מחקר || מה ההשפעות של מסכות כירורגיות ומסכות בד על האימון שלכם?

אולי רצים ורוכבים לא זקוקים לזה במהלך הפעילות, אבל ברגע שחדרי הכושר והמכונים הנוספים יפתחו נצטרך להתאמן בצורה אחרת. איך עושים את זה ואיזו מסכה לבחור?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כמו שאנחנו יודעים נגיף הקורונה מועבר בעיקר באמצעות טיפות ולכן ממליצים לכולנו לעטות מסכות בעיקר במקומות סגורים. כמובן שקשה למצוא אנשים שרצים עם מסכות וככל הנראה זה מיותר באוויר הפתוח, אבל יש גם אנשים שמתאמנים במקומות סגורים.

איך נתרגל למציאות החדשה? | צילום: People vector created by freepik – www.freepik.com

עוד כתבות בנושא 
איך מתמודדים ומטפלים בלחץ וחרדה בתקופת הקורונה?
מתי אפשר לחזור לפעילות ספורטיבית אחרי שמחלימים מקורונה?
עודף משקל עלול להגדיל את הסיכון לחלות בקורונה

הנושא של עטיית מסכות, כך מדווח באתר Healthline, גרם למחלוקות בארצות הברית כי אנשים שאלו את עצמם האם זה מפריע לנשימה או האם זה יפגע בבטיחות או בביצועים במהלך אימון. מחקר חדש שפורסם בכתב העת הבינלאומי למחקר סביבתי ובריאות הציבור מצא כי לעטיית מסכה תוך כדי פעילות גופנית נמרצת אין שום השפעה שלילית.

במחקר הזה החוקרים בדקו את ההשפעות של מסכות כירורגיות ומסכות בד בזמן אימון, לעומת אימון ללא מסכה בכלל. במחקר השתתפו 14 מבוגרים צעירים ובריאים (7 נשים ו-7 גברים). כל אחד מהמשתתפים עבר בדיקת מאמץ ברכיבה על אופני כושר עד למצב של תשישות כשהוא עוטה מסכה כירורגית, מסיכת בד או ללא מסכה בכלל. החוקרים בחרו באקראי לפי איזה סדר של המסכות יעברו המשתתפים את בדיקות המאמץ. במהלך הבדיקה נמדדו רמות החמצן בגוף באמצעות אוקסימטר.

אינדקס החמצון ברקמות שלהם נמדד גם בעזרת כלי שנקרא ספקטרוסקופיה אינפרה אדום שבדק את שרירי הואסטוס בירך. כשהחוקרים בדקו את הנתונים מהבדיקות הם גילו שלעטיית מסכות פנים אין השפעה על הביצועים (לא על הזמן ולא על ההתאוששות) ולא על כוח השיא.

כמו כן לא נמצאו הבדלים בכל מה שקשור לרמות החמצן בדם, אינדקס חמצון רקמות, מאמץ גופני נתפס או דופק. גם לא היתה השפעה שלילית הניתנת לזיהוי על חמצון בדם או בשרירים או בביצועים של התרגילים השונים.

עם איזו מסכה עדיף להתאמן? | צילום People photo created by prostooleh – www.freepik.com

מה מלמד אותנו המחקר? 

שנינה נייטון מאוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב בקליבלנד היא מומחית למניעת זיהומים ובהתייחס למחקר היא אמרה: "המחקר הזה מוכיח לנו שעטיית מסכה לא משפיעה על הביצועים הספורטיביים". היא גם הוסיפה שהמחקר הזה עולה בקנה אחד עם מחקרים אחרים שנעשו בתחום. עם זאת היא אומרת שלמרות שהמחקרים מסבירים בתאוריה שמסכות לא מפריעות להתאמן, הם לא אמורים ולא צריכים להחליף את התחושות שיש לפעמים לחלק מהאנשים.

"יש עדויות מוגבלות התומכות בכך שמסכות עלולות להיות בעייתיות לאנשים עם אסטמה או בעיות נשימה. חשוב לציין גם כי אנשים הסובלים מבעיות נשימה חריפות וכרוניות סובלים גם מהתקפי חרדה ופניקה", אומרת נייטון ומוסיפה: "תחושת המוגבלות שנוצרת כתוצאה מנשימה דרך מסכה עלולה לגרום לחרדה שתשפיע עוד יותר על בעיות הנשימה". נייטון גם מציינת כי ישנם מחקרים שמצביעים על כך שאנשים עם בעיות נשימה זקוקים להערכה נוספת לפני שהם עוטים מסכה או מבצעים פעילות גופנית.

מה צריך לדעת על עטיית מסכה בזמן פעילות גופנית? 

ג'נה מור ממרכז הבריאות והכושר באוניברסיטת בינגהמפטון אומרת שישנם שלושה גורמים עיקריים שצריך לקחת בחשבון כשמתכוונים לבצע פעילות גופנית תוך כדי עטיית מסכה: סוג האימון (אירובי או כוח), עוצמת האימון (נמוכה או גבוהה) וסוג המסכה שבה משתמשים.

מור אומרת כי אימונים אירוביים כמו ריצה או רכיבה על אופניים יושפעו יותר משימוש במסכה: "כיסוי הפנים לא משפיע באופן משמעותי על צריכת החמצן, אבל הוא משפיע על היכולת לנשום בנוחות".

לדבריה, אנשים שמתכוונים לבצע אימונים אירוביים עם מסכה יצטרכו ככל הנראה להפחית בהתחלה את עוצמת האימון ולקחת הפסקות ארוכות יותר להתאוששות: "עם זאת, לאחר כמה שבועות של פעילות עם כיסוי פנים אפשר להתאקלם ולחזור לעצימויות הרגילות או קרוב לזה עם השפעה כמעט אפסית על הביצועים".

היא מוסיפה כי אנשים שיבצעו את האימונים הכי אינטנסיביים כמו אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT) יושפעו הכי הרבה. לדבריה מי שיבצע פעילות גופנית בעצימות נמוכה יותר כמו אימון משקולות בסיסי או הליכה נינוחה כנראה שלא ירגישו את אותן השפעות של עטיית מסכה.

מור גם מזהירה שמי שחש סחרחורת חייב להפסיק מיד את האימון ולגשת לצד למקום ללא אנשים כדי להסיר את המסכה ולחזור לנשימה סדירה. לדבריה המסכות החד פעמיות וחד שכבתיות הן המומלצות לפעילות גופנית. קל יותר לנשום בהן והן לא מתמלאות בזיעה וטיפות נשימה כמו מסכות הבד.

מור מציינת כי היום אפשר למצוא יותר ויותר חברות ספורט שמייצרות מסכות לפעילות, אבל כנראה שצריך לבדוק מספר סוגים לפני שמוצאים את המסכה הטובה ביותר. היא גם ממליצה להביא לאימון מספר מסכות כדי שאפשר יהיה להחליף במקרה של אי נוחות. לסיכום אומרת מור שבזמן עטיית המסכה מומלץ להקפיד שהיא תכסה את האף והפה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • איתן הגיב:

    יש כאן סתירה, אם המסכה אינה מגבילה את אספקת החמצן לא היתה אמורה להיות בעיה באימוני עצימות גבוהה. למעשה זו ההוכחה שיש הגבלה באספקת החמצן לגוף.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג