סף ההבדל- על הפסיכולוגיה של ההבחנה בשינוי

"אני משקיע, עובד ולא מרגיש שאני משתפר" זוהי תלונה מוכרת אצל ספורטאים שעל אף השיפור לא הבחינו בו. הסיבה לכך היא שהמוח האנושי מבחין בשינויים אחרי שעברו סף מסוים וזהו סף ההבדל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"אני משקיע, עובד ולא מרגיש שאני משתפר" זוהי תלונה מוכרת אצל ספורטאים שעל אף השיפור לא הבחינו בו. הסיבה לכך היא שהמוח האנושי מבחין בשינויים אחרי שעברו סף מסוים וזהו סף ההבדל

מאת:מיכל יערון, תומר גוטמן


הרבה פעמים בחיים ובספורט אנחנו עובדים ומשקיעים בדברים ולא מצליחים להבחין בהתקדמות ממשית או תוצר לעבודה הקשה שלנו. שכיח למצוא ספורטאי המסתובב עם תחושה שהמסירות וההשקעה שלו בספורט בו עוסק אינה מתורגמת להתקדמות מקצועית, כלומר, הוא אינו מצליח להבחין בהבדל.

פסיכולוגים בני המאה ה-19 דיברו על סף ההבדל בתפיסה חושית. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא האופן בו אנו חווים את הזריחה. השמש עולה אט אט לשמיים ויותר ויותר אור מגיע בהדרגה אל החלק של כדור הארץ בו אנו נמצאים. אנחנו לא מבחינים בעלייה ההדרגתית של כמות האור, אלא מדי פעם מבחינים בכך שהרחוב או המכתש בו אנו צופים מואר יותר. ככה זה, על מנת שהמוח יבחין בשינוי מסוים שהתרחש בסביבה הפיזיקאלית שלו, כמות האנרגיה שמגיעה צריכה לעבור סף מסוים- הוא סף ההבדל. הדבר נכון גם לחושים אחרים.

הרעיון המתואר נכון גם לתחומים אחרים שמעבר לתפיסה החושית. פעמים רבות בחיינו אנו מתחילים בתהליכים ונוטשים אותם משום שלמרות ההשקעה אנחנו לא חשים התקדמות משמעותית. חישבו על הפעם האחרונה שניסתם לפצוח בדיאטה או להתחיל להיכנס לכושר ועזבתם כי לא חשתם התקדמות משמעותית. המוח האנושי אינו מבחין בכל שינוי קטנטן שמתרחש, אלא נדרש שינוי מסוים על מנת שנבחין כי משהו בנו או בעולמנו השתנה.


איש ברזל- מודל להשקעה וסבלנות



ההתמדה והעבודה הקשה שכרוכים בחיים של ספורטאים לא נושאים פרי באופן מיידי. מהלך הקריירה של ספורטאי הוא איטי, מתיש וההתקדמות בצעדים קטנים (או כמו שתיאר זאת שלומי ארבייטמן: "נו נרווס, סטפ ביי סטפ"). לכן, חשוב מאוד, להבין כי השינויים ברי ההבחנה דורשים עבודה והתמדה וחשוב מאוד לקדיש תשומת לב על מנת להבחין בשינויים שהתרחשו.




טניסאי שמחליט לשפר את חבטות ההגשה יעבוד עליהן באימונים מפרכים וסיזיפיים.
הוא יצטרך לחבוט אלפי פעמים ויבחין בהבדל רק אחרי שיעבור את הסף. יתרה מכך, פעמים רבות כשספורטאי רוצה לעשות שינוי בעבודתו או לשפר מיומנות מסויימת, הוא יצטרך לעבוד עליה כ10,000 פעמים עד שירגיש כי רכש את המיומנות.

מכאן, שחשוב לזכור שהשקעת האנרגיה שלנו בספורט
או בתחומי קריירה אחרים לא תייצר שינויים מובחנים באופן מיידי. כשם שאור השמש עולה ואנחנו מבחינים בשינוי רק כשהכל כבר מואר, כך גם בספורט אנו "רואים את האור" ומבחינים בשינוי גופני ופסיכולוגי לא באופן מיידי, אלא אחרי עבודה קשה ולעיתים מתסכלת.

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

מיכל יערון, לעוף – פסיכולוגית ספורט מתקדמת – לעוד טיפים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג