האם חולי סוכרת יכולים לרוץ מרתון?

האם חולי סכרת יכולים לרוץ מרתון? ד"ר מריאנה ירון מביאה לכם את הכללים החשובים ביותר לחולי סוכרת שמתכננים לרוץ את המרחק המלא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מרתון תל אביב כבר בפתח ואחריו צפויים להתקיים מרוצים נוספים כמעט בכל עיר בישראל. מבחינת הסוכרתיים, עד לפני כמה שנים ההנחה הרווחת היתה כי ריצה איננה אפשרית עבורם היות שזו מביאה את כל מערכות הגוף האנושי לקצה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות התבססה ההבנה כי פעילות גופנית הינה כלי יעיל בניהול החיים לצד הסוכרת וכל סוג של פעילות גופנית עשוי להועיל לסוכרתים בהנחה והם שומרים על כללים בסיסיים. הנה כמה טיפים עבור הסוכרתיים הרצים.

חשוב לשמור על רמות סוכר תקינות | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא
על חיידקי מעי, סוכרת וממתיקים מלאכותיים
תזונה דלת פחמימות מומלצת לחולי סוכרת סוג 2
איך עושים איש ברזל כשאתה חולה סכרת

1. עדכון הצוות הרפואי: מומלץ להתכונן למרתון על ידי היצמדות לתוכנית אימונים. כמו כן, חשוב לעדכן את הצוות הרפואי המטפל בכם, על מנת שיוכלו לבצע הערכה והתאמה מחודשת של כמויות ותדירות השימוש בתרופות. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית על השינויים הצפויים ברמות הסוכר בגוף.

2. אימון: מומלץ להתאמן על המסלול יחד עם מאמן ריצה על מנת להבין שיש ביכולתך את הכוח לעשות זאת. גם אם אינכם מצליחים באימונים, מומלץ השנה לא לרוץ את כל המסלול ולרוץ חלק ממנו. לאחר המרתון, ניתן להתאמן ולהציב מטרה לרוץ בשנה הבאה את כולו.

3. הקשיבו לגופכם: ביום המירוץ הקשיבו לגופכם, דעו את המסלול, תכננו את נקודות המנוחה, האטה או צריכת סוכר זמין. אם אתם חשים בזיעה קרה, סחרחורות, תחושת חולשה וחוסר יציבות, דפיקות וקצב לב מהיר וחזק מהרגיל, ראו בכך סימן ושימו לב אם עליכם לאזן את רמת הסוכר.

4. בדיקה של ערכי הסוכר: בזמן ריצה, ערכי הסוכר עלולים לרדת משמעותית והרצים עשויים להגיע למצב של היפוגליקמיה, רמות סוכר נמוכות מהרגיל (מתחת ל-70 מ"ג/ד"ל). לכן, חשוב לבצע בדיקות רמת סוכר לפני הפעילות ומיד לאחריה, על מנת לאתר ירידות חדות בסוכר ולטפל בהן בהתאם. כמובן שבמהלך הריצה קשה לבצע בדיקות סוכר ולכן ישנה חשיבות גדולה לסדרת הבדיקות שלפני במהלך יום הריצה. אם מתאפשר, בעת ריצה לזמן ארוך, חשוב לבצע שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות המספק תוצאות של רמת הסוכר בדם בכל רגע נתון לפיו, ניתן לדעת האם יש צורך בסוכר.

הזרקת אינסולין לחולה סוכרת

חשוב לענוד על עצמכם סימן כלשהו המעיד שאתם סוכרתיים | צילום: pixabay

5. הצטיידו בסוכר זמין לדרך: לפני ריצה ארוכה שכזו, חשוב להצטייד בסוכר פשוט נגיש וזמין כמו, נוזל גלוקוז, פירות טריים או פירות יבשים. נשיאת חטיפים המכילים סוכר פשוט בהישג יד, חשובה למקרים בהם רמת הסוכר בדם יורדת ואנו במהלכה של הפעילות הגופנית. צריכת סוכר זמין בכמויות קטנות, חשובה לאיזון רמות הסוכר בדם היות שהיא זו שתאפשר לכם לקבל כוחות להמשיך לרוץ.

6. חברים: הניעו חבר עמכם לריצה משותפת. באופן כללי, מחקרים מראים שפעילות גופנית קלה יותר לביצוע יחד ולא לבד. מלבד, הגיבוש והחוויה המשותפת תוכלו לאתגר אחד את השני לצד יתרון בריאותי לגוף.

7. ענדו צמיד מזהה: חשוב לענוד על עצמכם סימן כלשהו המעיד שאתם סוכרתיים, בין אם צמיד, שרשרת או מסמך מזהה אחר. הדבר חשוב במיוחד כדי להעניק לכם טיפול ראשוני אם יידרש כזה ולדעת לזהות את מצבכם בעת הצורך, וכן ניתן להוסיף שם של איש קשר לשעת חירום ולציין אם אתם לוקחים אינסולין. פרטים חשובים אלו יסייעו לאדם זר הנתקל בכם להבין כיצד יוכל לסייע לכם בשעת צרה.

8. נעליים נוחות: אחד מסיבוכי סוכרת השכיחים כולל בעיות שונות בכף הרגל ולפיכך לסוכרתיים רצים ישנה אחריות רבה יותר בבחירת נעלי הריצה. על-מנת להימנע מאי-נוחות במהלך הריצה ובעיות חמורות יותר בהמשך, חשוב לבחור נעלי ריצה נוחות מתאימות לסוכרתיים וכן לגרוב גרביים מבד נושם שיסייעו לכם להגיע כל הדרך עד לקו הסיום.

לסיכום, ריצה בריאה, קלה ונעימה, בנויה על הכנה מקדימה והתנהגות נכונה המותאמת לכל אחד והגוף שלו. הכנה מקדימה זו עשויה להוות את ההבדל בין הגעה לקו הסיום או צפייה בו מרחוק.



ד"ר מריאנה ירון | מומחית ברפואת ספורט ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז רפואי ת"א ע"ש סוראסקי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג