מחקר: עד כמה אימונים על בטן ריקה אפקטיביים יותר?

לפי מחקר חדש שנעשה באנגליה, מי שמתאמן על בטן ריקה לאו דווקא שורף יותר קלוריות, אבל בהחלט שורף יותר שומנים וזה בהחלט יתרון משמעותי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אימונים על בטן ריקה עשויים להעצים את היתרונות שיש בפעילות גופנית, כך עולה ממחקר חדש בנושא תזמון הארוחות בפעילות גופנית והמטבוליזם. המחקר שבו השתתפו גברים שמנהלים אורח חיים יושבני ורוכבי אופניים שמתאמנים בצורה מתונה, מלמד שיש השפעה לתזמון שבו אנחנו אוכלים ומתאמנים.

יש דרך לשרוף יותר מהשומן | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא
מדוע כל כך חשוב לשלב את הפעילות הגופנית עם הים?
האם ריצה וספורט באמת מפחיתים תמותה?
כיצד ריצה משפיעה על הסקס שלכם?

כמובן שבאופן כללי, כל פעילות גופנית מועילה לבריאותנו. מצד שני, המדע כבר לימד אותנו שאנשים שונים עלולים להגיב בצורה שונה לפעילות גופנית דומה. גם אם כולם מבצעים את אותו האימון, יש כאלה שיפרו את הכושר שלהם יותר לעומת אחרים, או שיורידו יותר במשקל לעומת אחרים או למשל ייהנו מתרומה משמעותית יותר לרמת הסוכר בדם.

גנטיקה, תזונה, פיזיולוגיה

המדענים מאמינים שמה שמשפיע על תגובות הגוף לפעילות הגופנית זה גנטיקה, תזונה, פיזיולוגיה, אישיות ועוד. אבל יש מדענים שחושבים שלזמני הארוחות יש השפעה גדולה. הרי השרירים שלנו זקוקים לדלק, שבדרך כלל מגיע מסוכר או משומן. הדלק הזה יכול להגיע מהארוחה האחרונה שלנו, ברגע שהסוכרים והשומנים מגיעים אל הדם, או מהתאים שבהם הגוף מאחסן סוכרים ושומנים. לכולם יש תאים כאלה, במיוחד של שומן, חלקם נמצאים בשרירים.

השומן שבשריר הופך לבעייתי אם אנחנו אוגרים יותר מדי ממנו. שרירים עם הרבה שומן לא מגיבים טוב להורמון האינסולין שמעביר את הסוכר מהדם אל השרירים. כתוצאה מכך עודף שומן עלול לגרום לעמידות לאינסולין, לרמות סוכר גבוהות בדם ולסיכון גבוה יותר לסוכרת מסוג 2.

חוקרים מאוניברסיטת באת' באנגליה וממוסדות אחרים החלו לתהות האם תזמון הארוחות עשוי להשפיע על כמות השומן בשרירים שאנחנו שורפים במהלך האימון, וזאת כדי לנסות ולהסביר מדוע פעילות גופנית זהה עשויה להשפיע אחרת על אנשים שונים.

לצורך המחקר גויסו 30 גברים בעלי משקל עודף המנהלים אורח חיים יושבני (בעתיד מתכננים לבצע מחקר זהה עם נשים). החוקרים בדקו את רמות הכושר של האנשים ואת הרגישות שלהם לאינסולין, וחילקו אותם לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה, קבוצת הביקורת, המשיכה בשגרת החיים הרגילה. בשתי הקבוצות האחרות החלו לבצע פעילות גופנית מפוקחת שלוש פעמים בשבוע בשעות הבוקר. הפעילות כללה רכיבה על אופניים נייחים בקצב מתון תוך כדי מעקב במוניטורים על קצב פעימות הלב וכמויות השומן והסוכר שנשרפו. בנוסף הנחקרים נשאלו מפעם לפעם איך הם מרגישים תוך כדי הפעילות.

מדידת היקפים

דרך טובה יותר גם להצרת ההיקפים | צילום: PublicDomainPictures

ההבדל בין שתי קבוצות המתאמנים היה שבאחת מהם הנבדקים שתו שייק בטעם וניל שעתיים לפני האימון (ללא ארוחת בוקר אחרת) ואילו בשנייה שתו משקה דומה, אלא שהוא הורכב ממים וחומרי טעם ולא הכיל קלוריות כך שלמעשה מי ששתה אותו התאמן על בטן ריקה ללא ידיעתו. בתום האימון, כל רוכב קיבל את המשקה שהוא לא שתה מלפני האימון. כלומר, מי ששתה את שייק הווניל קיבל פלצבו ולהפך.

ניתן להפיק יותר מהאימון

הניסוי הזה נמשך 6 שבועות, ולאחר מכן המדענים עברו על הנתונים. כצפוי, רמת הכושר והתנגודת לאינסולין של קבוצת הביקורת לא השתנו. הגברים בשתי הקבוצות האחרות שיפרו את הכושר שלהם והצרו את היקפי המותניים אם כי מעטים מהם ירדו במשקל.

עם זאת, הרוכבים שדיוושו על בטן ריקה שרפו פי שניים שומן במהלך כל אימון לעומת הרוכבים בקבוצה המקבילה. הרוכבים בשתי הקבוצות שרפו בערך את אותה כמות קלוריות, אבל אצל אלה שלא שתו את שייק הווניל, יותר קלוריות שנשרפו הגיעו מהשומנים.

אצל אותם רוכבים (שהתאמנו על בטן ריקה) נראה גם שיפור גדול יותר בתנגודת לאינסולין בסוף המחקר, והם פיתחו רמות גבוהות יותר של חלבונים מסוימים בשרירים המשפיעים על היכולת של תאי השריר להגיב לאינסולין, מה שמשפיע על רמת הסוכר בדם.

לפי ממצאים אלו "אתה יכול להפיק יותר מהאימון שלך בלי להגדיל את האינטנסיביות או את משך הזמן, אם תעשה זאת לפני ארוחת הבוקר", אומר חאבייר גונזאלס, פרופסור לפיזיולוגיה ותזונה מאוניברסיטת באת', שפיקח את המחקר שפורסם ב- Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

הסיבות לכך הן מורכבות אך ככל הנראה קשורות להרזיה של שומן בשרירים. הגוף של מי שמתאמן בצום מפנה תאי אנרגיה פנימיים לצורך התדלוק, כולל השומן שבשרירים (חשוב לציין שלפי השאלונים שנשאלו, המתאמנים שרכבו על בטן ריקה לא הרגישו שהאימונים שלהם קשים יותר).

המחקר הזה בדק בעיקר את התנגודת לאינסולין ולא את ההיבטים האחרים של פעילות גופנית ומטבוליזם כולל ירידה במשקל (מחקרים אחרים של כמה מאותם חוקרים בדקו כיצד אכילה לפני האימון עלולה להשפיע על התיאבון). החוקרים גם לא יכולים לדעת לפי מחקר זה האם לדילוג על ארוחת צהריים לפני אימון ערב מוקדם יש השפעות דומות, למרות שפרופסור גונזאלס מאמין שכן.

"אנחנו מאמינים שהמפתח הוא הצום ולא השעה ביום", הוא אומר. ולכן,  לפי המחקר מי שרוצה להפיק את המקסימום מהפעילות הגופנית, כדאי שיעשה אותה מוקדם בבוקר או אחרי כמה שעות ללא אכילה. אבל, לפי פרופסור גונזאלס הדבר בחשוב ביותר לזכור: "אם לוח הזמנים לא מאפשר לעשות את זה, אז לא צריך להתאמץ יותר מדי בשביל זה. כל פעילות גופנית שהיא טובה יותר מכל דבר".





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג