איך מתמודדים ומטפלים בלחץ וחרדה בתקופת הקורונה?

בעקבות החשש מפני וירוס הקורונה, יש שחווים מצבי לחץ וחרדה באופן יומיומי, ד"ר ורד סימוביץ מסבירה איך מתמודדים ומטפלים בלחץ וחרדה כך שלא יפגעו בשגרת חיינו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הדאגה מווירוס הקורונה מביאה את מפלס הלחץ והחרדה של כולנו לעלות בימים אלה, מה שעלול לגבות מחיר מבחינה בריאותית. מתח ולחץ חשובים לנו לתפקוד היומיומי, להתמודדות עם אתגרים ולחצים ויכולים לייצר הנעה לפעולה, מוטיבציה ותגובות יעילות, אבל מנגד גם עלולים להוביל לתפקוד לקוי, מצב נפשי ירוד ואף פגיעה משמעותית בבריאות (הפרעות בשינה, עצבנות, כאבים בחזה, סחרחורות ועוד).

מפלס הלחץ והחרדה של כולנו עולה בימים אלה | צילום: Photo by Corina Rainer on Unsplash

חשוב להיות מודעים להשפעות הלחץ ולטפל בו באמצעים השונים: החל מתרגילים להרפיה והרגעה מידיים, עבור דרך שמירה ככל האפשר על שגרת חיים, מתן לגיטימציה לרגשות ולתחושות הקשות, הרבה חיבוקים ותמיכה מצד הקרובים, ועד טיפול באמצעות תרופות נוגדות חרדה הניתנות במרשם רופא או באמצעות תרופות ללא מרשם.

מהו לחץ?
לחץ הינו תגובה פיזיולוגית של הגוף למצב משתנה או מסוכן. לחץ נחלק לשני סוגים: לחץ חריף, אקוטי שמאופיין בתגובה חזקה וקצרת טווח, שלאחריה הגוף חוזר לפעילות רגילה, או לחץ כרוני שמאופיין בחזרה תדירה לטווח ארוך.

איך מזהים לחץ שיכול לגרום להשפעה שלילית?
הסימנים יכולים להיות במספר תחומים:
1. קוגנטיביים כמו הפרעות זיכרון, פסימיות או שיפוט לקוי
2. סימנים רגשיים כמו עצבנות, מצבי רוח משתנים, הרגשת בדידות או חוסר יכולת להירגע
3. סימנים פיסיים כמו כאב, שלשול או עצירות, בחילה, דפיקות לב או כאבים בחזה ואף אבדן החשק המיני
4. סימנים התנהגותיים כמו אכילה רבה או היעדר תיאבון, שינה רבה או מעטה וכן שתיית אלכוהול, שימוש בסיגריות או סמים לשם הירגעות.

איך מטפלים בלחץ וחרדה?
ניתן בהחלט לתפקד גם בתקופות עמוסות ולחוצות בעזרת טכניקות שונות להרגעה. רבים נעזרים בפעילות גופנית לשחרור מתחים, מדיטציה, עיסוי ואף טיפול פסיכולוגי אך לא לכולם זה מתאים או עובד. קיימים גם תכשירים הומאופתים או תוספי תזונה אך אלו מוצרים שיעילותם אינה מוכחת. ניתן בהחלט להיעזר בתרופות, בין אם בהמלצת רופא המשפחה ובין אם בהמלצת הרוקח. קיימות היום גם תרופות המבוססות על צמחי מרפא שיעילותן מוכחת והן בטוחות לשימוש וניתנות לרכישה בבתי המרקחת ללא מרשם.

חשוב לא להתעלם מסימני הלחץ ולזהות אותם | צילום: pixabay

תרופות ההרגעה מחולקות למספר קטגוריות:
1. תרופות מרשם מקבוצת הבנזודיאזפינים: אחת הקבוצות הנפוצות ביותר לטיפול במצבים כאלו, כוללת בין השאר את התרופות המוכרות וליום, דיאזפאם, קלונאזפאם, קלונקס, לוריבן, ואבן ועוד, משמשת גם לטיפול באנשים הסובלים מהפרעות חרדה. תרופות אלו הינן תרופות מרשם. התרופות מקבוצה זו, עלולות להיות בעלות תופעות לוואי ולהוביל להתמכרות ולכן מחייבים פיקוח רפואי ושימוש קצוב לפרקי זמן קצרים ככל שניתן.

2. תרופות הרגעה מבוססות צמחי מרפא: בנוסף לתרופות המרשם קיימות בבתי המרקחת תרופות אשר נמכרות ללא מרשם. תרופות אלו בטוחות לשימוש ובעלות פרופיל תופעות לוואי נוח יותר ביחס לתרופות המרשם. ניתן להתייעץ עם הרוקח או פשוט לבחור תרופה מהמדף על פי הרכיבים שלה. תרופות מבוססות צמחי מרפא הינן לרוב בעלות יעילות מוכחת מחקרית וכולן מאושרות על ידי משרד הבריאות.

להלן מספר צמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה ומפחיתת חרדה. שילוב של מספר צמחי מרפא מאפשר השפעה מקסימלית כמו למשל בתרופה נרבן, אשר מכילה את ארבעת צמחי המרפא הבאים כחומרים פעילים:
כשות – כן, זה נמצא בבירה, אבל לא ניתן לקבל את היתרונות המרגיעים של כשות מרור (Humulus Lupulus) מתבשיל הבירה. החלק המרגיע בכשות הוא שמן נדיף שניתן להשיג בצורה של תמציות שמנים ובצורה של ארומתרפיה (בכריות כשות). זה מר מאוד, כך שלא מוצאים את זה הרבה בתה, אלא אם כן בשילוב עם קמומיל או מנטה. כשות משמשת לעתים קרובות כתרופת הרגעה, כדי לעודד השינה ולעתים קרובות זה נלקח יחד עם צמח מרפא נוסף – ולריאן.

ולריאן – ידוע לאורך ההיסטוריה כמסייע בבעיות של לחץ וחרדה, הפרעות שינה, אי-שקט, הרגעת מערכת העצבים ועוד. ממשלת גרמניה לדוגמא אישרה שימוש בצמח זה כטיפול בבעיות שינה. ולריאן הינו בעל ריח חזק ואף לא נעים ולכן רוב האנשים לוקחים אותו ככמוסה או תמיסה, ולא כתה.

הות'ורן או קרטגוס – צמח זה אמנם פחות מוכר, אך תמציתו נמצאה יעילה בהפחתה או במניעת השפעות המתח על מערכת הלב וכלי הדם (כמו לתופעה של דפיקות לב מואצות), על כן הוא נמצא כרכיב בחלק מתרופות ההרגעה.

פסיפלורה – צמח בעל השפעה מרגיעה; ממשלת גרמניה לדוגמא (שוב…) אישרה אותו לאינדיקציה של אי שקט רגשי/נפשי. משמש לעתים קרובות גם כטיפול לנדודי שינה.

3. תכשירים הומאופתיים: קיימים מספר מוצרים הומאופתים בשוק, המוביל בהם מתבסס על תמצית פרחי באך. יש להבהיר כי חלקיות תמצית הצמחים בתכשירים אלו כמעט אפסית (על פי עקרונות ההומאופתיה) ואלו מורכבים בעיקר ממים וכהל. אפקט ההרגעה של תכשירים אלו אינה מוכחת מחקרית.

לסיכום, חשוב לא להתעלם מסימני הלחץ אלא לזהות אותם, לנסות להתחקות אחרי מקורן ולהתמודד בדרך המתאימה לכם ביותר. לפעמים שיחה טובה או חיבוק חם עשויים להספיק, אך אם לא, ניתן להיעזר בתרופות הרגעה ומומלץ להתחיל בתרופות טבעיות על בסיס צמחי, ללא צורך במרשם – זה גם יקדם את התחלת הטיפול עד לתיאום תור לרופא – אם יידרש.


ד"ר ורד סימוביץ' | מומחית ברפואת המשפחה, יו"ר החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג