גם הליכה של 10 דקות ביום עשויה להאריך את החיים

לפי מחקר חדש שפורסם ב"ניו יורק טיימס" גם פעילות מתונה של 10 דקות מדי יום יכולה למנוע יותר מ-111 אלף מקרי מוות מוקדמים בשנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כמה הולכים וכמה רצים? | צילום: shutterstock

אם כמעט כולנו נתחיל ללכת במשך 10 דקות נוספות מדי יום, נוכל ביחד למנוע יותר מ-111 אלף מקרי מוות מדי שנה,
כך עולה ממחקר חדש ומאיר עיניים על פעילות גופנית ותמותה שפורסם ב-JAMA Internal Medicine. המחקר השתמש בנתונים על פעילות גופנית ושיעורי תמותה של אלפי מבוגרים אמריקאים כדי להעריך כמה מקרי מוות
בכל שנה עלולים להימנע אם כולם יבצעו יותר פעילות גופנית. התוצאות מצביעות על כך שאפילו אם כל אחד יוסיף כמות מועטה של פעילות גופנית, אפשר יהיה למנוע מאות אלפי מקרי מוות בטרם עת במהלך השנים הקרובות.

כבר עכשיו, המדע מציע שפע של ראיות לכך שכמות הפעילות הגופנית שאנחנו מבצעים משפיעה על תוחלת החיים שלנו. במחקר מ-2019 שפורסם על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, יותר מ-8 אחוזים מכלל מקרי המוות בארצות הברית יוחסו ל"רמות פעילות לא נאותות". מחקר בריטי מ-2015 מצא גם שגברים ונשים שביצעו פעילות גופנית לפחות 150 דקות בשבוע, שזו ההמלצה הסטנדרטית באירופה ובארצות הברית, הפחיתו את הסיכון שלהם למוות מוקדם ב-25 אחוזים לפחות בהשוואה לאנשים שהתעמלו פחות.

באופן דרמטי יותר, בדיקה משנת 2020 על אורח חייהם וסיכוני המוות של כ-44 אלף מבוגרים בארצות הברית, הגיעה למסקנה כי הגברים והנשים שהשתתפו במחקר, שאורח החיים שלהם היה יושבני (ישבו כמעט לאורך כל היום) היה סיכון גבוה בכ-260 אחוזים למות בטרם עת וזאת לעומת האנשים הפעילים ביותר במחקר שביצעו פעילות גופנית של לפחות 30 דקות ברוב ימות השבוע.

לא צריך יותר מדי כדי להאריך את החיים, וככל שזזים יותר הסיכוי לחיות יותר גדל | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא 
כיצד מתחילים לרוץ בגיל מבוגר ובעודף משקל?
איך שומרים על כושר בגיל מבוגר וממשיכים לרוץ?
המדריך לאימוני כוח ומתיחות בגיל מבוגר

חלק גדול מהמחקר הקודם הסתמך על הזיכרונות הבלתי מהימנים של אנשים לגבי הרגלי הפעילות הגופנית שלהם. בנוסף, רבים מהמחקרים שהתעמקו בהשפעות הרחבות יותר של פעילות גופנית על תוחלת החיים של האוכלוסייה נטו להשתמש בהמלצות ארגוני הבריאות העולמיים לפעילות גופנית כמטרה. במחקרים כאלה, החוקרים דגמו מה יקרה אם כולם יתחילו להתאמן לפחות 150 דקות בשבוע, שזו מטרה שאפתנית ואולי בלתי ניתנת להשגה עבור האנשים שלפני כן התאמנו לעתים רחוקות, אם בכלל.

במחקר החדש, חוקרים מהמכון הלאומי לסרטן החליטו לחקור במקום זאת מה עלול לקרות לשיעורי התמותה אם אנשים יתחילו להיות יותר אקטיביים, גם אם הם לא בהכרח יעמדו בהמלצות של ארגוני הבריאות השונים. בתור התחלה החוקרים היו צריכים לקבוע קו בסיס של כמה מקרי מוות עשויים להיות קשורים לתנועה מועטה מדי. הם החלו לאסוף נתונים מסקר בדיקות הבריאות והתזונה הלאומי המתמשך, שמבצע מפעם לפעם מדגם מייצג של האוכלוסייה על אורח החיים והבריאות. לחלק מהנשאלים סופקו מעקבי פעילות כדי למדוד באופן אובייקטיבי כמה הם זזים.

כעת החוקרים שלפו מידע לגבי 4,840 משתתפים ממוצא אתני שונה, גברים ונשים, שגילם נע בין 40 ל-85. כולם הצטרפו לסקר בין 2003 ל-2006 והשתמשו במוניטור פעילות במשך שבוע. בהתבסס על הנתונים האלו, החוקרים קיבצו אנשים לפי מספר הדקות שהם הלכו או זזו בדרך אחרת ברוב הימים. הם גם בדקו את שמות האנשים מול רישום מוות לאומי כדי לקבוע סיכוני תמותה עבור רמות הפעילות השונות.

באמצעות התוצאות הם החלקו לחשוב לפי הסטטיסטיקה מספר מקרים של "מה אם?". למשל, החוקרים שאלו אם כל מי שמסוגל לתחיל להתאמן בצורה מתונה, כמו למשל לבצע הליכה מהירה, יעשה את זה במשך 10 דקות ביום בנוסף למעט שהם עושים, כמה מקרי מוות זה יוכל למנוע?

החוקרים ביצעו התאמות כדי להתייחס סטטיסטית לאותם אנשים שהיו חלשים מדי או שלא היו מסוגלים לנוע בקלות. הם גם התייחסו בחישובים שלהם לגיל, השכלה, עישון, תזונה, מדד מסת הגוף וגורמים בריאותיים אחרים.

למי שיכול 30 דקות ביום, כדאי מאוד | צילום: shutterstock

לאחר מכן, החוקרים הריצות את אותו תרחיש סטטיסטי כאשר כולם התאמנו למשך 20 דקות נוספות בכל יום, ובסוף
כשהם התאמנו במשך 30 דקות נוספות ביום, ואז בדקו את תוצאות התמותה.

הם גילו שלא מעט אנשים יחיו זמן רב יותר בכל אחד מהתרחישים האלה. לפי המודל, אם כל מבוגר שמסוגל לבצע פעילות גופנית או פשוט ללכת מהר יעשה זאת במשך 10 דקות נוספות ביום, אפשר יהיה למנוע 111,174 מקרי מוות בשנה בארצות הברית שהם 7 אחוזים מכלל מקרי המוות בשנה טיפוסית.

כשהם הכפילו את זמן האימון המדומיין ל-20 דקות נוספות ביום, מספר מקרי המוות שעלולים להימנע עלה ל-209,459. הכפלה בשלוש לפעילות גופנית של 30 דקות נוספות ביום הובילה למניעה של 272,297 מקרי מוות שהם כמעט 17 אחוזים מהסך השנתי הטיפוסי (לפי נתונים שנאספו לפני מגפת הקורונה).

נתונים אלה עשויים להיראות מופשטים, אבל בפועל מאות אלפי מקרי מוות שנחזו עלולים להתברר כאישיים מאוד. משמעותם יכולה להיות הימנעות ממוות מוקדם של בן זוג, הורה, חבר, ילד בוגר, עמית לעבודה או כמובן שלנו. ד"ר פדרו סנט מוריס, אפידימיולוג במכון הלאומי האמריקאי לסרטן שהוביל את המחקר אמר: "יש מסר בנתונים האלה עבור גופי בריאות הציבור לגבי החשיבות של קידום פעילות גופנית כדי להפחית מקרי מוות בטרם עת. המסר חל באותה מידה על כך אחד מאיתנו".

אז זה הזמן לקום וללכת או לעסוק בפעילות מתונה כלשהי במשך 10 דקות נוספות בכל יום. הזמינו את החברים, הקולגות וההורים המזדקנים שלכם לעשות את אותו הדבר. "בהקשר זה, לתוספת של עוד פעילות גופנית עלולה להיות השפעה עצומה", מסכם ד"ר סנט מוריס.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג