו מרפאים טבעיים לפתח תרסיס צמחי הדומה בהרכבו להורמון, ללא ההורמון עצמו. התרסיס מבוסס על שילוב של סוגי אצות-ים, ג'ינסנג סיבירי ועלי זית, והשימוש בו בהתזה לפה, מאפשר להסתפק ב500-700 קלוריות בלבד, נטולות פחמימות ושומנים כמעט לגמרי (!) לאורך 40 ימים, מבלי לחוש רעב וללא פירוק מאסיבי של רקמת שריר, לטענת היצרנים, כפי שמתרחש בכל דיאטה קיצונית ודלה מקבילה. ההבטחה היא שאת כל האנרגיה הדרושה, הגוף מקבל ממילא מפירוק רקמת השומן והארוחות המועטות שבכל זאת נאכלות נועדו אך ורק לתחזוקה מינימלית של מערכת העיכול והגוף. ההפחתה במשקל היא בקצב של "היורדים בגדול" – מהירה ובולטת. הדיאטה מחולקת לחמישה שלבים: הראשון והשני נמשכים 40 ימים ואחריהם ישנה תוספת מתונה של פחמימות מורכבות לתפריט. מושם דגש על שינה מספקת (לא פחות מ-7-8 שעות), שתית מים מרובה והימנעות מקפאין, מנטה וקרמים על בסיס שומני.

דיאטת 17 הימים
דיאטה שפיתח ד"ר מייק מורנו, רופא משפחה אמריקאי שהפך בזכותה לגורו נערץ של דיאטות ומתארח בכל תכניות הבריאות הפופולריות בטלוויזיה האמריקאית. מיד עם פרסומה, הוצף ד"ר מורנו באזהרות וביקורת המופנות אליו מדיאטנים ורופאים כאחד, על הסכנות הטמונות בהפחתה מהירה מדי במשקל ונזקיה לחילוף החומרים ולבריאות הכללית. ד"ר מורנו בעצמו ממליץ לאוכלוסיות מסוימות להימנע מהדיאטה הנ"ל לאור היותה לא מאוזנת – למשל, לנשים הרות, חולי סוכרת וכליה.

למעשה, משך הדיאטה האמתי הוא 4 מחזורים של 17 ימים כל אחד, כשמשולבת הנחייה לביצוע 17 דקות פעילות גופנית ביום. לדעת ד"ר מורנו, זהו הזמן הנדרש לאיזון ולוויסות מחדש של חילוף החומרים בגוף. המחזור הראשון והקשה מכולם כולל הגבלה משמעותית בקלוריות ובפחמימות (לכל היותר 1200 קלוריות) ואיסור לצרוך מזונות המכילים סוכר, מזון מטוגן ומעובד ועמילנים למיניהם (כמו בטטה, תפוח אדמה, דלעת וגזר). לעומתם, ניתן לאכול חלבונים כמעט ללא הגבלה (בשר רזה, עוף, דגים) וירקות ירוקים, שתי מנות פרי בעל ערך גליקמי נמוך (כמו למשל, פירות-יער) וגם-שני גביעי יוגורט דלי שומן. לעתים רחוקות יותר ניתן לשלב מעט אלכוהול, פיצה ועוגה, אך לצפות להפחתה איטית יותר במשקל או לעצירת התהליך. בדיאטה זו ישנה המלצה חמה לצרוך תה ירוק בשפע ומים משולבים במיץ לימון עם הקימה בבוקר.

דיאטת דוקאן
דיאטת בזק שעלתה לכותרות עם גזרתה הדקיקה של הנסיכה הבריטית קייט מידלטון ערב נישואיה. ד"ר פייר דוקאן, רופא צרפתי פיתח את הדיאטה וכתב אודותיה ספר המלווה בהנחיות ביצוע מדויקות להפליא. כמו דיאטות הבזק הקודמות שתוארו, גם דיאטת דוקאן מחולקת לארבעה שלבים. השלב הראשון נקרא "שלב ההתקפה" הוא מתיימר לנקות את הגוף והוא הקיצוני והקשה מכל השלבים בהגבלות שהוא מטיל. בשלב זה ניתן לאכול חלבונים דלי שומן ללא הגבלה כמו בשר רזה, חזה עוף, דגים וטונה במים, מוצרי חלב דלי שומן עד 1% שומן וחלבוני ביצה. עד כאן דומה השלב ל"דיאטת אטקינס" המפורסמת, אלא שד"ר דוקאן ממליץ להקפיד כבר משלב זה על צריכה יומיומית של סובין שיבולת שועל בכמות מוגבלת ועל פעילות גופנית אירובית בת 20 דקות ליום. ההבטחה בשלב זה היא להפחתה של 3-5 ק"ג!

השלב השני מכונה "שלב השיוט". הוא נמשך 10 ימים ובהם "משייטים" בין 5 ימים בהם אוכלים חלבונים רזים בלבד ו-5 הימים הבאים בהם משלבים אכילת חלבונים רזים וירקות לא עמילניים בכל אופני הבישול שלהם (אידוי, אפיה או ירקות חיים). בשלב זה מומלץ להגביר את כמות הסובין, שיבולת השועל, לשתי כפות ליום ולהגביר את משך הפעילות הגופנית ל-30 דקות ביום. השלבים השלישי והרביעי מיועדים להתייצבות במשקל היעד ולתחזוקתו לאורך זמן, כאשר השלב השלישי נמשך 10 ימים לכל קילוגרם שהופחת (כלומר, אם ההפחתה הייתה של עשרה קילוגרמים, משך השלב השלישי יהיה מאה ימים). בשלב זה מתחילים לשלב פחמימות בכמות מוגבלת בלבד (למשל, עד שני פירות ליום, אורז, קטניות, קוסקוס ותפוחי אדמה) ויומיים בשבוע חוזרים ל"שלב ההתקפה" שבו ניתן לאכול חלבונים רזים בלבד ללא ירקות וללא פחמימות. 

תזונה מאוזנת? בהמשך המאמר, אסקור מספר רגלי תזונה שמטרתן שמירה על הקיים. 

דיאטת האדם הקדמון-"פלאו"-THE PALEO DIET
זוהי דיאטה המבוססת על העיקרון שהמזונות שהיו זמינים לאדם הקדמון בתקופה הפליאוליתית הם אלו הנכונים לגוף ויש להימנע מכל מזון מעובד ומתועש (ולא רק מהם!) בדרך לבריאות ולגוף רזה, חטוב וחזק. השיטה מבוססת על אכילת מזונות שמקורם מהצומח ומהחי, ללא הגבלת שומנים וחלבונים, אך תוך הגבלה בצריכת הפחמימות. היא מאפשרת אכילת ביצים, עופות, בשר בקר, דגים, פירות וירקות טריים, אגוזים טבעיים למיניהם ומעט מאד דגנים מלאים לא מעובדים. היא מעודדת ביצוע פעילות גופנית וטוענת ליכולתה למנוע מחלות כרוניות כגון סוכרת והשמנה, רעות חולות הנפוצות עד מאד בעידן המודרני בו אנו חיים.

דיאטת הזון
דיאטה זו שמשמעותה ביוונית "דרך חיים", פותחה על ידי ד"ר בארי סירס ואומצה בחום על ידי כוכבים הוליוודיים רבים כמו מדונה, בראד פיט וג'ניפר אניסטון. דיאטה זו מציעה דרך חיים המבוססת על איזון נכון בין פחמימות, חלבונים ושומנים ובכך מנסה להשפיע על איזון הורמונלי בין שלושה הורמונים שלהם השפעה על מנגנוני הרעב, השובע וצבירת השומן בגוף-אינסולין, גלוקגון ואקוזנואידים. הדיאטה מציעה להרכיב את הארוחה משליש חלבונים דלי שומן כמו טופו, חלבוני ביצה, מוצרי חלב רזים, עופות, דגים ובשר רזה, שני שלישים פחמימות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו ירקות, פירות מסוגים מסוימים, שיבולת שועל ושעורה. שאר הפחמימות שמעלות את רמות האינסולין בדם (כמו, אבטיח, בננות, צימוקים, תירס, פסטה ודברי מאפה) אינן מומלצות. 

ולבסוף-כדי לאזן את הארוחה, ממליץ ד"ר סירס לצרוך שומנים בריאים מסוג אומגה-3 ושומנים בלתי רוויים בכמות קטנה-שמן זית, אבוקדו, שמן דגים ושקדים. החטיפים על פי ההרכב המוצע על ידי ד"ר סירס נמכרים מזה זמן בארץ ולאחרונה תורגם ספרו לעברית ועמו הגיעו חטיפים נוספים-מעבר לחטיפי ארוחה ואנרגיה, גם חטיפים מלוחים כמו מעין צ'יפס עשיר בחלבון וחטיפים מלוחים נוספים.

דיאטות בריאותיות – תחת קטגוריה זו ניתן למצוא מספר הצעות לדרכים תזונתיות כחלק מאידיאולוגיה ומאורח חיים סגפני משהו, שדורשות התמדה לאורך זמן כדי לזכות ביתרונותיהן הבריאותיים. להלן הטרנדיות שבהן:

דיאטת ה-RAW FOOD
דרך תזונתית הדוגלת באכילת מזון נא, שלא חומם, בושל או נאפה. התומכים בגישה זו מאמינים שמזון שחומם מעבר ל 48 מעלות אינו מזין ולא מתעכל כראוי עקב הרס האנזימים בחום הגבוה. ממציאת השיטה היא ד"ר אן ויגמור האמריקאית שהקימה ב1963 מכון ריפוי טבעי להנחלת השיטה. בבסיס השיטה עומד העיקרון לפיו ככל שהמזון מעובד יותר ומתועש יותר, כך לגוף קשה יותר לעכל וליהנות מיתרונותיו הבריאותיים ואנזימי העיכול "עסוקים" יתר על המידה בפירוקו וסילוק הפסולת שנותרה ממנו בגוף. בדרך זו הגוף נחלש, מפתח מחלות ו…משמין! 

לפיכך, השיטה ממליצה על צריכת מזונות צמחיים (בשר הוא מחוץ לתחום) וביניהם: בטטה, כרוב, סלק, נבטים וקטניות מונבטות וגם שתית מיץ נבט חיטה, מיצי פירות וירקות והנבטה של מרב המזונות. האתגר האמתי העומד בשיטה זו, הוא ההפרדה בין רכיבי מזון שונים באותה הארוחה; כך למשל, אין לאכול חלבון ועמילן יחד, כלומר, אין לאכול טופו ותפוח אדמה יחד וגם יש להפריד אכילת פירות מירקות. כיום מתקיימות בכל העולם סדנאות בישול מיוחדות המלוות בספרי בישול מתאימים ליישום שיטה של ד"ר ויגמור. 

לאחרונה, לטובת אלו הרוצים לאמץ את דרך "המזון הנא" כחלק מאורח חייהם, אך מתקשים לוותר על הג'אנק פוד האהוב עליהם, פותחה דיאטת ה-80:20 לפיה 80% מהזמן מקפידים על תזונה בריאה לפי עקרונות ה-RAW FOOD ו-20% מהזמן ממשיכים ליהנות לעיתים רחוקות מג'אנק פוד מגוון (מזון מטוגן, מעובד ומתועש כמו המבורגר, צ'יפס, נקניקיות וכדומה).



דיאטה ללא גלוטן
טרנד חדש יחסית שכובש את עולם הדיאטות ולא קשור בהכרח בחסר קיצוני המאפיין את מחלת הצליאק, שבה כאשר הגוף נתקל בגלוטן מערכת החיסון שלו תוקפת את רקמות מערכת העיכול והופכת אותן לדלקתיות ובעייתיות. הגלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, בשעורה, בשיבולת שועל ובשיפון, ובכל המוצרים המכילים חומרים אלה – לחם, קוסקוס, פיתות, קרקרים, מוצרי מאפה, פסטה, דגני בוקר, כוסמת וסולת ובמוצרים מעובדים נוספים. זוהי דיאטה שאינה חושפת את המבצעים אותה לחסרים תזונתיים כלשהם ומאפשרת תזונה מגוונת ובריאה, תוך שיפור איכות החיים, הפחתה במשקל כ"תוצר לוואי" של ההימנעות מגלוטן ושיפור בריאותי כללי. לאחרונה פרסמה שפית הבריאות פיליס גלזר ספר מתכונים ללא גלוטן וללא סוכר לאור ניסיונה בשנה האחרונה בתזונה נטולת גלוטן ותוצריו (בין השאר, הרזיה).

תזונה ים תיכונית
האחרונה ברשימה, היא גם המובילה במחקרים הנחשבים בעולם בכל הנוגע לאורח חיים בריא, משקל תקין ודרך חיים מאוזנת ובריאה. היא מבוססת על מזונות האופייניים באגן הים התיכון, כמו שילוב של דגים, פירות, ירקות, דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים, יוגורט ומוצרי חלב ושמן זית ובמקביל-צמצום צריכת הבשר האדום. בניגוד לדיאטות הבזק, בשיטה זו רק אכילה מועטה מכל הרכיבים תאפשר הפחתה במשקל ובקצב מתון. דיאטה זו נחשבת הבריאה והמומלצת מכולן.

צמחונות וטבעונות
בעת האחרונה, ניתן לחוש את הנהירה ההמונית של כל שכבות האוכלוסייה לעבר הצמחונות והטבעונות כ"דיאטה בריאה" לא רק להפחתה במשקל אלא גם לשיפור וטיפול בבעיות בריאותיות.

מהי צמחונות? האם יש רק סוג אחד שלה? ומה ההבדל בין צמחונות וטבעונות? לצמחונות מספר תתי סוגים: ישנם ה-semi צמחונים –הנמנעים רק מבשר אדום ומוצריו אך אוכלים את כל שאר המזונות הקיימים ולא רק מן הצומח – ביצים, דגים, פירות ים ועופות לצד מוצרים צמחיים (ירקות, פירות, דגנים, קטניות, זרעים ואגוזים). לעומתם, ישנו זרם בצמחונות הנקרא lacto-vegetarian –צמחונים שמעבר למאכלים הצמחיים משלבים בתזונתם גם ביצים ומוצרי חלב אך נמנעים מבשר, עופות, דגים ופירות ים. והסוג האחרון נקרא-ovo-vegetarian – הנמנעים ממוצרי חלב ומשאר מאכלים מן החי והמזון היחיד מהחי שהם מרשים לעצמם לאכול ממנו הן ביצים, זאת כמובן לצד מזון שמקורו מן הצומח.

הטבעונות – מחמירה יותר ומחייבת את הבוחרים בה להימנע לחלוטין מכל מזון הבא מן החי ולהתבסס באופן מלא על הצומח: פירות וירקות, קטניות ודגנים, זרעים ואגוזים בלבד! האם המעבר לדיאטה צמחונית וטבעונית אכן אפשרי ומתאים באותה המידה לכל הגילאים? לכל שכבות האוכלוסייה? ומה לגבי ספורטאים? ילדים? מתבגרים?

רופאי ילדים ישראליים לא ממליצים לאפשר לילדים מתחת לגיל שמונה להתבסס על תזונה צמחונית וטבעונית מאחר ומדובר בתקופת התפתחות קריטית לילד, שבה הוא נזקק לרמות גבוהות של חלבונים איכותיים לבניית גופו. לדעתם, תזונה חסרה תשפיע על עתידו הפיזי והבריאותי, למשל, גדילה איטית ובלתי מספקת, כך שלא יהיה מיצוי של פוטנציאל הגדילה, חוסר הבשלה של מערכת החיסון והעיכול, אנמיה מחוסר בברזל ובויטמין B12, יציאות מוגברות כתוצאה מאכילה רבה של ירקות ופירות העשירים בסיבים תזונתיים ("במידה" זה מצוין אך לא בעודף, כפי שקורה לעתים בקרב צמחונים וטבעונים) ודלה בחלבונים. 

במידה שמדובר בהחלטה משפחתית כוללת, חשוב לספק תחליפי חלבון הולמים כמו טופו, טמפה, סייטן (לאלו שאינם רגישים לגלוטן, מאחר וסייטן עתיר גלוטן) וקטניות ובמקביל להיות במעקב רפואי ותזונתי צמוד כדי שלא יתפתחו חסרים תזונתיים. במידה ובבדיקות הדם יתגלו חסרים כאלו או אחרים, חשוב מאד להשלימם באמצעות תוספי תזונה. כדאי לזכור, שתחליפי החלבון על בסיס סויה מומלצים בהגבלה עקב היותם עשירים בפיטואסטרוגנים המדמים הורמונים מיניים ובכמות מוגברת עלולים להשפיע על ההתפתחות המינית של הילד. בנוסף, מעטים הילדים שיהיו מוכנים לאכול את תחליפי החלבון הצמחיים האיכותיים כמו אגוזים, קטניות, ירקות ופירות מגוונים וגם דגנים מלאים.

הן המחקרים והן המצב בשטח מראים שפעמים רבות כשמתבגר נוטה להחליט להפוך לצמחוני או לטבעוני הדבר קשור קשר הדוק בהתפתחות מקבילה של הפרעות אכילה כמו אנורקסיה.

ומה לגבי ספורטאים?
כבר לפני למעלה מעשור פרסם הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט מאמר שקבע שמזונות שמקורם מן החי אינם חיוניים לביצועים ספורטיביים מיטביים. אין זה אומר שאכילת בשר מפריעה לביצועים הספורטיביים, אבל בהחלט ניתן לומר שתכנון נכון של תפריט צמחוני מגוון, עשוי למלא אחר כל צרכי גופו של הספורטאי. ניתן לראות זאת גם בקרב רצים, ומפתיע ככל שזה יישמע – גם בקרב ספורטאי כוח שמוכיחים שמה שקובע היא הצריכה הקלורית, האנרגטית הכוללת ולא צריכת החלבונים. מבחינת אספקת החלבונים – כל עוד המתאמן הצמחוני-טבעוני, מבצע את השילובים הנכונים של החלבונים הצמחיים שיחד יוצרים חלבון שלם, שמכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, לא נוצר כל מחסור חלבוני. כך למשל, שילוב של פיתה וחומוס יוצרים חלבון שלם או אורז עם עדשים (מג'דרה) יוצרים גם הם חלבונים שלמים ומזינים. חלבונים נוספים הנחשבים איכותיים הם הביצים, יוגורט, חלב, טופו, קטניות שונות בייחוד עדשים, גרגירי חומוס ושעועית, גרעיני דלעת ובוטנים העשירים מאד בחומצות אמינו מסועפות BCAA, המהוות רכיב קריטי בשרירים. 

פעמים רבות נתקלתי במעבר של ספורטאים מאכילת בשר לצמחונות וטבעונות במטרה להפחית במשקל, אבל בתקופות של הגברת אימונים הם גילו שאם אינם מגבירים את האכילה הכללית שלהם, הם לא רק מפחיתים במשקל אלא גם סובלים מעייפות וקושי רב להתאושש מאימונים. עליהם לקחת בחשבון שיתכן ויצטרכו להקפיד שבעתיים על נטילת תוספי תזונה ספציפיים הדרושים להם בכמות מוגברת עקב השילוב של הגברת האימונים וההגבלות התזונתיות שנטלו עליהם – יותר תוספי ברזל בשילוב ויטמין סי לספיגה משופרת שלו, יותר ויטמין B12 וגם יותר אבץ ומגנזיום.

 יש לציין, שדווקא מחקרים הראו שאין הבדל משמעותי באנמיה מחוסר ברזל בין ספורטאים צמחונים לספורטאים אוכלי-בשר וכי הגוף מפתח מנגנוני הסתגלות משוכללים שמגבירים את יכולתו לספוג את המינרלים המועטים שהוא מקבל מהתזונה המיוחדת. ומה קורה בקליניקה/בשטח? אני מוצאת שבתקופות עומס משמעותיות, המתאמנים יוצאים נשכרים משילוב של שיטות דיאטה שונות כמו למשל התבססות על תזונה צמחונית או טבעונית או על RAW FOOD לצד העשרה בחלבונים איכותיים מהחי כמו חזה עוף או ביצים ודגים לצד עזרים חשובים להתאוששות מאימונים מפרכים והכנה לתחרויות כמו משקאות חלבון ותוספי קריאטין. 

ומבוגרים? אלו נהנים דווקא ממעבר לצמחונות וטבעונות משום שמעצם הבחירה בדרך זו, הם נוטים לאכול הרבה יותר ירקות ופירות, הרבה יותר דגנים מלאים, קטניות ויותר אגוזים וזרעים בריאים ובאותה הנשימה-נמנעים משומן רווי וכולסטרול הבאים מן החי (ממוצרי בשר וחלב עתירי שומן). בדרך זו הם יוצאים נשכרים מבחינה בריאותית-הם נהנים מתחלואה מופחתת במחלות כרוניות וקשות רבות, כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ומחלות סרטן למיניהן. "נקודת השוויון" היחידה עם אלו אוכלי הבשר היא בכל הנוגע בכמויות האוכל – הן תזונה צמחונית וטבעונית והן תזונה המכילה בשר, כשהן נצרכות בכמות רבה – משמינות, ואז יוצאים לתור אחר דיאטה אחרת…

לסיכום
כל כך הרבה טרנדים חדשים נכנסים לעולמינו וחשוב לזכור שכאשר אנו מאמצים דיאטה מסוג מסוים, נתאים אותה לצרכים האישיים שלנו ונדאג שגופינו יקבל את כל מרכיבי המזון החיוניים לתפקודו התקין בבריאות טובה וכושר.
בהצלחה!

צילומים: Thinkstock


13.9.2012


אירית אלמוג– דיאטנית קלינית וספורט של חברת שיאנרגיה, תוספי מזון לספורטאים ועכשיו גם ללא גלוטן.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג