ההסבר המלא: זו הסיבה ששלוש היריבות של גורבנקו נפסלו, ואיך ה-VAR השפיע?

אליפות העולם בשחייה זימנה מקרה נדיר במיוחד בחצי הגמר ב-200 מעורב אישי, עם שלוש פסילות באותו המקצה, מהן הרוויחה אנסטסיה גורבנקו שעלתה לגמר. שוונג מסביר כל אחת מהפסילות ומה תפקידו של שיפוט המסך בעניין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לוח התוצאות עם שלוש הפסילות | צילום: טוויטר

אליפות העולם בשחייה שנפתחה היום (ראשון) זימנה לנו מחזה חריג ויוצא דופן. שלוש שחייניות בכירות שנפסלו באותו מקצה – בחצי גמר המשחה ל-200 מעורב אישי. אותנו כמובן מעניינת יותר מכל העובדה שבזכות אותן פסילות, אנסטסיה גורבנקו העפילה לגמר מהמקום השמיני, אולם זה הזמן לעשות סדר ולהסביר – מדוע בכלל נפסלו השחייניות ואיפה שיפוט המסך, ה-VAR, נכנס לתמונה.

לכתבות נוספות בנושא:
נס פוקואוקה: גורבנקו עלתה לגמר אליפות העולם בזכות שלוש פסילות, מקום 7 לשליחים
לעיני מייקל פלפס: מרשאן ניפץ את שיא העולם ב-400 מעורב אישי, שיא עולם גם לטיטמוס
צפו: כשאלופת ישראל בשחייה נקלעה למערבולת בים
גמר ראשון אי פעם ושיא ישראלי לשליחים באליפות העולם, גורבנקו עלתה לחצי הגמר

ובכן, ראשית נעשה סדר – שלוש שחייניות נפסלו במקצה המדובר: את מירב תשומת הלב העולמית תפסה הפסילה של האלופה האולימפית ב-100 וב-200 גב קיילי מקיואן האוסטרלית, אחת המועמדות הבכירות לניצחון במשחה זה. מלבדה, נפסלו גם סגנית אלופת אירופה ב-200 גב קייטי שנהאן הבריטית וסגנית אלופת העולם במרחק הכפול שרה פרנצ'סקי האיטלקיה.

אנסטסיה גורבנקו. הרוויחה מהפסילות | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

הפסילה של מקיואן הייתה כנראה הברורה מכולן. אחד הכללים הידועים במשחי המעורב הוא שאסור להסתובב על הבטן בפנייה בין הגב לחזה. חייבים לסיים את החלק של הגב – על הגב. זאת, בניגוד למשחי הגב הרגילים, שם הפניות נעשות בהיפוך דרך הבטן (קיפר). מקיואן, אולי בשל היותה שחיינית גב שרגילה לעשות אלפי פניות גב רגילות במהלך השבוע, פשוט הסתובבה לחלוטין על הבטן ולא הותירה לשופטים כל ברירה אלא לפסול אותה. ניתן לראות בסרטון כי הפסילה מובהקת מעל לכל ספק.

גם שרה פרנצ'סקי פסלה בדיוק מאותה סיבה כמו מקיואן, כאשר בהילוך האיטי ניתן לראות גם אותה מתהפכת יותר מ-90 מעלות לכיוון הבטן, מה שגרר פסילה מוצדקת שנייה. לגבי הפסילה השלישית, של קייטי שנהאן, זו נגרמה עקב זינוק מוקדם, ולא בגלל פנייה לא נכונה.

צפו בפנייה שגרמה לפסילה:

 

ה-VAR בתפארתו
אחרי המשחקים האולימפיים נכנס לעולם שיפוט השחייה באופן מלא שיפוט המסך, ה-VAR, ובדיוק כמו בכדורגל הוא שינה את השחייה העולמית. עד 2021, הלכו למסך רק במקרים מעוררי מחלוקת, לאחר שהשופטים לצד הבריכה סברו כי יש הצדקה לפסילה. כיום, הפסילות של שופטי המסך הן גם יזומות ללא צורך בהתערבות שופטי הסגנון, או שופטי המסלול.

בתחרויות בהן השיפוט הוא תחת התאחדות השחייה העולמית (אליפויות עולם ומשחקים אולימפיים) ישנם בכל עת שישה שופטי מסך – חמישה שופטים אשר אחראים כל אחד על שני מסלולים (במוקדמות שוחים על עשרה מסלולים), ושופט VAR ראשי המפקח על כולם. זו הסיבה שאנו רואים יותר פסילות מהרגיל, שכן לשופטי המסך ניתנות כל הזוויות של מצלמות הטלוויזיה ואף יותר מהן, צילומים עיליים ומתחת למים, הילוכים איטיים ועוד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רעות נגר הגיב:

    אבל לעלות מהמקום ה-8 ועוד בגלל פסילות,זה רחוק מהיכולת של גורבנקו,היא סיימה את הגמר בטוקיו מקום 5

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג