כירופרקטיקה בשרות הספורט

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר שמי שגיב

"…הקבוצה לא כללה רק את הרוכבים, היו גם המכונאים, המעסים, הטבחים, המנהלים והרופאים. מעל כולם , האדם החשוב ביותר בקבוצה שלנו היה ככל הנראה הכירופרקט…".
"..האדם שחיבר אותנו מחדש את גופינו המרוסקים היה הכירופרקט שלנו, ג'ף ספנסר…" לאנס אמסטרונג – מתוך ספרו – "כל שנייה קובעת" (עמוד 173).

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בפופולאריות של רפואת הכירופרקטיקה בקרב ספורטאי הצמרת בעולם ובקרב ספורטאים בכלל. לשיאן העולם ואלוף אולימפי בריצת 1500מ, הישאם אל גארוז, תמיד התלווה הכירופרקט האישי, ו-15דק' לפני שהיה עולה למסלול היה מקבל טיפול, מה שאפשר לו לנצח ולשבור שיאי עולם. הכירופרקטיקה משרתת את הספורטאים בטיפול ושיקום פציעות ספורט. אך בנוסף וחשוב יותר, הטיפול הכירופרקטי מאפשר לגופנו לפעול ביעילות ובאנרגטיות ובכך עוזר למצות את הפוטנציאל שבו Peak Performance. במהלך טיפולים ספורטאים מדווחים: "אני מרגיש חד יותר", "אנרגטי", "אני משוחרר יותר". מהו הסוד של לאנס, של אל גארוז ושל שאר ספורטאי הצמרת?

כירופרקטיקה- מדע ופילוסופיה

בסיסה של רפואת הכירופרקטיקה טמון במערכת העצבים. מערכת העצבים מנהלת, מתאמת, מווסתת, מקשרת את כל מערכות גופנו ובכלל זה, כמובן, גם את מערכות התנועה- שריר מפרקי. מצב מערכת העצבים יגדיר את יכולתה לנהל את גופנו ביעילות. מחוט השדרה מתפצלים עצבים הפוקדים על כל מערכות הגוף. אל חוט השדרה מגיע כל המידע אודות רחשי הגוף והסביבה. מכיוון שחוט השדרה עובר בתוך תעלת עמוד השדרה ומעוגן אל חוליות עמוד השדה, כל סטייה בחוליות עמוד השדרה עלולה לגרום למתח לאורך חוט השדרה ובכך תפגע התנהלות מערכת העצבים. כתוצאה, נפגעת יכולת מערכת העצבים לתאם ביעילות את פעולות השריר-פרק בזמן רכיבה או ריצה, שרירים מתכווצים לא בתזמון הנכון ולא בעוצמה הרצויה.

כשאתה רוכב או רץ מערכת העצבים אחראית על תאום של אלפי פעולות בכל שנייה ושנייה. חיישנים עצביים השזורים בתוך השרירים, גידים ופרקים (מכאנו-רצפטורים) משדרים למערכת העצבים באופן רציף באיזה זווית, מהירות ועומס נמצאים מפרקי ושרירי הרכיבה. בו זמנית מערכת העצבים מפענחת מידע זה, ומיד, ובתאום פוקדת על השרירים כיצד לפעול. כך נוצר דפוס פעולה, תנועה חלקה ורציפה בזמן רכיבה וריצה. שלא לדבר על כך, שבאותו הזמן, מערכת העצבים גם אחראית לניהול המערכת המטבולית ועוד פעולות רבות אחרות. מערכת העצבים מסוגלת לכל זה כל עוד אין חסמים, מתחים לאורך חוט השדרה המשבשים את תפקודו האופטימאלי.
האבחון הכירופרקטי אינו מתמקד רק בסימפטומים, כאב, אלא בעיקר במצב ותפקוד מערכת העצבים ומערכת השריר-שלד. כשעמוד השדרה נוקשה, כשהשרירים תפוסים זה מעיד על עומס במערכת העצבית ובעיקר בחוט השדרה.

עומסי האימון ועומסי חוט השדרה
כשאנו רוכבים או רצים נוצרים עומסים על הגידים שרירים ומפרקים. עומסים אלו נקלטים על ידי חישנים עצביים, וכתגובה מערכת העצבים מגיבה בשליחת גירויים עצביים בעלי עוצמות גבוהות אל השרירים. זוהי פעולה תגובתית של מערכת העצבים שמטרתה להקשיח את השרירים והרקמות כדי שיוכלו לעמוד בעומסי האימון. בכדי שחוט השדרה יגביר את עוצמת הגירוי נוצר בו מתח, בדיוק כשם ששריר מתכווץ כדי ליצור מתח גבוה יותר. מתח בחוט השדרה נוצר גם לאחר חבלה או נפילה מאופניים. הטראומה הפיזית נקלטת על ידי מערכת העצבים וכתגובה, שרירי הגוף מתכווצים כדי להגן עלינו. מתחים בחוט השדרה גם מצטברים כתוצאה מהרגלי יציבה לקויים, ממתח כימי (תזונה, חומצה) וממתח רגשי. אט אט נוצר מתח לאורך חוט השדרה וכתוצאה מערכת העצבים מסגלת דפוס, עצבי-גופי, בעל אופי מגננתי.
דפוס עבודה מגננתי של מערכת העצבים גורם לנוקשות בשרירי הגוף ולקיבעון חוליות עמוד השדרה והפרקים.טווח תנועת המפרקים קטן. השרירים מתאמצים מעבר לנדרש ואתה רוכב או רץ כאילו בלמי האופניים סגורים. גופך מתאמץ הרבה מעבר לנדרש עבור רכיבה במהירות מסוימת. התאום העצבי-שרירי-מפרקי נפגע, שרירים מתכווצים לא בתזמון הנכון ולא בעוצמה הנכונה. דבר הגורם לשרירים להתקשח עוד יותר. מכאן הפציעות הן רק עניין של זמן, ומעבר לכך יעילות הגוף נפגעת. כששרירי הגוף נוקשים וכואבים זאת תוצאה של פקודה עצבית, שריר לא מתכווץ ללא הגירוי העצבי. הטיפול השגרתי הוא לשחרר את השריר באמצעים כאלה או אחרים שעוזרים נקודתית. אך כל עוד לא נשנה את ההתנהלות, את הפקודות, את מערכת העצבים, לא פתרנו את הבעיה.

למה אני צריך לדאוג לתחזוקת הגוף
אתה דואג לטפל ולכוון את האופניים לא רק כדי לשמר אותם, אלא בעיקר כדי שכל המכלולים יעבדו חלק ולמנוע את שחיקתם , כך גם עם גופך."לא כואב לי משמע אני בריא" לא תקף לספורטאים או לאלה הרוצים להיות בשיא הכושר Peak Performance. כאב, הוא תוצאה של תהליכים מצטברים והעלמתו לא פותרת את הליקויים. כספורטאי, החותר למימוש הפוטנציאל הגופני, אינך יכול להעריך את מצבך רק על סמך כאבים, אלא, כיצד אני יכול להביא את גופי ליעילות ותפקוד אופטימאלי.

הטיפול הכירופרקטי

הטיפול הכירופרקטי מתמקד בהסרת מתחים מחוט השדרה על ידי תיקון סטיות בחוליות עמוד השדרה. שחרור המתח מחוט השדרה מאפשר למערכת העצבים לנהל ביעילות את פעילות השרירים והגוף. השרירים משתחררים, הקיבעון המפרקי מרפה, טווח התנועה גדל והמערכת המוטורית מתפקדת ביעילות. כיוון חוט השדרה דומה לכיוון הצתה (tune-up) של מכונית מגמגמת, או לבצע אתחול (reset) למחשב שנתקע , וכוון האופניים שיתקתקו. מכיוון שמחוט השדרה יוצאים עצבים גם אל כל המערכות הפנימיות (לב, נשימה, עיכול וכל השאר), שחרור מתח מחוט השדרה יאפשר לרוב גם את תקינותם של מערכות אלו. כשמחשב הגוף, מערכת העצבים, תקינה; אזי כל התוכנות, פעילות הרכיבה או ריצה, פועלות כסדרן. אתה חש קליל יותר, יעיל יותר וחד יותר. אינך חייב לחכות לכאב או לפציעה בכדי לדעת שגופך זקוק לכיוון.


הכותב: ד"ר שמי שגיב – כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט
M.Sc. ביומכניקה – ניתוח ואבחון תנועת כף הרגל ( Gait Analysis)




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג