אליפות העולם בחצי מרתון: מי הישראלים שיתחרו בפולין?

7 ישראלים יתחרו באליפות הרשמית הראשונה באתלטיקה בעידן הקורונה. לונה צ'מטאי סלפטר תנסה ללכת הכי רחוק שאפשר, מארו טפרי ינסה אולי לרדת משעה ויש על מה לדבר גם בדירוג הקבוצתי לגברים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מי הכוכבים הבינלאומיים שיתחרו באליפות העולם בחצי מרתון?

האתלטיקה הקלה היא אחד מענפי הספורט הראשונים ש"התאוששו" וחזרו לפעילות בתקופת הקורונה, אבל ביום שבת הקרוב מלכת הספורט תחגוג עוד נקודת ציון חגיגית עם אליפות העולם הרשמית הראשונה של ה-IAAF (התאחדות האתלטיקה הבינלאומית) בעידן הקורונה.

בהחלט אפשר לדבר על פודיום. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות בנושא 
צפו בפודקאסט של שוונג עם לונה צ'מטאי סלפטר
ג'ושוע צ'פטגיי שבר גם את השיא העולמי ב-10,000 מטר
תוצאה מרשימה למרתוניסט גדעון תמר בקטגוריית המאסטרס

אז נכון שבמקור חצי המרתון בגידיניה שבפולין היה אמור להיות אירוע ריצה ענק עם 27 אלף משתתפים (וגם להתקיים ב-29 במארס), אבל המציאות השאירה אותנו בסופו של דבר עם רצים מקצוענים בלבד, שבמקום הקפה אחת מלאה של 21.1 קילומטרים בעיר הצפונית שעל היום הבלטי, ירוצו ארבע הקפות של 5.5 קילומטרים כל אחת.

את ישראל ייצגו באליפות 5 רצים ושתי רצות וכן, יש סיכוי לפודיום בעיקר כשמדובר בלונה צ'מטאי סלפטר. המרוץ לנשים יוזנק ראשון, זה יקרה ביום שבת (17 באוקטובר) ב-12:00 לפי שעון ישראל, כאשר הגברים יוזנקו ב-13:30 לפי שעון ישראל.

נשים 

לונה צ'מטאי סלפטר קבעה את שיאה הישראלי באפריל 2019 עוד הרבה לפני שהיא הפכה לרצת המרתון השישית בכל הזמנים בעולם. אותו שיא בחצי מרתון עומד על 1:06:09 שע', ולאור העובדה שהאישה שמחזיקה בשיאי ישראל בכל המרחקים מ-1,500 מטר ועד למרתון נראתה מצוין בקיץ הנוכחי, לא יהיה מוגזם לצפות ממנה לתוצאה מהירה יותר משעה ו-6 דקות ואולי גם למקום בפודיום.

בקיץ הנוכחי צ'מטאי סלפטר השתתפה בתחרות לריצת שעה במסגרת ליגת היהלום בבריסל וסיימה במקום השני עם התוצאה השנייה בטיבה שנקבעה אי פעם, 18,571 מטרים. לאור העובדה שצ'מטאי סלפטר היא גם אלופת אירופה ב-10,000 מטר וגם השיאנית האירופית בריצת הכביש ל-10 קילומטרים, שמה בולט מאוד מבין רשימת המשתתפות. סיפאן חסן ההולנדית שניצחה אותה במרוץ השעה בבריסל, החליטה בסופו של דבר לא להשתתף באליפות העולם כדי להתחיל מוקדם יותר את ההכנות שלה למשחקים האולימפיים בטוקיו. מי שנחשבת לפייבוריטית לניצחון בגידיניה היא שיאנית העולם האתיופית, אבאבל ישנה, שבתחילת 2020 קבעה 1:04:31 שע' בראס אל חיימה שבאיחוד האמירויות.

הנציגה הישראלית השנייה תהיה מאור טיורי, שכיום חיה ומתאמנת בקולורדו. טיורי בת ה-30 הוכיחה בתחילת השנה הנוכחית שהיא יכולה להמשיך ולהשתפר כששיפרה את שיאה האישי בחצי מרתון וקבעה בבירמינגהאם 1:14:48 שע'.

גברים 

חמישה גברים ייצגו את ישראל בגידיניה ופרט לדירוג האישי ישתתפו גם בתחרות הקבוצתית שבה 3 הראשונים מכל מדינה קובעים את התוצאה הקבוצתית, ובהיעדר מדינות עם עומק ריצה בגלל הקורונה, הנבחרת הישראלית בהחלט יכולה להתברג גבוה.

יצליח לרדת משעה? מארו טפרי | צילום: צלמי שוונג

את הנבחרת יוביל שיאן ישראל בחצי מרתון (וגם במרתון בין השאר) מארו טפרי, שלפני קצת יותר משנה רץ באסטוניה 1:00:52 שע' ובהחלט יכול להיות שבתנאים אחרים ועם מתחרים חזקים יותר אז, הוא היה יכול לרדת את השעה. זה מה שטפרי ירצה לעשות, אם יזדמן לו גם יום טוב מבחינת תנאים בגידיניה.

טפרי אחראי על 5 התוצאות הטובות ביותר שרץ ישראלי קבע בחצי מרתון, אבל צריך לזכור שגם כשהוא שבר בפעם הראשונה את שיאו המיתולוגי של היילה סטאין, הוא סחף אחריו עוד שלושה רצים ובעקבותיהם הגיעו כמה, כך שכיום יש לאתלטיקה הישראלית עומק די מרשים בריצות הכביש.

הרץ הבא בתור מבחינת התוצאה הוא טדסה גטהון, שצעיר מטפרי כמעט בשש שנים, רק בן 22. לפני שנה בולנסיה הוא סיים את חצי המרתון בזמן של 1:02:38 שע' ובכך שיפר את שיאו הישראלי עד גיל 23. בשנה שעברה היה סגן אלוף אירופה עד גיל 23 בריצת 10,000 וגם זה משהו שהפך אותו לאחד השמות המבטיחים בארץ בריצה למרחקים ארוכים.

באותו חצי מרתון בולנסיה גטהון הקדים בשנייה אחת בלבד את גשאו איילה בן ה-24 שמאוד הרשים בגלל שזה היה חצי המרתון הראשון שלו. בערב ראש השנה איגוד האתלטיקה הישראלי ערך בפארק הירקון תחרות מבחן ל-15 קילומטרים לקראת אליפות העולם בחצי מרתון. איילה גשאו ניצח שם בשיא אישי ל-15 קילומטרים, 44:36 דק' והקדים את שאר הנציגים לאליפות העולם, כך שבהחלט אפשר לבנות עליו שיפתיע.

גירמה אמרה בן ה-32 יהיה הנציג הותיק מבין הגברים הישראלים. את שיאו האישי בחצי מרתון הוא קבע במארס 2019 בליסבון, 1:02:53 שע', וזה הופך אותו לאחד מחמשת הרצים הישראלים שירדו משעה ו-3 דקות בחצי מרתון. אז בפורטוגל הוא עשה את זה כהכנה למרתון פראג, שבו הפך לישראלי הראשון שירד משעתיים ו-10 דקות במרתון. מאז הוא שיפר את שיאו ובסביליה בפברואר 2020 קבע 2:07:29 שע'. בין הסגר הראשון לשני בתקופת הקורונה, הוא הספיק לנצח באליפות ישראל ב-5,000 מטר בהדר יוסף.

ירוץ לראשונה חצי מרתון. ג'ושוע צ'פטגיי | צילום מסך

הנציג החמישי יהיה שמואל אבוהיי, שבניגוד לשאר המשתתפים כאן עוד לא הגיע לטופ של התוצאות בארץ בחצי מרתון, אבל בעבר הוא כבר ירד משעה ו-10 דקות בחצי מרתון ירושלים וגם בחצי המרתון בים המלח בפברואר האחרון. את מקומו בגידיניה הוא הבטיח אחרי שסיים במקום החמישי בתחרות המבחן בפארק הירקון.

באופן כללי מי שייעדר מהמרוץ לגברים יהיה שיאן העולם הפצוע ג'פרי קמוורור, אבל השם המעניין ביותר שנראה על המסלול בפולין יהיה ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה שהקיץ כבר הספיק לשבור את שיאיו העולמיים של קנניסה בקלה בריצות ה-5,000 ו-10,000 מטר במסלול וירוץ לראשונה בקריירה למרחק של 21.1 קילומטרים. חשוב לציין שצ'פטגיי הלא יצאו וא גם שיאן העולם בריצת כביש ל-15 קילומטרים (41:05 דק').

נבחרת הפליטים

בצד כל זה נרשמה אכזבה עבור האתלטים של "רצי הסמטה" ו"עמק חפר" שנבחרו לייצג את נבחרת הפליטים העולמית, אך לא יוכלו לטוס לאליפות העולם בשל עניינים בירוקרטיים וטכניים. שלושת הרצים מישראל הם: תחלוויני גבריסיוס, בג'מאל עבדלמג'י וג'מאל איסמעיל ומשום שאינם בעלי אזרחות ישראלית הם זקוקים לויזת כניסה לפולין ובחודש האחרון ניסו נציגיהם להשיג עבורם את אישורי הכניסה למדינה. בשל עיכוב שנגרם בשל הסגר ואי קבלת קהל בתקופה זו, נמנע מהם לקבל את הויזה הדרושה.

בשבועיים האחרונים היה ניסיון של משרד החוץ משרד התרבות והספורט ואף ניסיונות מטעם מוסדות ספורט מהעולם להתערב, אך הם לא הצליחו בכך. אל הניסיונות הצטרף גם אלכס גלעדי מטעם הוועד האולימפי הבינלאומי, בתמיכת הוועד האולימפי בישראל ואיגוד האתלטיקה IAA. כל הגורמים נאבקו כדי לממש את זכותם של האתלטים לייצג את נבחרת הפליטים העולמית, אך לא עלה בידם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג