מה החשיבות של הטייפר לקראת תחרות איש ברזל?

יש לו שם עם הילה נוצצת שכולם מצפים ומחכים לו - ה"טייפר", המאמן אסף כהן עם סט כללי אצבע בנושא ומדוע חשוב להוריד עומסים ו"להרגיע" בשלב הזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
תחרות איש הברזל של ישראל - הישראמן | צילום: מארק נומדר

הרשמה מהירה לישראמן אילת

יש לו שם עם הילה נוצצת שכולם מצפים ומחכים לו – ה"טייפר" (Tapering)! מחכים לו כל כך במהלך תקופת האימונים וכאשר הוא מגיע האם אנחנו מקבלים את מה שרצינו? האם המאמן "מקבל" את מה שתכנן מהטייפר?

אחרי תקופת אימונים ארוכה (חשוב להשתדל שלא תהיה ארוכה מדי), אני שומע לא אחת משפטים כמו: "כמה שאני מחכה לטייפר הזה" ומחייך לעצמי, כותב כמה מלים בתכנית לתיאום ציפיות ויודע שיהיה בסדר.

אז מה זה בעצם? מה אנחנו רוצים ממנו מהטייפר הזה וממה כדאי להיזהר?

1. טייפר הוא המשך הכנה לקראת אירוע תחרותי

2. טייפר איננו תקופת מנוחה

3. טייפר מאפשר התאוששות מיטבית

טייפר או בעברית "חידוד", מטרתו העיקרית מבחינתי כמאמן היא להגיע לתחרות בשיא – לא יום לפני ולא אחרי. מוכנות מיטבית, פיזית ומנטלית. להשיל מעל הספורטאי כל שאריות עומס ועייפות שהצטברו במהלך תקופת העומס האחרונה והמשמעותית ביותר בתכנית.

פודקאסט | איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל


התאוששות היא מילת המפתח. יחד עם זאת נאפשר תחושת מתיחות ודריכות לקראת האירוע, עם יכולת לחוש ולזכור את דרך הביצוע המתאימה לנו, עליה התאמנו במשך תקופה ארוכה. אנחנו רוצים להתאושש – להפחית עייפות, לשמר את היכולת האישית שבנינו ולהצליח לבצע את התוכנית המתוכננת, המתאימה.

בחלקים משמעותיים של הטייפר לא מדובר בכיף גדול. אני נוהג לומר באימונים לקבוצה שטייפר הוא כמו לאכול חריף – "סובלים" פעמיים…

מחד – בכניסה אל הטייפר, עדין עם תחושת העומס, אנחנו עלולים לחוש עייפות ולעתים אימון קצר מרגיש קשה מדי, בנוסף לזה הפחתת העומס המשמעותית עלולה להציף מיחושים וכאבים, הגוף רגיל לעומס גבוה והגירוי חסר.

מאידך – בהמשך הטייפר אנחנו כבר מאוששים יותר וחסר לנו הגירוי, ההתרגשות לקראת האירוע הקרוב עולה ואנחנו עלולים לשכוח את תחושת הקצב והעומס. נדרשת סבלנות. עוד קצת סבלנות ונגיע לאירוע מוכנים ומאוששים בזכות ביצוע נכון של תקופת אימונים אחרונה ומיוחדת זו.

יש ספורטאים שבשלבים אלו לא עומדים בפיתוי ועושים אימון חזק מדי – מוסיפים "רק קצת" ובכך עלולים לפספס יכולת משמעותית שהיתה צריכה לבוא לידי ביטוי בתחרות עצמה. אני נוטה לומר להם, הימנעו מלהשתמש בכוח שתצטרכו אחר כך! האמירה הזו נכונה גם לקצב הביצוע בשלבים הראשונים של התחרות, אך גם נכונה לשלבים האחרונים של הטייפר.

ישנם הרבה מאוד משפטים על טייפר, אחד המצחיקים הוא שאם לא יודעים מה לעשות, עדיף לא לעשות כלום! לא לקלקל בשטות תוכנית ועבודה של חודשים.


אסף כהן | הכותב הוא הבעלים והמאמן הראשי של קבוצת ZEN מאמנים לחיים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג