מרוצי אופניים בעולם | דופינה 2014, לא פרום ולא קונטאדור – טלנסקי

מה אפשר ללמוד לקראת הטור דה פראנס בסיומו של אחד ממרוצי האופניים המלהיבים מזה שנים, שכלל שלושה מהפכים בשלושה ימים ובסופם כריס פרום סיים במקום 12 עם פיגור של 4:25 דק’ מהמנצח, אלברטו קונטאדור הפסיד את המקום הראשון ביום האחרון ואנדרו טלנסקי ניצח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מה אפשר ללמוד לקראת הטור דה פראנס בסיומו של אחד ממרוצי האופניים המלהיבים מזה שנים, שכלל שלושה מהפכים בשלושה ימים ובסופם כריס פרום סיים במקום 12 עם פיגור של 4:25 דק' מהמנצח, אלברטו קונטאדור הפסיד את המקום הראשון ביום האחרון ואנדרו טלנסקי ניצח

מאת:יאיר בן עמי


דוכן מנצחים קריטריום דו דופינה 2014:
1. אנדרו טלנסקי, ארה"ב, גארמין – שארפ, 31:08:08 שעות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד, טינקוף – סאקסו + 27 שניות
3. יורגן ואן דה ברוק, בלגיה, לוטו – בילסול + 35 שניות.

ביום חמישי, כ- 10 ק"מ לסיומו של קטע 6 בקריטריון דו דופינה, היה כריס פרום מעורב בתאונה באחד מהמורדות. הוא חצה את קו הסיום כשסימני שפשופים רבים גלויים לעין והחולצה הצהובה של המוביל במרוץ מלאה בכתמי דם.


תקציר קטע 6 – ההתרסקות של פרום אחרי 4:43 דקות


למחרת, ממש לפני הזינוק לקטע 7 שכלל סיום על פסגה לאחר עלייה בדרגת על, הוא אמר כי הוא מרגיש טוב ואפילו יישן טוב בלילה. אבל על קו הסיום של הקטע התברר שהרגשה הטובה הזו שווה הפסד של 20 שניות והמקום הראשון לאלברטו קונטאדור ששוב נראה כאותו מטפס על שניצח ביותר מרוצי גרנד טור מכל רוכב מאז מיגל אינדוריאן אי שם לפני כעשרים שנים.


תקציר קטע 7 בקריטריום דו דופינה 2014


הקטע ה- 8, שהתקיים היום (ראשון, 15 ביוני) היה גם האחרון והוא החל במתקפות מכל עבר.

קבוצת בריחה גדולה של 23 רוכבים נוצרה כבר בתחילת הקטע כשמספר הרוכבים הוא חלק מהסיפור הגדול.

קבוצת סקאי, של כריס פרום, שלחה שלושה רוכבים לקבוצת הבריחה בטקטיקה המוכרת והשכיחה כדי שימתינו לפרום בהמשך הדרך ויגישו לו סיוע.

הסיפור המרכזי בקבוצת הבריחה הייתה נוכחותו של אנדרו טלנסקי שהחל את הקטע האחרון מהמקום השלישי בדירוג המצטבר ועם פיגור של 39 שניות בלבד קונטאדור.

הפער שנפתח כמעט מיד כבר גדל ליותר משלוש דקות לפני שקבוצת טינקוף – סאקסו של קונטאדור החלה להכתיב קצב שמירת פער על מעט פחות משלוש דקות.

בעלייה השנייה של היום החלו רוכבי קבוצת סקאי, שנותרו בדבוקה עם פרום, להכתיב קצב שהשאיר את קונטאדור ללא שאר רוכבי קבוצתו, אבל בעלייה השלישית של היום התברר כי לכריס פרום אין את הרגליים של התמודדות על ראש דירוג, למרות שלצידו היו חברי קבוצתו הוא לא רק שלא הצליח להגיב להתקפה של קונטאדור אלא אף התקשה להחזיק הכתבת קצב של חבריו המטפסים כגון ריצ'י פורט או גרנט תומאס.

קונטאדור הפגין רכיבה מרשימה וסגר את הפער מקבוצת הבריחה המתפוררת עד כדי 46 שניות מטלנסקי והשורדים של הקבוצה.

כשהיה נראה קונטאדור יסגור את הפער לטלנסקי תקף מיקל ניבה הספרדי של קבוצת סקאי מתוך החבורה המובילה כדי להעניק ניצחון שהיווה סוג של נחמה על הביצוע של פרום שעוד נחזור אליו.

לאחר ההתקפה של ניבה התעורר גם טלנסקי והצליח לחזור לרכיבה בקצב הדועך שהפגין בעלייה האחרונה לקו הסיום, במקביל נראה קונטאדור כמי שמשלם מחיר על הרדיפה ולמעשה, בק"מ האחרונים של העלייה לקו הסיום. הוא הפסיד שניות יקרות שהעבירו את החולצה הצהובה לטלנסקי.

המסקנות וההשערות – כריס פרום
יהיה זה לא נכון לשפוט את היכולות של כריס פרום על פי ביצועיו ביומיים האחרונים של הקריטריום דו דופינה ליברה.

התאונה בקטע 6 בוודאי השפיעה למרות שפרום העיד על שינה טובה וגם הסיפור שהתפרסם בבוקר הקטע האחרון לא יכול היה לתרום לשפיותו המנטאלית של מנצח הטור דה פראנס 2014.

ענף האופניים התעורר הבוקר לסיפור לא ברור על חומר (פרדניזולון) אסור בשימוש אותו נטל פרום במהלך הטור של רומנדי בו ניצח בתחילת חודש מאי. חשוב להדגיש כי פרום נטל את החומר באישור, שייתכן וניתן ללא שקוים מלוא הפרוטוקול וכנדרש בתקנון.

להוסיף על התאונה וסיפור הפרדניזולון את הלחץ סביב קבוצת סקאי בנושא הכללתו, או אי הכללתו של בראדלי וויגנס (מנצח הטור דה פראנס 2012) בהרכב סקאי לטור דה פראנס 2014 וייתכן כי כל אלו היו בדיוק היותר מדיי להכיל כשצריך להתרכז בתחרות.

ובכל זאת המסקנות, ואם בוויגנס עסקינן, הרי הביצועים של פרום ביומיים האחרונים הם בדיוק ההוכחה שקבוצת סקאי חייבת את וויגנס בטור דה פראנס הקרוב. גם בטור יכולות להיות תאונות, צורך בסיוע של הטובים ביותר וגם ימים חלשים שבדרך כלל נתקל בהם פרום בכל גרנד טור ובעיקר בשבוע השלישי.

המסקנות וההשערות – אלברטו קונטאדור
קונטאדור חזר להפגין יכולות העניקו לו שמונה ניצחונות במרוצי גרנד טור.

למרות אי הצדק שבאזכור, תקוותם של אוהדי קונטאדור בפרט ואוהדי מרוצי האופניים בכלל היא שזה לא יגלה שוב עקבות של משפרי בשר בקר וכפי שגרמו לפסילה של שלושה מניצחונותיו בגרנד טור.

קונטאדור עצמו צריך גם להביא עוד שיפור ביכולותיו עד לטור דה פראנס ומשום שאי שיפור יעיד על שיא מוקדם מדיי ויכול להביא לדעיכה בשבוע האחרון של הטור, שיגיע רק בעוד חמשה שבועות ויסתיים רק בעוד ששה שבועות.

אנדרו מי?
אנדרו טלנסקי אינו אלמוני – הוא רוכב שסיים את הטור דה פראנס 2013 במקום העשירי ושנה קודם סיים בוואלטה א'אספנייה במקום 7.

אנדרו טלנסקי ניצח בקריטריון דו דופינה 2014, זה מה שייכתב בדפי ההיסטוריה, אבל כדי לזכות במלוא הכבוד על הניצחון הוא צריך לקוות כי גם בעוד שנים יזכרו מה הוא עשה בקטע האחרון של המרוץ.


אנדרו טלנסקי צילום Denismenchov08


טלנסקי הפגין אומץ נדיר ועמידה מנטאלית אדירה כשבחר לצאת עם קבוצת הבריחה כבר עם הזינוק לקטע האחרון.

הוא החל את היום בפיגור של 39 שנית ובמקום השלישי בדירוג המצטבר ובעיקר בידיעה כי קונטאדור יתרכז במהלכים מול פרום ולא מולו.

גם כש קונטאדור הפגין את מלוא עוצמתו ברדיפה אחרי המובילים ופירוק פרום עד כדי מצב "רק לסיים בכבוד" המשיך טלנסקי להיות הרוכב החזק בחבורת החוד כשהוא לא מחכה לאחרים שיעבדו עבורו אלא רוכב בסגנון "אם אין אני לי גם צהובה לא תהיה לי".

חשוב להזכיר
טלנסקי מעולם לא הקדים את קונטאדור בקטע הררי של מרוץ קטעים וזה נכון ל- 28 קטעי הרים במרוצים. לא פעם הגיע טלנסקי ממש אחרי קונטאדור לקוי סיום על פסגות, אבל תמיד היה קונטאדור לפני טלנסקי.

הסיבה שהפעם יצר טלנסקי תקדים היא כנראה משום קונטאדור צריך היה להחליט כמה הוא רודף אחרי טלנסקי ובעיקר מאיזה שלב של המרוץ.

טלנסקי יגיע לטור דה פראנס 2014 (נכון לעכשיו הוא מופיע בהרכב קבוצת גארמין – שארפ לטור) בעמדה חדשה לגמרי וכזו בה הוא צריך לעמוד בציפיות שהוא ייצר בזכות הניצחון בקריטריום דו דופינה.

חשיבותה של קבוצה
קבוצה חזקה ככל שתהיה לא יכולה להביא ניצחון לרוכב שאין לו את הרגליים והראש להשגת ניצחון, אבל כמעט ולא יתכן מקרה בו רוכב אופניים ברמות הקצה ינצח מרוץ רב יומי בלי קבוצה. הקריטריון דו דופינה ליברה 2014 יכול להיות השיעור לשני אלו.

כריס פרום לא הצליח למצוא את הרגליים, אולי את הראש, כדי להיאבק על הניצחון בשלב המכריע של הדופינה. קבוצה שיכולה לעזור דווקא הייתה לו למרות שדווקא ריצ'י פורט לא נראה בשבוע האחרון כאותו פועל העל של העליות.

אצל קונטאדור הסיפור היה בדיוק הפוך, קבוצה לא הייתה לו בקריטריון דו דופינה 2014. בכל פעם שהמגה וואטים החלו להתקרב לקווים האדומים הוא נותר מבודד. בקטע האחרון הוא היה ללא רוכבים מקבוצתו כמעט לכל אורך המרוץ.

ייתכן וההבדל בין ניצחון של קונטאדור בדופינה 2014 לעודף שהוא הותיר לטלנסקי בעלייה האחרונה היה בדיוק עוד רוכב אחד שיכול היה להיות איתו לפחות לאורך חלק מהק"מ בהם הוא ברח מפרום, אבל לא הגיע עד לחבורת החוד שכללה את טלנסקי.

אתמול יצא לדרך הטור של שוויץ. כמה ממטפסי העל של קבוצת טינקוף – סאקסו זינקו שם קונטאדור צריך לקוות כי לפחות רוכבים כמו רומן קרויצ'יגר, קריסה אנקר סורנסן ועוד המתחרים בשבוע הקרוב בשוויץ יגלו יכולות שיסייעו לו בטור.

15.6.2014



יאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12